Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Rendement is niet heel best. Er gaat 1.8kWh in en er komt 1,2 kWh uit. 33 % verlies.

De accu is 1,5kWh dat zou kunnen betekenen dat laden en ontladen beide ongeveer de helft van het verlies geven.

De omvormer van de panelen geven uiteraard ook al een verlies dat komt er nog boven op.

Er is nog een laadregelaar onderweg waar mee ik rechtstreeks met de zonnepanelen de accu kan laden dat scheelt 2* omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning en weer terug.

Ga nog even aan de DC kant meten wat er echt de accu in en uit gaat dan kan ik beter zien wat het grootst verlies geeft.
e4b87a0bd72385bfe8340c5005a1586a.jpg
 
Vandaag veel beter rendement, ik denk dat gister de omvormer perongeluk te lang aan is gebleven waardoor hij tegelijk ging laden en terugleveren.

Vandaag 1,3kWh terug en 1,6kWh geladen . Rendement onder de 20% dat is al stuk beter.
af906a9772d9e02a63533de89a3e97a3.jpg
 
Dat ziet er goed uit.

Onderstaand even een screenshot van 1 van mijn homewizard accu's an 15 cycli

full
 
Aan de DC kant is er 1,48 kWh in de accu gegaan. De lader heeft dus een. Verlies van zin 11% .

Vannacht kijken wat het verschil is met ontladen.
1bc0ef57d803a922d3e0385137ea2d7a.jpg
 
Uiteindelijk wat gebeurt er met die stroom want energie gaat nooit verloren.
Dan wordt er blijkbaar warmte gemaakt.

Van de week kon ik een accu met hybride omvormer zgan kopen van 10 kwh maar toch niet gedaan want ik hoef nog geen terugleverkosten te betalen tot september 2026.
 
Uiteindelijk wat gebeurt er met die stroom want energie gaat nooit verloren.
Dan wordt er blijkbaar warmte gemaakt.

Van de week kon ik een accu met hybride omvormer zgan kopen van 10 kwh maar toch niet gedaan want ik hoef nog geen terugleverkosten te betalen tot september 2026.
Klopt ja eigenlijk kan je hem in de winter beter in de woonkamer zetten.
Ok heb voor homewizard gekozen o
Dat doe een relatief kleine omvormer heeft per accu.
Ik heb me laten vertellen dat een omvormer het beste rendement heeft op vol of bijna vol vermogen.
In de nacht heb je meestal aan 200 watt genoeg.
Heb je een omvormer van 3000 watt staat hij alleen maar de boel te verwarmen.
Mocht ik het mis hebben laat ik me heel graag verbeteren.
 
Wordt inderdaad omgezet in warmte de oplader en vooral de omvormer worden best warm.

Dat een omvormer op vol vermogen efficiënter is heb ik ook gelezen.

Zal het testen nu paar keer met 150W ontladen.
 
Bij de micro omvormer welke ik nu gebruik maakt het geen verschil met 100w of 600w ontladen geeft zelfde verlies. Heb ook aan de accu kant gemeten verlies in de micro omvormer is ongeveer 10%

d5b04ac61e510271724039513953c752.jpg
 
Ik merk wel dan ik aan 2 keer 2,7 kwh te kort kom.
In juli krijg ik er nog 2.7kWh bij dan kan ik zomers de airco gebruiken en swinters de warmtepomp.
Zonder die gebruikers zijn ze 2 accu's wel voldoende maar we hebben ook alleen maar zo'n gehad.
Met 3 accu's kan ik 2400 watt laden dis is er op een bewolkte dag even zo'n pak ik alles.
 
In de winter heb je vaak nauwelijks opbrengst. Dus betaal je dan helaas nog steeds de volle mep stroom.
 
Dat klopt maar misschien wel 9 maanden niet.
Het glas half vol of leeg zeg maar;)
Het nadeel is dat je 25 procent verlies heb.
Maar dat is niet anders.
Ik heb het uitgerekend om op gas,diesel of op pellets te stoken.
Dan blijft de warmtepomp toch het voordeligst en lekker comfortabelst.
 
