Hallo,
hoeveel ampere zekering moet ik gebruiken bij een setup met 2 graupner Profi 40R ESCs icm. 2 Robbe 755/40 motoren. Dit zodat hij toch beveiligd is en er ook niet om elke wissewasje uitspringt?
grt
Berry
Op deze vraag kun je geen "hapklaar" antwoord geven.
Je regelaars kunnen 40A elk aan.
Wat je motoren verbruiken, zul je moeten meten met een amperemeter.
Motoren krijgen de meeste ampereś te verstouwen als ze van 0 in een keer naar vol gas worden gedwongen, of van vol vooruit naar vol achteruit.
Dát amperage zul je dus moeten meten; dat zijn de zwaarste stromen die lopen en daar moet je tegen beveiligd zijn.
Maar: je wilt ook dat bij een blokkade van je schroef (Door wier, waterplanten of zo'n fijne nylon visdraad) de zekering eruit klapt.
Stel:
per motor meet je een piekstroom bij in een keer naar vol gas gaan van 20A.
En, als je de motoras stil houdt (waterpomptang met doek er omheen en de motor GOED vastzetten!!!) meet je een stroom van 30A.
Dan kun je, om aan de veilige kant te blijven, zekeringen van 25A er tussen zetten.
Bij heftige manoeuvres blijven je motoren en zekeringen intact, terwijl ze bij een blokkeerstroom eruit vliegen en zo brand voorkomen.
Ik gebruik hiervoor autozekeringen van Halford's. Een stuk goedkoper dan een zekering + houder in de modelbouwwinkel.
Zelf ben ik niet altijd een voorstander van zekeringen. Want dan is je gehele boot onbestuurbaar.
overigena heeft de speed profi 40r volgens mij ook de nodige beveiligingen aan boord.
Liever je boot onbestuurbaar gevolgd door een nat pak dan je boot in de fik en misschien jaren werk weg en een x-aantal euro's armer.
En als je gebruik maakt van een losse BEC of een aparte ontvanger-accu kun je de elektronica zó inrichten dat je model nog steeds te besturen is.
Ooit een Norderney met nogal wat elektronica af zien fikken door bezuiniging op een stel zekeringen... De eigenaar (een grote vent van 48 jaar) stond volop te janken. Boot heeft daarna nooit meer gevaren.