Hoeveel G4 heb ik nodig voor de binnenkant van een balsa romp van een IOM?

zelf vaar met RMG kost wat, is voor de wedstrijd
voor toerzeilen volstaan andere winches ook prima.

Mag ik weten wat precies het verschil is.
Ik zoek een zeillier voor in de cat van robbe.
Aardig wat zeil en het lijkt me dat die behoorlijk snel moet zijn als je op 1 drijver vaart moet je wel heel snel kunnen vieren om te voorkomen dat je plat gaat.

Heb heel vroeger alleen met een roerservo gevaren en toen lag hij geregeld op de mastdrijver.
Die lieren waren toen vreselijk duur (in 1978 ).
 
kijk even op: https://www.rmgsailwinch.com.au/rmg/pages/Specifications.html

RMG winches zijn sterker en sneller dan "gewone" winches en hebben doorgaan ook meer omwentelingen (kunnen dus meer schoot aanhalen)

Bovendien zijn ze programmeerbaar (oa eindpunten instellen, lineair verloop instellen, positie instellen bij wegvallen ontvangssignaal (bvb schoten los), batterij monitor,...

Dat betaal je natuurlijk allemaal bij maar snelheid en kracht, gekoppeld aan gebruiksgemak kost meestal meer...


Mag ik weten wat precies het verschil is.
Ik zoek een zeillier voor in de cat van robbe.
 
Hallo Kris,

ik heb je foto's bekeken.
Wat kan jij allemachtig mooi bouwen!!! Die romp van de Vanquish is prachtig in ceder!

Welke zeilwinch heb jij er in liggen en welke roerservo?
Ik moet die gaan aanschaffen, maar weet nog niet goed welke. Hoe sterk moeten beide zijn voor een IOM?
Is een standaard servo voor het roer voldoende?

Ik zag de zeilwinch Hitec HS 785HB op het internet. Zou die geschikt zijn, denk je?

Heel veel vragen, maar ik zie, dat jij er verstand van hebt :o.

Groet, Leon.

In deze IOM heb ik idd de winch HS785HB in gebruik. Wel op 6v om de snelheid toch iets of wat op te voeren. Snel is deze winch zeker niet maar voor clubwedstrijden voldoende, meer zeker niet. Qua kracht is ze goed genoeg. Je kan ook deze winch niet vergelijken met de RMG modellen die top zijn => €30 tov €200 daar moet verschil in zijn maar of je dat echt nodig hebt, moet ieder zelf uitmaken.

Ondertussen ben ik een nieuwe IOM boot aan het bouwen in glasvezel ipv hout. Zie mijn fotoalbum onder "SKA". Hier ga ik toch afstappen van de Hitec winch en een iets snellere oplossing installeren. Ik denk aan 1/4 servo HS5765MH met een wiel drm 100mm zoals sailsetc (zie op zijn site onder products-fittings-hull-itemnr 67f). Met €120 zit je qua prijs tussenin hitec en RMG en je hebt een pijlsnelle winch die krachtig genoeg is voor IOM. Deze servo kan je trouwens rechtstreeks op 2S lipo zetten, ben je ineens van die zware Nimh cellen vanaf.

Als roerservo gebruik ik de standaard. In de ceder boot zit een 325HB van Hitec, samen met de ontvanger en winch op 6v => geen bec nodig.
Bij de nieuwe boot denk ik aan een standaard servo die ook 2s aankan.

Veel succes,
K
 
Beste mensen,

Ik heb inmiddels de G4 binnen en heb de binnenzijde van de romp gelakt, alsook de kielkast.
Bij dezen wil ik iedereen bedanken, die de moeite genomen heeft om antwoord te geven op mijn vragen en zelfs hier en daar nog meer info gaf!
Een aantal mensen sloeg dan weer een zijstraat in en dat was soms ook weer een eye opener voor mij.
Ik vond het geheel nuttig en een aantal tips heb ik dan ook ter harte genomen of genoteerd voor later!

Allemaal vriendelijk bedankt,
 
Laatst bewerkt:
@Kris
Ik ga nog even in op iets wat je in je laatste bericht schreef:

Als roerservo gebruik ik de standaard. In de ceder boot zit een 325HB van Hitec, samen met de ontvanger en winch op 6v => geen bec nodig.
Als ik je goed begrijp, kan ik dus mijn ontvanger, mijn standaard roerservo en mijn zeilwinch Hitec HS 785HB allemaal op een 6V accu aansluiten, zonder problemen te krijgen?

Kan dit ook nog met een 7,2V accupack? Dat heb ik nl. nog liggen (inmiddels wel zo'n 2 jaar oud en nog ongebruikt) of wordt het dan gevaarlijk voor de servo's en ontvanger? Ik ben volkomen leek op dit gebied.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top