Hoeveel Ah 6v loodaccu?

Hallo,

Ik begin weer met de modelbotelerij:D.

Ik heb een 2ehandse Robbe pt15 gekocht en ben die aan het opknappen.
Heb nieuwe elektronika gekocht en ben hem nu aan het vaarklaar maken.

Het gaat om deze motor + regelaar:

motor:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
regelaar:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Mijn vraag is nu, hoeveel Ah 6volt loodaccu meot ik nemen voor wat redelijke prestaties?

Ik weet niet hoeveel gewicht de boot aan kan tot de waterlijn, nog geen tijd voor gehad.

Greetz,
Joram

staat dat de motor gem 4 a trekt, laten we voor het gemak van 5 ah uitgaan met stroomverbruik van servos enz en een beetje extra, zou je dus op een 5 a accu een uur moeten kunnen varen en op een van 2,5 ah een half uur en reken maar verder...
hoop je geholpen te hebben en suc6

Ik dacht zelf aan een 4.5AH accu, die wegen zo'n 800 gram wat de boot aankan.
Wil wel meer Ah maar dan trekt de boot ene wheelie:lol:

Greetz,
Joram

staat dat de motor gem 4 a trekt, laten we voor het gemak van 5 ah uitgaan met stroomverbruik van servos enz en een beetje extra, zou je dus op een 5 a accu een uur moeten kunnen varen en op een van 2,5 ah een half uur en reken maar verder...
hoop je geholpen te hebben en suc6
Dat is dus beslist geen waar hoor
5 ampere akku daar loopt de motor hooguit een half uur op
Want je kan loodakku.s nu eenmaal niet helemaal leegtrekken
Zijn ze gelijk rijp voor de Container

mvg
Frederik

tenzij je een accu hebt die speciaal er tegen kunnen zoals mijn accu waar ik met mijn laderop laad.

Dat is dus beslist geen waar hoor
5 ampere akku daar loopt de motor hooguit een half uur op

mvg
Frederik

hallo

kijk op dit stukje wil ik even op terug komen.

ik heb een lood accu die je totaal kunt ontladen.
dit heeft de verkoper mij gezegd en het staat ook op de accu.
mischien heb je ook 6v PB accu,s die je ook volledig kunt leeg trekken?

grt wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je loodaccu's ook gewoon plat in je romp leggen, of moeten ze altijd rechtop?

Had wat gelezen in de FAQ, dat je bij gel accu's ze op elke kant kan leggen. Kan dat emt natte loodaccu's niet?

Greetz,
Joram

@ Joram (je zal wel last hebben met die naam... Sterkte!)
Gel-accu's kan je inderdaad plat in je romp leggen, geen probleem.
Bij "natte accu's" zou ik dat toch maar niet doen.
Tenzij dat je op den duur een gat onder in je boot wilt hebben, zo groot als je accu ...:???:

@ Wilbert: Is alles wat in de krant staat waar?
Ik denk het niet.
Zo zal het ook zijn met de tekst op die accu en met het "verkooppraatje"van de verkoper.
Ja, in theorie zou je zo'n accu helemaal leeg kunnen trekken... met een fietslampje, maar niet met een grote verbruiker.

En, voor de duidelijkheid:
PB is de scheikundige benaming voor lood, dus PB-accu's ZIJN loodaccu's.

Nee, bij een natte accu gaat dat helemaal niet. Als jet volledige draadje leest. (het is wel veel) staat de uitleg erbij hoe een natte accu en gel accu in elkaar zit.

Maar mijn vraag naar u. Waarom een lood accu?

Voor het gewicht? Anders een NiHm. Lichter en kleiner en op die manier kun je wel meer power meenemen.

BTW, een loodaccu dat volledig leeg getrokken wordt is zonder fout gereed voor de vuilbak.
Anders is het geen loodaccu. Uitleg staat beschreven wat er gebeurt bij het leegtrekken van een loodaccu. Staat allemaal beschreven (werking van loodaccu)

Groetjes

Dan moet ik een gel accu hebben, want de 4Ah natte cellen zijn te hoog (99mm)voor in de romp.... Maar waar kan ik die gel accu's kopen?

