Hoe ziet schootsysteem eruit bij een zeilservo met arm?

• Topicstarter Topicstarter Yves Tonnaer
  • Startdatum Startdatum
Y

Yves Tonnaer

Guest
Hallo

Mijn zeilbootje Ivil (orgineel is dit een wingboot) krijgt een aangepast tuigage,
dat wil zeggen dat ik er geen wingboot van wil maken, maar een conventioneel tuig op ga zetten.
Benedendeks zijn de spantjes dicht, waardoor ik benedendeks geen schootsysteem kan voeren.
Het scheepje is ongeveer 55 cm lang (vergelijkbaar met een MM dus). Het is duidelijk dat het schootsysteem dus bovendeks komt.
Overigens kies ik voor een normaal tuigage en geen swingrig. Nu komt de vraag...

Hoe werkt zo'n schootsysteem nu? Ik ben wel het systeem gewend met een zeilwinch (eindeloze circulatie),
maar het lijkt me voor dit scheepje makkelijker om gebruik te maken van een zeilservo met arm. (Bovendien goedkoper...toch?)
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het kiezen van de servo, hoeveel trekkracht deze moet hebben (fok en grootzeil dus)
en hoe zo'n schootvoering bovendeks er nou eigenlijk uit ziet (evt. foto's ???) Betekend dit systeem dat je de schoten meerdere malen over het dek van voor-
naar achtersteven laat lopen via katrollen en dan weer terug naar de servo? En hoe maak je de werkelijke zeilschoten dan vast zonder dat deze door de katrollen lopen? Verder zou ik nog willen weten of er hierbij ook weer een veer/elastiek komt kijken?
Voorbeelden zouden misschien handig zijn, dan heb ik een idee hoe het werkt.
Ik heb trouwens een zender/ontvanger systeem van Robbe (ivm servo-keuze)

Enige suggesties of ideën??? Hartelijk welkom!
Bij voorbaat dank en veel zeil groeten:
Yves Tonnaer

Ik heb nog even zitten rekenen, ik kom ongeveer uit op een zeil oppervlak van 0.24 m2.
uitgaande van een servo-arm van 5cm en een windkrachtje 6 (dat is 7 kg/m2) als maximale vaardag.
4.8v als batterijpack? dus 7 X 0.24 = 1.68 kg. trekkracht aan de schoot. Heb zitten rondsnuffelen, en dan denk ik persoonlijk dat ik toch wel
rond de 8 a 9 kg trekkracht ga uitkomen voor de servo? Verder wil ik nog even weten of iemand me kan uitleggen of ik hierbij gebruik moet maken van een Y kabel?
Klopt mijn berekening een beetje of is mijn beredenering helemaal fout?

Groetjes Yves

Hallo Yves
Ik denk dat je op de MicroMagic sites (vooral de Duitse) heel veel info kunt vinden die ook voor jouw boot te gebruiken is. Op de MM kan je gewoon standaard servo's gebruiken. Bij extreme wind zijn die soms niet sterk genoeg. Ik heb mijn boot nu niet bij de hand voor het juiste type nummer, maar ik gebruik zelf een micro servo van Futaba en die heeft altijd voldoende kracht om het zeil dicht te trekken. Overigens moet je je niet veel voorstellen van de zeileigenschappen van zo'n klein bootje bij windkracht 6. Om nog een beetje te kunnen varen moet er dan toch wel een zeil op met (veel) kleiner oppervlak.
Groet
Wim Bakker

kijk daar heb ik wat aan, tuurlijk snap ik ook wel dat ik bij 6 niet meer kan zeilen, maar idd,
het gaat erom dat ik een servo vind die bij een beetje meer wind ook de zeilen nog dicht kan krijgen.
Heeft u trouwens een 4.8V batterijpak? En is dat voldoende? Bedankt alvast!
greetz

Op de site www.mm-sailing.de vond ik een tekeningetje van het schootsysteem bij een MM.
Alleen snap ik deze niet helemaal... Waar wordt nou de schoot vastgemaakt en wat gaat waarheen?
het is een PDF bestandje. Kan iemand misschien uitleg geven of zelf even een schemaatje schetsen?

www.aneroid.nl/pic/zeilarm.jpg

Zoiets als dit? Begrijp ik goed dat nummer 4 (helemaal links) de dekdoorvoer is voor de fokkeschoot?
Misschien nog een stomme vraag, maar bij dit systeem staat dus niet constant een bepaalde voorspanning op de schoten
zoals bij een zeilwinch mbv elastiek/veer? Krijg je hier geen evt. knopen en "spaghetti" door indien je schoten even slap vallen?
en wat is het voordeel van een digitale servo tov een normale?

Yves: even als de wiedeweerga die tekening verkleinen tot een 'beschaafd' formaat (640 x 480) of een link naar de tekening plaatsen.
Antwoorden op je vragen:
Ja, nr 4 is de schootdoorvoer door het dek voor de fokkeschoot;
En nee, geen spaghetti; staan de schoten slap, dan staan ze slap. Punt. No problemo.
Voordeel digitale servo tov een 'normale': een exactere positionering. Belangrijk bij bijv vliegers. Bij ons in de zeilwereld niet zo vreselijk nodig. Ik heb in mijn racing Micro Magic een digitale roerservo, maar da's meer omdat het formaat me beviel.
Je hoort 'm ook constant 'jutteren'; elke fractie van een seconde vergelijkt hij de stand met de commando's van de zender.
Beweging is niet waarneembaar op de servo-arm, maar je hoort het motortje steeds een fractie draaien.

