Hoeveel servo's op BEC ??

Ik heb voor m'n Atlantis een AXI 2820/10 aangeschaft en ben op zoek naar een passende regelaar. Heb al een mooie tweedehandse aangeboden gekregen die 4Amp bec heeft. Bij vrijwel alle andere regelaars van rond de 40 Amp zie ik een BEC van 3 Amp. In de specificaties lees ik dan dat er max 4 servos op kunnen. Tevens dat bij een hoger aantal cellen de hoeveelheid aan te sluiten servo's afnemen. Dat snap ik niet helemaal. :(

Om de kosten te drukken wil ik een regelaar die in een groter model toch zo/n 5 of 6 servo's aankan. Zijn die er niet?? Hoe doen jullie dat dan bij grotere elektrozwevers met flaps en alle andere toeters en bellen?
Extra accu?

Bij een hoger cellen aantal neemt het aantal servo's af, omdat de bec dan meer spanning moet opvreten om aan de 'bec-spanning' te komen. Zou je hem dan ook nog het zelfde belasten, dan kan hij dat mogelijk niet aan. Met meer cellen is hij dus al meer belast omdat hij de spanning verder moet verlagen.

Zo heb ik het iig begrepen :)

Het aantal servo's dat een BEC aankan is een vrij breed begrip.. Het gaat uiteindelijk toch om de stroom. Het maakt nogal wat uit of je een 5 gram's servo, of een knoeperd van 250 gram aanstuurt en hoe zwaar je deze belast.

Dus.. even meten hoeveel stroom je servo's trekken, en dat dan flink naar boven afronden (in vlucht trekken ze meer stroom). Dan heb je een aardig idee hoeveel stroom je BEC moet kunnen leveren.

Ik weet niet wat voor model de Atlantis is, maar je moet het aardig gek maken wil je 4A servo stroom nodig hebben.

Met mijn weinige kennis op dit gebied.
Heb ik begrepen dat.
Hoe hoger het voltage, of amperage, van de motor is. (dus ook de accu's)
Hoe verder dat de regelaar dit terug moet brengen naar 5 volt. (voor de bec)
Als je dan nog meer servo's er aan gaat hangen wordt dat gedeelte juist te warm en gaat kapot.

Zo heb ik het begrepen, duidelijker kan ik helaas niet zijn, door mijn op dit gebied geringe kennis

Owh 2 antwoorden hiet boven staat al hetzelfde :oops:

Joost zei:
Ik weet niet wat voor model de Atlantis is, maar je moet het aardig gek maken wil je 4A servo stroom nodig hebben.

In de Atlantis gaan maar 3 x 9grams servo's. Maar ik schaf nu liever direkt een regelaar aan die voldoende mogelijkheden heeft dan dat ik later alsnog een ander moet.

Ik heb altijd gehoord dat je als "vuistregel" kunt zeggen dat kleine servo's (zoals 9 grams) max 1/2 ampere trekken en de grote broers ongeveer 1 ampere max.
In m'n F-16 die ik op 4 lipo's vlieg zit een Kontronik Jazz 55/6/18 regelaar. Volgens handleiding mag je de BEC 1,5 ampere belasten, kortstondig (10 sec) 2,5 ampere.
De praktijk heeft bewezen dat dit voldoende is voor de 4 stuks 15,6 grams Waypoint 150 MG servo's die in m'n F-16 zitten...
Hoeveel ampjes deze servo's trekken heb ik nooit gemeten...
...maar ik zou wel willen weten hoe je dit moet meten!

Hallo Koen,

Een kennis van mij heeft die Jazz regelaar getest en het blijkt dat ie maar 1 Ampere Continu en 2 Ampere Piek kan leveren. Dit heeft ie kortgesloten met Kontronik en die bevestigde zijn meetresultaten. Opletten met specificaties dus! :wink:

Ik gebruik in mijn Kabriolin de Jazz 55/6/18 Regelaar, echter heb ik de BEC uitgeschakeld en gebruik ik een aparte BEC regelaar. Ik heb de BEC van Kool Flight Systems, deze moet "volgens specificaties" 3 Ampere Continu en 5 Ampere Piek kunnen leveren.

Tot dusver een superdingetje!

Grtz,
Emile 8)

@ Emile & Igwe,

Bedankt voor jullie informatie !

