hogere spanning op servo's + telefoon lipo,s

Hoi

Weet iemand wat voor probleem het oplevert als ik
servo's waarvoor de spanning 4,8 volt moet zijn aansluit
aan de gecombineerde motor/ontvanger accu's van 6 volt?

Heb in Portugal een nieuwe telefoonlipo van 1100 of 1300 ma voor 7 euro
gekocht. Komt uit het verre oosten.
Heeft iemand ervaring met dit goedkope soort?
Deze wordt gewoon in de telefoon gebruikt.

De meeste servo's zijn geschikt voor 4,8 tot 6 Volt. Een volgeladen Pb-accu geeft zo'n 6,6 Volt en volgeladen NiCd- en NiMH-accu's leveren tussen de 6,75 en 7,5 Volt, afhankelijk van de manier van laden.

Voor servo's is het niet goed om op een iets te hoge spanning te werken, maar ze gaan er niet direkt van stuk. Dit ligt ook nog aan het werk, dat een servo moet verrichten. In een scheepsmodel zullen er niet gauw problemen ontstaan, bij automodellen sneuvelen er servo's bij de vleet als ze op 6 Volt worden gebruikt.

De meeste snelheidsregelaars (voor lage spanningen) zijn voorzien van een BEC-systeem. Dit levert via het servosnoertje 5 Volt voor ontvanger en servo('s). Hiermee ontstaan dus sowieso geen problemen als alles uit één accu wordt gevoed.

is die telefoon accu lipo of li-ion? want ik heb ook nog een telefoon accu liggen ("ouwe" tel), maar die is li-ion. Ik weet niet of dat ook te gebruiken is (om te vliegen), en ik weet ook niet wat het verschil tussen deze twee is.

Hallo Corrien

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht het zelf ook al, vandaar mijn
vraag.
Weet iemand wel hoe je dit probleem kunt oplossen? Zijn hiervoor
schaklingen in de handel?

Voor wat betreft mijn opmerking over TELEFOON-LIPO's
Ik had niet goed gekeken maar zijn LI-ION accu's van 1100ma.
Mijns inziens goed te gebruiken in combinatie met een oude telefoon
die als oplaadstation gebruikt kan worden.

Als ge echt 4,8V moet hebben en je batterijpack levert 6V of meer is de enige oplossing een weerstand in serie plaatsen die de overige 1,2V opneemt.

greetings

Een weerstand in de voedingslijn naar de ontvanger en/of de servo's leidt tot maar één ding: een crash!

De spanning die een weerstand opneemt en dus "verbergt" voor de rest van de electronica is recht evenredig met de stroom die er doorheen loopt! Als de servo's evenniets doen krijgt de ontvanger vrijwel de volle accuspanning te verduren!! Hoe harder de servo's trekken hoe minder spanning ze krijgen en uiteindelik stopt alles er mee.......De wet van Ohm blijft genadeloos opgaan ook voor modelbouwers!!!
De enige manier om een "overspanning" weg te werken (en doe dat want het kost je alleen maar servo's als je ze op een hogere spanning laat werken dan waarvoor ze ontworpen zijn, zonder dat je er iets nuttigs voor terug krijgt. Wil je kracht of snelheid koop dan een btere servo!!) is een adequate regelaar. Hiervoor zijn de standaard 78xx regelaars ten enemale ongeschikt omdat deze een te hoge verschil spanning nodig hebben tussen en- en uitgang. 3 volt is het minste!
Gebruik absoluut een zgn. "low drop out" ofwel LDO regelaar.
Een goede en ook in professionele RC regelaars gebruikte regelaar is afkomstig van Micrel. Helaas een vrij duur onderdeel maar uitstekend geschikt voor ons doel en in staat om 5 ampere stroom te leveren. Dat is al meer dan door de bekende futaba en graupner stekkertjes kan want die begeven het al bij 3 ampere......
Een voorbeeld van een dergelijke schakeling vind je op mijn website. www.delemarre.ciscon.nl
Een nog betere regelaar met een even lage "verlies spanning" is afkomstig van Sharp (PQ7DV10) en die kan 10 ampere continue leveren met een verschil spanning tussen in- en uitgang van maximaal 0,5 volt! Dit onderdeel is voor niet professionals echter niet of nauwelijks te krijgen....(ik ben nu aan het testen hoe goed dit in praktijk werkt en welk koellichaam er op moet ...)
Gebruik dus geen diodes, weerstanden, een stuk nat touw of andere dingen die (per definitie) niet goed werken en alleen maar tot ellende leiden.
Het enige alternatief voor een "drop down" regelaar is een schakelende voeding maar daarvan het het lastig om ze storingsvrij te krijgen en/of om ze ze compact te maken dat ze klein genoeg zijn. De condensatoren zijn daarbij met de inductie, het probleem.....Na lang experimenteren tbv mijn video set in het vliegtuig ben ik van die weg terug gekomen.

