hoeveel % gain

• Topicstarter Topicstarter freaky 2006
  • Startdatum Startdatum
F

freaky 2006

Guest
hallo,

ik heb een t-rex se met een gy401 met een 9650 op de staart.
mijn zender is een mx12

ik heb ook een raptor50 met gy401 en 9254

in het menu in de zender waar de gain kan afgesteld worden staat voor mijn raptor de gain in hh op 90% zonder enig probleem.

voor mijn t-rex ben ik begonnen op 50% in hh maar dat moest al snel naar beneden wegens hevig hunten.

nu zit ik op 30% en in volle vlucht is de staart zeer stabiel.

echter als ik even voor mij hover heb ik soms(niet altijd) dat hij even heen en weer gaat.

is die 30% mss te laag of nog net nog te hoog?

ik begrijp wel dat bij elke heli die % verschilt maar toch?? :?
hoe is bij jullie die gain?

ik had ook het gedacht dat als ik zelf de staart draai dat hij nogal bruusk stopt?
het is mijn eerste t-rex dus mss is dat maar een gedacht.

mvg

Dit verschilt per heli en setup, het heeft geen enkele zin om mijn gain percentage hier nu te gaan posten ;)

Een aantal aandachtspunten:
-Is alle electronica goed gescheiden?
-Is de gyro vastgezet met bijgeleverde tape?
-Zit er nergens binding in de aansturing?

Ga deze punten even na en in deze setup mag je de delay op nul zetten. Dan zal hij wat sneller stoppen en fijner reageren.

Ik zit zelf met de 401/9650 combi op 40%. dan is er geen enkele staartkwispel (wag) meer in flinke wind en bij plotselinge bewegingen. Spelingvrije alu staart, ballinks voor - en achter en geen servobinding.

als de staartservo te traag is loopt hij op hoge gain ook continue "achter de feiten aan" waardoor de gain enkel erg laag kan

ook speling in je rudder aansturing geeft ellende als dit.

daar ben ik volledig mee eens maar het leek mij gewoon nogal laag om nog een huntende staart te hebben. wel echt hunten is het niet het komt alleen af en toe voor als ik hover, ik had eerst het idee dat het met de wind te maken had. maar daar ben ik niet 100%zeker van.
het kan niet zijn dat de gain te laag staat?

de heli is nieuw dus slijtage is er nog niet,.

de servo traag? is een 9650 dan zo traag?

nergens geen speling, ik heb alles nogmaals nagekeken.
delay staat op nul.
geen servobinding.
mechanisch is alles ok.
ha ja de gyro staat op de bijgeleverde tape.
ik moet zeggen dat hij zeer goed vliegt ,op dat klein probleempje na dan.

ik heb alleen niet meer kunnen testen vanwegen het weer.
als ik de kans heb en het weer wil mee test ik hem meteen en zoek ik verder naar dit probleem.

mvg

De 9650 is de beste servo icm de 401 op de T-Rex. Het hangt verder natuurlijk van je zender af, maar op een Futaba FF7 is een gain tussen de 35 en de 50% normaal met een goed afgestelde staart.

Dat jij iets lager zit kan ook aan andere dingen liggen. De gyro reageert ook op headspeed en vooral op vibratie. Zit er ergens onbalans die vibraties veroorzaakt dan zit daar de oorzaak. Check je rotorbladas op kromheid door hem langzaam te draaien met een hex sleutel. check je hoofdas door hem te laten draaien zonder rotorbladen. Check je hoofdtandwiel op onbalans, rotorbladen, staartbladen en staartas. Al deze zaken kunnen het hunten bij lage gain veroorzaken.
Ik werd er en keer knettergek van toen ik de heli al twee keer helemaal uit elkaar gehaald had. Bleek het uiteindelijk een kromme staartpully te zijn.

Als je hier geen zin in hebt en hij vliegt verder goed met een gain van 25% dan zou ik er verder niet moeilijk over doen en gewoon vliegen met dat ding.

ja doe ik ook, maar eens je het merkt is er altijd die drang om te weten wat het is :)

mvg

Een te lang of kort servo-armpje zorgt ervoor dat de servobeweging vertraagd of versneld aankomt, heb je al een andere lengte geprobeerd?

neen nog niet getest,zal ik eens proberen.
bedankt voor de tip.

mvg

Back