hoe zit dat nou met kanealen en kristallen?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
kan iemand me een beetje uitleggen hoe het nou zit met besturing.
ik wil een MM kopen en zender.
er word aangeraden om op 27 mhz te gaan varen.
nou wil ik dat best gaan doen maar zit er een verschil tussen 27.110(zeg maar wat maar wel zo'n cijver na de komma)en 27 mhz?
is dat 0.110 dan de kristal ofzo?
ik wil dat gewoon even weten want mijn vriend heeft ook een boot en wij willen natuurlijk tegen elkaar zeilen! en natuurlijk ook wetstrijden.

vriendelijke groet

Pim

http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

Deze link naar de site van Ron van Sommeren heeft een tabel met frequenties. De 27MHz band heeft dus 6 kanalen toegewezen voor de modelbouw. Kanalen hebben eigen frequentie, zoals je kunt zien. Overigens zie ik de 27.110 er niet tussen staan??

Wie heeft je geadviseerd om op de 27MHz te gaan varen? Ik zou persoonlijk voor een 40MHz zender gaan. Over het algemeen word de 27MHz band als "speelgoed band" gezien.

Pim,

't Is minder moeilijk dan het lijkt hoor!

Voor ons (zoetwater kapiteins) zijn er 3 zo genaamde "banden" waar we gebruik van mogen maken:
de 27 MHz (of wel Mega Herz)
de 30 MHz
en de 40 MHz
Piloten mogen dan ook nog gebruik maken van de 35 MHz. WIJ NIET!

Elk van die "banden" is in kleine stukjes geknipt. Op elk stukje kan een (dus 1) zender-ontvanger combinatie werken. Als je met meerdere zender-ontvanger combinaties gaat werken in het zelfde stukje, krijg je storing. De ontvangers weten dan niet naar welke zender ze moeten "luisteren".
Die kleine stukjes zijn de kanalen. Elk kanaal heeft een nummer en een bijbehorende frequentie.
Dat getal wat jij noemt (die 27.110 MHz) is de frequentie. Daar hoort een bepaald kanaal nummer bij (weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat is bijvoorbeeld kanaal nummer 10.)
Die frequentie (en dus dat kanaal) wordt bepaald door een kristal. Die wordt ook wel eens X-tal genoemd.
In je zender en in je ontvanger moeten kristallen van het zelfde kanaal zitten.
LET OP 1!
Er zijn 2 systemen waarop uitgezonden wordt: AM en FM. Je mag AM en FM kristallen niet door elkaar gebruiken. Een AM combinatie heeft AM kristallen nodig, in een FM combinatie moet je FM kristallen stoppen.
LET OP 2!
Kristallen gaan in setjes van 2: eentje moet in je zender (daar staat vaak een T of TX op) die andere moet in je ontvanger (en daar staat dan een R of RX op)

Bij de modelbouw winkel waar je je zender koopt, kun je ook kristallen kopen. Als je de eerste bent, kun je natuurlijk uitkiezen, maar je vriend zal even moeten opletten dat hij niet hetzelfde kanaal uitkiest als jij al hebt.
Op de 27 MHz zijn 6 kanalen beschikbaar. Je kunt dus met 6 personen tegelijkertijd gebruik maken van de 27 MHz.
(De 30MHz wordt niet meer verkocht, mensen die een zender hebben in deze band zijn vaak de enigen)
Op de 40 MHz zijn ook een aantal kanalen beschikbaar (was vroeger altijd 4, maar dat zal wel meer zijn tegenwoordig)
Met andere woorden: wanneer je met een groepje bent, kun je onderling overleggen wie op welk kanaal zit, zodat je altijd samen kunt varen.

Onduidelijk?

Vraag! en we leggen verder uit!

Wim

Tijdens het typen van bovenstaand verhaal heeft Ivan ook al een reactie geplaatst.

Beschouw mijn verhaal als aanvulling

(overigens: 27 HMz is niet alleen "speelgoed" hoor :wink: )

Als de 27.110 MHz niet in de lijst staat zou het toch om "speelgoed" kunnen gaan.

@Pim
is die zender van jou een Nikko of iets dergelijks?

Wim

Sterker nog de 27.110MHz is géén officieël RC kanaal ligt ergens tussen de 15 en de 16 in, beide kanalen zijn NIET toegstaan voor radiobesturing in Nederland ..... hartstikke ilegaal dus ......

Over het 27.110: Pim zegt dit getal, maar zegt er achter dat hij maar even als voorbeeld wat roept, dus zonder te hebben gekeken of deze werkelijk bestaat.

Het heeft dan ook weinig nut daar verder op door te gaan, kristallen voor 27.110 kan je waarschijnlijk niet eens kopen. (in ieder geval niet in de reguliere (modelbouw)handel.

ik heb nog geen zender.
maar ik las op de micromagic site dat het verstandig was een 27 mhz band te nemen. letterlijk de tekst gekopieert van micromagic.nl ''Als je nog geen zender-set hebt is een 27 MHz set het overwegen waard. Er zijn namelijk al zoveel 40 MHz Micro Magics.''

bedankt allemaal ik heb weer wat geleert en ik ga kijken wat ik ga kopen.

bedankt!

waarom kanaal 30 illegaal? deze zat bij mijn rtr auto....

Waarom is het niet toegestaan om 200km/uur te rijden ;) ? Staat allemaal in de links die ik hierboven gegeven heb. Terug naar de winkel en kristallen omruilen.

Back