Hoeveel mAh zit er in normale alkaline batterijen?

Satoer

Forum veteraan
Herken je die kreten op verpakkingen?
-"Extra lange levensduur!"
-"Gaan tot 5 keer langer mee dan normale alkaline batterijen"
-"Powerlife"
-"Ultra alkaline"
-"More power, more life"
- enz enz...

Maar hoeveel "power" zit er nu werkelijk in een alkaline batterij??
Waarom ik nergens op de verpakking (van wat voor een merk dan ook) ontdekken hoeveel mAh in de batterij zit?
Vallen de jongens van Duracell dan door de mand? Ik vind het aantal uren konijntjes trommelen toch niet echt een goede standaard moet ik zeggen :lol:
drumming_bunny.gif

Heeft er iemand als eens gemeten hoeveel mAh je uit diverse alkaline accu’s kunt halen. dwz ontladen op een computerlader? zit er werkelijk in de Duracell zoveel keer meer?
Sta op het punt om het eens te doen... alleen zo jammer dat ze dan ook echt leeg zijn :(

Satoer, let op ! de kleine lettertjes onder de kreet 'gaan tot 5x langer mee' vermelden 'vergeleken met kool-zink batterijen'... en die vind je niet zo gek veel meer in de winkel ;-)

Kris

5 x langer kan je ook anders lezen ....

De zelfontlading van die duuresellers in hééééél laag.......

Dus naar jááááááááááren is hij nog steeds niet leeg ........ en zelfs de houdbaarheids datum ligt altijd erg ver in de toekomst ......

(ik heb ze b.v. als backup baterij in mijn wereld-ontvanger zitten en daarin gaan ze ten minste 8 jaar mee ....) .... een kool/zink batterij zou ik ieder jaar moeten vervangen .... en een NiCad/NiMh accu elke paar maanden moeten opladen ....

......Marketing is ook een vak ...... waarom zijn we anders zo dol op zoveel "slechte" producten ......

Meeten is weten.

Maar volgens mij is het iets van 1500Mah voor een penlite.

De capasiteit ligt ook veel hoger, dat record van electro vliegen van Ikarus is ook gedaan met normale batterijen.
Alleen denk ik dat de werkelijke capaciteit per merk verschilt, overigens een tip de batteryen van de IKEA zijn gewone Varta batteryen met een geel labeltje.
Je hebt dan dus goede alkaline batteryen.

gr Remco

Erwin Lokhorst zei:
Toch kun je wel het ea vinden hoor.
Kijk maar eens op hun site http://www.duracell.com/oem/primary/alkaline/alkaline_manganese_data.asp

Kun je per batterij de datasheet opvragen.

Iets positiever als Jacques stelde maar toch valt het mij nog tegen:
mx1500_curve2.gif

Duracell kan gedurende een kleine 4 uur 0,5A leveren. (Capaciteit word bepaald op verbruik gespreid over 5 uur) dus het zal iets boven de 2000 mAh liggen.
Valt mij op dat de capaciteit behoorlijk induikt als je 1A trekt, dan is hij in 1 uur en een kwartier leeg. Wat neer komt op een capaciteit van zo’s 1250 mAh.

Dan is er helemaal geen argument meer om nog voor alkaline te kiezen. Kocht op de beurs in Duitsland 4 Sanyo NiMh 2300 mAh batterijen voor 8 Euro... Zelfde prijsklasse als de Duracells maar wel herlaadbaar. NiMh, heeft natuurlijk wel een iets lagere spanning, maar ik heb dat verschil nooit echt gemerkt.

Voor onze NiCd- en NiMH-ontvangeraccu's houden we meestal 1,1 Volt als absolute ondergrens aan. Daaronder loopt de inwendige weerstand (Ri) van de accu te veel op en is er dus niet meer veilig te vliegen, te rijden of te varen.
Als je deze ondergrens voor alkaline batterijen zou hanteren, kom je dus op een nog veel kleinere capaciteit. Daarnaast is de Ri van batterijen relatief hoog, waardoor ze sowieso in het geheel niet bruikbaar zijn voor deze toepassing. Brandstofrijders willen het nog wel eens proberen om de ontvanger met alkaline batterijen van spanning te voorzien. Dit levert altijd reikwijdteverlies en storingen op.
Ik ben wel benieuwd wat batterijen van andere merken doen, maar ook ik ben niet voldoende nieuwsgierig om een aantal batterijen op een computerlader leeg te gaan trekken. Wie wel?

@Corrien

Wat is de minimale spanning van Alkaline dan Corrien?
Nominaal toch 1,5?
Dan kunnen ze toch niet lager eindigen dan NiMh met 1,2 nominaal?

Iemand vroeg bij accu en laad techniek ook een vraag over oplaatbare batterijen van de aldi toen zij ook iemand dat dit ,goedkoop is duurkoop, zou zijn.
Ik heb toen ook laten zien dat bij kassa iemand van de tu testen had gedaan(verschillende) en toen zijn de gewone batterijen van de aldi als beste (0,26 eurocent) getest waren en geen duracell waren.

gr marc

Back