Hoellein AndREaS

Ik ben al een stukje gevorderd in de bouw maar omdat er op 'ons' forum niet veel over is vond ik het toch een eigen draadje waard.

Het gaat om dit kistje:
http://www.hoelleinshop.com/Flugmod...article&ProdNr=WR0010&t=49301&c=12438&p=12438

Ik heb al een tijdje een Callistic van dezelfde fabrikant in huis, al een wat ouder ontwerpje maar echt een heerlijk kistje om lekker ontspannen rondjes mee te vliegen of op een zomerse dag met weining wind boven een duin te laten floaten.(in de bergen doet hij het ook heel erg goed!!)
Het enige wat ik er een beetje aan mis zijn remklepjes, ik ben wellicht een beetje verwend met inmiddels een redelijke verzameling aan 4-kleppen zwevers, en juist toen ik rigoreuze verbouwingsplannen had om de Callistic aan te passen kwam deze op de markt. Toen nog met een introductieprijs van 115 euro ofzo.

Ik ben gecharmeerd van de rompvorm en het feit dat de vleugels tegen de romp aan zitten en je niet met tape hoeft te vogelen om hem vliegklaar te maken. De reden waarom ik hem toch hier ook onder de aandacht wil brengen is wat mij de afgelopen week aangenaam verrast heeft en dat is hoe goed dit te bouwen is.
Ik proef her en der wel eens dat het zelf bouwen van een kit nog steeds de ouderwetse reputatie heeft van tijdrovend, zagen, schuren, onderdeeltjes op maat maken en moeilijke tekeningen lezen.

Maar samen met alle ARF-spullen zijn de bouwdozen mee ontwikkeld en dit is echt een voorbeeld van hoe moderne bouwdozen kunnen zijn!

Wat mij het meest opviel bij de bouw is de goede duidelijke bouwbeschrijving. Dit is bijna een boekwerk met foto's en tekst bij elke stap. Op het niveau van een LEGO bouwbeschrijving staat er duidelijk in beeld wat je moet doen, alle onderdelen zijn duidelijk genummerd en als je kan lezen kan je dit bouwen!

IMG_20160304_121202_zpswozpgyva.jpg

Je begint met de bouw van de, in mijn ogen, mooi gevormde romp.

IMG_20160304_093715_zpsqvxlu7hr.jpg

Ik heb helaas geen foto's van de bouw hiervan. Ten eerste ging het allemaal heel erg vlot in elkaar en ten tweede was ik aanvankelijk niet van plan om een bouwverslag bij te gaan houden (ben daar niet zo goed in namelijk)
Een combinatie van multiplex spanten en rompdelen geven een redelijk stijve romp die ogenschijnlijk nergens rechte lijnen heeft, dit in tegenstelling tot veel vergelijkbare kisten die recht-toe-recht-aan doosrompjes hebben.
Er wordt netjes uitgelegd hoe en in welke volgorde je welk spantje moet lijmen, welke lijm je moet gebruiken en hoe je de romp moet uitlijn en dat is genoeg. Ik heb geen alternatieve dingen verzonnen om de uitlijning te controlleren en voor zover ik kan zien is hij netjes recht geworden.
Er is een groot toegangsluik voor plaatsing van de servo's, accu en ontvanger en daarnaast is er standaard ook een ballastcomparitment aanwezig in de romp
IMG_20160229_131330_zpszdzbw6s4.jpg

De staartdelen bouw je op de tekening. Ik heb de originele laten kopieren, heb de staartdelen daar uitgeknipt en op een gipsplaat gelegd. Daar weer een een stukje huishoudfolie overheen en de onderdelen met naalden tegen elkaar aan gelegd. Dan met CA-lijm alle contactvlakken bedruppeld en voor je het weet kan je ze passen op de romp
IMG_20160229_131338_zps7z9fpz9u.jpg

