hoe zelf c bepalen van lipo'cellen ?

Laatst kocht ik een bmi/kokam paket bij de Concorde nu zegt die vent dat ik daar 15 c kan uithalen en dat ie imand kent die er 20 A uit trekt.

Wel toen ik dit aan een 8,4 volt speed motortje (trekt 15A ) hing toen zakte het voltage een beetje al te snel.

toen ik men paket (waar heen referenties opstaan tenzij 11,1v 2070 Mah )opzocht bij :http://www.kokam.com/english/product/battery02.html#02 door het gewicht en de afmetingen op te zoeken ontdekte ik dat ik een 5 c 2000Mah gekocht heb.

Maar wat ik feitelijk wilde weten is of er een vuistregel bestaat om een paket te beoordelen door er een stroom uit te laten vloeien en dan te zien hoe de spanningsval zich gedraagt in een bepaalde tijd.
om op deze of een andere manier een C te bepalen

Groeten
Val

elk type batterij, of het nu Nicad, NiMh, LiPo of wat dan ook heeft zijn/haar eigen C-waarde. Is afhankelijk van de capaciteit van de cel/samengestelde cellen. Kijk wat er op het pakketje staat, en hou je aan de regels (van de Kunst).

Die man had jou op dat ogenblik goed liggen zou ik zeggen. De Concorde, dat ligt toch in Kortrijk hé (deze die nabij Parijs gevallen is even buiten beschouwing gelaten) ?

Stevo

Inderdaad deze in Kortijk, na nog eens terug te gaan naar die winkel beweert die vent nog altijd het zelvde maar als je na 20 seconden een batterij op haar gat trek dan is er toch iets mis.

En het probleem is dat ze geen garantie geven omdat "deze baterijen zich zoizo niet lekker voelen waneer ze moeten opgeladen worden".zegt hij
is dat nu een reden.
lipo lader heb ik trouwens ook bij hem gekocht dus over verkeerd opladen moet i niet beginnen.

In de toekomst koop ik dus enkel pakketjes waar het er klaar en duidelijk opstaat hoeveel deze continu kunnen afgeven.

C = accu capaciteit.

De kokam 340 mah zijn tot nu toe de enige lipo cellen waar 20 c (= hier 7 amp) uit getrokken kan worden.

De oude generatie ging tot max 3 a 4 c, de huidige gaat tot ca 7 (en miswchien 10 c)

Jouw 2000 zullen max 14 amp continue kunnen doen.

Hoe dit zelf een beetje te bepalen; spanning meten:
Belasting aan hangen, spanning zakt tot een bepaalde waarde en blijft een ruime tijd op die waarde totdat spanning opeens weer verder zakt.
Cel mag iets warm worden, niet heet!

De klemspanning van een (zwaar) belaste lipo blijft tussen (etech) 3.5/3.6 V a (kokam) 3.6/3.7 V.
Bij zware bealsting mag je leeg tot 2,5V gaan, als daarna de cel gelijk kan herstellen tot > 3V.
Bij lichte belasting tot leeg min 3V.

Packs kokam cellen worden std helaas stijf op elkaar gelijmd geleverd, enige ventilatie met 1mm balsa afstands strookjes ertussen is bij zwaardere belastting vaak wel gewenst.

ok Niek bij mijn volgende test bekijk ik de 3,6 - 3,7 Volt. Ik ben ze nu aan het herbalanceren omdat ik even 2 cellen aan men motortje gehangen heb, doch dit gaf te weinig toerental dus terug 3 cellen en vol tanken en zien wat het heeft . 1p3s of een 2de Parallel.

Ja en ik probeer ze van elkaar te krijgen maar... het lijken wel lapjes teer in een aluminium folietje verpakt mag ik hard trekken of snijden ertussen?

groeten Val

mag alles.. maar zout niet doen.
Zonde als je in een cel snijd.
Ze zijn vaak met dun dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt..,
Misschien de bankpas truuk?

Klopt perfect

Ik heb ze belast zodat ze op 10,8 V 3x3,6 zakten en tegelijk de stroom gemeten deze is iets meer dan 10 A Dus ik heb een 11.1v 5C continu pakket 2000Mah

Kennis is macht !

Mijn pasje is te glad ik zal eens een naamkaartje proberen met ribbeltjes

Merci voor de tip
Val

20C cellen heb je nu ook in 2000 mAh maar die zijn wel groot. Ik heb KOKAM 2000HD cellen die 15C continu mogen (30A!) en dat kunnen ze ook echt. Je kan het ook aan de prijs zien. 50 euro of minder voor 3s1p en het is < 10C, 70-80 euro en het is 15C, 100 euro en het is 20C ;) Dat voor nu dan. Ook gewicht speelt mee. 130-140 gram is <10C, 150-160 gram is 15C en > 200 gram is 20C.

aan Joost
Niek zei:
mag alles.. maar zout niet doen.
Zonde als je in een cel snijd.
Ze zijn vaak met dun dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt..,
Misschien de bankpas truuk?
Om cellen die zeer vast zitten uit elkaar te krijgen.Ik was ook even aan het denken aan een oplosmiddel of zo.Want ik heb ze nog niet uiteen. :|

Ik ben alsook aan het uitzoeken hoe ik op men fc18 het gas kan terugtrimmen door middel van een schakelaar, zodat ik op half gas kan vliegen met volle knuppel uitslag,en zodoende men cellen niet overbelast. :)
Dmv de schakelaar kan ik desgewenst eens een boost geven :evil:

Tadango Waar koop je die 2000hd cellen? bij Avionic zijn ze Besteld maar ze komen daar niet binnen.

Val

ps waarom zou ik ze infeite kopen als ze toch zwaarder zijn dan een NiMh pakket ? mischien voor de levensuur ?

Back