Hoeveel en welke motoren

  • Topicstarter Topicstarter BMbouwer
  • Startdatum Startdatum
B

BMbouwer

Guest
plan01.jpg


Bovenstaand een gedeelte van een bouwtekening van een boot die ik wil gaan bouwen.
Model zal ongeveer 65 cm lang worden en naar ik meen 10 -12 cm breed
Model heeft 2 schroeven en daarachter 2 roeren geplaatst.

Nu heb ik volgens mij de volgende mogelijkheden:
2 motoren met 2 regelaars
Vraag: heeft dit nut daar volgens mij hierdoor het sturen, door 1 motor sneller te laten lopen dan de andere, niet veel uitmaakt daar de roeren achter de schroeven zijn geplaatst.

2 motoren op 1 regelaar
Vraag: lopen beide motoren dan precies gelijk of heb ik ook kans dat de boot naar 1 kant zal afvallen.

1 motor op 1 regelaar en dan op de uitgaande as van de motor een tandwiel en op beide assen ook een tandwiel.
Tandwiel van de motor in het midden en tandwielen van de assen links en rechts plaatsen van het motortandwiel.
Voordeel: assen draaien in tegengestelde richting van elkaar.

Welke motoren kunnen jullie aan bevelen als ik kies voor 2 motoren

Welke motor kunnen jullie aanbevelen als ik kies voor 1 motor.

Het hoeft geen speedboot te worden.......

BMbouwer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aangezien die 12 cm breed is zou ik voor 1 motor gaan.
en voor een leuke motor moet je eens in het graupner assortiment kijken.
 
Zou dit iets kunnen zijn: die heb ik nog een 4 tal liggen.

Hier de specificaties van de Robbe 755/40:

- Nominale spanning: 12-18 volt
- RPM: 5.600 - 8.400
- opgenomen vermogen (max effectiviteit): 4,5 A
- Opgenomen vermogen bij maximale belasting: 8,0 A
- Diameter: Ø 47,0 mm
- Lengt: 83,0 mm
- gewicht: 286 gram
- Asdiameter: Ø 5,00 mm
- voorzien van interne koelvin.

2157_m.jpg
 
Hallo BMb,

Je geeft geen budget aan, dus ik doe het even goedkoop:

Eénmotorig: IGARASHI SP3657-50 12V E-MOTOR im Conrad Online Shop
Tweemotorig: IGARASHI N2738-125 12V E-MOTOR im Conrad Online Shop

Beide Igarashi motoren zijn vijfpolig, wat een goed regelgedrag bij lage toeren geeft.

Voor een verdringer als op de tekening is dit ruim voldoende om het model op rompsnelheid te laten varen.

Het aansturen van beide motoren afzonderlijk is leuk, maar daarvoor moet je wel een geschikte (computer) zender hebben met een mixerfunctie, of twee knuppels.
Met een mixerfunctie en één stick kun je bij een bocht de buitenste motor sneller en/of de binnenste langzamer laten draaien.

Als je geen ambieitie hebt om hindernisparcoursen (bij een club) te varen kom je met één regelaar en de beide roeren ook een heel eind.

Een tandwieloverbrenging is een rumoerige zaak, niet iedereen vindt dat prettig.

Eén motor is de meest economische en efficiëntste aandrijving, daar een grote prop een hoger rendement heeft als twee kleinere, ook is je vaartijd langer.

Groeten, Jan.
 
Bouw hem 2x zo lang! Heb je bijna een Schnellboot! Het spantenplan lijkt er een beetje op... Heb je een hogere rompsnelheid. Mooi klassiek jachtje.

Is de 755 Power niet een beetje aan de grote kant voor zo een scheepje?
Zijn toch joekels? Of vergis ik mij?

Nog een optie...
Met 2x Monoperms + 1:3 Pilegetriebes zou het prima gaan...
Of de Aero-Naut speed 400 met reductiekastjes 1:3. Ook die zijn soms heel geschikt te vinden.
Met 40 mm speedschoefjes op 9.6v gaat dat al heel zuinig en vlot lopen.
 