De vleugels vragen iets meer tijd. Hij heeft twee vleugels die elke een knik hebben en elke vleugel bouw je in twee losse delen die je later aan elkaar lijmt.
In de romp zitten al 2 messingbuisjes om zelf te kunnen kiezen of je de vleugel op 2 carbonnen pennen wil steken of op de, bij de kit mee geleverde, enkele verenstalen pen.
Hiervoor wordt ook de vleugel opgebouwd met 2 messingbuizen die voor en achter tegen de webbing, tussen de liggers in, word verlijmd met epoxy.
IMG-20160302-WA0009_zpsa9gj0k3a.jpeg

Oplettende kijkers zien ook de grote magneten zitten in de romp en vleugel.
Ik heb nog niet eerder met magneten gewerkt maar hier heb ik vertrouwen in hoor!!
Ze vragen redelijk wat kracht om de vleugels weer van de romp te trekken maar als je de vleugels ter hoogte van de liggers beetpakt is dit heel goed te doen.

De onderdelen van de vleugel, met name de ribben en de multiplex webbing (ik weet het nederlandse woord niet) zijn zo precies van vorm dat ik hier niets heb hoeven schuren en je kan hier m.i. ook bijna niet de fout in gaan.
IMG_20160302_094617_zpsukzo2w9u.jpg

Bijna alles is met CA te lijmen. Ik wissel hier en daar tussen hele dunne en wat dikkere en gebruik witte houtlijm waar de bouwbeschrijving dat zegt. Meestal is dat ook op logische plaatsen waar je iets meer tijd nodig hebt om alles goed uit te lijnen of waar je niet goed bij kan zoals de bovenste vleugelindekking.

De Spoilers zitten ook in de binnenste vleugeldelen. hier zijn mooie kistjes voor mee getekend en wat ik een voorbeeldje vind van hoe doordacht de kit is:
IMG_20160302_094320_zpsjrscbigi.jpg

Bij de ribben die rondom de uitsparing van de spoiler zitten, is rekening gehouden met de radius van het klepje als die later open gaat.

Al met al is het wel een beetje puzzelen en als je niet oppast kan het een beetje een chaos aan onderdelen worden
IMG-20160302-WA0004_zpsrmvkhbt5.jpg

Maar met een muziekje erbij, een scherp mesje, een paar flesjes lijm en wat geduld heb je vrij snel en aantal onderdelen op tafel liggen die samen al een heel eind op een vliegtuig lijken

IMG_20160304_093849_zpsktwqxeft.jpg

Nu weer een weekje werken en dan kan ik een schuurfeestje in de tuin gaan houden. De romp gaat netjes afgerond worden, de staartdelen worden nog een beetje in profiel geschuurd en wat tot zover het moeilijkste klusje van de hele bouw van het kistje gaat worden: De neuslijst moet netjes in profiel geschuurd worden.
Maar ook hiervoor zitten gelaserde mallen om de juiste vorm te krijgen.

Laatst bewerkt:
In het RES draadje zei ik ook: "Voor wie een duwtje in de rug nodig heeft om toch eens een keer zelf te bouwen"

Tijdens het bouwen van de Andreas vallen mij een paar dingen op die ik niet ongenoemd wilde laten.

Het profiel is met 8,5% best wel dun (volgens mij) maar de vleugel voelt nu al veel stijver aan dan die van de Callistic (die voor mij even het directe vergelijkingsmiddel is). Waar de laatste soms met moeite van grote hoogte beneden te krijgen is, zal de Andreas dus wel wat meer kunnen hebben qua snelheid. (Daarnaast heb je natuurlijk die Spoilers die hem beneden kunnen krijgen)

De vleugel van de Andreas heeft een veel grotere koorde maar wel een vergelijkbaar vliegklaar gewicht dus de vleugelbelasting zal aanmerkelijk minder zijn. Edit: even opgezocht: De Callisic heeft ongeveer 29dm2 bij 500gram en de Andreas 34 bij >500 gram

Ik vermoed dat dit in combinatie met het andere profiel er voor gaat zorgen dat je sneller een groter gebied kan afspeuren naar een belletje en dan toch langzaam genoeg kan vliegen om ook die allerlichtste bel op te kunnen pikken.

Daarnaast kan er dus aardig wat ballast in en dan kan je ook met meer wind nog vliegen. Ik heb de Callistic geprobeerd te ballasten maar merkbaar veel sneller wordt hij niet, alleen de vleugels gaan verder doorbuigen en ik kon veel minder hoog boven het duin komen.

