Hoe zet je een 3mm '' E-ring '' vast?

Beste forumleden,

Ben me auto'tje in elkaar aan 't zetten, maar kom helaas niet verder bij een '' Ering ''

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met welke gereedschap je dat aan kunt klikken of dergelijke

Het zijn een soort borgringetjes, die je over een asje of iet dergelijks heen klikt. Meestal in een klein gleufje in de as zodat deze niet weg kan schieten.
Ik zet hem altijd op de as met de open kant op de as, en druk voorzichtig met een klein tangetje het ringetje op zijn plaats. Werkt altijd!

Het zijn een soort borgringetjes, die je over een asje of iet dergelijks heen klikt. Meestal in een klein gleufje in de as zodat deze niet weg kan schieten.
Ik zet hem altijd op de as met de open kant op de as, en druk voorzichtig met een klein tangetje het ringetje op zijn plaats. Werkt altijd!

Idd, moet 't over een bepaald as heen klikken , dat gaat zo moeilijk!
Okay, en hoe krijg je 't vervolgens eraf?, dat gaat ook niet echt makkelijk:(,

Ik pak hem dan altijd weer met een tangetje.
Ik gebruik een vrij brede tang zodat hij minder snel weg schiet.

eraf halen is heel makkelelijk, zet een kleine platte schroevendraaier tussen het ringetje en de as (zit een kleine opening in) en een beetje druk zetten. Gewoon uitproberen!

Ik gebruik de schuine, alleen is die wat langer dan op de foto.
Ook gebruik ik een promat tang met een bek zoals in de laatste link.
Ik heb echter een wat andere versie met wat andere handvaten.

Groeten,

Ruud

er op zetten werkt ook perfect met een platte schroevendraaier.
aangezien een tangetje weer op de onderkant van het asje drukt waardoor het e ringetje er wel op kan maar niet altijd er op wilt klikken omdat ie dan de onderkant van het tangetje raakt.
gewoon het e clipje op het groevje van de as zetten en dan met je plate schroevendraaien erop drukken....works like a charm....

gewoon het ringetje op de as ''zetten'' en zorgen dat hij ffe blijft zitten. dan pak je een spitsbektang,en doe de de onderkant op de as en de bovenkant op de e ring.

nu gewoon aanknijpen een hij springt erop.

eraf halen is niks meer als een schroevendraaien tussen een van de ''gaatjes'' en een klein stukje draaien. springt hij er zo af....

suc6!!!

Die tang noemen ze in België een circlips tang. Wordt veelal gebruikt om een balldiff te bouwen bij 1/10 elektro.

Toevallig een foto van de tang of waar k t kan halen?

Die tang moet je net niet hebben.
Je moet zoals aangegeven een eenvoudige bektang hebben voor die E-clips.

kpx3552145_1.jpg

Deze is te koop in elke doe het zelf zaak, neem daar een vrij kleine maat van (elektronica gereedschap).
Oh, knipex is goed maar heel duur, er zijn meestal ook goedkopere merken aanwezig ;)

Back