Een weerstand in de voedingslijn naar de ontvanger en/of de servo's leidt tot maar één ding: een crash!
De spanning die een weerstand opneemt en dus "verbergt" voor de rest van de electronica is recht evenredig met de stroom die er doorheen loopt! Als de servo's evenniets doen krijgt de ontvanger vrijwel de volle accuspanning te verduren!! Hoe harder de servo's trekken hoe minder spanning ze krijgen en uiteindelik stopt alles er mee.......De wet van Ohm blijft genadeloos opgaan ook voor modelbouwers!!!
De enige manier om een "overspanning" weg te werken (en doe dat want het kost je alleen maar servo's als je ze op een hogere spanning laat werken dan waarvoor ze ontworpen zijn, zonder dat je er iets nuttigs voor terug krijgt. Wil je kracht of snelheid koop dan een btere servo!!) is een adequate regelaar. Hiervoor zijn de standaard 78xx regelaars ten enemale ongeschikt omdat deze een te hoge verschil spanning nodig hebben tussen en- en uitgang. 3 volt is het minste!
Gebruik absoluut een zgn. "low drop out" ofwel LDO regelaar.
Een goede en ook in professionele RC regelaars gebruikte regelaar is afkomstig van Micrel. Helaas een vrij duur onderdeel maar uitstekend geschikt voor ons doel en in staat om 5 ampere stroom te leveren. Dat is al meer dan door de bekende futaba en graupner stekkertjes kan want die begeven het al bij 3 ampere......
Een voorbeeld van een dergelijke schakeling vind je op mijn website.
www.delemarre.ciscon.nl
Een nog betere regelaar met een even lage "verlies spanning" is afkomstig van Sharp (PQ7DV10) en die kan 10 ampere continue leveren met een verschil spanning tussen in- en uitgang van maximaal 0,5 volt! Dit onderdeel is voor niet professionals echter niet of nauwelijks te krijgen....(ik ben nu aan het testen hoe goed dit in praktijk werkt en welk koellichaam er op moet ...)
Gebruik dus geen diodes, weerstanden, een stuk nat touw of andere dingen die (per definitie) niet goed werken en alleen maar tot ellende leiden.
Het enige alternatief voor een "drop down" regelaar is een schakelende voeding maar daarvan het het lastig om ze storingsvrij te krijgen en/of om ze ze compact te maken dat ze klein genoeg zijn. De condensatoren zijn daarbij met de inductie, het probleem.....Na lang experimenteren tbv mijn video set in het vliegtuig ben ik van die weg terug gekomen.
Hans Delemarre, PH7JDE