Sorry Roel, ik heb hem gelinkt. Het tekeningetje was al veel kleiner, maar dat weergeeft de link blijkbaar niet.
Anyway, bedankt voor uw antwoord. In mijn Woodstock doet de stuurservo idd ook steeds "jutteren".
Daar vaar ik met een winch, maar op de een of andere manier loopt de schoot steeds van de rolletjes af.
Dit heeft te maken met de doorvoer van de schoten door het dek wat ergens achter blijft haken... een grote rotzooi.
Daarom wil ik voor dit bootje nu eens een zeilservo gebruiken, kijken of dat beter werkt.
Bovengetoonde systeem leek mij heel erg netjes. Hoe kun je precies dingen aanpassen zodat je servo de juiste schootlengte trekt?
Moet je dan de servo uitslag instellen (digitaal) of experimenteren met schootlengte en servo-arm-lengte? Of de schoot maar vaak genoeg
heen en weer laten gaan tussen katrolletjes?

Bedankt Yves...
Bij de MM bevesting je de schoot zoals gewoonlijk aan de giek en de fokkeboom.
Met rubber ringen bepaal je de plaats waar de schoot vast komt te zitten. Deze kan je dus verschuiven.
Schootservo helemaal dicht = Fok 10 graden oven en grootzeil 3 graden open (globaal)

Hallo Roel, ben alweer een tijdje verder. Heb nog wat vragen;

Hoeveel uitslag heeft jouw zeilservo maximaal? Kun je dit instellen? Stel dat je servo nou 180graden draait terwijl jij maar een uitslag nodig hebt van bijvoorbeeld 60 graden. Hoe los je dit dan op? Ik ben nou op het punt aangekomen dat ik de servo's ga bestellen.
Zit te denken aan een Futaba S3152 digitale servo, die trekt bij 4.8V rond de5.5 kg en bij 6.0V ongeveer 6,5 kg. Lijkt me meer dan voldoende en deze zit ook in het standaard MM pakket. Verder als stuurservo een normale 3 kg Futaba S3003 en als ontvanger kies ik de Futaba R122JE met BEC zodat ik deze kan gebruiken op mijn oude zender. (zie mijn andere onderwerp bovenaan de pagina) Wat vind jij hiervan? En hoelang is jouw zeilarm op de servo?
Ik zit te denken rond de 7 cm. maar mijn bootje is net iets minder breed dan een MM.
Is 4.8v accu voldoende voor dit geheel of zal ik toch voor 6.0v gaan?
Zoals je ziet speelt het gewicht niet echt mee, ik ga geen wedstrijden zeilen.

Verder ben ik nog op zoek naar een aantal onderdeeltjes, o.a. mast en giekbeslag (misschien wel handig van een MM) en heel moeilijk te vinden; staal/ijzer/rvs o.i.d L profiel en T profiel van rond de 5 mm voor wantverstaging en mastrails en fokverstelling voor. Weet je hier een winkel of site voor? De normale bouwmarkt heeft dit alleen vanaf 10 mm en dat is veel te groot en grof! Ik ben niet echt weg van draadoogjes als wantputtingen/bevestiging. Verder zoek ik nog kleine katrolletjes om de schoot benedendeks doorheen te voeren. Billing boats heeft van die mooie maar die zijn best wel duur, is daar nog iets anders voor te krijgen (goedkoper)?

Nou dat is het voorlopig wel, als ik nog meer vragen tegenkom dan meldt ik me hier weer.
Veel groeten, Yves

Roel, mijn onderdelen voor de mast en de katrolletjes heb ik al gevonden in een winkel in Joure --> Intertoys. Dat is vrij dicht bij mij in de buurt.
Nou nog op zoek naar die @#%*)( profielen!!!

groeten Yves

Yves Tonnaer zei:
Nou nog op zoek naar die @#%*)( profielen!!!

groeten Yves

Hallo Yves,

Kijk eens naar aluminium profielen, voor schuifpui, klapraam e.d.
Dat zijn vaak complexe vormen, waar vaak nét dat hoekje uit te zagen is dat je nodig hebt.

Misschien heb je een kozijnenboer in de buurt, een paar afvalstukjes zijn vaak al voldoende voor een heleboel beslag.

Groeten, Jan.

P.S.: waar zeil je meestal?
Is je Woodstock een IOM?

@ Jan
volgens mij is de Woodstock een M boot, circa 20 jaar geleden heeft er een tekening in een modelzeilblaadje gestaan.

Hoi, bedankt voor je tip. Mijn woodstock is idd een M-klasse.
Momenteel zeil ik er nergens mee, want het schootsysteem loopt steeds vast. (iets met de dekdoorvoer)
Vandaar dat ik bootje 2 aan het bouwen ben. Ik zal wel even op zoek gaan naar een kozijnenboer.
Maar die profielen zijn meestal rond de 15 mm en ik hoef maar rond de 5 mm te hebben.
Conrad.nl heeft ze wel in messing, maar ik zoek ze het liefst in alu/staal/ijzer en bovendien komen de verzendkosten er dan bij en dat loopt behoorlijk op.
Verdere ideën zijn natuurlijk altijd van harte welkom, dank dat jullie meedenken.

Mvrgr; Yves

Back