Hoeveel Amp zekering?

Hallo,

hoeveel ampere zekering moet ik gebruiken bij een setup met 2 graupner Profi 40R ESCs icm. 2 Robbe 755/40 motoren. Dit zodat hij toch beveiligd is en er ook niet om elke wissewasje uitspringt?

grt

Berry

Valt niet te zeggen zonder verdere infotmatie over de boot / voertuig?

Zelf ben ik niet altijd een voorstander van zekeringen. Want dan is je gehele boot onbestuurbaar.
overigena heeft de speed profi 40r volgens mij ook de nodige beveiligingen aan boord.

En info over accu-spanning, de Kv constante van de motor (elke motor heeft maar 1 Kv, niet xyz Kv's), vertraging, prop-spoed en diameter, prop wel of niet in zo'n ring/buis

Hallo,

hoeveel ampere zekering moet ik gebruiken bij een setup met 2 graupner Profi 40R ESCs icm. 2 Robbe 755/40 motoren. Dit zodat hij toch beveiligd is en er ook niet om elke wissewasje uitspringt?

grt

Berry

Op deze vraag kun je geen "hapklaar" antwoord geven.
Je regelaars kunnen 40A elk aan.
Wat je motoren verbruiken, zul je moeten meten met een amperemeter.
Motoren krijgen de meeste ampereś te verstouwen als ze van 0 in een keer naar vol gas worden gedwongen, of van vol vooruit naar vol achteruit.
Dát amperage zul je dus moeten meten; dat zijn de zwaarste stromen die lopen en daar moet je tegen beveiligd zijn.
Maar: je wilt ook dat bij een blokkade van je schroef (Door wier, waterplanten of zo'n fijne nylon visdraad) de zekering eruit klapt.

Stel:
per motor meet je een piekstroom bij in een keer naar vol gas gaan van 20A.
En, als je de motoras stil houdt (waterpomptang met doek er omheen en de motor GOED vastzetten!!!) meet je een stroom van 30A.

Dan kun je, om aan de veilige kant te blijven, zekeringen van 25A er tussen zetten.
Bij heftige manoeuvres blijven je motoren en zekeringen intact, terwijl ze bij een blokkeerstroom eruit vliegen en zo brand voorkomen.
Ik gebruik hiervoor autozekeringen van Halford's. Een stuk goedkoper dan een zekering + houder in de modelbouwwinkel.

Zelf ben ik niet altijd een voorstander van zekeringen. Want dan is je gehele boot onbestuurbaar.
overigena heeft de speed profi 40r volgens mij ook de nodige beveiligingen aan boord.

Liever je boot onbestuurbaar gevolgd door een nat pak dan je boot in de fik en misschien jaren werk weg en een x-aantal euro's armer.
En als je gebruik maakt van een losse BEC of een aparte ontvanger-accu kun je de elektronica zó inrichten dat je model nog steeds te besturen is.

Ooit een Norderney met nogal wat elektronica af zien fikken door bezuiniging op een stel zekeringen... De eigenaar (een grote vent van 48 jaar) stond volop te janken. Boot heeft daarna nooit meer gevaren.

Klopt Roel, maar stroom meten is voor velen best lastig. Ik snap er ook geen snars van. Mijn meter is gewoon opgeblazen omdat ik ergens stroom wou meten en ik simpelweg niet wist op welke stand ik hem moest zetten.

brand?

Product information
So you're about to get started in modelling, and are looking for a simple, reasonably priced speed controller
with reverse mode which can also cope with the high currents and capacities
available from today's rechargeable batteries?
Then the GRAUPNER SPEED PROFI 40R is exactly right for you.
This controller is suitable for brushedmotors with 12 winds or more,
and offers fine speed control over the range forward, brake and reverse.
The controller automatically adjusts itself to suit your radio control system when switched on,
and therefore requires no programming of any kind.
- Automatically sets itself up to suit your transmitter
- High pulse frequency
- Forward, ABS brake, reverse
- Delay interval for reverse running
- Overheating guard

Hij is beschermd tegen overbelasting. Brand ontstaat niet door simpelweg kortsluiting. Brand ontstaat doordat brandbare spullen in contact komen met warmte.

Bij boten heb je over het algemeen iets minder problemen met stuurloos raken.
Bij vrachtwagens is het haast not done... Leuk een helling af zonder besturing... dan maar een defecte regelaar. Brand door overbelasting heb ik praktisch nog nooit meegemaakt. Zelfs niet in de speedboten waar veel grotere stromen lopen en zekeringen dus niet eens meer doen wat ze moeten doen.

overigens is meten boven de 10A eigenlijk een amperetang of shunt wel verplicht.

brand? .... Brand ontstaat niet door simpelweg kortsluiting. Brand ontstaat doordat brandbare spullen in contact komen met warmte..

