hoeveel motordomp

hoi
ik wil mijn oude fiesta motoriseren met een electromotor
dit is een oude zwever van ongeveer 3 meter spanwijdte
hoe weet ik hoeveel motordomp ik moet nemen
als dit bijvoorbeeld 2 graden is moet ik dit dan nemen vanaf de vleugel

hoe kan ik dit het beste doen zonder de neus van de zwever verkeerd af te zagen omdat het model niet wil stijgen

groeten rob

Motordomping Fiësta

Hoi Rob,

Jouw vraag over de motordomping bij de Fiësta is al van even geleden, maar ik ben pas sinds gisteren geregistreerd op Modelbouwforum.
Ik heb vorige winter een half-afgebouwde Fiësta overgenomen van mijn broer. Lag al zo'n 20 jaar bij hem op zolder.
Ik heb de motordomping ingesteld op 5 graden ten opzichte van de neutraalstand van het pendelroer. Aangezien de instelhoek 1,5 van de hoofdvleugel 1,5 graad is, wordt de motordomping ten opzichte van de hoofdvleugel 6,5 graad. Als je hem dan ook nog een beetje naar rechts richt (ca. 2 graden) compenseer je meteen de torsie van de propellor, waardoor je bij motorloop geen richting hoeft te corrigeren.
Bij deze motordomping gaat de Fiësta perfect omhoog bij een volledig neutrale stand van het hoogteroer. Ik hoef niets te corrigeren.
Ik vlieg de Fiësta overigens met een Kontronik Fun 502 set, een 16x10 prop en 10 cellen NiMh.
Hij vliegt als een juweeltje !! :thumbsup:

Rob M.

Tja ..

Hoi Ron,

Nou, ik was wat aan het rondsurfen met als zoekterm 'Fiësta' en daar kwam ik onder meer deze vraag tegen. Trouwens, jij ben ook een trouwe schrijver, is me al opgevallen.
Nog even over de Fiësta: Ik heb een aardig foefje bedacht om de asbusjes van het pendelroer zuiver haaks in het staartstuk te krijgen: Gewoon een klein 'doosje' gemaakt dat strak in het staartstuk past. Zijkanten van 0,6 mm triplex 2x2 cm. Afstandblokjes van balsa. Hierin onder de kolomboor door en door een gaatje van de juiste diameter voor de messing busjes. En verder nog wat grote gaten om gewicht te besparen. Dan het hele ding op de juiste plek in het staartstuk lijmen en voilà! Zuiver horizontaal en zuiver haaks. Het hele ding weegt nog geen 2 gram. Niet noemenswaard bij een kist van 3 kg. Ik heb dit idee inmiddels ook toegepast bij de reparatie van een Liberta voor een clubgenoot.

Nog een vraag aan jou: Hoe kan ik een foto plaatsen?

Groeten,
Rob Marée (EMVC Nieuwkerk Goirle)

Back