...Nu heb ik volgens mij de volgende mogelijkheden:
2 motoren met 2 regelaars
Vraag: heeft dit nut daar volgens mij hierdoor het sturen, door 1 motor sneller te laten lopen dan de andere, niet veel uitmaakt daar de roeren achter de schroeven zijn geplaatst.
Ja, heeft wél zin; lengte-breedte verhouding (6:1) is redelijk gunstig om dit model ook met de motoren te sturen. Je motoren helpen de roeren.

2 motoren op 1 regelaar
Vraag: lopen beide motoren dan precies gelijk of heb ik ook kans dat de boot naar 1 kant zal afvallen.
Motoren lopen nooit EXACT gelijk, maar in de praktijk zie je dit vrijwel niet.
"afvallen" in de zin van het zeilen zal je niet zien; je zal hooguit iets moeten corrigeren i.v.m. zijwind.

1 motor op 1 regelaar en dan op de uitgaande as van de motor een tandwiel en op beide assen ook een tandwiel.
Tandwiel van de motor in het midden en tandwielen van de assen links en rechts plaatsen van het motortandwiel.
Voordeel: assen draaien in tegengestelde richting van elkaar.
Is een mogelijkheid, maar tandwielen maken over het algemeen meer lawaai. Da's een nadeel. Een voordeel is wel dat je (met wat rekenformules) je toerental van je assen exact op je model kan aanpassen.

Welke motoren kunnen jullie aan bevelen als ik kies voor 2 motoren
755/40's zijn voor dit model denk ik een beetje "overkill".
Speed 400's zijn volgens mij prima motortjes voor dit (overigens bijzonder leuke!!) kruisertje.

Welke motor kunnen jullie aanbevelen als ik kies voor 1 motor.
Dan zou een 755/40 een goeie motor zijn.

Het hoeft geen speedboot te worden.......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste dagen wat zitten dagdromen voor een volgend project.
Wil het vaartuig toch iets groter maken: 1.5 x maal de afmetingen op de tekeningen.
Dus zij zal ongeveer de volgende afmetingen hebben: lengte een kleine meter en breedte een kleine 18-20 cm.

Wil eigenlijk een aansturing met 2 motoren: heb reeds de volgende motoren in mijn bezit:
2 x 600 speed en 1 maal een Robbe 755/40.
Vraag: is het zinvol om nog een Robbe 755/40 aan te schaffen of zullen de 600 speed ook voldoende zijn of moeten we gaan zoals aangegeven door pomplebed

Heb verder nog een oude Robbe maxi 600 regelaar liggen, maximaal 24 volt en 40A.
Vraag: heeft het nut om deze regelaar te gebruiken of raden jullie 1 of 2 andere regelaars aan ?
Kan beide regelaars (motoren) niet apart aansturen, heb een 4 kanaals F14 zonder mixerfunctie dus zou 1 regelaar voldoende moeten zijn.
Of is er een foefje dat ik toch beide afhankelijk kan regelen ?

Kies het liefste voor een loodaccu van 12 volt, regelaar heeft geen BEC (volgens mij) dus ontvanger zal met een aparte ontvanger accu moeten worden voorzien of met een spanningsregelaar van 12 naar 5 volt zodat de loodaccu ook voor de ontvanger levert.

De te gebruiken schroeven zullen ongeveer 40 mm moeten zijn.

Hoor graag de opmerkingen/oplossingen/mogelijkheden.
 
Ik heb de laatste dagen wat zitten dagdromen voor een volgend project.
Wil het vaartuig toch iets groter maken: 1.5 x maal de afmetingen op de tekeningen.
Dus zij zal ongeveer de volgende afmetingen hebben: lengte een kleine meter en breedte een kleine 18-20 cm.