De staartdelen zijn veel groter. Ik ben niet theoretisch onderlegd genoeg om dit helemaal te beargumenteren maar dit zal stellig te maken hebben met de totaal andere geometrie van de vleugel en de bijbehorende gewenste stabiliteit.
Of het voor de wendbaarheid goed is weet ik niet. De Callistic heeft al echt belachelijk weining uitslag nodig met die veel kleinere staartflappies dus ik kan mij niet voorstellen dat de Andreas dat dan wel nodig gaat hebben.
Maar als ik dit filmpje zie hoef ik voor de wendbaarheid niet bang te zijn.

Wat ik jammer vind is dat de landing niet gefilmd is en ook niet hoe langzaam hij kan maar goed.....je kan niet alles hebben.

Tot zover heb ik de indruk dat dit best een levendig kistje gaat worden en ik ga snel aan de slag om weer een bruikbaar startelastiekje te maken. Ons clubveldje is niet zo heel groot maar als ik hem op een meter of 50 geschoten krijg is mij dat goed genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit ook een erg gaaf kistje. Ik ga er een 'from scratch' bouwen. Voor het geld dat ie kost is het bijna de moeite niet, maar ik doe het toch [emoji6]. Zal wat zwaarder worden aangezien ik met standaard, voorhanden zijnde materialen ga werken. Komt ook een sleepkoppelingetje in. Ff flink door autoCADten om m helemaal te tekenen. En dan frezen en bouwen maar [emoji6]

Succes Justus! Hij wordt erg gaaf.

En dan achter jouw Anabolen-Mentor omhoog?

Leuk plan en een beetje zwaarder kan de kist wel hebben anders zouden ze er niet meteen een ballastkamer in tekenen toch?

haha ja zoiets!

Beetje extra gewicht maak ik me geen zorgen over, gewoon weer iets leuks bouwen uit stapeltjes restmateriaal, en er hopelijk daarna lol van hebben. Het wordt een el-cheapo variant van de AndREaS. Hou me aan het originele ontwerp, alleen andere tipjes.

@Justus
Ronde tips (en kielvlak)
Je kent dit draadje?
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/536849-Baubericht-AndREaS-(Höllein)/page13
post 194

Denk dat dit de tippen naar je smaak zijn.
Vind ze persoonlijk ook een stuk mooier dan de originele.

Daarnaast nog wat opmerkingen in dit draadje over de magneten om de vleugel op z'n plek te houden. Risico (?) dat de bowdenkabel geremd wordt. Oplossing ook te vinden op de foto's.

Mooi gelijnd kistje overigens :feli: schouderdekker, smaakvol.
Groet

Johnny

Al die mooie plaatjes bekijkend denk ik de meegeleverde oren in plaats van ca. 70 graden omhoog op zo'n 15 á 20 graden omhoog te monteren. De TopModel vleugeleinden hebben dat ook. De spanwijdte neemt dan toe en hoeft dan alleen binnen de twee meter te blijven. Ik hoop van de week alles van dichtbij te kunnen bekijken en te passen.
gr. Frans

Die ken ik zeker Johnny, ik wil wel iets ronder dan dat en meten hoe ver ik kan gaan om op 2000mm uit te komen

En wat die bowdenkabels betreft. Die lopen (bij mij) niet helemaal perfect licht, dat zou door de magneten kunnen komen, en wilde ik vervangen voor Single-Pull uit het dlgwereldje.
Scheelt ietsje aan gewicht maar is vooral spelingsvrij en vrijwel wrijvingsloos

Klein vraagje. Ik ben zelf dus bezig een model te tekenen op basis van de AndREaS. Nu heeft de AndREaS het MB-674RES 8,5% profiel volgens de specificaties. Heeft iemand daar de gegevens van? Ik kan ze niet vinden. Ik kan wel alle profieltjes leuk overtrekken in CAD, maar dat wil ik liever niet. Wil ze digitaal genereren.

Ik heb gekozen voor AG35 aan de wortel, verlopend via AG36 naar AG37. Volgens de heer Drela is dat de beste keus. Hij zal het wel weten. Verder tekenen maar weer!

