!!! hoge BEC belasting door digitale servo's

Ik zal me wat nader toelichten, want er is altijd een groot onderscheid tussen de ideale theorie van de geeduceerde en de realiteit van toepassing ;)
Bijna iedereen die met electro heli's vliegt en hobbymatig bezig is met het zoeken naar de ideale setup, vliegt tegenwoordig met die snellere / sterkere servo's.
Dat is iets van de laatste twee jaar, niet van de afgelopen maanden.
Het is namelijk ook een essentieel onderdeel van de hobby, je spulletjes selecteren.
Daarnaast is ook iedere helipiloot die enigszins geintresseerd is in 3D vliegen, of graag een 3D setup wil vliegen, gebaat bij een zo laag mogelijk eigen gewicht.
Daarnaast worden de regelaars vaak als setjes verkocht, speciaal voor de e-heli ontwikkelde motor + regelaar van Scorpion, zonder enige vermelding dat het gebruik van digitale servo's niet mogelijk zou zijn met deze internal BEC.

Toen de ESC's net op de markt verschenen werd de sterke internal BEC de hemel in geprezen op diverse grote heli fora.
Met vermelding van diverse digitale setups.
Veel jongens keken er naar uit om deze dus ook te gaan gebruiken.
Ik heb deze meneer Lucien toen niet gezien of gehoord om mensen te educeren op dat gebied.

Eric

Laatst bewerkt:
Als je eerlijk en duidelijk bent over je product, dan kan iedere consument er tevreden over zijn.

Maar hoe ver moet je daarin gaan ? Ik heb een T-Rex 500 met de bijhorende motor en ESC. Volgens mij loop je met deze ESC net hetzelfde risico, heb wel eens gelezen van mensen die 'm opgeblazen hebben. Mogelijks komt dit ook door het gebruik van digitale servo's...maar ik heb in m'n manual ook nergens gelezen dat ik geen digitale servo's mag gebruiken.

Ik heb sinds enkele weken een UBEC klaarliggen om in de T-Rex in te bouwen, net om dit te voorkomen. Ik vind niet dat Scorpion een lijstje moet meegeven met welke servo's je mag en niet mag gebruiken, maarja, ieder zijn mening natuurlijk...het uitzoeken voor het aankopen vind ik even leuk dan het kopen en bouwen.

Dat is een beetje waar ik ook op doel.
Educatie of niet, in de meeste gevallen wordt het gewoon geprobeerd met diverse servo's door diverse piloten, meestal ook nog door top piloten.
Van de Kontronik JAzz 80 bijv. is redelijk bekend dat de interne BEC het prima blijft doen met diverse merken digitale servo's rondom.
De nieuwe MSH 80A doet het schijnbaar ook probleemloos (is ook getest).
De Align ESC/BEC wordt op diverse setups zoals Protos en T500 ook probleemloos gevlogen, echter lees ik de laatste tijd wel wat meer gevallen van storingen.
Dan wordt er veiligheidshalve ook wat vaker gekozen voor een externe BEC.

Ik vind dat als blijkt dat de BEC een "moderne" 500 setup niet aankan (testen kunnen zij als fabricant veel beter dan wij volgens mij), dan moet je dat gewoon vermelden, of doe het als andere, stop hem er niet in.....
En niet de gebruiker voor dombo uitmaken als blijkt dat er her en der spontaan heli's uit de lucht vallen :).
De Scorpion internal BEC i.c.m. digitale servo's kunnen we dus schrappen van het lijstje "betrouwbaar".

Laatst bewerkt:
De externe BEC regelingen zullen nu wel overal uitverkocht raken. :)

Ik vlieg mijn Trex 500 ESP met standaard DS510 servo's ook nog op standaard regelaar, inclusief een V-Stabi erin.
Hiermee ben ik ongetwijfeld ZWAAAAAAAR in overtreding? :o

Ach ja, de economie moet op gang geholpen worden he. :-D

Grtz,
Emile :cool:

Ja....het is een slinks plan om mensen geld uit de zak te kloppen.
Ze hebben waarschijnlijk zelf een aantal Trexxen vernield, net gedaan of die van mensen waren met Scorpion regelaars, de ESC's express in de fik laten vliegen, en daarna op RCGroups een berichtje gezet. Gelukkig trappen wij daar niet in. En dat verhaal over de laatste snellere, sterkere digitale servo's die flink wat meer stroom trekken dan de meeste mensen zich realiseren is een heel doordacht onderdeel van het plan. Het is natuurlijk onzin, dat sterkere/snellere servo's meer stroom verbruiken. En dat digitale servo's anders werken dan analoge, hoe komen ze erbij!

