hoek schroefas

Hey iedereen

ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een voerboot.
vorige week zijn we naar de modelbouwwinkel gereden om de nodige materialen te kopen.
nu heb ik nog wel een vraag over de hoek van de schroefas.
ik zal even de tekeningen online zetten zodat jullie weten hoe de boot eruit ziet

de openingen in de bovenkant zijn voor bakjes waar elk +/- 1kg voer in kan.

ik heb ergens gelezen om goed te kunnen varen dat de assen onder een hoek moeten staan. de accu's wilde ik meer naar het midden zetten, aangezien ik met 2 accu's werk zal er in iedere drijver (catamaran) 1 accu komen. , de motoren worden dan voor de accu geplaatst en de schroef eventueel nog wat ingekort als dit te hard vooruit gaat hangen aangezien de motoren ook al 500gr per stuk wegen

2ewp2e8.jpg

4uul8o.jpg

de schroef komt aan de rechter kant van de tekening te zitten

ik heb ergens gelezen dat ik de schroef een 10° naar boven (oppervlakte) hellend moet maken.
weten jullie hier iets meer over?

alvast bedankt

grtz

wouter

Misschien komt het omdat de info waar jij om vraagt op elke scheepsfoto te zien is... Als het schip in een dok ligt, tenminste.

Bovendien: je hebt hier een paar mooie tekeningen op het forum gezet, maar ik kan er nauwelijks een boot in ontdekken.
Wat ook weer aan mij kan liggen misschien...

Een schroef die 10 graden naar boven wijst? het enige type schip wat dat zou kúnnen hebben is een duikboot.

Misschien komt het omdat de info waar jij om vraagt op elke scheepsfoto te zien is... Als het schip in een dok ligt, tenminste.

Bovendien: je hebt hier een paar mooie tekeningen op het forum gezet, maar ik kan er nauwelijks een boot in ontdekken.
Wat ook weer aan mij kan liggen misschien...

Een schroef die 10 graden naar boven wijst? het enige type schip wat dat zou kúnnen hebben is een duikboot.

zal de tekening 'ns uitleggen,
de bovenste tekening is de bovenkant van de boot
de onderste tekening is de onderkant van de boot

dit is een foto van de boot zelf
DSCN1840.jpg

en dit is een 3d model, misschien herken je de 2 tekeningen er in terug

bootachter.jpg

je ziet de straalbuis up het 3d model waar de schroef in zit
mag ik de assen gewoon recht door de romp laten gaan of moeten deze onder een bepaalde hoek zitten?

grtz

wouter

Ik probeer altijd om de assen zo horizontaal mogelijk in een model te bouwen.
Dit voorkomt een beetje het omhoog of omlaag trekken van de achterkant van een model.

hallo

veel keuze heb je met een straal buis niet
daar moet de as recht in uit komen anders raakt de schroef bij het draaien een van de twee kanten van de straal buis(als deze draaien en als roer dienen)

aan de vorm van je boot zou ik ze horizontaal houden maar dan moeten ze wel water dicht zijn anders lekken ze water in je romp en dat wil je niet hebben
indien mogelijk je assen boven de waterlijn laten uit komen binnen in de boot
maar zeker je assen niet meer dan 10° helling geven want dan wordt het een mixer inplaats van een boot

je tweede probleem is je 2 kilo voer die je gaat mee nemen
als je een kant lost dan gaat je boot wel erg schuin hangen en kan er 1 schroef boven water komen of lucht beginnen zuigen

die 10° is maximum hoek waar onder je de schroef as mag zetten en dan kijken dat ze je straal buis niet raakt

groetjes raf

hallo

veel keuze heb je met een straal buis niet
daar moet de as recht in uit komen anders raakt de schroef bij het draaien een van de twee kanten van de straal buis(als deze draaien en als roer dienen)

aan de vorm van je boot zou ik ze horizontaal houden maar dan moeten ze wel water dicht zijn anders lekken ze water in je romp en dat wil je niet hebben
indien mogelijk je assen boven de waterlijn laten uit komen binnen in de boot
maar zeker je assen niet meer dan 10° helling geven want dan wordt het een mixer inplaats van een boot

je tweede probleem is je 2 kilo voer die je gaat mee nemen
als je een kant lost dan gaat je boot wel erg schuin hangen en kan er 1 schroef boven water komen of lucht beginnen zuigen

die 10° is maximum hoek waar onder je de schroef as mag zetten en dan kijken dat ze je straal buis niet raakt

groetjes raf

als ik de binnenkant van de as goed invet, komt er dan nog water door?