Alwin, brand ontstaat inderdaad doordat brandbaar materiaal, zuurstof en hitte op een ongecontroleerde wijze bijeen komen.
En hoe kan dat? nou bijvoorbeeld doordat een van de componenten in de keten (accu, draden, regelaar, weer draden en uiteindelijk de motor) niet tegen bepaalde hoge stromen kan.
En dan vind IK het wel zo fijn als er iets is wat de stroom uitschakelt. In dit geval een zekering.

In hoeverre het met een modelboot of een truck "erger" is, laat ik in het midden. Jij dendert niet graag ongecontroleerd van een helling af, ik ga niet zo graag met 25km/uur onbestuurbaar tegen een betonnen walkant aan.
Ik denk dat de schade in beide gevallen zuur is...
Ik pleit voor de (extra) veiligheid van een zekering, jij vertrouwt op je regelaar. De keuze is voor de TS.

Als je het goed hebt gedaan dan is de motor de zwakste schakel in de stroomketen. Wanneer het mis gaat brand de motor door en er ontstaat zeker geen brand. Wil je de motor beschermen tegen verbranden dan moet je er een motorbeveiligingschakelaar plaatsen. dan is hij beschermd tegen kortsluiten en overbelasting.

meten is weten maar met een bloot stukje vel voelen of iets heet word geeft al een aardige indicatie. Ik snap dat dit lastig is in een boot maar je wil het weten of niet...

Hallo,

grt

Berry
Valt i.d.d.niet te bepalen op grond van deze gegevens.
Aan de hand van een schema en gegevens over de componenten kan je iets over de risicos zeggen.
Er zijn meestal geen zekeringen maar wel beveiligingen ingebouwd tegen overbelasting.
Zekeringen worden gebruikt om een veilige zwakke plek in de bedrading aan te brengen.
Als je goede draad diameters toepast dan zijn de draden niet de zwakste plekken en is het gebruik van zekeringen overbodig.
Houdt strikt de handleiding aan en als je daar van af wijkt moet je over voldoende kennis beschikken om te weten waar je mee bezig bent.
Wat zijn wissewasjes en wat niet.
Dat moet je wel kunnen bepalen.
Als je er dan toch een zekering in wilt kies er dan een die zwakker is als de bedrading maar die wel ruim de maximale stroom van de verbruiker aan kan.;)

Laatst bewerkt:
Zonder verdere gegevens is inderdaad niet te bepalen wat de stroomopname van de motoren zal zijn. Toch kun je deze aan de hand van de specificaties wel een beetje gokken.

Bij een optimale belasting trekken de 755/40 motoren 4,5 Ampere. Dit wil zeggen, dat ze hierbij het beste rendement leveren. Daarnaast wordt opgegeven, dat ze maximaal 8 Ampere mogen opnemen. Is de belasting groter en de stroomopname dus hoger, dan branden ze door.

Nu is de startstroom van de motoren uiteraard een stuk hoger dan de continu belasting, maar dat is zeer kortstondig. Ook kun je wel eens een keer wat troep in de schroeven krijgen, waardoor er even wat meer stroom wordt opgenomen. Blijft die troep zitten, dan gaan de motoren uiteraard ter ziele als je geen gas terugneemt.

Als ik hieruit een redelijke gok destilleer kom ik aan een zekering van 30 à 40 Ampere. Deze neem je op in de plusleiding, direkt achter de accu. Neem een auto zekering, dus zo'n ding met van die brede, platte pootjes. Er ontstaat namelijk gegarandeerd wat oxidatie en daarbij blijven deze zekeringen en hun houders het beste kontakt maken.

Je moet er overigens niet van uitgaan, dat een zekering je elektronica beschermt. Daarvoor werkt-ie te traag. Hij beschermt wel tegen smeltende bedrading en brand. Je zult namelijk niet de eerste zijn, waarbij de bedrading door de romp heen smelt of waarbij het model opeens een rookgenerator blijkt te bevatten.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik heb er (zoals Corrien toevallig al zegt) een auto zekering ingeplaatst van 30A, en ga kijken of dit voldoet (of eigenlijk hoop ik er nooit achter hoeven te komen ;)),

grt

Berry

Back