pompebled
Forum veteraan
Hallo Joram,
Vuistregel is, dat je de prop bij een direkte aandrijving niet groter neemt dan de motor (strikt genomen moet je de diameter van het anker als richtlijn nemen) om problemen met oververhitting en hoge stromen (= korte vaartijd) te voorkomen.
Bij een 540 motor is dat inderdaad zo'n 35 mm, met een kleine stijging(spoed), als je een speedprop gebruikt, moet je een kleinere nemen om geen 'smoke on the water' te krijgen.
Ik zou de motor, als er ruimte voor is wél van waterkoeling voorzien (mantel en aansluitlippen), want bij maximale belasting wordt er wel stroom in warmte omgezet...
Echter; op 6 V kom ik met de Igarashi motor maar krap op 5000 toeren belast, dat zal niet echt hard gaan.
Zeven of acht cellen sub-C lijkt mij, om een beetje snelheid te halen, een betere akku keuze, nadeel hiervan is een relatief korte vaartijd van 15-20 minuten, afhankelijk van hoeveel volgas je vaart.
Groeten, Jan.
Vuistregel is, dat je de prop bij een direkte aandrijving niet groter neemt dan de motor (strikt genomen moet je de diameter van het anker als richtlijn nemen) om problemen met oververhitting en hoge stromen (= korte vaartijd) te voorkomen.
Bij een 540 motor is dat inderdaad zo'n 35 mm, met een kleine stijging(spoed), als je een speedprop gebruikt, moet je een kleinere nemen om geen 'smoke on the water' te krijgen.
Ik zou de motor, als er ruimte voor is wél van waterkoeling voorzien (mantel en aansluitlippen), want bij maximale belasting wordt er wel stroom in warmte omgezet...
Echter; op 6 V kom ik met de Igarashi motor maar krap op 5000 toeren belast, dat zal niet echt hard gaan.
Zeven of acht cellen sub-C lijkt mij, om een beetje snelheid te halen, een betere akku keuze, nadeel hiervan is een relatief korte vaartijd van 15-20 minuten, afhankelijk van hoeveel volgas je vaart.
Groeten, Jan.