Hoe werkt een multi-switch?

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Hallo
Voor sommige zenders en ontvangers kan je een "multi-switch" module inbouwen. Zitten er dan vrije aansluitingen in zo'n zender? Waar worden deze swichtes aangesloten? Vervangen deze gewoon de knuppelpotmeter? Of hoe werkt dat??

Ik zal maar niet precies gaan uitleggen hoe een multiswitch elektronisch werkt, want dan ben ik wel even bezig. Voor diegenen, die dat wel willen weten kan ik alleen verwijzen naar zeer oude artikelen in Hobby Bulletin (in 1984 heb ik ooit zo'n systeem in dit blad gepubliceerd).

Praktisch gezien heb je voor een multiswitch-systeem een zender nodig, die daarvoor is voorbereid. Niet alleen moet er een optie-plaats zijn, waar het multiswitch zenderdeel ingebouwd kan worden, er moeten ook een speciale aansluiting in de zender aanwezig zijn, waarmee het zenderdeel gesynchroniseerd kan worden.

Het multiswitch zenderdeel wordt op 1 kanaal van de zender aangesloten en deelt dat kanaal op in een x aantal schakelfuncties. Per merk is dit aantal verschillend, maar 8 of 16 stuks is het meest gangbaar. Vaak zitten er dan ook op zo'n zenderdeel acht 2-positie of 3-positie schakelaars.

Achter de ontvanger wordt een multiswitch decoder aangesloten. Deze ontcijfert de gegevens van het multiswitch zenderdeel en heeft op zijn beurt weer een x aantal schakeluitgangen. Hierop kun je verbruikers aansluiten, die niet al te veel stroom trekken (lampjes, geluidsmodulen, kleine vertragingsmotoren). Voor verbruikers, die veel stroom trekken, kan er achter de multiswitch decoder weer een relais- of zelfs een relaisompool-module worden aangesloten.

Het is dus niet zomaar een vervanging van de potmeter door verschillende vaste weerstandswaarden? dat zou misschien wel een beetje te eenvoudig zijn...
Als je zo'n inbouwmodule (zender) bekijkt, dan zit daar toch precies niet al te veel electronica in? Ik heb hier bv een dual rate module: daar zitten 2 ompoolschakelaartjes op en 2 potmetertjes.. 't is al!

Ja en ik heb hier een paar Mutiswitses en daar zitten schakelaartjes op en een paar IC'tjes, condensatortje en weerstandjes.
Moet je niet in het doosje van de decoder kijken.

Hallo
@Corien voor die relais moet je daar speciale voor gebruiken ?
En als je een relais gebruikt kun je ook een motor schakelen voor bv radar of ankers?

@Jan Vos, wat bedoel je met
Ja en ik heb hier een paar Mutiswitses en daar zitten schakelaartjes op en een paar IC'tjes, condensatortje en weerstandjes.
Moet je niet in het doosje van de decoder kijken.

Er wordt toch een serieuse vraag gesteld of niet soms?

Anton

Jan Vos bedoelt alleen maar, dat er een berg onderdelen in zo'n multiswitch zitten en dat deze dus niet net zo eenvoudig in elkaar zit als een dual rate.

Relaismodulen zijn kant en klaar te koop, deze verhogen het schakelvermogen meestal tot zo'n 10 Ampere of meer. Hiermee zijn dus ook motoren te schakelen. Voor een ankerlier heb je een relaisompoolmodule nodig, tenzij je een voorziening hebt, waarmee je het anker kan laten vallen.

Erg speciaal zijn deze relais niet. De spoelspanning moet uiteraard wel overeenkomen met de accuspanning. Voorts moet de gangbare diode over de spoelaansluitingen aanwezig zijn om de multiswitch-uitgangen te beschermen en moeten er op de schakelkontakten condensatoren gemonteerd zijn (vonken-blussers).

Back