Hans Delemarre, PH7JDE

Delcam, ik wil niet veel zeggen. De wet van Ohm is 1 ding, maar leer ze ook juist toepassen.

Deze man vraagt naar mogelijkheden, niet naar nieuwe servo's en ontvangers. :wink:

Als ge in uw alg circuit (hoofdleiding batterij naar ontvnager) een weerstand plaats, wordt de spanning verdeeld over de alg verbruikers en weerstandwaarde die erop staan.

De stroom die erdoor loopt is de de stroom die gevraagd wordt, niet die kan geleverd worden. En zover mijn elektrische ervaring zegt is niet de spanning die gevaarlijk is voor een circuit maar wel de stroom die erdoor loopt.

(Maar voor een juiste werking is de spaning wel in juiste verhouding nodig)

Greetings

spannings regelaartje aanschaffen misschien??? deze heb je ook voor 5V uitgang

het is net een transistor kwa uiterlijk

@Carlo aka Rambo,

Een weerstand in de voedingslijn levert 100% kans, dat in ieder geval de servo's sneuvelen en een bijna even grote kans, dat ook de ontvanger het begeeft. De voeding danst dan alle kanten op en komt ook nog eens op ontoelaatbare hoogten. Zoals Delcam het omschrijft is het ook: dit kan niet en is eenvoudigweg het resultaat van de wet van Ohm!!!

De ontvanger gaat dan storen, servo's gaan elkaar beinvloeden en het wordt 1 grote bende. Daarnaast (als alles even tot rust komt) komt de volledige accuspanning op alle apparaten te staan en dat levert weer rookwolken. Ontvangers hebben als regel een spanningsstabilisator aan boord, die wel wat kan hebben. Hierdoor heb je kans, dat deze het overleven.

Carlo,

"De stroom die gevraagd wordt" bestaat niet tenzij er een constant stroom regelaar in onze electronica zit en dat is ten enemale niet zo. De spanning die wordt aangeboden zal de stroom bepalen! ...en dit volgens de wet van Ohm. Toepassen hiervan is geen probleem voor mij maar kennelijk wel voor anderen.
Als een servo niets doet zal alleen de electronica van de regeling in de servo stroom verbruiken. deze is in de orde van grootte van 5-10 miliampere bij verreweg de meeste servo's en een enkele Hitec vraagt tot 80 miliampere. Het stroom verbruik bij uitlopen zonder last is in de orde van grootte van 300-500 miliampere. Dit verschilt een factor 50 tot 60! een weerstand zal berekend moeten worden om een spanning te reduceren tot minimaal 4,8 volt bij gebruik. Als dan de servo stilstaat krijgt de regelelectronica bijna de volle accuspanning te verduren en zal snel sneuvelen. Ik raad je dringend aan dit eens te testen en dan vervolgens de tandwieltjes e.d te gebruiken als reserve onderdelen.......De ervaring heeft geleerd dat sommige Futaba servo's het al begeven aan een 5 cellen nicad accu!! Met name digi's zijn zeer gevoelig voor overspanning.
Een advies als "plaats een weerstand in de voedingsleiding" om overspanning kwijt te raken kan niet zonder commentaar passeren op dit forum want het leidt tot schade die voorkomen kan worden!
Als gevraagd wordt naar de mogelijkheden om met een hogere spanning te werken en deze te reduceren dan moet je onverstandige opmerkingen niet laten passeren. Een nat stuk touw van voldoende dikte kan dan immers ook als mogelijkheid genoemd worden zal ik maar zeggen :wink:
Eén weerstand of in iedere leiding een weerstand maakt niets uit. Het werkt niet! Spannig verdeelt zich overigens niet naar de verschillende componenten ook dat is een wet in de electronica. Vanuit een knooppunt van leidingen gaat eenzelfde spanning naar alle leidingen vanuit dat knooppunt.
Spanning is overigens voor sommige componenten net zo dodelijk als stroom! probeer dat maar eens uit met een FET.

