Hoeveel Mah Lipo op Trex 550E V2?

Hallo,

Mijn zoon heeft lang gespaard en een Trex 550e V2 roxxy combo besteld.
(KX021007RO)
Nu hebben we wat discussie over de optomale pack voor deze heli. Er wordt een 6S Lipo 2600 - 5000 mAh geadviseerd.
Van belang voor hem is een lange vliegtijd. Er worden (hopelijk) geen al te wilde 3-D capriolen mee uitgehaald.
Nu is mijn eerste ingeving om dan maar voor de zo groot mogelijke Lipo te gaan, ic 5000Mah. Maar die is natuurlijk ook zwaarder, waardoor de motor er harder aan moet trekken.
Is er nu een andere optimale capaciteit denkbaar. Bijvoorbeeld 4000 Mah, waarbij je toch dezelfde vliegduur hebt, door het lagere gewicht. Of klopt er niets van mijn redenering?
Er wordt verder gebruik gemaakt van de standaard bijgeleverde componenten:

• 1x Digitale servo DS620 op de tail
• 1x Gyro GP 900
• 1x Roxxy 100A BL ESC
• 1x BL-Motor 600MX

Miscchien zijn er wat gebruikservaringen met verschillende Lipo's voor deze heli.

Met Vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

ik vlieg mijn T550 ook al enkele jaren met de 6S 5000mah, en zit aan een vliegtijd van om en bij de 5min. met daarna nog ruim 20% in de lipo.

mvg

Ik denk gewicht is niet te punt,
uiteindelijk met een 5000mAh spar je toch, omdat de lipo minder belast woord, en ook niet zo meegetrokken woord,
(zelf vlieg ik 700e, met de grootste lipos die in kunnen qua ruimte,
bv Gens 5300)

Niet om t een of ander, maar heeft je zoon voldoende vliegervaring om met zoon hakmolen te beginnen..(?)
Met n 5000 pack moet je makkelijk een minuut of 8 halen met rondvliegen/hoveren... Mits ie goed is afgesteld.... Dus alles rond de 4500-5000 werkt wel.

Hoi Eric, ik gebruik zelf Gens 5300 mah packs in mijn 550.
Passen prima en kan +/- 8 minuten halen.

mvg. Freddie

Met turnigy 3000 vloog ik 5 min. Zonder 3D... Bij een looping werd het al gauw 4 min. Als je toch lipos moet kopen zou ik ook gewoon doen wat Anko ook al aangaf...

Groet marcel

lipo's

Iedereen bedankt voor de informatie. Het worden 5000 Mah lipo's.
En Anko, bedankt voor je waarschuwing. Maar mijn zoon heeft een jaar ervaring met een 450, waarmee ook ondersteboven e.d. gevlogen wordt. Daarnaast vliegt hij met een Futura en een Rptor 30 V2.
Dit moet de volgende stap worden.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Let ook even op de 'C' waarde van die akku's (lager is goedkoper en lichter). Een 5000 mAh 20C akku kan continue 20 x z'n capaciteit (dus 20 x 5 amp = 100 amp leveren). Die Roxxy speed controller kan ook 100 amp continue aan, maar die kan waarschijnlijk nog wel wat meer trekken als de koeling voldoende is.

Voor sportvliegen lijken me op zich 20C akku's wel voldoende, maar het is allemaal erg krapjes. Voor het betere gooi en smijt werk zijn 20C akku's waarschijnlijk niet sterk genoeg en loop je het risico dat ze binnen geen tijd beginnen op te zwellen en slecht worden.

Met een 25C or 30C akku heb je wat meer marge, die blijven waarschijnlijk langer goed omdat ze zwaarder belast mogen worden over een langere periode. 45C is waarschijnlijk weer overkill.

Die motor die er bij zit zou continue 90 amp aan moeten kunnen en 60 seconden 150 amp. Er vanuit gaande dat die Roxxy controller dat trekt denk ik niet dat 20C akku's het leuk gaan vinden als je 60 seconden lang 150 amp zou trekken. :D

Anyway, er zijn vast meer mensen die hier een idee over hebben (aan meningen normaal geen gebrek op internet). Misschien zie ik problemen die er niet zijn. :rolleyes:

C-waarde

Ik zat deze lipo's te overwegen:

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Turnigy nano-tech 5000mah 6S 35~70C Lipo Pack (DE Warehouse)[/FONT]

Komt op ongeveer € 80,- per stuk. Ik hoor er wel goede dingen over. Maar e zal ook sprake zijn van persoonlijke voorkeuren. Echter bedragen van € 150,- en meer per pack vind ik wat te gortig worden. Helemaal als er weinig verschil in zit. Misschien bij heel extreem vliegen, maar dat is vooralsnog niet de bedoeling.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

De nanotechs worden door meerdere mensen afgeraden... Omdat de meerprijs tov de gewone turnigys niet echt opwegen tegen de prestaties.... Ik vlieg zelf sls, kosten 98 euro per stuk, maar hoor ook erg goede berichten over gensace... De turnigys komen er bij niet meer in... Omdat ik ook slechte ervaringen heb met die lipos....

Gens heb ik in de 700, echt goed !
Nano tech ken ik alleen van het forum, zelf nooit gehad.
Robbe ook goed, maar iets duurder,
en dan nog die vraag, hoe lang gaan ze mee 30, 40, 50 , 100 keer laden / ontladen ??

Let ook even op de 'C' waarde van die akku's (lager is goedkoper en lichter). Een 5000 mAh 20C akku kan continue 20 x z'n capaciteit (dus 20 x 5 amp = 100 amp leveren). [...]
Dat is de theorie inderdaad maar de manier waarop de C waarde wordt vastgesteld lijkt per merk te verschillen, het is geen standaard waarmee je kan vergelijken. Mogelijk geeft de C waarde voor het laden een betere indicatie.

kijk eens voor Desire Power lipo.s

Zijn erg goed en lichter dan de meeste merken lipo's bij dezelfde capaciteit en c waarde.

Leuk jullie vanmiddag ontmoet te hebben Eric. Prachtig vliegbeeld heeft de Mustang trouwens :)

Groeten Merlijn

Back