Hoe zit dat nou met Nitro heli's en regels??

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door leroyk, 10 okt 2010.

  1. leroyk

    leroyk

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Nederland
    Hallo,

    Ik weet niet of deze vraag al eens eerder gesteld is, maar wil het toch even zeker weten.
    Ik ben van plan binnekort een brandstof heli te gaan kopen, maar vraag mij dus af hoe dat nou zit met al die 'regels'.

    Zoals: Waar je mag vliegen, wat voor een verzekering, etc.
    Is het bijvoorbeeld toegestaan om (buiten een woonwijk) op een mooi groot veld te vliegen, met toestemming van de eigenaar?:rolleyes:

    mvg,
    Leroy
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De meeste WA verzekeringen dekken het vliegen met modelvliegtuigen en helicopters tot 25 kg. Verder mag je overal vliegen als je toestemming hebt van de grondeigenaar en
    - niet binnen/boven bebouwing
    - de grond geen andere bestemming heeft, bijvoorbeeld Natura 2000.
    - Je geen personen en/of goederen in gevaar brengt

    Let op, er gaat nu een hele discussie komen of dit verantwoord is maar dit zijn de regels. Mensen zullen ongetwijfeld zeggen dat je WA verzekering moeilijk kan doen als je geen brevet hebt en niet bij een club vliegt maar ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien.
     
  3. jeroenn

    jeroenn

    Lid geworden:
    12 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Groningen
    waarom wil je zo graag een brandstof heli.
    ik vind dat je wel er verstand van moet hebben of een vliegmaatje moet hebben die er verstand van heeft.
    het is wel een geel gedoe.
    vraag aan een boer als je daar mag vliegen.
    en kwa verzekering iemand waar ik veel mee vlieg die heeft zijn raptor50 in een auto gevlogen, maar de verzekering deed niet moeilijk.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Wenselijk en wettelijk is een erg groot verschil in sommige gevallen..

    En of een brandstof werkelijk meer gedoe is?
    Het is anders dan electro, en het gedoe zit hem in andere dingen (electro: laden naderhand, batterijen meeslepen etc brandstof: poetsen, startspul meeslepen, beetje poetsen)

    Dus punt bij paal blijft het iets wat moet passen bij de eigenaar
     
  5. leroyk

    leroyk

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Nederland
    Nou, ik vlieg al een paar jaar met een 450, en wil toch echt iets groters. En brandstof is iets wat ik al heel graag wou.

    Ik vlieg zelf met wat vrienden/vliegmaten die ook brandstof en electro vliegen, maar dat is wat verder om telkens heen te rijden (laten rijden), dus vroeg ik mij het af of het ook dichterbij kon. Vandaar dit topic;)

     
  6. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    In welke wet is dit geregeld?

    Voor zover mij bekend is er namelijk helemaal niets geregeld in de wet en mag je gewoon overal vliegen. Met uitzondering van stilte (natuur) gebieden misschien, maar zelfs IN een woonwijk mag je vliegen. Toestemming van de eigenaar van de grond is in principe wel nodig, je betreed niet zomaar iemands eigendom ;-)

    Of dit verantwoord/verstandig is, is een tweede maar het is in principe toegestaan.

    Groet,
    Theo
     
  7. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Ehm? Ik las altijd dat wildvliegen verboden was? Of is dat alleen voor vliegtuigen? Ik kwam daar namelijk geregeld mensen tegen de beweerden dat wildvliegen niet mag...

    Zou jammer zijn. Dan is het toch niet zo spannend wat ik onderneem :p:p.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nog maar een keertje dan:

    KNVvL Modelvliegsport - Downloads

    Bovenste Item: Basis veiligheids regelement.

    Klikken , Lezen en zorgen dat je het snapt. Klaar.

    Groet
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De Regeling Modelvliegen en de Wet Luchtvaart, die je in samenhang met elkaar moet lezen.

    @Frett, "wildvliegen" bestaat feitelijk helemaal niet. Met inachtname van de genoemde beperkingen mag je overal vliegen.

    Maar ik voel de discussie al weer aankomen. Geloof het of niet, je kunt zonder brevet en buiten een modelvliegveld in het grootste deel van Nederland gewoon vliegen. Als je al een bekeuring krijgt is het omdat je ergens in een weiland staat waar je niet mag komen. Dus niet omdat je er vliegt. Als je er met je hond had gelopen had je ook een bekeuring gekregen. Misschien zelfs wel eerder.
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Op pagina 2 staat ...

    Dit basis Veiligheidsregelement Modelvliegsport dient gezien te worden als een aanbeveling aan iedere modelvlieger

    Geen wet dus, alleen een aanbeveling! Kun je verder gewoon naast je neer leggen, tenzij je lid bent en wilt blijven van de Knvvl ;-)

    Groet,
    Theo
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar de Wet Luchtvaart en de Regeling Modelvliegen kun je niet naast je neer leggen. Die geldt voor iedereen.
    Het basisveiligheidsregelement werkt wat zaken uit, bijv over brevetten. Dat geldt alleen voor KNVvL leden. Dat ontslaat ieder ander niet van de wettelijke verplichting anderen niet in gevaar te brengen.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
  13. Salim

    Salim Guest

    Ik heb een vraag: Ik ben een beginner en ik wil nou van iemand een trex 600 nitro pro kopen. Hij zegt dat hij nieuw in doos is, is ie dan ook startklaar of moet ik allemaal dingen erbij kopen,zoals afstandbedieningen en andere upgrades enzv.??Waar moet ik opletten en welke onderdelen heb ik nodig om dat ding in de lucht te krijgen.

    Kan jij of iemand anders mij helpen? Alvast bedankt!

    Gr
    Salim
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Nieuw in doos kan een aantal dingen inhouden..

    De trex 600 komt nl in een aantal varianten, nl met electronica en zonder.
    Motor, ontvanger en zender zitten zowieso nooit in de standaard bouwset.

    Dus, je moet het hele ding nog bouwen, en even kijken wat er aan electronica in zit
    Dus je moet hebben om te kunnen vliegen:
    - gyro
    - servo's voor swash 3x
    - staartservo
    - voltage regelaar (bv de align 2 - 1 unit)
    - accu
    (bovenstaand zit in de combo kit, dit hoef je dus niet meer te hebben als het om een dergelijke doos gaat)

    Naast de combo kit heb je nodig:
    - motor (OS 55 oid)
    - servo voor gas
    - ontvanger
    - zender

    En ik zal vast nog wat vergeten, maar dat is de hoofdlijn
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Deze discussie gaat over wetten, regels, goede gewoontes en veiligheid, ik ben blij dat je die al gelezen hebt als beginner. Maar je kunt beter een nieuwe discussie met je vraag starten, of gewoon aan de verkoper vragen wat er allemaal wel/niet bij zit.
    Heli loopt op methanol, niet op nitro.

    Welkom :)
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010

Deel Deze Pagina