hogere spanning op servo's + telefoon lipo,s

Corrien zei:
Beethoven zei:
En toch ondanks wat hier geschreven staat rijden wij ( de meeste) gewoon op 6 volt en zijn de carservo`s hier tegenwoordig op aangepast .

Vroeger gingen ze inderdaad stuk maar de huidige servo`s hebben hier geen last meer van
Meer dan 90% van alle servo's, die bij de reparatiedienst binnenkomen, zijn nog steeds afkomstig uit automodellen.....Dit geldt voor alle merken en daar is maar 1 oorzaak voor aan te geven!
Denk dat de extreme trillingen daar ook een grote invloed op hebben vooral bij de 1:8 waar ik in rij en de toch redelijke extreme belasting.
Maar mijn servo`s gaan toch gemiddeld 1 tot 2 jaar mee

Misschien is het interessant om daarover hier of in de auto-fora een nieuw draadje te openen. Er zijn natuurlijk nog wel meer oorzaken te noemen...

Feit is, dat overmatig vaak motoren sneuvelen bij autorijden. Als daarbij een ankerwikkeling stuk gaat kan dit door trillingen komen. Je ziet echter meestal, dat het anker verbrand is en dat komt natuurlijk door overbelasting. Bij wedstrijdrijders, die de limieten opzoeken, is dit uiteraard onvermijdelijk. Bij de beginners, die eerst eens wat rijvaardigheid moeten opdoen, zou het verstandig zijn dat ene celletje weg te laten uit het accupakket. Deze merken tenslotte het verschil uitsluitend in de portemonnee en in het commentaar van anderen...

Dat ben ik zeker met je eens vooral al omdat beginners ook niet met de servo`s rijden die wij gebruiken en de goedkoper zijn inderdaad minder geschikt voor 6v

Volgens mij is een van de redenen dat de servo motortjes verbranden bij auto gebruik dat de heftige trillingen uit de stuurtrein niet gedempt worden en de servo dus voortdurend bezig is bij te sturen waarbij deze rond een gegeven positie snel heen en weer moet. Dit veroorzaakt zeer hoge spanningspieken in de ankerwindingen en die kunnen daar (gelukkig voor de reparatie dienst) niet tegen.
Een vorm van olie dempers in de stuurtrein en het zal wel een stuk beter gaan...denk ik.

Hans Delemarre

Kan je een foto maken van een dergelijke demper?

Hans Delemarre

hallo delcam

ik vaar met duikboten en heb daar een printje in zitten van norbert brugge
wat de boot horizontaal houd onder water
wel ik kan je zeggen dat die servo staat te trillen als je zelfs maar tegen de boot ademt
wat ik wil zeggen is dat die draait als zot
als ik de boot 1 mm ophef dan stuurt die reeds tegen
ik kan er wel inkomen bij een auto dat de servo slagen krijgt van de stuurstangen die naar de wielen gaan
vroeger deden we een knikje in de stuur stang
nu oliedempers ??????
tja zal wel moeten kunnen
maar ik denk dat de tandwielen het dan eerst gaan begeven ook al zijn ze van metaal

en ik vaar alles op 5 volt met een 7805
en heb tot nu toe nog geen servo defect gehad op die jaren dat ik vaar met die printjes er tussen

een heli daar zit je elke seconde aan bij te sturen de heading gyro doet ook nog een duit in het zakje
en trillen doet zo een heli ook nogal een beetje

dus ik denk niet dat daar een servo door defect geraakt wel door over spanning bv 6 volt en meer

groeten raf

Inderdaad, bij de heli's gebeurt iets dergelijks. De staartrotor wordt via een giro bedient en die staat constant het koppel van de rotor tegen te sturen. Elke kleine verandering door zijwind of zo iets of elke pitch verandering betekend direct tegensturen door de giro. Het is dus niet voor niets dat bij heli's de staartrotor servo de "zwaarste" servo van allemaal is. Dit is ook de servo die het vaakst kapot gaat en vervangen wordt. Op die servo's 6V of meer zetten is dus vragen om problemen. Of eigenlijk kan je dan al weten dat die binnen korte tijd zullen gaan komen.
Ik denk overigens dat het printje van Raf ook een giro is die de duikboot netjes vlak moet houden. Hij schrijft al hoe gevoellig dat allemaal is!

