Ik zal maar niet precies gaan uitleggen hoe een multiswitch elektronisch werkt, want dan ben ik wel even bezig. Voor diegenen, die dat wel willen weten kan ik alleen verwijzen naar zeer oude artikelen in Hobby Bulletin (in 1984 heb ik ooit zo'n systeem in dit blad gepubliceerd).
Praktisch gezien heb je voor een multiswitch-systeem een zender nodig, die daarvoor is voorbereid. Niet alleen moet er een optie-plaats zijn, waar het multiswitch zenderdeel ingebouwd kan worden, er moeten ook een speciale aansluiting in de zender aanwezig zijn, waarmee het zenderdeel gesynchroniseerd kan worden.
Het multiswitch zenderdeel wordt op 1 kanaal van de zender aangesloten en deelt dat kanaal op in een x aantal schakelfuncties. Per merk is dit aantal verschillend, maar 8 of 16 stuks is het meest gangbaar. Vaak zitten er dan ook op zo'n zenderdeel acht 2-positie of 3-positie schakelaars.
Achter de ontvanger wordt een multiswitch decoder aangesloten. Deze ontcijfert de gegevens van het multiswitch zenderdeel en heeft op zijn beurt weer een x aantal schakeluitgangen. Hierop kun je verbruikers aansluiten, die niet al te veel stroom trekken (lampjes, geluidsmodulen, kleine vertragingsmotoren). Voor verbruikers, die veel stroom trekken, kan er achter de multiswitch decoder weer een relais- of zelfs een relaisompool-module worden aangesloten.