Maar het meest listige is nog dat iemand van Scorpion zélf aangeeft waardoor zijn regelaars in de fik vliegen. En daarmee aangeeft dat je zijn regelaars met 3A BEC misschien beter niet kunt gebruiken als je 4 sterke/snelle digitale servo's aan boord hebt. Dat is zo listig dat ik niet snap wat voor voordeel hij daar aan heeft. Waarschijnlijk is het de CIA die daar achter zit.....

Piek stromen daar gelaten, wat is het verschil in gemiddelde stroom met een digitale servo tov een analoge? Het valt mij op de de zware digi servo's gemiddeld echt niet veel verbruiken. 6 min vliegen met mijn jet of 8 min met mijn edge verbruikt beiden ongeveer 110-150 mAh. Edge heeft 4x10Kg en 1x15kg. Jet heeft 7 digi's + 1 analoog ( geen idee welke precies).

Piek stromen zijn echt lastig te meten en je merkt het pas op je ontvanger als die er even mee ophoudt :) Dat heb ik overigens ook met analoge servo's gemerkt ;)

Het verhaal dat een digitale servo voor elke beweging gelijk z'n maximale stroom trekt, is gewoon ech niet waar. Waar we even op moeten letten, is op het gebruik, je moet uitspraken plaatsen in de context. De posting van deze man gaat over servo's die op een swash staan en waar ze dus bij elke beweging ook een belasting voor hun kiezen krijgen.

Een digitale servo die nergens op aangesloten is, 'pakt' nauwelijks stroom bij beweging.

Denk toch echt dat je er naast zit. Als er niks op aangesloten zit niet nee, maar zodra de kleinste beweging wordt gemaakt wel. Ik weet niet of je Futaba een betrouwbare bron acht? Letterlijk zegt Futaba: het grote nadeel van digitale servo's is power consumption, en wel zodra de servo beweegt. Futaba geeft zelf aan dat het veel hogere stroomverbruik van digitale servo's een nadeel is, wat door de toegenomen accucapaciteit in modelbouw geen probleem is als je maar een grotere accu mee neemt. Het is aan ons om te begrijpen dat dat dus ook betekent dat je BEC die toereikend is voor 4 analoge servo's het met 4 digitale moeilijk krijgt.
Kijk even naar de diagrammetjes. Digital servo Daar zie je dat bij geringe belasting een digitale servo veel vaker spanning op zijn motortje zet. En dus veel meer stroom laat lopen.

Digitale servo's hebben een véél grotere holding power dan analoge en reageren vele malen sneller. Dat kunnen ze alleen doen door energie te gebruiken en energie verbruiken betekent stroom laten lopen.
Het lijkt alsof men dat niet wil geloven maar ik snap dat niet goed. Hoe kan volgens die mensen een servo sneller en sterker zijn, juist op het vlak van kleine bewegingen en holding power, zonder meer stroom te verbruiken? En als je dat dan uiteindelijk wel snapt/gelooft dan is het toch logisch dat je BEC zwaarder gedimensioneerd moet zijn? Uit de reacties in dit topic merk ik dat een aantal mensen dat niet snapt of gelooft en dat zijn precies de mensen op wie het originele artikel is gericht. Maar die wijzen liever met hun vinger naar de fabrikant van de regelaar.

Laatst bewerkt:
Kopt maar voor een hele kleine correctie of tegen druk pakt hij wel erg hoge piekstromen. In het geval van een digi servo wordt er ook gebruik gemaakt van een hele snelle pwm op de motor. Deze levert hele korte pieken op, ook bij kleine belastingen. In theorie zal hij ook bij vrijloop maximale stromen pieken maar deze zijn zo enorm kort dat de kabel inductie edg de boel al dempt. In theorie he ;) In de praktijk kan het heel anders zijn. Zeker de eerste generatie digi servo's piekte erg hoog omdat ook voor kleine correcties de volle kracht van de motor wordt gebruikt. Hierdoor lijkt er nauwelijk iets gevraagd te worden door de servo maar er is wel degelijk een flinke piek heel erg kort.

Met een vluchtje van ongeveer 6 minuten verbruikt mijn heli ongeveer 250 mah. Dat is met 3 BLS 451 servo's, en nog een 8900 op staart. Gasservo reken ik even niet mee, dat is een normale standaardservo.

Dat betekent dus dat ik gemiddeld 2.5A trek, niet de 8A die gemeld word door Lucien Miller. Dit is ook nog op een 90er en niet de kleinere 500/600 size heli's.

Ik denk dat er nog meer aan de hand is met die regelaar.