ImageUploadedByTapatalk1458407355.918227.jpg

ImageUploadedByTapatalk1458407363.999617.jpg

Justus, hoe vordert jouw bouw?

Ik ben druk geweest met van alles behalve modelbouw...ik heb alleen in een verloren uurtje de vleugelneuslijsten in profiel kunnen schuren.

Heren,

Het was even stil hier. Ik was druk met vanalles en had ook totaal geen inspiratie en zin om lang op het forum rond te hangen dus heb ik mijn tijd besteed aan bouwen en vliegen.
Maar het is zo onderhand wel tijd om even een update te geven in het draadje dat ik nog wel zelf begonnen ben!!

Hij is dus al een tijdje af!
IMG_20160430_134238_zpspk9peswc.jpg

Maar even niet op de zaken vooruit lopen.

Ik heb hem volgens beschrijving verder afgebouwd, de laatste loodjes wegen dan het zwaarst omdat ik hier 2 dingetjes tegen ben gekomen die ik anders dan de bouwbeschrijving heb gedaan/ heb moeten doen.

De 1ste is de aansturing van hoogte en richting. De stuurstangen bleken namelijk toch best wel zwaar te gaan en waar ik dit 5 jaar geleden waarschijnlijk gewoon had gelaten voor wat het was, daar kon ik er nu absoluut niet mee leven.

Ik denk dat 2 factoren invloed hebben op dit zwaar lopen.
1: De buisjes, waar de stuurstangen doorheen moeten, lopen in een hele lichte knik door de verschillende rompschotten. Dit was mij niet opgevallen en tegen de tijd dat ik dit vond, was het te laat en kon ik er niet meer goed bij om dit aan te passen.
2: Dit heb ik van buitenlandse fora, de stuurstangen lopen direct langs de berensterke vleugelmagneten en schijnen deze dus ook aanzienlijk goed vast te willen houden!

Dit bij elkaar leverde dus een aansturing op die ik niet wilde gebruiken en aangezien het een licht kistje is heb ik besloten het in de DLG-wereld alom vertegenwoordigde single-pull te gebruiken voor hoogte en richting.
Van 0,5mm verenstaal heb ik torsieveertjes gebogen en dunne gevlochten vislijn gebruikt om op de servo's aan te sluiten.

Voordeel van dit systeem is dat het 100% spelingsvrij werkt. nadelen kan ik (voor toepassing in dit kistje) even niet bedenken.
Hier heb ik geen foto's van maar als iemand hier niet bekend mee is (kan ik mij haast niet voorstellen) is met 10 seconden googlen makkelijk te vinden hoe het werkt.

Vervolgens mocht ik met folie in de weer en het leek mij, met het oog op vliegen in Oostenrijk, leuk om een Nederlands thema flink door te voeren.

Zodoende veel Rood/Wit/Blauw en wat Oranje bij elkaar gegooid en er wat leuks mee gedaan.(zie 1ste foto)

Hierna dus tijd om de Spoilers aan te sluiten en bij deze kwam ik het volgende probleem tegen.
Volgens instructie moet je die spoilers opbouwen uit 2 voorgefreesde balsa plankjes, deze lijm je op elkaar en vervolgens in profiel met een stuk of 5 spantjes zodat ze mooi de kromming van de vleugelbovenkant volgen.
Ik heb de fout gemaakt die 2 plankjes met witte houtlijm te verlijmen waardoor deze tijdens het drogen zo krom als een hoepel zijn getrokken. (dit ondanks plat leggen, afdekken en grote gewichten erop)
Dit heb ik niet meer kunnen corrigeren en heb 3mm kwaliteits multiplex gepakt en hier nieuwe spoilers uit gezaagd.
Hier heb ik de bij de bouwdoos geleverde roerhoorntjes met epoxy in gelijmd en aangesloten.

Althans....1tje.....want het was een beetje rommelen in beperkte ruimte en door een beetje lomp doen van mijn kant trok ik de 2de lullig in 2 stukken en dat kreeg ik niet meer netjes gelijmd.

