hoeveel gewicht in de vleugeltip van een lijnbesturingsmodel

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Nico Peursum, 24 sep 2005.

  1. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Dit voorjaar ben ik begonnen met de bouw van een lijnbesturingstrainer. De constructie heb ik iets aangepast, zodat de besturing in de vleugel en de romp loopt. Vleugel en romp zijn een sandwich van balsa en depron.
    (Voor de RCMW-lezers, de tekening heb ik van 'Gray' i.v.m. zijn C/L challenge)

    [​IMG]

    Gisteren, met behulp van een ervaren clublid, de eerste pogingen ondernomen tot een vlucht. Dit ging mis omdat het model 'naar binnen' vloog. Bij controle bleek de buitenvleugel wat wrong te hebben (wash-in). Dat zal de oorzaak wel zijn geweest. Die wrong heb er intussen uitgehaald.

    Ondertussen was er de vraag of ik wel genoeg tipgewicht had toegevoegd. Tijdens de bouw heb ik met lood in de rechter tip de vleugel uitgebalanceerd. Is dat goed? of had ik juist méér lood in de rechter tip moeten doen?
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Een modelletje van Cox-formaat heeft niet zoveel tiplood nodig, normaal maar iets van een gram of 10. De hoeveelheid tiplood wordt pas kritisch bij grote stunters bij het vliegen van figuren. Bij trainers is het een kwestie van beter iets te veel dan te weinig, dus 15 of 20 gram mag ook.
    Ik begrijp echter wel dát je al tiplood hebt. Je kunt ook voorkomen dat het model naar binnen vliegt door er voor te zorgen dat het richtingsroer iets naar buiten staat (5 tot 10 graden) en de motor iets naar buiten staat ( 2 tot 4 graden). In jouw geval zou het echter wel eens aan de gebruikte lijnen kunnen liggen. Wat gebruik je voor lijnen? materiaal, dikte en lengte? Het best zou zijn gevlochten metalen lijnen van 0,008 inch dik en ongeveer 35 voet (ongeveer 10 meter) lang. In Nederland is dat niet te krijgen. Eventueel bestellen bij Brodak in de USA. Kan ook zijn dat je dracon (vis)lijnen gebruikt of zelfs (wat ik vroeger deed) wit vliegertouw. In dat geval is de weerstand van je draden véél groter en dat trekt je model naar binnen. Gebruik dan kortere lijnen (bijvoorbeeld 8 meter). Het kan dan wel zijn dat je veel sneller in het rond moet draaien en dan eerder duizelig wordt. Jammer dat je er niet mee naar de LB-dag in Almere bent gekomen.
    PP
     
  3. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Bedankt voor de info.

    Ik had inderdaad al lood (een kleine 10 gram) toegevoegd. Hierdoor was het model precies in balans. Ik heb nu 5 gram toegevoegd, zodat het model met de rechter vleugel naar beneden wil hangen. Het richtingsroer staat al, volgens tekening, naar rechts.

    Ik gebruik 12 meter dyneema visdraad. Dit is licht, dun, rekvrij en heeft een treksterkte van 11kg.

    'T is inderdaad jammer dat ik niet op de LB-dag aanwezig kon zijn.

    Als de wind weer gaat liggen zal ik 't binnenkort weer 'ns proberen.
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het voordeel van het gebruikte draad is dat je het erg gemakkelijk kunt inkorten en als het te kort is gewoon weer nieuwe, wat langere lijnen maakt. Ik zou de lijnen eerst eens inkorten tot 10, misschien zelfs 9 meter, en als het probleem blijft, met een halve meter per keer blijven inkorten tot hij niet meer naar binnen vliegt en je ook niet te snel moet ronddraaien. Je zou echter versteld staan van het verschil als je een keer met 008 gevlochten stalen lijnen zou kunnen vliegen.
     
  5. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat is een goed idee :!:

    De reden dat ik dyneema gebruik, is dat ik het had liggen en het idee had dat het aan de voorwaarden zou voldoen (rekvrij, licht, dun, rekvrij)

    Als de lijnbesturing me bevalt, zal ik nog wel 'ns gaan 'experimenteren' met staaldraad enz...
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nico,

    wacht nou even. Stuur een PB-tje, dan spreken we wat af.
    Zover liggen Emmeloord en Almere niet uit elkaar. En een prive workshop kan er ook nog wel af. :wink:
    Dat ding gaat vliegen en blijft heel. Punt. :D
     
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    ik heb nog een set dunne lijnen geschikt voor deze lichte modellen. ca 9 meter.
    kun je zo krijgen.

    marco
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is dan geregeld... :D
     
  9. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Heren,

    Geweldig, al dat aanbod van hulp en advies.

    @Marcel; dat aanbod neem ik zeker aan. Ik stuur je wel weer een PB-tje
    @Bruno; lijkt me heel leuk. enige probleem is dat ik werk heb met onregelmatige tijden/dagen. Dat is soms lastig plannen (in combinatie met het weerbericht) Voorlopig is de wind toch wat te hard, lijkt mij (of ben ik daar wat te voorzichtig in?)

    De eerste vluchtpogingen heb ik trouwens niet zelf het handvat in de hand gehad, maar clubgenoot Gert Bos. Hij heeft zelf ook een paar LB-modellen en de nodige ervaring.
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Als je er nog tijd voor vrij kunt maken, kan je ook met je model naar het Aviodrome komen in Lelystad dit weekend (1 en 2 oct.).

    Team FlyByWire zal hier zowel zaterdag als zondag vlieginstructies geven in lijnbesturing, en vliegen dan ook in eigen clubverband een 1.5cc goodyear race.
    Altijd intressant om te zien, en zeer leerzaam.

    En alle spulen zoals lijnen en handvatten zijn bij ons te bestellen.
     
  11. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik zal er zeker aan denken. Zijn jullie niet bang dat je weg waait? De weersvoorspelling is vrij stevig. Probleem voor mij op dit moment is dat ik ziek thuis zit met een kaakholte ontsteking (die al bijna weer beter is).
    Ik wil dus niet teveel in de wind en regen staan.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ook, is dus geen probleem....
    Nee, ik zou niet boven de 3m/sec gaan voor zo'n klein model...
    Maar 't komt goed.....
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Een beetje wind maakt het alleen maar leuker :p
    Nee zonder dollen, er is mogelijkheid genoeg om te schuilen voor het slechte weer, en we maken er altijd gewoon het beste van.
    Ook tijdens de koffie kan je veel leren :)
     
  14. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    @ Owen: Het was leuk om 2 vluchten te kunnen maken met jullie trainer in Lelystad. Bedankt voor alle adviezen. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
     

Deel Deze Pagina