Hoeveel B/C vliegers komend jaar

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 26 sep 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik ben nu 3.5 jaar aan het vliegen. Daarvan vlieg ik 3 jaar wedstrijden, begonnen in de C, eerste jaar ergens onderin geeindigt, 2e jaar als 2e in de c en het 3e jaar in het middenveld van de B (laatste wedstrijd 3e plaats).

    In die 3 jaar dat ik wedstrijden vlieg, zijn er structureel 'teveel' vliegers in de B en C, wat inhoudt dat er vluchtrondes komen te vervallen.

    In die 3 jaar is hierin ook een stijgende trend waarneembaar; het aantal vliegers is groeiende. Ik weet dat er van MVC-MN volgend jaar weer aan aantal vliegers bijkomen, maar ook bv. dat mensen die dit jaar niet meededen, dit jaar wel weer meedoen, en dat mensen die al langer claimen mee te zullen gaan doen, dat nu waarschijnljik ook echt gaan doen.

    Bij de laatste B/C wedstrijden hoorde ik wat mensen die de C vliegen een beetje mopperen dat ze het gevoel kregen dat het een 'spek-en-bonen' klasse begon te worden zo.

    Ik denk dan ook dat de SC kunstvlucht er niet aan gaat ontkomen om nu toch een soort van oplossing voor dit probleem te vinden.

    Uiteindelijk denk ik dat men gewoon moet gaan splitsen, dus elke klasse een eigen vliegdag. Denk dat er geen andere methode een duurzaam resultaat op zal leveren.

    Hoe dan ook; zoals het er nu naar uitziet, heb je kans dat er volgend jaar op de 1e wedstrijddag 40 man klaarstaan (worst case scenario).

    Om nu eens een beetje uit te vissen hoe en wat, vraag ik mij af wie er nu allemaal al zeker zijn dat ze gaan meedoen in de B of de C volgend jaar.

    Dit om alvast een beetje een beeld te krijgen van de aantallen.

    Zeg niet 'ik doe mee' als je nu eigenlijk al weet dat je het toch niet gaat doen.
     
  2. hezik

    hezik Guest

  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Via een poll loop je het risico dat er door diversen aangeklikt wordt terwijl men niet gaat vliegen. Diverse vliegers zullen niet bereikt worden omdat ze niet actief zijn op dit forum. Je zal er daarom niet onderuit kunnen dit via mail en een opgave van naam te doen.

    Ik denk wel dat de subcommissie al in een vroeg stadium het aantal potentiele deelnemers in kaart moet brengen om een dergelijke wijziging voor volgend seizoen al in te voeren.
    Ik heb het overigens zelf niet zo bezwaarlijk gevonden dat er bij de 1e twee wedstrijden in de B slechts ruimte was voor twee ronden.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2009
  4. hezik

    hezik Guest

    Voor de duidelijheid; het is geen kritiek op de SC van mijn kant, ik denk dat men de afgelopen jaren niet anders had kunnen of moeten doen. Denk alleen wel dat het voor het komende jaar wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn om iets van een oplossing te verzinnen.

    De poll is inderdaad een hoogst-riskant iets op een open forum, maar kan wel een leuk beeld geven. Het gaat mij meer om de reacties van de 'forum-F3A-vliegers'.

    Een redelijk deel van de 'niet-forum-F3A-vliegers' kun je met redelijkheid wel van inschatten of die al dan niet meedoen. Mailen zou uiteraard nog effectiever zijn, maar dat zou meer iets voor de SC zijn.

    Ik heb het tot nu toe ook niet als storend ervaren, en van de 3 jaar heb ik 2 jaar C gevlogen. Ik denk niet dat het een 'spek-en-bonen' klasse is, ook niet dat het zo behandeld is. Dat gezegd hebbende kan ik mij wel voorstellen dat het op den duur gaat frustreren als je een hele dag 'kwijt' bent voor 2 vluchten.

    Ik denk dat het ook nog wel op te lossen zou zijn zonder extra velden, maar dan worden het wel dagen van 9 uur 's ochtends tot 6~7 uur 's middags. Iets wat ikzelf niet bezwaarlijk zou vinden, maar kan mij voorstellen dat het voor sommigen te veel zou zijn.

    Een oplossing zou kunnen zijn om bv. 's ochtends de B klasse te vliegen (in z'n geheel) en daarna de C klasse. Voordeel daarvan is dat beide klasses 3 rondes kunnen vliegen, maar men niet 'verplicht' is de hele dag te blijven. De reden om eerst de B te houden, is om het mogelijk te houden dat B vliegers de C jureren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2009
  5. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    splitsen? lijkt me nodig!

    Een goed initiatief Hezik!

    Uit de regio Deventer komen we volgend seizoen met zeker 3 mensen om mee te doen in de C klasse wedstrijden, maar we zijn ook bij 2 anderen wat enthousiasme aan het inbrengen. Het zouden er dus zo maar 5 kunnen worden :).
    Ik heb geen enkel bezwaar tegen vroeg opstaan, en als ik niet fout rijd zoals in Utrecht, lukt het me vast wel om rond 1/2 9 op een veld in het zuiden van Nederland aan te komen.
    Nog een paar ideen:
    Is naast B en C splitsen in ochtend en middag (dan ga je uit van gelijk blijvende vliegeraantallen?) het ook niet een optie om extra dagen in te gelasten? (zaterdag B, zondag C). Of op 1 datum verdeeld over 2 velden te vliegen? (utrecht/waddinxveen-oss/son).

    De F3a wedstrijdenorganisatie is vast een visie aan het ontwikkelen, ik hoop dat ze ook wegen wat er in dit draadje geopperd wordt.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Splitsen is natuurlijk de volgende optie, dus elke klasse een eigen dag, maar heeft ook nadelen. Nadeel van splitsen is bijvoorbeeld dat het minder makkelijk is om B vliegers de C te laten jureren; men moet er dan speciaal voor op pad. Ook mis je de gezelligheid van beide teams bij elkaar. Splitsen is de optie die op termijn natuurlijk het meeste oplevert, maar ook de optie die het meeste werk is. Je moet dan 4 extra velden regelen en 4 complete juries.

    Daarnaast mis je dan ook het voordeel dat instappers in de C al wat vooruit kunnen kijken op een wedstrijddag, kunnen kijken naar en leren van de B vliegers.

    Ik ga inderdaad van dezelfde vliegersaantallen uit, maar wel van wisselende juries. Het voordeel van op de dag zelf splitsen, is dat je bv. niet om 9 uur aanwezig hoeft te zijn terwijl je eerste vluchtronde pas om 11:30 is, en dat je ook niet de hele dag aanwezig hoeft te zijn. Het maakt het voor een vlieger mogelijk om alleen de rondes van zijn eigen klasse aanwezig te hoeven zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2009
  7. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    of een noord-zuid splitsing met een finale dag.... Ik ben benieuwd hoeveel mensen in het noorden wel belangstelling hebben maar nu niet meedoen omdat ze het te ver rijden vinden. Mensen, laat je horen!

    Volkert
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Sowieso B, of ik me ga proberen in te vliegen durf ik nu nog niet te zeggen.

    Ik denk overigens dat nu (september) nog geen goed moment gaat zijn om te inventariseren, veel mensen weten nog niet wat ze willen, nieuwe beginners kunnen nog aantreden, etc....
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Dat ben ik helemaal met je eens, maar ja, je moet ergens ooit beginnen en het leek mij goed deze discussie zo vroeg mogelijk te starten.

    Een splitsing noord/zuid zie ik eigenlijk niet zo zitten. Vanuit competitie-oogpunt wordt dan niet iedereen door dezelfde jury gejureerd, en krijg je bv. ook met weersverschillen te maken.
     
  10. Bas roR

    Bas roR

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ga zeker weer meedoen in de C (dit keer alle vier de wedstrijden ;))
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hier ook weer B...
     
  12. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Ik ga weer meedoen, C of B weet ik nog niet.
     
  13. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Mart en ik zijn inmiddels voorzichtig begonnen met het trainen van losse stukken uit het nieuwe B-programma. Of we volgend jaar al direct de eerste wedstrijd B proeven, of eerst nog even C vliegen, weten we nog niet.

    Groetjes,

    Julius
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Maar deelname staat dus wel vast, Julius?
     
  15. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Hoi Henri,

    in principe wel. Het is alleen nog even kijken of ook de (laatste) wedstrijddagen een beetje te combineren zijn met mijn VWO-examen eind dit schooljaar.

    Had ik overigens goed begrepen dat jij je volgend jaar zou proberen in te vliegen in de A klasse? Dat zou ik wel tof vinden! ;) 2 jaar in de C, en 1 jaar B en dan misschien gelijk naar de A! :)

    Groet,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2009
  16. roeleveld

    roeleveld

    Lid geworden:
    20 mrt 2008
    Berichten:
    310
    Locatie:
    De Meern
    Doe er een camping bij, dan is een weekendje ook niet zo'n probleem.
    Kan er 's avonds misschien nog wel met shockies gestunt worden terwijl de barbecues met de brandstof die rijkelijk :grin: aanwezig is aangemaakt kunnen worden.
     
  17. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Hey,

    Ik ben er in 2010 ook weer bij en ga in de B vliegen.

    Ben al een tijdje losse figuren aan het vliegen geweest en vorige week de eerste hele programma's en dat viel me niet tegen.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah mooi, nieuwe aanwas in de B:p

    Komende maanden ga ik Bas ook pushen om B te vliegen:D
     
  19. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Push mij even voor de C dan..... moet eerst uren gaan maken..:)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, inderdaad, eerst uren maken:p
     

Deel Deze Pagina