Wil eigenlijk een aansturing met 2 motoren: heb reeds de volgende motoren in mijn bezit:
2 x 600 speed en 1 maal een Robbe 755/40.
Vraag: is het zinvol om nog een Robbe 755/40 aan te schaffen of zullen de 600 speed ook voldoende zijn of moeten we gaan zoals aangegeven door pomplebed

Speed 600 's op 12V leveren een behoorlijk hoge snelheid op. Het is een klassieke kruiser, oftewel een "verdringer". Die moet je niet laten planeren, want dan vaar je vér boven de schaalsneheid. Uiteraard hangt dat ook samen met je schroeven.
Maar vergelijk de gegevens van de Graupner Speed 600 9,6V BB eens met de Robbe 755/40:
Hier
( Graupner SPEED 600 BB SP 9,6V ) zijn de gegevens van de Graupner Speed 600 9,6V BB en

Hier
( http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-4491.pdf ) heb je het Technisches Datenblatt van de 755/40 van Robbe.
Vergelijk het opgenomen amperage eens en het toerental...
14.000-en-nog-wat-toeren lijken mij een beetje overdreven voor zo'n klassiek kruisertje... De dames die op het voordek willen zonnen houden het daar dan niet lang uit...

Heb verder nog een oude Robbe maxi 600 regelaar liggen, maximaal 24 volt en 40A.
Vraag: heeft het nut om deze regelaar te gebruiken of raden jullie 1 of 2 andere regelaars aan ?
Kan beide regelaars (motoren) niet apart aansturen, heb een 4 kanaals F14 zonder mixerfunctie dus zou 1 regelaar voldoende moeten zijn.
Of is er een foefje dat ik toch beide afhankelijk kan regelen ?

Je regelaar is prima. Kan meer dan voldoende amperage aan, dus da's geen probleem.
De F14 is een 7-kanaals zender. Inderdaad geen mixer, maar die kan je wél zelf maken. Da's een kwestie van een schakelaartje tussen kanaal 2 en 4 zetten en je bent klaar. Heb je geen extra kanaal voor nodig.
Als je beide motoren op elk hun eigen regelaar zet (zo duur zijn die dingen tegenwoordig ook niet meer) kan je je kruiser mooi met beide motoren besturen, in combinatie met de roeren.
Een goedkopere oplossing is de volgende: op je roerservo twee microswitches plaatsen die, bij maximale uitslag van de roeren, de "binnenbochtmotor" uitschakelen. Da's niet zo moeilijk te maken, en in een model van 1,5m lang heb je daar ruimte genoeg voor. Dan kan je in de haven mooie korte bochtjes draaien, maar of het vreselijk veel uitmaakt... ik denk het niet.

Kies het liefste voor een loodaccu van 12 volt, regelaar heeft geen BEC (volgens mij) dus ontvanger zal met een aparte ontvanger accu moeten worden voorzien of met een spanningsregelaar van 12 naar 5 volt zodat de loodaccu ook voor de ontvanger levert.

De te gebruiken schroeven zullen ongeveer 40 mm moeten zijn.

Je regelaar zal inderdaad geen BEC hebben. Met de grootte van je model is dat geen probleem; een extra ontvangeraccu kan je altijd wel kwijt.
De grootte van je schroeven is de reden dat ik je de 755/40 aanraad; de Speed 600 zal met 12V en schroeven van die grootte alleen maar geschikt zijn om slagroom te kloppen...;)

Hoor graag de opmerkingen/oplossingen/mogelijkheden.

Nou bij deze mijn bescheiden bijdrage... Succes!
 