In de Kyosho F-16 die ik binnenkort ga bouwen gaat 5S 3200 kokam, 4 stuks Waypoint 8,4 gram servo's, Lehner 1530-11 + Schuebeler DS30-dia-3PH.
Als regelaar wil ik de Hacker Master 70 OPTO i.c.m Hacker program box. Op deze wijze kan ik op de regelaar de timing van de motor per graad instellen, en dus de motor bijv. een halve of hele winding "heter" maken :D
Dus 650 - 700 watt aan boord en thrust to weight van ongeveer 1 op 1.

Ik was van plan om de Waypoint superBEC van slechts 9 gram (http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/sbec/s-bec.htm) hierin te zetten, maar ik gebruik liever een product waarmee men al goede ervaringen heeft.

Dus ik denk dat ik de door jullie gebruikte aparte 3A BEC regelaar kies.

@Emile: Ik heb de de 3Ampere BEC van Kool Flight die jij gebruikt gevonden: http://www.koolflightsystems.com/ultimatebec.htm.

Enig idee wat die weegt ?

Mvg,

Koen

Hallo Koen,

Ik meen mij te herrineren dat ie dubbel zo zwaar en een stuk groter is als de Waypoint superbec is. Dit neem ik echter voor lief, want ik heb liever overcapaciteit dan een crash. :lol:

PS: Mooie aandrijving heb je uitgekozen, ik had van Daniel Schuebeler ook al begrepen dat die combo de beste aandrijving op dit moment is. Ik was aanvankelijk van plan met een Hacker B40-8L op 4s te gaan vliegen, maar aangezien Hacker totaal geen SUPPORT geeft gaat ie in de verkoop. Het wordt tzt ook een Lehner. :wink:

Succes,
Emile 8)

@Theo

Opletten er zit verschil tussen Jeti Hacker en Jeti Advance ... :wink:
Koen wil kunnen instellen per graad.

Grtz,
Emile :lol:

Koen zei:
Als regelaar wil ik de Hacker Master 70 OPTO...

Dus ik denk dat ik de door jullie gebruikte aparte 3A BEC regelaar kies.
Dit is hetzelfde als vloeken in de kerk. Een regelaar met opto-coupler en daarnaast een BEC.....
Regelaars voor hogere vermogens worden natuurlijk niet voor niets met opto-couplers uitgerust. Hoe 'zwaarder' de motor, hoe meer kans dat er storingen de ontvanger bereiken. Door een opto-coupler wordt er een volledige galvanische scheiding bereikt tussen ontvanger en vermogensdeel van de regelaar. Het is daardoor onmogelijk, dat storingen nog via de bedrading naar binnen wandelen. Het accu-regelaar-motor-circuit is dus door de opto elektrisch volledig gescheiden van het ontvangeraccu-ontvanger-servo-circuit. Met het gebruik van een BEC-systeem wordt dit volledig ongedaan gemaakt.

Hallo Jan,

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, maar een regelaar zonder BEC / OPTO heeft Hacker niet dus zou ik ook kiezen voor de OPTO. Het effect van OPTO wordt in deze toepassing teniet gedaan, maar je hebt wel een regelaar die het in zich heeft. Stel dat je storing hebt kun je er een losse accu aanhangen en genieten van de OPTO dingetje. :lol:

Grtz,
Emile :roll:

@Emile,

Bedankt voor je reactie. Lehner's zijn inderdaad supermotoren. Ook de enige naar ik weet met gesegmenteerde magneten.
...ik ga voor de KoolFlight SBEC :D

@Theo,
Bedankt voor de tip. Ik moet echter de Hacker Master 70 Opto Flight hebben. Het unieke van deze serie regelaars is dat je door de regelaar op de Master Progbox aan te sluiten heel veel instelmogelijkheden hebt, zoals de timing, die je in stappen van 1 graad van 0 tot 30 graden kunt instellen (voor een 2 poler als Lehner dus van 0 t/m 8 graden).
Op deze wijze kun je de motor dus bijv. een halve of bijna hele winding
"heter" maken...
Voor een overzicht van de instelmogelijkheden van de regelaars d.m.v. Master Progbox:
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/EnglishHackerProgOptions.pdf

@Jan,
Bedankt voor je reactie, ik raak inderdaad de voordelen van OPTO kwijt.
Niet aan gedacht, was te gefocussed op de instelmogelijkheden qua timing...
...toch maar proberen zo en bij storingen aparte ontvangeraccu...

M.v.g,

Koen

Back