Hoeveel stoom verbruikt mijn Motor

Hallo allemaal, ik heb een vraagje.

Voor mijn boot wil ik een schema maken voor de electronica, maar ik wil ook alles goed gezekerd hebben.
Maar nu weet ik niet hoeveel ik de motor moet voor zekeren.
Ik heb 2 dezelfde motoren, alleen ik weet niet meer wat voor merk ze zijn.
Hoe kan ik het stroom verbruiken meten als ik op vol vermogen vaar, en als ik half vermogen vaart meten op een een voudige manier?

Ik heb als vaar regelaar van Robbe Fahrtregler Rookie 20, 25, 35 WP

Wie kan mij op weg helpen?

Met vriendelijke groeten,
Richard

Het merk is niet zo belangrijk maar staan er geen gegevens op wat de maximale stroom is.
Het hangt bovendien af van de belasting(grootte van de schroef) af wat de maximum stroom is.
Gebruik een ampere meter of een universeel meter om de stroom te meten.
Er zijn ook watt meters waar mee je de stroom kan meten.
Als alles origineel is dan zou het al goed moeten werken maar als je alleen losse onderdelen hebt dan moet het een en ander op elkaar afgestemd worden.
Beschik je over enige kennis van de elektrotechniek?
Als je niet weet hoe je stroom moet meten dan zal enige hulp in je omgeving erg belangrijk zijn. ;)

Laatst bewerkt:
Als je niet weet welke motoren er in de boot zitten.
Hoe heb je dan wel een keuze kunnen maken voor een ESC?
En de accu?

6 volt motoren op 12 volt.(gaat niet goed en anders om, gaat ook al niet erg lekker)

Dus: probeer het merk en type moter te achterhalen en dan kan je verder.

Mvg. Richard

stRoom is vrij makkelijk uit te rekenen.

Stoom, daar heb je een natuurkunde boek en een vervolgcursus thermodyamica voor nodig.... ;)

Groet, Bert

De meeste multimeters gaan maar tot 20 ampere, dit zou wel eens te weinig kunnen zijn (weet niet hoe groot die motoren en de props zijn).
Op een multimeter zitten soms meerdere aansluitingen voor de kabels.
Zoek de aansluiting waar een hoge ampere waarde bij staat en zoek de ground (Com of GND). Prik hier beide kabels in. Zet de multimeter op het ampere bereik. Sluit de ene kabel aan op de + van de accu en de andere kabel naar de + van de motor. Er mag GEEN kabel rechtstreeks van de + van de accu naar de + van de motor lopen. Wel bij de - natuurlijk.
(De stroom loopt nu door de meter heen.)

Let wel op... Zoals gezegd... Als de meter 20 ampere aan kan en de motor trekt meer dan zal je zekering/multimeter het begeven.

De waarde van de te gebruiken zekering in de boot zou ik 1,5x zo groot nemen als de max stroom bij vol gas.

(Heren, zeg ik dat goed?)

De meetsnoeren van een gewone mulimeter zijn veel te dun om 20 ampère te kunnen meten. Bovendien voeg je meer dan een meter kabellengte toe tussen de accu en de ESC. Dat vind die niet fijn. De kans dat de condensatoren veel te heet worden en kapot gaan is zeker niet denkbeeldig.

Als de te meten stroom onder de maximale stroom van de ampèremeter ligt, maak dan twee hele korte meetsnoeren, b.v. 10 cm, voorzie die van de goede connectoren.

Multimeters (de goedkopere) beïnvloeden de meting héél erg:
Ik stel met mijn hobby multimetertje een invloed op de stroomdoorgang vast, oplopend tot 20% van de werkelijke stroomopname zonder multimeter er tussen, bij het maximale meetbereik en lage spanningen

Het is dan beter, om een stukje koperdraad van voldoende en bekende diameter (oppervlakte) er tussen te zetten, zeg 10 cm.
Daarvan valt vrij simpel de weerstand uit te rekenen, en door de spanningsval over dit koperdraad te meten (waarschijnlijk in de orde van enkele mV) kun je de stroomdoorgang uitrekenen.

Een amperemeter doet exact hetzelfde, alleen is dan het stukkie koperdraad (de shunt) gecalibreerd en de meter van een rechtsstreekse schaal in Ampères gecalibreerd. Dat moet je nu zelf doen, maar als je een beetje nauwkeurig te werk gaat, hou je tamelijk realistische waardes over, zonder de meting al te veel te beïnvloeden.

Tevens kun je met een simpele multimeter theoretisch onbeperkte stroomdoorgangen meten (100 of 200 A is geen probleem, zolang je de shunt aanpast aan wat je verwacht).

Groet, Bert

Ik heb nog een vraagje, wat is verstandig, om voor de vaarregelaar af te zekeren, of tussen de vaar regelaar en de Motor?

Voor de regelaar: als de zekering dan doorpiept is die regelaar tenminste ook spanningsloos.

Als je de motor afzekert en de zekering piept door, zal de ontvanger nog steeds de regelaar aansturen. Meestal kan dat geen kwaad, maar gewoon om zeker te zijn: zekering door => alles spanningsloos.

Groet, Bert

... Ik heb 2 dezelfde motoren, alleen ik weet niet meer wat voor merk ze zijn. ...
Foto's van je motoren plaatsen. En dan met name van de teksten die er op staan. Afmetingen: lengte en diameter van de behuizing?
Zijn het borstelmotoren (twee draden, plus en min) of borstelloze motoren (drie aansluitdraden, 'sterkstroom', drie-fasen aansturing)?
Bepaal ook de Kv constante van de motoren door d.m.v. onderstaande methode. Met dat getal weten we al een stuk meer over de motoren, namelijk hoe hard de motor (onbelast) wil draaien bij een bepaalde accuspanning: toerental = Kv x accuspanning
Home-built Brushless Motors and Models
-> motor building info
-> How to determine the Kv of a motor

Back