Of is 3.3Ah loodaccu ook genoeg voor de power? Want die past er wel in.

Ik wil een loodaccu omdat je daar lang op kan varen, en zorgt direct voor de benodigde ballast, hoef ik niet met lood alles op te vullen tot de waterlijn;)

Tevens is een loodaccu veel goedkoper dan een NIMH accupakketje;)

Roel, ik kreeg toen Joran nogal in het nieuws was veel opmerkingen :lol: , is nu eigenlijk niet meer:D

Greetz,
Joram

De 4.5

Laatst bewerkt:
raar, op de accu staat het volgende:
special accu for deep discharge

nou ja dat zal dan wel niet.
ik laad er tog alleen maar met een ladertje van dus.

Maar iemand die weet of 3.3 Ah voldoende is?

En nog een vraagje: 3.3Ah accu past er net in, maar dan zit hij helemaal tot het dek, word de boot dan niet topzwaar?

Greetz,
Joram

Maar iemand die weet of 3.3 Ah voldoende is?

En nog een vraagje: 3.3Ah accu past er net in, maar dan zit hij helemaal tot het dek, word de boot dan niet topzwaar?

Greetz,
Joram

Zo laag mogelijk.
En dan plat op zijn kant dus indien een gelakku word gebruikt.
Zonodig uit de vloer een vierkant gat zagen ter grote van de op zijn kant liggende akku
mvg
Frederik :D :D

accu's

er bestaan ook ronde accucellen, 2V5A, ze zijn er zelfs van 2V2,5A en 2V8A.
ik heb twee sets van 12V5A staan parallel geeft dat straks 10A.
het voordeel van deze cellen is dat je ze over de boot kunt verdelen.
conrad verkoopt ze, ze zijn Gates Longlifes.
groetjes piet

Hallo Joram,

Als het de bedoeling is, dat je PT-15 straks op rompsnelheid gaat varen, dan heb ik verder niks te melden; dat zal met een loodaccu en de gekozen motor en een 30mm propje best lukken.

Als je wilt, dat je boot ook als een torpedoboot, als halfglijder kan varen, dan heb je de verkeerde spullen in gedachten.
Met z'n ruim 80 cm is het een forse romp, die wel wat vermogen nodig heeft om in plané te komen.
Robbe adviseert een Navy Compact, een 540 motor met een tandwielreductie 3.3:1 en een 45mm speedschroef.
Wat betreft de power, is dat een goed advies, wat betreft het ontstellende lawaai, dat de aandrijving maakt, beslist niet (KOOP DEZE SET DUS NIET!).

Om een 45 mm speedschroef te kunnen trekken zonder lawaaige reductie, heb je een forse motor nodig (formaat 700) en 8-12 NiMH cellen (of Lipo's).

Groeten, Jan.

Ik dacht zelf aan een 4.5AH accu, die wegen zo'n 800 gram wat de boot aankan.
Wil wel meer Ah maar dan trekt de boot ene wheelie:lol:

Daar maak je een denkfout:
het voltage bepaalt hoe hard je motor draait, het amperage bepaalt hoe lang de motor kan blijven draaien.

Je kunt in principe dus een 6 volt akku nemen van 10 Ah, je kan dan lang varen maar hebt wel meer geicht, en het moet passen.
Hoe kleiner je de akku neemt, hoe korter je kan varen.
Hoe lang je precies kan varen hangt af van de gebruiken motor.
Trekt de motor 6 Ah, met een akku van 6 Ah, dan kun je nog geen uurtje achter elkaar varen, vooropgesteld dat de motor bij vollast 6Ah vraagt, ga je maar op halve kracht varen zal je vaartijd wat langer worden omdat je minder stroom gebruikt.

Goh, dat wist ik nog niet:p.....

Bedoelde ermee dat er dan teveel gewicht in de boot komt!;)
Ik weet ook wel dat hoe meer v. hoe harder de motor loopt, heb zelf ene BL savage X :D

Mijn aandrijving is; 540 motor directe aandnrijving met een speed 35mm prop;)
Ik ga als accu's die 2v ronde accu's gebruiken en dara een 6v pakketje van maken, hopelijk deze week nog bestellen.

Greetz,
Joram

Back