@Roel,

Noem dat maar een bescheiden bijdrage........
Geeft mij weer genoeg stof tot nadenken, vooral dat schakelaartje tussen de kanalen.
Heb ook al een dual rate aangebracht op de zender, gebruik ik om het aantal omwentelingen van een zeilwinch te beperken op mijn IOM boten. Dus of dat schakelaartje er komt.........
Wellicht toch maar eens overwegen om een extra zender aan te schaffen......
Verder nog even op zoek naar een paar schroeven, ook daar moet ik me weer eens in verdiepen (links en rechtdraaiend en dergelijke)

BMbouwer
 
Waarom een extra zender? De F14 is op zich een prima ding...
Je kan 'm vrij goedkoop uitbreiden tot 7 kanalen met die twee schuifregelkaars in het midden, die kosten ook de wereld niet.

Ik heb even een simple schemaatje gemaakt van de schakeling "twee motoren synchroon met het roer":

schemamotoren.png


Zoals je ziet, ik ben geen technisch tekenaar; ik vind het al heel wat dat ik weet dat Rood de plus is en zwart de min.;)

Het principe is heel simpel.
Op je roerservo zet je een extra heveltje of je maakt zelf iets, in ieder geval een bedienings-"ding" wat in rust niets doet.
Op bijna de uiterste stand, zowel naar links als naar rechts, drukt dat ding tegen de pal van een microswitch aan. Die microswitch (aan beide zijden) moet je zó bekabelen dat, met de pal ingedrukt de switch het contact verbreekt. Da's een kwestie van even meten.

Vervolgens bekabel je de hele handel als volgt:
Vanuit de regelaar gaat één kabel rechtstreeks (middels een T-spkitsing)naar beide motoren.
De andere kabel gaat, ook middels een T-splitisng naar beide switches.
En via het andere contact van de switch naar een van de twee motoren.

Nu is het even puzzelen dat, als het roer naar bakboord staat, ook de bakboordmotor het zwijgen ertoe doet, en (vice verse) de stuurboordmotor als het roer stuurboord aan boord wordt gelegd.
That's it.
Eventueel, als je op je roerservo te weinig ruimte hebt, kan je een servo parallel hieraan schakelen en daar de switches op zetten.

Simpeler kan je het niet maken.
Er is nog een spannender variant:
Die schakelt (via hetzelfde principe) eerst de "binnenbochtmotor" uit en vervolgens draait hij 'm om. Kan ook, maar dat wordt al wat ingewikkelder.
Dit werkt prima, zeker tijdens manoeuvres in de haven.

Een schemaatje voor een mixer op je zender staat hier:
mixer-voor-terra-top
Geldt voor een Terra Top (Oei, da's oud!) maar voor een F14 zal het naar alle waarschijnlijkheid ook prima gaan.
Bij twijfel: Raadpleeg Corrien; zoals gezegd: ik ben geen electronicus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aladin-genie-lampe-4920.gif
You called for me master :confused:?

Roel, in een grijs en ver ver verleden had de F14 slechts 7 kanalen. Tegenwoordig is 't ie 8 kanaals.

Het schemaatje voor de Terra Top is geen mixer, maar een combi switch. Deze werkt ook prima in een F14. In de ontkoppelde stand heb je de bakboord motor op de linker stick en de stuurboord motor op de rechter. Dit gebruik je als je wil manoeuvreren. Als je de schakelaar omzet heb je beide motoren op de linker stick. Dit gebruik je bij het normale varen.
Met wat snoertjes knutsel je zoiets zelf in elkaar. Een vaste constructie kan natuurlijk ook. De buitenste draden heb je dan niet nodig. Het masterkanaal krijgt dan een extra draad op de middenaansluiting. Bij het slavekanaal knip je de middelste draad door en verlengt eventueel beide einden om ze naar een schakelaar te voeren (zonder verlengen gaat dit trouwens ook). Je moet daarbij alleen opletten, dat het draadje, dat naar de print gaat op de middenaansluiting van de schakelaar terechtkomt.

Een zelfde resultaat heb je met een twin stick. Zelf is het me nooit gelukt om met zo'n ding overweg te kunnen, maar ook hiermee kun je (met één hand) beide motoren onafhankelijk of gekoppeld bedienen.


