Ik ben al een stukje gevorderd in de bouw maar omdat er op 'ons' forum niet veel over is vond ik het toch een eigen draadje waard.
Het gaat om dit kistje:
http://www.hoelleinshop.com/Flugmod...article&ProdNr=WR0010&t=49301&c=12438&p=12438
Ik heb al een tijdje een Callistic van dezelfde fabrikant in huis, al een wat ouder ontwerpje maar echt een heerlijk kistje om lekker ontspannen rondjes mee te vliegen of op een zomerse dag met weining wind boven een duin te laten floaten.(in de bergen doet hij het ook heel erg goed!!)
Het enige wat ik er een beetje aan mis zijn remklepjes, ik ben wellicht een beetje verwend met inmiddels een redelijke verzameling aan 4-kleppen zwevers, en juist toen ik rigoreuze verbouwingsplannen had om de Callistic aan te passen kwam deze op de markt. Toen nog met een introductieprijs van 115 euro ofzo.
Ik ben gecharmeerd van de rompvorm en het feit dat de vleugels tegen de romp aan zitten en je niet met tape hoeft te vogelen om hem vliegklaar te maken. De reden waarom ik hem toch hier ook onder de aandacht wil brengen is wat mij de afgelopen week aangenaam verrast heeft en dat is hoe goed dit te bouwen is.
Ik proef her en der wel eens dat het zelf bouwen van een kit nog steeds de ouderwetse reputatie heeft van tijdrovend, zagen, schuren, onderdeeltjes op maat maken en moeilijke tekeningen lezen.
Maar samen met alle ARF-spullen zijn de bouwdozen mee ontwikkeld en dit is echt een voorbeeld van hoe moderne bouwdozen kunnen zijn!
Wat mij het meest opviel bij de bouw is de goede duidelijke bouwbeschrijving. Dit is bijna een boekwerk met foto's en tekst bij elke stap. Op het niveau van een LEGO bouwbeschrijving staat er duidelijk in beeld wat je moet doen, alle onderdelen zijn duidelijk genummerd en als je kan lezen kan je dit bouwen!
Je begint met de bouw van de, in mijn ogen, mooi gevormde romp.
Ik heb helaas geen foto's van de bouw hiervan. Ten eerste ging het allemaal heel erg vlot in elkaar en ten tweede was ik aanvankelijk niet van plan om een bouwverslag bij te gaan houden (ben daar niet zo goed in namelijk)
Een combinatie van multiplex spanten en rompdelen geven een redelijk stijve romp die ogenschijnlijk nergens rechte lijnen heeft, dit in tegenstelling tot veel vergelijkbare kisten die recht-toe-recht-aan doosrompjes hebben.
Er wordt netjes uitgelegd hoe en in welke volgorde je welk spantje moet lijmen, welke lijm je moet gebruiken en hoe je de romp moet uitlijn en dat is genoeg. Ik heb geen alternatieve dingen verzonnen om de uitlijning te controlleren en voor zover ik kan zien is hij netjes recht geworden.
Er is een groot toegangsluik voor plaatsing van de servo's, accu en ontvanger en daarnaast is er standaard ook een ballastcomparitment aanwezig in de romp
De staartdelen bouw je op de tekening. Ik heb de originele laten kopieren, heb de staartdelen daar uitgeknipt en op een gipsplaat gelegd. Daar weer een een stukje huishoudfolie overheen en de onderdelen met naalden tegen elkaar aan gelegd. Dan met CA-lijm alle contactvlakken bedruppeld en voor je het weet kan je ze passen op de romp
De vleugels vragen iets meer tijd. Hij heeft twee vleugels die elke een knik hebben en elke vleugel bouw je in twee losse delen die je later aan elkaar lijmt.
In de romp zitten al 2 messingbuisjes om zelf te kunnen kiezen of je de vleugel op 2 carbonnen pennen wil steken of op de, bij de kit mee geleverde, enkele verenstalen pen.
Hiervoor wordt ook de vleugel opgebouwd met 2 messingbuizen die voor en achter tegen de webbing, tussen de liggers in, word verlijmd met epoxy.
Oplettende kijkers zien ook de grote magneten zitten in de romp en vleugel.
Ik heb nog niet eerder met magneten gewerkt maar hier heb ik vertrouwen in hoor!!
Ze vragen redelijk wat kracht om de vleugels weer van de romp te trekken maar als je de vleugels ter hoogte van de liggers beetpakt is dit heel goed te doen.
De onderdelen van de vleugel, met name de ribben en de multiplex webbing (ik weet het nederlandse woord niet) zijn zo precies van vorm dat ik hier niets heb hoeven schuren en je kan hier m.i. ook bijna niet de fout in gaan.
Bijna alles is met CA te lijmen. Ik wissel hier en daar tussen hele dunne en wat dikkere en gebruik witte houtlijm waar de bouwbeschrijving dat zegt. Meestal is dat ook op logische plaatsen waar je iets meer tijd nodig hebt om alles goed uit te lijnen of waar je niet goed bij kan zoals de bovenste vleugelindekking.
De Spoilers zitten ook in de binnenste vleugeldelen. hier zijn mooie kistjes voor mee getekend en wat ik een voorbeeldje vind van hoe doordacht de kit is:
Bij de ribben die rondom de uitsparing van de spoiler zitten, is rekening gehouden met de radius van het klepje als die later open gaat.
Al met al is het wel een beetje puzzelen en als je niet oppast kan het een beetje een chaos aan onderdelen worden
Maar met een muziekje erbij, een scherp mesje, een paar flesjes lijm en wat geduld heb je vrij snel en aantal onderdelen op tafel liggen die samen al een heel eind op een vliegtuig lijken

