hoeveel extra vermogen nodig om te slepen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Theo Coenen, 13 nov 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik vlieg nu regelmatig met een Telemaster van 1,8 meter spanwijdte. Er zit een flyware max F6 motor op die gevoed word door 12 cellen. Bij kwartgas komt het model al los. De werkelijke trekkracht van de motor heb ik nog niet kunnen meten. Aan welke maat/gewicht zwever moet ik denken dat ik kan slepen met die Telemaster.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bertus, dat is belangrijke info voor mij en sterkt mij in mijn mening dat ik met dit model makkelijk redelijke zwevers omhoog moet weten te sleuren. Zodra er bij ons zwevers klaar zijn voor het sleepwerk gaan we het uitproberen.

    Nu gaat leeg starten met kwartgas en zodra ik los ben volgas erop en vertikaal weg naar een behoorlijke hoogte om daar rustig te cruisen en af en toe een looping of een rol te maken.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat is idd een goede optie
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  7. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Theo,
    Een moderne zwever heeft niet zoveel trekkracht nodig in vlucht. In optimale omstandigheden kan je een 1/1 AKS21 (die toch 600kg zwaar mag zijn) met 17kg trekkracht in de lucht houden. Dus voor de modelletjes is het heel wat minder.
    Wel heb je een kritieke fase bij de start en vlak na de start. Zoals Bertus stelt: een startkarretje kan wonderen doen als de zwever geen wieltje heeft. Na de start: liever iets sneller vliegen, en trager omhoog, dan sneller omhoog en trager vliegen.
    Lichte zwevertjes kan je met heel veel toestelletjes slepen. Vorig jaar heb ik zelfs een DLG zwevertje gesleept met een kyosho stearman met een OS52 viertakter erop. Je voelt niet eens dat ie eraan hangt... Deze zwevertjes hebben dan ook zeer fijne vleugeltjes. Oldtimers daarentegen genereren zoveel weerstand met hun dikke vleugels, dat je heel wat meer power nodig hebt om voldoende vliegsnelheid te halen.
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    afgelopen zondag met een fun-flyer met 7.5 cc Irvine een libelle hlg van 1.5m verschillende malen omhoog gesleept.
    als koppeling op de zwever een stuk klittenband, werkte perfect :lol:
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    vandaag nieuwe sleeppogingen gedaan, met zelfde fun-flyer, nu met een ASW15 van 3.20m :lol:
    ging op zich prima, vermogen genoeg, alleen doordat we niet precies in lijn vlogen drukte de sleeplijn op een gegeven moment tegen mijn linker aileron, waardoor de scharnieren uit de achterlijst kwamen... :roll:
    kist heel aan de grond gekregen, vliegt wel apart met een roer 20graden naar beneden....
    volgende week weer proberen :wink:
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    we noemen dat ook wel flaps :) maar dan aan 2 kanten :)
     
  11. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo theo ik zelf sleep met een bigstick van greatplanes span 150 cm
    motor 655 van graupner 6s lipo en sleep daar mee zwevers van 3 meter
    en meer mee halfgas weg en meer dan genoeg vermogen .
    ik denk dat je nooit genoeg vermogen kunt hebben , ik merk wel dat als de sleepkist maar goed trekt het slepen veel beter gaat .
    wij slepen meer schaal dus niet loodrecht maar mooi rustig omhoog met bochten anders kun je beter een lier nemen vind ik .
     
  12. Theo , ga eens even kijken bij BIGGS .
    Zij hebben veel ervaring , en een handboek over het slepen van modellen samengesteld .
    Zie ; http://www.biggs.nl/slepen.htm
     
  13. Hoeveel extra energie heb je nodig ?
    Dat hangt af van de volgende gegevens ;
    Ten eerste de sleepsnelheid , advies 1,4 x overtreksnelheid van het sleepvliegtuig .
    Ten tweede de finesse van het te slepen toestel ,
    F = lift /drag maar ook U/w [ vliegsnelheid / daalsnelheid]
    Ten derde de stijgsnelheid van het geheel , en
    de efficientie van de hele sleep , normaal in een calculatie 50 % .
    Verder moeten we weten dat ; daalsnelheid = vermogen P / Weight W en het
    benodigde vermogen P voor te stijgen = stijgsnelheid x Weight W .

    Een reken voorbeeld ; Uitgangde van sleepsnelheid van 12.4 m/sec
    Een zwever met een finesse van 20 , en een gewicht van 36 Newton en een stijgsnelheid van 2m/sec
    F = U/w 20 = 12.4/w w = 0.62 m/sec
    Nodige vermogen voor horizontale vlucht P = 0.62 x 36 = 22.32 watt
    Nodige vermogen om te stijgen P = 2 x 36 = 72 watt
    Totaal benodigd extra vermogen 94.32 watt
    Bij een efficientie van 50% , betekend dat 188,6 watt .
    Ofwel 0,26 PK

    Belangrijk hierbij is uiteraard de overtreksnelheid van het sleepvliegtuig en de propellor efficientie van het sleepvliegtuig .

    Wat ik verder nog wil meegeven is ;
    http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/glider_handbook/media/faa-h-8083-13.pdf
    Hier is beslist een mooi handboek voor het sleepvliegen te distileren voor de modelvliegerij .
     
  14. Uiteraard komt ook de vraag , waar zou jij mee vliegen .
    Ik kom dan op een sleepvliegtuig van 5.6 kg met een benzine motor van +/- 2500 watt max 7200 toeren met een prop 20 x 10 .
    Bij een vleugelbelasting van 65 gr/dm^2 , sleepsnelheid 14.2 m/sec bij +/- 4600 rpm zal de nodige thrust weer ongeveer overeenkomen met de geproduceerde thrust [ 2.55 kg] . Drag inschatting 1.8 kgf voor vliegtuig en 0.75 voor zwever , wat weer 133 watt extra vermogen kost [ 93.2watt bij efficientie 70 % ]
    Thrust /weight ongeveer 1,1 [ +/- 5.6 kg + 3.6 kg zwever ] bij de start , de versnelling is lang rond de 1 m/sec .
    Zo zie je , dat de start het moeilijkste is !
    Dit is maar een inschatting , dus de vraag hoeveel extra vermogen is de moeilijkste niet !
    In ieder geval niet kiezen voor een toerenmotor / 2 takt motor want die zet je al na een maand te koop / is niet efficient / voldoet niet .
     

Deel Deze Pagina