hoe werkt een lader?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hoe werkt nu eigenlijk een lader? Ik dacht altijd dat de stroom afhankelijk was van de spannig en de weerstand, maar hoe kun je dan op je lader met bijv 100 ma laden? En wat doet je lader nu eigenlijk als hij gaat druppelladen? :?:

rogier zei:
Hoe werkt nu eigenlijk een lader? Ik dacht altijd dat de stroom afhankelijk was van de spannig en de weerstand, maar hoe kun je dan op je lader met bijv 100 ma laden? En wat doet je lader nu eigenlijk als hij gaat druppelladen? :?:

De uitleg hangt een beetje van jouw eigen kennis af...
Simpel uitgelegd, je kunt de stroom begrenzen door een soort van trechter in te bouwen waar de electronen dan dus niet sneller doorheen kunnen dan een ingestelde waarde.
Een lader doet feitelijk niet meer dan de spanning (220 volt) terug brengen met behulp van een transformator naar de spanning waarmee geladen moet worden en gelijkrichte.
Uit het stopkontakt komt wisselspanning. Alle accu's leveren gelijkspanning. Met behulp van diodes (dingen die in 1 richting de stroom doorlaten en de andere kant op sperren) kan je wisselspanning omzetten naar gelijkspanning, wel moet je dan nog iets van stabilisatie inbouwen.

Bij "druppelladen" geeft de lader steeds korte tijd een laadstroompje af.
uiteraard ook weer begrensd.

Harpert

maar hoe kan nu de spanning afhangen van de stroom en de weerstand?

rogier zei:
maar hoe kan nu de spanning afhangen van de stroom en de weerstand?

Als je in de lader zelf een circuit opneemt... wat je koppelt aan het externe circuit krijg je hetzelfde als dat je 1 weerstand opneemt tegenover 1 spanning.

Ik zou het best heel technisch kunnen gaan uitleggen, maar daar schiet je zo weinig mee op.

De circuits in de lader hebben een boven en een onderwaarde. in de beschrijving staat ook welke spanning de lader kan laden (van 4,5 - 12 volt) door te "kijken" hoe snel de stroom door het externe circuit (de accu) gaat, kan je bepalen hoeveel weerstand dat circuit heeft en daaraan verbinden welke voedingsspanning je maximaal kan laden.

Een accu heeft een maximale lading. Hiernaa neemt de accu geen stroom meer op. De lader zal steeds met een hogere spanning proberen te laden tot dat er gemeten wordt dat er geen spanning meer opgenomen wordt.

De lader schakelt dan over op druppelladen om te zorgen dat de accu niet dmv zelf ontlading leeg loopt.

Ik hoop dat dit voldoende uitleg voor je is, zonder in technische gezever te vallen...

Harpert

Back