Gelukkig liep er ergens anders een draadje over aansturing van spoilers en hier heb ik wat inspiratie uit gehaald.
(shiiit.....nog geen foto van en kist nu even niet in de buurt)
Ik heb een beetje het systeem van Schweissgut gebruikt, is op het forum wel terug te vinden, en het werk nu goed.

Het rompje is getekend rond een 4x800 eneloop pakketje en met alle componenten op de plek in de romp kwam het zwaartpunt daarmee een fractie achterlijker dan aangegeven. Ik heb in totaal een grammetje of 15 in de neus moeten doen.

Vervolgens was het wachten op vrije tijd en de eerste dag mooi weer voor de eerste vlucht en hierop heb ik tot in de 2de week Mei moeten wachten.

Maar toen was het eindelijk zo ver en kon ik naar mijn geliefde strandje voor de eerste handstartjes.
IMG_20160501_193158_zpsm47golmj.jpg

Na drie keer gooien (en een hele boel up trimmen) heb ik die 15 gram lood er weer uit getrokken, kon de trim weer naar 0 en heb ik een elastiek uitgelopen.
IMG_20160501_204749_zpsjsffckwn.jpg

Dat was lang geleden en ik moest even weer inkomen. De eerste keer onderschatte ik het kleine beetje wind en stuurde ik veel te weinig met richting waaroor ik haaks opzij vloog. 2de start ging goed, maar ik wilde iets stijler klimmen en mijn 'tikkie up' was teveel van het goede en ik moest erg laag een looping afmaken om niet met de neus omhoog te overtrekken.

Nou nou!....lekker bezig!

Maar daarna ging het uitstekend en heb ik van 20uur tot 22:30 lopen elastieken!
Ik heb geen idee hoe hoog ik startte (ik weet ook niet hoe lang mijn startlijn is) maar vluchtjes van 3 tot 5 minuten haalde ik elke keer wel.
Hellingevliegen zat er niet in want het beetje wind dat er stond kwam aanvankelijk uit totaal verkeerde hoek voor het duin en kakte later helemaal in. Maar ik kon dus heel uitgebreid wennen aan het modellen en kon hem al snel vrijwel elke vlucht ook vangen.

Mijn indruk is dat hij qua vliegen bijna hetzelfde vliegt als de Callistic. Ze zouden eens naast elkaar moeten vliegen om het echt verschil te kunnen merken. Misschien dat de Andreas nog net even wat precieser op richting reageerd maar dit verschil is erg klein en durf ik niet met zekerheid te stellen zonder ze naast elkaar te vliegen. (gaat nog wel een keer gebeuren)

Nu was de Andreas dus precies op tijd klaar voor ons Oostenrijk tripje en daar heb ik hem wat serieuzer aan de tand kunnen voelen! sterker nog, Na de Orca en de Inside heb ik denk ik de meeste tijd ook met de Andreas weggeknuppeld.
Zo stonden ze gebroederlijk bij elkaar in het hotel te overnachten
IMG_20160521_225242270%20-%20kopie_zpsjq9q050g.jpg

Vooral 's avonds, als de warmte uit het dal voor hele lichte dragende lucht zorgde, was het heel erg leuk spelen met de Andreas!

2016-05-20%2019-30-14__IMG_7351.JPG%20-%20kopie_zpsbcnky3c6.jpg

2016-05-20%2019-30-15__IMG_7352.JPG%20-%20kopie_zpsuutfzotr.jpg

2016-05-20%2019-30-15__IMG_7353.JPG%20-%20kopie_zpsjo6sauzd.jpg

2016-05-20%2019-30-16__IMG_7354.JPG%20-%20kopie_zpsyksli022.jpg

(je ziet dat ik soms een beetje fanatiek werd met gooien. Niet dat ik indrukwekkend hoog gooi maar de inzet was er niet minder om hahaha!

Maar al met al is het een heerlijk vliegtuig wat op RES-avond geen modderfiguur slaat tussen de overige aanwezigen
IMG_20160521_202657227%20-%20kopie_zpskyhinnwo.jpg

Nu lekker oefenen voor de RES-wedstrijd in Zeeland.....aan de Andreas zal het niet liggen als mijn naam in de onderste regionen van het klassement staat!

Back