Nu weer een weekje werken en dan kan ik een schuurfeestje in de tuin gaan houden. De romp gaat netjes afgerond worden, de staartdelen worden nog een beetje in profiel geschuurd en wat tot zover het moeilijkste klusje van de hele bouw van het kistje gaat worden: De neuslijst moet netjes in profiel geschuurd worden.
Maar ook hiervoor zitten gelaserde mallen om de juiste vorm te krijgen.
Het gaat om dit kistje:
http://www.hoelleinshop.com/Flugmod...article&ProdNr=WR0010&t=49301&c=12438&p=12438
Ik heb al een tijdje een Callistic van dezelfde fabrikant in huis, al een wat ouder ontwerpje maar echt een heerlijk kistje om lekker ontspannen rondjes mee te vliegen of op een zomerse dag met weining wind boven een duin te laten floaten.(in de bergen doet hij het ook heel erg goed!!)
Het enige wat ik er een beetje aan mis zijn remklepjes, ik ben wellicht een beetje verwend met inmiddels een redelijke verzameling aan 4-kleppen zwevers, en juist toen ik rigoreuze verbouwingsplannen had om de Callistic aan te passen kwam deze op de markt. Toen nog met een introductieprijs van 115 euro ofzo.
Ik ben gecharmeerd van de rompvorm en het feit dat de vleugels tegen de romp aan zitten en je niet met tape hoeft te vogelen om hem vliegklaar te maken. De reden waarom ik hem toch hier ook onder de aandacht wil brengen is wat mij de afgelopen week aangenaam verrast heeft en dat is hoe goed dit te bouwen is.
Ik proef her en der wel eens dat het zelf bouwen van een kit nog steeds de ouderwetse reputatie heeft van tijdrovend, zagen, schuren, onderdeeltjes op maat maken en moeilijke tekeningen lezen.
Maar samen met alle ARF-spullen zijn de bouwdozen mee ontwikkeld en dit is echt een voorbeeld van hoe moderne bouwdozen kunnen zijn!
Wat mij het meest opviel bij de bouw is de goede duidelijke bouwbeschrijving. Dit is bijna een boekwerk met foto's en tekst bij elke stap. Op het niveau van een LEGO bouwbeschrijving staat er duidelijk in beeld wat je moet doen, alle onderdelen zijn duidelijk genummerd en als je kan lezen kan je dit bouwen!

