Hoe wordt opladen een feest??

Ik heb sinds nog niet zo'n hele lange tijd een hele leuke brandstofbuggy 1:8. Hartstikke leuke auto, maar op de momenten dat ik zin heb om te rijden zijn altijd die batterijen van de zender of de ontvanger leeg...Ze lopen ook heel snel leeg. Ik kan vertellen dat dit het uitoefenen van een hobby niet ten goede komt als deze dan eerst weer uren opgeladen moeten worden en het weer in NL niet meer zo lekker is..

Heeft iemand voor mij een tip hoe ik van deze ellende afkom? In mijn zender en ontvanger heb ik losse NiMH AA batterijen zitten. Wat kan ik hier het beste aan doen? Wie helpt mij weer genieten van deze leuke hobby?

als je een goede lader koopt. kan het binnen een half uur vol zijn.
En anders zorgen dat je altijd gaat laden voor het weekend?

Om snel te kunnen laden gebruiken mensen wel vaker een Lipo in hun zender.
Een lipo kun je altijd met 1C laden en is dan dus binnen 1 uur vol.
Je moet er wel rekening mee houden dat lipo's ook hun eigen onderhoud nodig hebben. Laat een lipo pack te ver ontladen en ju kunt het weggooien.
Bovendien heb je een lader nodig die ook lipo's kan laden.
(Zelf heb ik gekozen een extra NiMH block voor mijn zender te hebben. Altijd een volle accu achter de hand)

Groeten, Wilbert.

eneloop cellen erin stoppen, die hebben nauwelijks ontlading, vergelijkbaar met lipo. Idem voor je ontvanger pack.

Hoi Wilbert,

Dank voor je reactie. Heb je ook nog tips over welke LIPO accu ik het beste kan aanschaffen? Met hoeveel mAh? en ik zie er ook nog een toevoeging bij staan zoals 30C, 20C enz? En wat voor lader kun je hier het beste bij gebruiken?

Hoi Morgoth en Rhelie,

Die eneloop batterijen zien er ook goed uit, die kon ik nog niet. Ik heb dan nog wel een vraag. Verliezen ze per jaar ook maar 15% van hun capaciteit als je ze in de lader laat zitten of moet je er ze nog altijd wel uithalen?

als je een goede lader koopt. kan het binnen een half uur vol zijn.

Ook met een dure lader gaat je dat niet lukken .
De meesten losse Accu,s van AA en AAA grote kunnen daar niet tegen

Ontvanger en zender paketten moet je gewoon langsam (ik neem 250 mAh) opladen.

In geval van de TS kan hij beter voor Eneloops gaan.

Die lopen niet merkbaar leeg in een paar maanden.;)

Mvg Johan

Als je met weinig mAh oplaat kan je ze in de zender laten .
En dus ook als de lader er niet aan zit.

Mvg Johan

De geladen capaciteit (in mAh) heeft niets te maken met het al-of-niet in de zender laten zitten van accu's. Wel heeft de tijd waarin deze capaciteit wordt geladen hier iets mee van doen en dat heeft dat te maken met de laadstroom ( in milliAmpere). Hoe sneller je een bepaalde capaciteit wilt laden, hoe hoger de benodigde laadstroom.

Veel zenders hebben in het laadcircuit een beveiligsdiode. Deze zorgt er voor dat als er iets mis gaat met de laadkabel of het laadproces de bedrading, printsporen en de aan/uitschakelaar niet door een kortsluitstroom worden vernield.

Voorzichtigheid bij snelladen van zenderaccu's is altijd op zijn plaats. Printsporen zijn niet bedoeld voor hoge stroomsterkten.

De diode heeft een bijkomende eigenschap. Hij zorgt er voor dat snelladers de accu niet herkennen en deze willen dan het laadproces niet starten.

Wil je de zenderaccu toch snelladen in de zender, dan moet de diode worden kortgesloten, met alle risico's voor reparaties als er iets mis gaat.

Een Li-Po kan je niet zonder meer als ontvangervoeding gebruiken. De spanning van twee Li-Po cellen is veel te hoog voor de ontvanger en de servo's. Om deze te kunnen gebruiken moet een limiter tussen de Li-Po en de ontvanger worden geplaatst die de spanning naar een lagere waarde omzet.

Laatst bewerkt:
Je kan ook deze kopen voor de ontvanger:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2100mAh 2S3P Receiver Pack $14.99

evt een ubec ertussen als je ontvanger moeite heeft met 7v.

In je zender afhankelijk van wat er in past (check wel op hoeveel voltage je zender werkt onderstaande gaan uit van een 8 cellen nimh setup:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 2620mAh 3S 11.1v Transmitter Lipoly Pack $15.95
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1450mAh 3S 11.1v Transmitter Lipoly Pack $7.95

Dan heb je voor beide lipo, dus nouwelijks zelf ontlading en binnen een uur zijn ze vol.
Ik heb de rhino in mijn T7C en werkt super.

Eneloop kan ook die kun je met max 0.5C opladen dacht ik.
Dus 2 uur laden +-

Vind aan lipo fijn buiten alle andere voordelen dat de lader zegt nu zijn ze klaar punt, en niet dat je meer hebt van hang ze maar ...uur aan je lader.

Back