Kijk even naar het oppervlak in het tweede diagrammetje, dat is bij lichte belasting. Daar zie je dat er veel meer stroom wordt opgenomen (de motor wordt veel vaker van spanning voorzien). Die stroom moet ergens vandaan komen. Uit je BEC.

Met een vluchtje van ongeveer 6 minuten verbruikt mijn heli ongeveer 250 mah. Dat is met 3 BLS 451 servo's, en nog een 8900 op staart. Gasservo reken ik even niet mee, dat is een normale standaardservo.

Dat betekent dus dat ik gemiddeld 2.5A trek, niet de 8A die gemeld word door Lucien Miller. Dit is ook nog op een 90er en niet de kleinere 500/600 size heli's.

Ik denk dat er nog meer aan de hand is met die regelaar.

Ik geef het op. Als zelfs een servo-fabrikant als Futaba jou niet kan overtuigen gaat mij dat zeker niet lukken.
Er is niks met die regelaar aan de hand. Digitale servo's verbruiken meer stroom dan analoge dus een 3A BEC met 4 digitale servo's kan in rook opgaan. Dat ligt aan de gebruiker die de BEC te zwaar belast, niet aan de fabrikant van die BEC. Als je een 6 of 10A BEC gebruikt is er geen enkel probleem.
Hoeveel stroom jouw servo's gebruiken weet ik niet, ik denk ook niet dat meneer Miller het tegen jou had. Hij heeft het over mensen die de sterkste snelste digitale servo's gebruiken die de laatste maanden te krijgen zijn en die verbruiken wél veel stroom.

-edit- als jij met je kleinere heli gemiddeld over 6 minuten 2,5A verbruikt zullen daar dus veel hogere pieken bij zitten. Dat klopt dan toch? Met een 3A BEC zou zelfs jij met je kleinere heli al in de problemen komen. Jij gebruikt blijkbaar een losse accu, dat is dus veel beter.

Laatst bewerkt:
Denk toch echt dat je er naast zit.

En laat ik zeker weten van niet :)

Het lijkt alsof men dat niet wil geloven maar ik snap dat niet goed. Hoe kan volgens die mensen een servo sneller en sterker zijn, juist op het vlak van kleine bewegingen en holding power, zonder meer stroom te verbruiken?

Je moet beter lezen. Ik zeg niet dat digitale servo's niet meer stroom vragen. Dat doen ze wel, dat staat wat mij betreft niet ter discussie.

Echter een onbelaste digitale servo vraagt amper stroom. Als ie onbelast een beweging maakt, gaat ie echt geen 2A trekken. Er stond hierboven ergens het fabeltje dat een digitale servo ALTIJD en voor ELKE beweging veel stroom zou vragen, en dat is gewoon niet waar.

Zoals je zelf al redeneert, hangt het gewoon samen met de arbeid die een servo moet leveren. Als je heel snel en heel nauwkeurig een belasting van 1kg wilt verplaatsen, ja dan zal die servo stroom trekken, ja.

Er werd hier echter beweerd dat ook een onbelaste digitale servo al hoge stromen zou trekken, en dat is domweg niet waar.

Ter vergelijk.. mijn Alliance waren digitale servo's all-around, en ook geen lullige.. 2 maal de BLS 451 (hoogte/rudder) en 2 maal S9150. Snelle, sterke digitale servo's dus. Toch kwam ie tijdens een vlucht volgens de BIC nooit boven de 3A uit. Waarom niet? Omdat ze niet echt belast werden.

Wat er aan de hand is in dit geval.. die regelaar heeft een PIEKbelasting van 3A. Dat wil zeggen dat ie wel 3A trekt, maar niet continu. Het is dus helemaal geen 3A regelaar, maar dat vergeten mensen snel.

Het is gewoon natuurkunde. Om een bepaalde massa met een bepaalde snelheid te verplaatsen, is een bepaalde energie nodig. Dat is voor digitaal of analoog gelijk. Als een digitale dan dus meer energie opneemt, is er maar 1 conclusie mogelijk, en dat is dat ie warmer wordt, immers die energie moet ergens naartoe. Dat is ook zo, digitale servo's worden onder belasting ook warmer.

Echter zonder belasting kun je ze uren heen en weer bewegen zonder dat er iets warm wordt. Dan is er natuurkundig maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat ze onbelast niet meer stroom opnemen dan een analoge.

Dat, of jij mag mij gaan uitleggen waar die extra energie dan naartoe gaat.. wordt er materie gemaakt ofzo?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is mijn punt, ik heb die servo's ook, maar ik merk niets van dat ze constant 2 ampere per stuk zouden trekken. In pieken geloof ik nog wel, maar dat zou zo'n regelaar toch wel aan moeten kunnen?

