Hoeveel m ohm voor een lipo?

Hallo,
Bij het laden van mijn lipo's staat altijd een getal met daarachter m ohm. (het ohm teken heb ik niet kunnen vinden op mijn telefoon)
Mijn vraag is tot hoeveel m ohm je de lipo's kan blijven gebruiken?

Bij ons op de club wordt er door sommigen gezegd niet meer als 10 m ohm per lipocel maar zelf vind ik dat toch wel snel of zit ik er naast en gebruik ik misschien mijn lipo's te lang.

Erik.

Niet over piekeren. Bij nieuwe packs de waarde noteren op het pack (bv bij een 3S 7-7-7)
Als je een pack regelmatig te diep ontlaadt en/of te zwaar belast zal de waarde van de cellen uiteen gaan lopen en van 1 cel soms ineens veel hoger zijn dan de andere. Dan kun je dat pack wel afschrijven. Dat merk je ook aan de prestaties.

Overigen hebben cellen met meer mAh lagere weerstandswaarden dan cellen met minder mAh.

• Like
Reactions: jve
Heel algemeen gezegd is de laagst mogelijke waarde de beste waarde. De inwendige weerstand van een cel veroorzaakt verlies, dat is een keihard feit. Maar je hebt weinig aan de absolute waarde die een lader aangeeft. Het probleem is namelijk dat die waarde behoorlijk sterk afhangt van de manier waarop de lader het meet. Wat je lader aangeeft is dus eigenlijk alleen een hulpmiddeltje. Wat de verkoper op het label zet moet je al helemaal niet vertrouwen. Die waarde zal altijd in het voordeel van de verkoper zijn. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat een accu met een, volgens het label, hogere inwendige weerstand beter presteerde en meer stroom kon leveren dan één met een, volgens het label, lagere waarde.
Zoals @HeliKoper al aan heeft gegeven kan je de waarde die de lader aangeeft bij de eerste twee of drie keer lader van een nieuwe accu opschrijven en bewaren. Daarna moet je er niet zo veel aandacht meer aan besteden. Als je na verloop van tijd en gebruik merkt dat de accu minder gaat presteren kan je de meting weer tevoorschijn halen en vergelijk wat de lader dan aangeeft. Als de weerstand duidelijk hoger is geworden zal de accu "op" raken en is vervangen waarschijnlijk nodig. Let wel op dat je de accu wel met de zelfde lader laad anders kan je de metingen slecht of helemaal niet met elkaar vergelijken. Verschillende laders kunnen, en zullen vaak verschillende weerstandswaardes "meten" aan de zelfde accu!

Inwendige weerstand is ook sterk afhankelijk van de temperatuur. Vooral bij lagere temperaturen kan de Ir zo een dubbele waarde hebben!

Back