pompebled
Forum veteraan
De Xcalibur loopt mooi met een 1700KV buitenloper op 3S en een 45K, maar in de wedstrijden kom ik snelheid te kort, dus afgelopen weekend mijn Mono I eens gemodificeerd.
De buitenloper is vervangen door een Turnigy B3640 3900KV, op 3S een toerenmonstertje, onder last ruim 38.000 toeren aan de prop.
Daar ik de boel niet gelijk wilde afbranden ben ik begonnen met een 3 mm Tenshock metaalpropje.
De boot heeft, zoals ik al verwachtte, een eeuwigheid nodig om op gang te komen, maar dan gaat het ook hard.
De acceleratie fase is echter veel te lang, iedereen is al bij de eerste boei voor ik op snelheid ben...
Volgende prop een 34,5K, marginaal beter, maar nog te traag met het op gang komen.
Met een 36K is het accelereren en de topsnelheid komt in de buurt van mijn Mono II, de boot zit op het randje van onvaarbaar.
Dit heeft een aantal redenen;
- het ontwerp stamt uit de borstelmotor/ NiMH tijd en de topsnelheid is dan 45-50 km/h, waarbij de relatief zware boot prima te controleren is.
- met een borstelloze aandrijving en Lipo is de boot niet alleen lichter, maar ook aanzienlijk sneller De fabrikant claimt een top van 70 km/h, maar dat redt je alleen op vlak water bij 'racewater' vaar je de boot omver.
- de romp is door de fabrikant voorzien van een onderwaterschip met een voorkeur voor rechterbochten, prima zolang je rond de ontwerpsnelheid zit, maar als je sneller vaart, dan wil de boot, ondanks de rechts van het midden geplaatste aandrijving een rechterbocht maken.
Correctie met het roer resulteert in de beruchte hefboomwerking, die de boot op de linkerzij drukt, tot de snelheid te hoog wordt en de boot flipt.
Daarnaast is de vaartijd aan de krappe kant, ik heb het nog niet getimed, maar ik schat een minuut of vier, dan is de lipo leeg.
Volgende stap is minder toeren, met een 3600KV motor dezelfde prop en 3S lipo.
Groeten, Jan.
De buitenloper is vervangen door een Turnigy B3640 3900KV, op 3S een toerenmonstertje, onder last ruim 38.000 toeren aan de prop.
Daar ik de boel niet gelijk wilde afbranden ben ik begonnen met een 3 mm Tenshock metaalpropje.
De boot heeft, zoals ik al verwachtte, een eeuwigheid nodig om op gang te komen, maar dan gaat het ook hard.
De acceleratie fase is echter veel te lang, iedereen is al bij de eerste boei voor ik op snelheid ben...
Volgende prop een 34,5K, marginaal beter, maar nog te traag met het op gang komen.
Met een 36K is het accelereren en de topsnelheid komt in de buurt van mijn Mono II, de boot zit op het randje van onvaarbaar.
Dit heeft een aantal redenen;
- het ontwerp stamt uit de borstelmotor/ NiMH tijd en de topsnelheid is dan 45-50 km/h, waarbij de relatief zware boot prima te controleren is.
- met een borstelloze aandrijving en Lipo is de boot niet alleen lichter, maar ook aanzienlijk sneller De fabrikant claimt een top van 70 km/h, maar dat redt je alleen op vlak water bij 'racewater' vaar je de boot omver.
- de romp is door de fabrikant voorzien van een onderwaterschip met een voorkeur voor rechterbochten, prima zolang je rond de ontwerpsnelheid zit, maar als je sneller vaart, dan wil de boot, ondanks de rechts van het midden geplaatste aandrijving een rechterbocht maken.
Correctie met het roer resulteert in de beruchte hefboomwerking, die de boot op de linkerzij drukt, tot de snelheid te hoog wordt en de boot flipt.
Daarnaast is de vaartijd aan de krappe kant, ik heb het nog niet getimed, maar ik schat een minuut of vier, dan is de lipo leeg.
Volgende stap is minder toeren, met een 3600KV motor dezelfde prop en 3S lipo.
Groeten, Jan.