Hans Delemarre

En toch ondanks wat hier geschreven staat rijden wij ( de meeste) gewoon op 6 volt en zijn de carservo`s hier tegenwoordig op aangepast .

Vroeger gingen ze inderdaad stuk maar de huidige servo`s hebben hier geen last meer van

Rambo, de door jouw voorgestelde oplossing is acuute hoofdpijn voor de ware electro technicus en electronicus.

Je hebt vast wel eens van kiss gehoord?
(keep it simple stupid)

Wil niet zeggen dat je het dus te simpel moet houden..

Beethoven zei:
En toch ondanks wat hier geschreven staat rijden wij ( de meeste) gewoon op 6 volt en zijn de carservo`s hier tegenwoordig op aangepast .

Vroeger gingen ze inderdaad stuk maar de huidige servo`s hebben hier geen last meer van
Meer dan 90% van alle servo's, die bij de reparatiedienst binnenkomen, zijn nog steeds afkomstig uit automodellen.....Dit geldt voor alle merken en daar is maar 1 oorzaak voor aan te geven!

Delcam, en rest (die mee wilt redeneren natuurlijk ook)

Dus als ik jullie goe versta veranderd U constant en blijft I een vast waarde aanhouden en R die veranderd natuurlijk ook van waarde.
(Anders geen andere verandering mogelijk)

Zeg me wanneer en waar ik me vergis in deze stukje materie.

Delcam zei:
De spanning die een weerstand opneemt en dus "verbergt" voor de rest van de electronica is recht evenredig met de stroom die er doorheen loopt! Als de servo's evenniets doen krijgt de ontvanger vrijwel de volle accuspanning te verduren!! Hoe harder de servo's trekken hoe minder spanning ze krijgen en uiteindelik stopt alles er mee.......De wet van Ohm blijft genadeloos opgaan ook voor modelbouwers!!!
Hier werd het antwoord al gegeven. Een voorbeeld: neem een voedingsspanning van 6 Volt, een weerstand van 1 Ohm en een stroom van 0,5 Ampere. Over de weerstand valt (1 x 0,5 =) 0,5 Volt, dus de elektronica krijgt (6 - 5,5 =) 5,5 Volt. Als de stroom oploopt tot 2 Ampere valt er (1 x 2 =) 2 Volt en krijgt alles dus (6 - 2 =) 4 Volt toebedeeld. Een bijzonder instabiel geheel dus, waarbij de ontvanger zeker gaat storen en de servo's elkaar gaan staan beïnvloeden. Bij een zwakke ontvangeraccu krijg je dit verschijnsel al (en dan is de Ri iets van 0,1 Ohm of in die omstreken). Er is dan nog geen rekening mee gehouden, dat servomotoren een inductieve belasting zijn. Dit gaat ook nog eens een rol spelen, maar laten we dat voor het gemak maar even buiten beschouwing laten.

Als je e.e.a. zelf proefondervindelijk wil vaststellen zou ik eerst maar even mijn adres/tel.nr. opnemen, want je hebt daarna zeker-te-weten de hersteldienst nodig en daarvan is er in Nederland en België maar ééntje !!!

Er komen steeds meer servo's die voor 6 volt gemaakt zijn en ook op 4,8 kunnen werken, niets mis mee. Je mag het alleen niet omkeren. Er zijn nog steeds nieuwe servo's die op de markt komen die 6 volt niet verdragen!
Er zijn nu zelfs servo's die tot 9,6 volt probleemloos wegzetten....dus dat is niet de kern van mijn boodschap hier. Het zou alleen jammer zijn als door een verkeerde gedachte rond het probleem van overspanning voor de servo's die gebruikt worden deze servo's (op de duur) stuk zouden gaan. Die spanning terug regelen doe je niet met een serieweerstand als de verbruiker wisselend stroom opneemt.
"only that was my concern"

Hans Delemarre

Back