Ik merk wel dan ik aan 2 keer 2,7 kwh te kort kom.
In juli krijg ik er nog 2.7kWh bij dan kan ik zomers de airco gebruiken en swinters de warmtepomp.
Zonder die gebruikers zijn ze 2 accu's wel voldoende maar we hebben ook alleen maar zo'n gehad.
Met 3 accu's kan ik 2400 watt laden dis is er op een bewolkte dag even zo'n pak ik alles.
De levering van de derde accu laat nog op zich wachten.
Maar binnen 2 weken wordt hij geleverd als het goed is.
Het airco seizoen zal dan al wel aardig voorbij zijn maar met de warmtepomp kan hij zijn diensten dan weer bewijzen.
 
Heb ook airco geplaatst een 4 kw afgifte, dat is ca 1 kw verbruik. Zet het nu gewoon aan als er stroom is, dat is in de middag van 13 tot 19 uur ongeveer. En op basis van temperatuur, het is eigenlijk alleen warm als de zon schijnt.
En een keukenboiler hot fill die ook overdag aanschakelt op de zonuren.
Zo kan ik weer iets van de terugleverpiek afschaven.

S ochtends de warmtepomp op koeling ivm glas op de oostkant waar de warmtepomp koelt.
 
Bovenstaande opties met koeling van stroom overschot was wel handig deze zomer, veel aangestaan.

Nu een maandprijs van 59 euro per maand voor stroom en gas dat is wel ok voor 2 onder 1 kap huis. Net jaarafrekening gehad
Echter gaat 80% naar gas en ik hoop met de verbeterde warmtepomp (R32) wel minder gas nodig te hebben komend jaar dan kan de gasaansluiting er ook helemaal af.
 
Wij douchen alleen nog op gas.
Misschien even een opmerking om niet volledig van het gas af te gaan die me opviel.
Ik zei pas tegen mijn broer dat ze een contract bij een bepaalde energie leverancier af moesten sluiten omdat je dan 300 euro welkomstbonus kreeg.
Hij kijken maar hij kreeg het niet maar ik wel.
Hij is gasloos en ik niet.
Bereken dus wat voor jou het goedkoopste is.
Onze derde accu draait ondertussen ook.
De airco heeft al een paar nachten lekker aan gestaan en de accu was nog niet leeg.

Nu ben ik erg benieuwd naar het stookseizoen hoe lang ik nog met eigen stroom vooruit kan.
 
Ja, die korting zou kunnen maar de netbeheerkosten van gas zijn ook wel 350 euro per jaar. Dus zelfs zonder gasgebruik betaal je dat nog en in de toekomst kan het ook hoger worden als er minder gasaansluitingen gaan komen.

Eigenlijk zou voor ons een gasfles optimaal zijn die zet is dan over van de caravan :)
Moet ook nog inductiekookplaat kopen als ik van gas af wil.
 
Als je bij aardgas onder de 500 m³ verbruik komt en blijft, krijgt rekenen ze daarvoor lagere netwerkkosten.
Een voorbeeld; Enexis onder de 500 kuub ongeveer 174 euro per jaar en bij een verbruik daar boven tellen ze ongeveer 246 euro per jaar tot een verbruik van 4000 kuub en aansluit waarde < 6G
 
Klopt wij zitten onder de 100 m³ dus ook in de goedkoopste schaal.
We zijn nu nog 25 euro in de maand kwijt met een vast contract.
Investeren om goedkoper te zitten wordt in ons geval lastig.
Zolang we maar niet op de linkse partijen stemmen blijft het gas voorlopig nog wel.;)
 
We zijn nu nog 25 euro in de maand kwijt met een vast contract.
Investeren om goedkoper te zitten wordt in ons geval lastig.
Dat kan nog goedkoper, maar dan heb je wel een ander soort thuisbatterijsysteem nodig, zoals die van camperaars of op plezierjachten.

Door de netaansluiting in huis te verlagen naar 1x10 A kom je in een bijzonder laag tarief voor netwerkkosten uit.
In plaats van zo’n €475 per jaar, betaal je dan ongeveer €140 per jaar.
Met de teruglever vergoeding die je ook al hebt kom je op het eind van het jaar negatief uit, krijg je nog geld toe ook.
 
Dat wordt wel lastig met een warmtepomp.
Ik ben al blij dat alles nog op 1 fase kan.
 
Back
Top