Een geheel ander resultaat krijg je als je een mixer gebruikt. Je bestuurt dan beide motoren met een links-rechts functie en met een gasfunctie. Hiervoor kun je een mini option module voor een F14 aanschaffen of een delta-V-mixer, die je in het model onderbrengt. Bij het gasgeven reageren beide motoren gelijk en op het links-rechts geven gaat de ene motor langzamer en de andere harder of ze draaien tegengesteld. Als het model stilligt kun je door alleen links rechts te geven bijna om de as draaien. Ook bij achteruit varen kun je aardig sturen met deze constructie, maar bij het vooruit varen werkt het sturen slecht. Naarmate je sneller gaat zal namelijk de kop van het schip minder en minder naar bakboord of stuurboord willen uitwijken
 
Corrien, Roel,

Allereerst mijn hartelijke dank voor de antwoorden op mijn vragen, ben weer wat wijzer geworden maar roept ook weer enkele vragen op dus mochten jullie nog 5 minuten over hebben.......

Als ik het goed begrijp zou onderstaand voor mij de juiste toepassing kunnen zijn ?


2-Motorsetup.jpg


Welke verschillen zitten er eigenlijk tussen een mini option module voor een F14 en een delta-V-mixer, afgezien van de prijs en het verschil tussen inbouw in zender en in het vaartuig.
Ik neig dan naar een aanschaf van een delta V mixer maar is dit een juiste beslissing en moet de delta V mixer nog ergens aan voldoen, moet ik ergens op letten ?

Verlanglijstje
2 maal Robbe 755/40 (waarvan 1 reeds in mijn bezit)
Y kabel
Delta V mixer
2 maal regelaar (zat te denken aan onderstaand)

Graupner motorregelaar NAVY V30R Brushed 6-12V nr. 2880

WATERDICHT

Goedkope Bootregelaar.
regelbaar vooruit, stop, achteruit
Max 30A vooruit.
Max 20A achteruit
BEC= ja 5V-max 5A
Geschikt voor Lood, NC, NiMH

2 x schroefassen met een as van 4 a 5 mm
2 x schroef (1 maal links en 1 maal rechts) van 40 mm

2 loodaccus 12 volt

Wat geniet de voorkeur voor de ontvanger: de BEC gebruiken van 1 van de regelaars of via een spanningsregelaar de 12 volt van de loodaccu naar 5 volt brengen en daarmee de ontvanger voeden ?
Scheelt weer laden van een ontvangeraccu.

BMbouwer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, dat moet je zelf bepalen. Ik heb zelf altijd een combiswitch constructie prettiger gevonden bij het varen.
 
Combiswitch:
Ook ik heb jaren met een combiswitch gevaren en dat ging uitstekend.
In de haven de motoren apart met kanaal 1 en 3 (beide knuppels voor- of achteruit) eenmaal buitengaats schakelaar overhalen en beide motoren op kanaal 3.

Regelaars:
Je regelaars zijn op zich prima, maar er bestaan tegenwoordig vrijwel geen "slechte" regelaars bij de bekende fabrikanten. (Met de HK-regelaars heb ik geen ervaring).
Belangrijkste is dat de regelaars geschikt zijn om het maximale amperage, wat de motoren bij vollast kunnen vragen, te kunnen verstouwen. Dat kan je makkelijk zien bij de specificaties van de motoren. Overigens: er kunnen kortstondig hogere stromen gaan lopen: wanneer je snel overschakelt van vol vooruit naar vol achteruit of vice versa. En indien je schoef geblokkeerd is door wier, kroos, een plastic zakje of visdraad. Verstandig is dan ook een zekering in het circuit van beide motoren op te nemen die iets lichter is dan de blokkeerstroom van de motor.