grtz

wouter

Hallo Wouter,
Je kunt ook een smeerpijpje haaks op de schroefasbuis solderen, dan kan je regelmatig een beetje vet bijsteken met een injectiespuit.
Als je schroefasbuis vol vet zit, is het voor de motor iets lastiger draaien door dat het vet een beetje taai is, maar door het vet blijft alles waterdicht.

Hallo Wouter,
Je kunt ook een smeerpijpje haaks op de schroefasbuis solderen, dan kan je regelmatig een beetje vet bijsteken met een injectiespuit.
Als je schroefasbuis vol vet zit, is het voor de motor iets lastiger draaien door dat het vet een beetje taai is, maar door het vet blijft alles waterdicht.

bedankt voor de tip maar ik denk niet echt dat het bij een graupner speed 720bb torque nodig is, deze is wel best sterk en ik heb dan ook nog niet de maximum diameter van schroef genomen

aan iedereen die me heeft willen helpen,
heel hard bedankt, ik ga m'n assen gewoon horizontaal leggen dan

grtz

wouter

Laatst bewerkt:
Hallo Wouter,

Jouw schroefaskokers (die komen er wel in toch?) zullen vrij kort uitvallen, dus het vullen met vet zal dan niet zo'n grote remmende werking hebben.

Ik heb in m'n enthousiasme wel eens een schroefaskoker van dertig centimeter volgedrukt met (te) stijf vet; zelfs zonder de schroef in het water kreeg de motor (een 700 Neodym) de as maar met moeite rond...

Ik heb het stijve vet eruit gehaald en door aanzienlijk dunner vervangen; zelfs dan merk je de weerstand op zo'n lange as, de schroefaskoker werd zelfs warm.

Lekken deed er trouwens niks.

Groeten, Jan.

Hallo Wouter,

Jouw schroefaskokers (die komen er wel in toch?) zullen vrij kort uitvallen, dus het vullen met vet zal dan niet zo'n grote remmende werking hebben.

Ik heb in m'n enthousiasme wel eens een schroefaskoker van dertig centimeter volgedrukt met (te) stijf vet; zelfs zonder de schroef in het water kreeg de motor (een 700 Neodym) de as maar met moeite rond...

Ik heb het stijve vet eruit gehaald en door aanzienlijk dunner vervangen; zelfs dan merk je de weerstand op zo'n lange as, de schroefaskoker werd zelfs warm.

Lekken deed er trouwens niks.

Groeten, Jan.

tuurlijk komen die erin. :p
ik ga zo dun mogelijk vet gebruiken. zodat deze toch waterdicht zijn. welk weet ik nog niet. daar ga ik 'ns naar zien

maar de neodym maakt wel vele meer toeren hé. de 720bb torque moet voor mij geen toeren leveren maar kracht. m'n assen zullen zeker niet te lang worden want anders kan ik m'n accu nie meer plaatsen. maar dat ga ik bezien als het zo ver is.

grtz

wouter

@Wouter2,
Als het mogelijk is zou ik de schroefassen iets naar onderen laten wijzen, ik bedoel dat er een hoekje komt naar onderen. Als je met zo'n vierkant "bakkie" gas geeft, zal de boot achterover komen te liggen (met horizontale assen dan) zeker met een 720bb Torque. Wanneer de schroefas onder een hoek staat word de boot voorover gedrukt, en hopelijk ligt hij dan recht tijdens het varen. De schroefassen van een speedboot / jachten staan ook altijd wat naar onderen, om dezelfde reden.
gr. Jeroen

Back