Futaba® Search

@Hezik: Nee...het gaat hier over hoverende helis. Niet over los op een werkblad liggende servo's. Als jij het daar per sé over wilt hebben moet je dat even in een ander draadje doen denk ik want je zaait nu aardig wat verwarring.

Er stond hierboven ergens het fabeltje dat een digitale servo ALTIJD en voor ELKE beweging veel stroom zou vragen, en dat is gewoon niet waar.

Ik zie dat nergens staan.

@Laurens, in de link die jij geeft zie je het al staan. "This servo can produce high-current draw from your batteries.
If using NiMH or LiPo batteries, make sure they are capable
of delivering sufficient amps." Jij zegt dat je dat niet merkt. Ik merk ook niet dat mijn servo's stroom trekken maar ik geloof wel dat ze het doen.

DUS OOK GEEN 3A BEC GEBRUIKEN!!!! Dat is het enige wat die Miller zegt.

Laatst bewerkt:
Jij bent zelf de enige die voor verwarring zorgt hoor, ik stel het heel duidelijk:
Het verhaal dat een digitale servo voor elke beweging gelijk z'n maximale stroom trekt, is gewoon ech niet waar. Waar we even op moeten letten, is op het gebruik, je moet uitspraken plaatsen in de context. De posting van deze man gaat over servo's die op een swash staan en waar ze dus bij elke beweging ook een belasting voor hun kiezen krijgen.

Een digitale servo die nergens op aangesloten is, 'pakt' nauwelijks stroom bij beweging.

En daarop reageer jij met dat ik geen gelijk zou hebben. Beter lezen dus, want het staat er heel duideiljk dat ik aangeef dat het bij een hoverende heli niet zo is dat er geen belasting is, en dus de stromen hoger kunnen zijn.

Overigens gaat dit draadje niet alleen over heli's. Ron had exact hetzelfde draadje ook bij vliegtuigen geopend en die heb ik gesloten met een verwijzing hiernaartoe. Het is een algemeen onderwerp.

Wat betreft je andere vraag, wederom beter lezen:
The newer digital servos provide full operating current as soon as the servo moves off center and corrects the surface more accurately and much quicker. Unfortunately, these new servos can pull as much as 2 amps of current every time the move at all, and this creates an extreme load on the BEC circuit.

Daar staat dat digitalen gelijk vol pot stroom gaan trekken als ze bewegen.

Goed.. dan wat verder uitgewerkt.. de waarheid ligt wat genuanceerder.

Qua piekbelasting is het verbruik van een gelijkwaardige digitale en analoge servo ongeveer gelijk. Sterker nog, je zou bij de digitale brushless varianten zelfs een lagere belasting verwachten, omdat brushless nu eenmaal efficienter is.

Waar zit dan het verschil in? Een analoge servo werkt anders mbt. het tot een bepaalde positie komen. Naarmate een analoge servo dichterbij z'n positie komt, zal hij minder 'hard gaan werken'. Hij meet z'n positie analoog.

Een digitale servo doet dat niet, die meet het digitaal. Voor hem staat ie of op het juiste punt, of niet. Als ie niet op het juiste punt staat, zal ie 'full speed' zorgen dat ie WEL op het juiste punt komt.

En daar komt de gemiddeld hogere belasting van een digitale servo vandaan.

Voor de rest is het natuurlijk volstrekt logisch dat een snellere, sterkere servo, ook meer stroom kan vragen mits er ook gebruik gemaakt wordt van die extra snelheid en kracht.

Ik denk dat wij het meer eens zijn, dan jij denkt.. je voelt je mogelijk geprikkeld door dat ik het ben, het enige waar het mij om ging is dat je niet simpelweg kunt stellen 'een digitale servo verbruikt meer'. Dat is gewoon veel te kort door de bocht. Het gaat om het samenspel van de snelheid van een servo, de kracht die hij kan leveren, maar ook wat er op dat moment van die servo verlangt wordt.

Als je een digitale servo en een analoge servo een bepaalde beweging gelijk laat uitvoeren, is het gewoon onmogelijk dat die digitale VEEL MEER stroom verbruikt. Hij zou iets meer kunnen verbruiken, wat omgezet wordt in warmte, maar VEEL meer is gewoon niet mogelijk. Let wel: voor dit voorbeeld vermeld ik heel specifiek dat het over DEZELFDE beweging gaat.

Daar gaat het mij om en dat is wat voor veel mensen onduideljik is en voor misverstanden zorgt. Wat er voor zorgt dat er mensen zijn die heel stellig beweren dat digitale servo's altijd meer stroom verbruiken, zonder dat ze eigenlijk weten hoe het nu echt zit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back