Je begint met de bouw van de, in mijn ogen, mooi gevormde romp.

Ik heb helaas geen foto's van de bouw hiervan. Ten eerste ging het allemaal heel erg vlot in elkaar en ten tweede was ik aanvankelijk niet van plan om een bouwverslag bij te gaan houden (ben daar niet zo goed in namelijk)
Een combinatie van multiplex spanten en rompdelen geven een redelijk stijve romp die ogenschijnlijk nergens rechte lijnen heeft, dit in tegenstelling tot veel vergelijkbare kisten die recht-toe-recht-aan doosrompjes hebben.
Er wordt netjes uitgelegd hoe en in welke volgorde je welk spantje moet lijmen, welke lijm je moet gebruiken en hoe je de romp moet uitlijn en dat is genoeg. Ik heb geen alternatieve dingen verzonnen om de uitlijning te controlleren en voor zover ik kan zien is hij netjes recht geworden.
Er is een groot toegangsluik voor plaatsing van de servo's, accu en ontvanger en daarnaast is er standaard ook een ballastcomparitment aanwezig in de romp

De staartdelen bouw je op de tekening. Ik heb de originele laten kopieren, heb de staartdelen daar uitgeknipt en op een gipsplaat gelegd. Daar weer een een stukje huishoudfolie overheen en de onderdelen met naalden tegen elkaar aan gelegd. Dan met CA-lijm alle contactvlakken bedruppeld en voor je het weet kan je ze passen op de romp

De vleugels vragen iets meer tijd. Hij heeft twee vleugels die elke een knik hebben en elke vleugel bouw je in twee losse delen die je later aan elkaar lijmt.
In de romp zitten al 2 messingbuisjes om zelf te kunnen kiezen of je de vleugel op 2 carbonnen pennen wil steken of op de, bij de kit mee geleverde, enkele verenstalen pen.
Hiervoor wordt ook de vleugel opgebouwd met 2 messingbuizen die voor en achter tegen de webbing, tussen de liggers in, word verlijmd met epoxy.

Oplettende kijkers zien ook de grote magneten zitten in de romp en vleugel.
Ik heb nog niet eerder met magneten gewerkt maar hier heb ik vertrouwen in hoor!!
Ze vragen redelijk wat kracht om de vleugels weer van de romp te trekken maar als je de vleugels ter hoogte van de liggers beetpakt is dit heel goed te doen.
De onderdelen van de vleugel, met name de ribben en de multiplex webbing (ik weet het nederlandse woord niet) zijn zo precies van vorm dat ik hier niets heb hoeven schuren en je kan hier m.i. ook bijna niet de fout in gaan.

Bijna alles is met CA te lijmen. Ik wissel hier en daar tussen hele dunne en wat dikkere en gebruik witte houtlijm waar de bouwbeschrijving dat zegt. Meestal is dat ook op logische plaatsen waar je iets meer tijd nodig hebt om alles goed uit te lijnen of waar je niet goed bij kan zoals de bovenste vleugelindekking.
De Spoilers zitten ook in de binnenste vleugeldelen. hier zijn mooie kistjes voor mee getekend en wat ik een voorbeeldje vind van hoe doordacht de kit is:

Bij de ribben die rondom de uitsparing van de spoiler zitten, is rekening gehouden met de radius van het klepje als die later open gaat.
Al met al is het wel een beetje puzzelen en als je niet oppast kan het een beetje een chaos aan onderdelen worden

Maar met een muziekje erbij, een scherp mesje, een paar flesjes lijm en wat geduld heb je vrij snel en aantal onderdelen op tafel liggen die samen al een heel eind op een vliegtuig lijken


Nu weer een weekje werken en dan kan ik een schuurfeestje in de tuin gaan houden. De romp gaat netjes afgerond worden, de staartdelen worden nog een beetje in profiel geschuurd en wat tot zover het moeilijkste klusje van de hele bouw van het kistje gaat worden: De neuslijst moet netjes in profiel geschuurd worden.
Maar ook hiervoor zitten gelaserde mallen om de juiste vorm te krijgen.
Laatst bewerkt: