Hoeveel C heb je nodig voor 40A esc

Hallo

ik heb een KDS met een
waypoint 45A ESC

Nu is mijn vraag wat voor accu kan ik hier voor gebruiken het beste is denk ik 2200mah dan kan ik redelijk lang vliegen en is de accu ook niet te zwaar maar wie weet hoeveel C ik hier voor nodig heb

Simpelste antwoord is voor zo veel mogelijk gaan....
Hoe hoger de C-waarde hoe makkelijker de accu het heeft en hoe langer die dus mee kan gaan.

Als jij je auto constant in het rood trapt en zo blijft rijden houdt je motor er ook stukken eerder mee op ;-)

In het geval van een 2200mAh ga dus richting minimaal 25C als je accu's snel omzeep mogen en anders inderdaad 35 of meer als je er wat langer mee wilt doen.

Wat is een KDS?
Het gaat meer om hoe belangrijk is het gewicht en prijs.
Hoe lang wil je kunnen rijden/vliegen/varen.
Een modelsleepboot en een 3D vliegtuig stellen totaal verschillende eisen.
Zo een ESC kan in veel vershillende situaties gebruikt worden.
Ik begrijp dat het hier om een vliegtuig gaat maar ook daar zijn nog steeds grote verschillen mogelijk. ;)

De maximale stroom die een ESC kan doorvoeren, zegt niets over de stroom die de motor vraagt en dus door de accu moet worden geleverd.

Het is de motor die bepaalt welke stroom er nodig is. De ESC is niet meer dan een doorgeefstation tussen de motor en de accu. Is de stroom groter dan de ESC aan kan, dat grijpt hopelijk een beveiliging in de ESC in. Gebeurt dat te laat of niet, dan gaat de ESC in rook op.

Ligt eraan wat je heli verbruikt... ;)

Mijn kds 450 pakte niet veel, en was met turnigy 20c 2200mah 3s heel blij! Die hield het al 2 jaar vol met veel vliegen.

Dat een esc 45 ampere is , wil niet zeggen dat ie dat ook GEBRUIKT.
Meten is weten in dit geval...

Maar wil je zekerheid dan is 30c tot 35c niet verkeerd, maa rnogmaals meet het en je weet het..

Gemiddeld pakt een beetje hobbyvlieger gemiddeld een ampere of 20 tot 25
Of er moeten gekke dingen ingesteld staan oid

de ervaring is dat die C waarde door de tijd heen omlaag gaat, waardoor de accu dus steeds minder amperes gaat leveren.
een 20C is dan bv na een jaar overleden, terwijl een 35C het 1,5 of 2 jaar uithoud.

en dan ligt het weer een beetje aan de fabrikant, sommige zetten 35 C op de verpakking, terwijl dit de uiterste grens voor het pakket is.
andere zetten die 35 erop, maar dan kan het pakket eigenlijk met gemak 45C leveren

Die C waarden kan je inderdaad niet vergelijken behalve misschien van het zelfde merk en capaciteit onderling. Het lijkt er op dat ze maar wat verzinnen :)
Stel je hebt een 3s2200 20C dan moet die dus constant 20*2.2ampere=44ampere kunnen leveren.
Als de motor dus gemiddeld een 20 a 25 ampere gebruikt zou zo'n lipo dus ruim voldoende zijn. Bij goede lipo's is dat misschien ook zo maar met de goedkope wellicht niet.

Ik denk dat als je de gemiddelde 3s2200 40C pack werkelijk met die stroom van 88 ampere dus in ~1,5 min ontlaad dat een van de onderdelen het opgeeft voor de lipo leeg is terwijl dat volgens de specificatie eigenlijk prima mogelijk moet zijn.

Dus buget merk: voor de zekerheid de een hoge C rating, denk aan 30 - 40C en a-merk eventueel wat lager.

Back