Ontvangeraccu of BEC:
Ik gebruik beide systemen. In een van m'n schepen heb ik een aparte ontvangeraccu, in andere schepen tap ik via de BEC stroom van een van de regelaars af.
Beide systemen hebben hun voordelen:
Een apart ontvangeraccu staat compleet los van je aandrijvingsvoeding. Wanneer je eens een visdraad in de schroef hebt, waardoor de zekering is geklapt, kan je er gif op innemen dat dat juist dat circuit is wat ook je ontvanger voedt... (Murphy's Law)
Een BEC-voeding scheelt ruimte en gewicht. Maar daar ga jij niet zoveel problemen mee krijgen...
 
Nu zit ik alweer 2 avonden te kijken naar het schemaatje van de combiswitch maar op de één of andere manier valt het kwartje niet. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik het e.e.a. dien aan te sluiten bij een F14.

BMbouwer.
 
Eerst het plaatje erbij. Het linker kanaal is de master (kanaal 3), het rechter kanaal de slave (kanaal 2).

afb118.jpg


Voordat je begint heb je, dat de rechter hoog/laag functie van de zender met stekertje 2 op de print is gestoken en de linker hoog/laag functie met steker 3. Als je deze twee losneemt heb je het bovenste deel van de afbeelding.

Vervolgens neem je twee servo verlengsnoertjes, die je volgens de afbeelding verbouwt en tussen de knuppelstekers en de print in monteert. De verbouwing is als volgt:
- op de middenaansluiting van de master voeg je een extra draad toe. Deze draad komt aan één van de buitenste aansluitingen van de schakelaar.
- de middenaansluiting van de slave knip je door. Je hebt nu twee eindjes, eentje die richting knuppel en eentje, die richting print gaat. Helemaal onderaan de tekening heb je de print.
- de middenaansluiting van de schakelaar verbind je nu met het eindje, dat richting print gaat.
- het andere eindje gaat naar de andere buitenste aansluiting van de schakelaar.

De werking:
- bij het masterkanaal verandert er niets. De middenaansluiting van de knuppelpotmeter blijft altijd verbonden met de middenaansluiting van de print.
- op het slavekanaal wordt de middenaansluiting van de print de ene keer verbonden met de middenaansluiting van zijn eigen knuppelpotmeter. Dit is nog steeds, zoals het vroeger was. De linker knuppel bedient de bakboord regelaar en de rechter de stuurboord regelaar. De andere keer wordt deze middenaansluiting van de print verbonden met de middenaansluiting van de master knuppelpotmeter. In dit geval worden beide middenaansluitingen van de print verbonden met de middenaansluiting van de master knuppelpotmeter, dus gaan beide regelaars tegelijkertijd op deze knuppel reageren.
 
Laatst bewerkt:
Jan,

Wederom hartelijk dank voor je uitvoerige uitleg.
Het kwartje is nu helemaal gevallen.

Ton
 
Ik ben me even aan het verdiepen in de schroeven.(2 stuks)
Zullen ongeveer 35 - 40 mm moeten zijn.

Vraag: hoeveel bladen passen bij dit rompje: 2 - 3 of 4 blads schroeven ?

BMbouwer
 
De meeste van dit soort jachtjes hebben 3-blads schroeven.
Ga je voor mooi?
Raboesch Precision Enineering
Hun hele catalogus staat online, compleet met schroefaskokers, schroefassen en roeren. Goed spul, schroefassen zijn écht kwaliteit en het ziet er mooi uit.

Ik heb 3-blads schroeven van Raboesch onder een werkschip en onder mijn RV-162 zitten, in combinatie met schroefaskokers en schroefassen.
Behalve 1 x per jaar nieuw vet er in hoef ik er verder niet naar om te kijken.
Dat is met de schroefaskokers en schroefassen van een bekend nederlands electronisch postorderbedrijf wiens naam ik hier niet zal noemen maar wat begint met een C wel eens anders...

Propshop in Engeland is ook een optie, maar beduidend duurder. Hun schroeven hebben weliswaar beter rendement, maar goed, je jacht hoeft geen wereldrecord te halen...
 
Back
Top