Overigens is de meest simpele, betrouwbare en toch veilige manier om de spanning omlaag te brengen een spanningsregelaartje. Die zijn er vele soorten en maten, kosten weinig en iedereen met een beetje boeren verstand kan zo iets in elkaar zetten. Het zijn maar een paar onderdeeltjes die je netjes aan elkaar kunt solderen en in een krimpkousje kunt doen. Tot 1Amp is het helemaal simpel, voor grotere stromen wordt het lastiger maar het is zelfs mogelijk om tot wel 5Amp te gaan. De schakeling is in principe eender aan de 1Amp versie maar het wordt groter, er zijn een paar extra weerstanden nodig en er is waarschijnlijk een koelplaatje nodig.

hallo

ernst een gyro werkt niet in een duikboot

de reden is dat een duikboot te langzaam is wat reacties betreft

de schakeling die ik bedoel doet het volgende

de ic die gebruikt wordt heeft twee gaatjes waar sensoren in zitten
die sensoren die meten de druk die op de gaatjes staat
het verschil in druk doet het programa in de pic processor het verschil omzetten in pulsbreedte veranderingen die de servo aanstuurt
je kan de offset vanaf de zender aan passen
zodat je toch de hellings hoek kunt regelen

wat de voeding betreft in mijn duikboot
ik gebruik 8 cellen 3.3 amp en maak daar (met een 7805) 5 volt van waar ik ze maar nodig heb
dus ki zie dat er een servo of drie aanhangt en dan neem ik de volgende 7805 voor de rest van de electronica
het voordeel
ik heb twee voedings draden door de boot liggen en tak af waar ik het nodig heb

groeten raf

Modelbouwers

Iedereen bedankt die zijn bijdrage aan dit onderwerp geleverd heeft.
Zelf ben ik er niet uit.
Niet totaal ondeskundig op electronica gebied het volgende;
de spanningsval over een weerstand is natuurlijk afhankelijk
van de stroom die er doorvloeit. M.a.w. bij 1 servo in gebruik is de val
over de weerstand anders als bij 2 of meer stuks dus niet safe.
Een spannigsregelaar moet zoals ook gezegd werd een overspanning hebben. Hoeveel deze oversp. zijn moet weet ik niet precies, maar bij gebruik van 5 cellen van 1.2 volt dus 6volt, waarvan de spanning tijdens
het gebruik ook terugloopt naar bv 5,2volt, twijfel ik of er voldoede overspanning op de spanningsregelaar overblijft.
Ik heb zelf e.e.a. nooit uitgeprobeerd.
Opmerkingen over kopen van nieuwe servo's vind ik slap gejeweetwel.

groetjes

Krista,
De opmerking over aanpassen van de servo aan het doel waarvoor hij gebruikt moet worden is serieus bedoeld! Je kan van een te lichte servo niet verwachten dat hij als een sterke servo gaat presteren als je de spanning maar opvoert! De hele mechanica is daar niet op aangepast en het zwakste onderdeel, het motortje zeker niet, en het is dus een verkeerd argument om op overspanning te gaan werken met de servo's. Dat is de achtergrond van mijn opmerking.

Ernst,
De Micrel regelaar die ik gebruik verstookt 5 ampere uit een vijf cellen accu zonder een echte koelplaat. Een stukje aluminium van 2 bij 4 cm is alles. Het werkt al jaren zonder een probleem. De stabiele spanning die hiermee geleverd wordt blijft op het afgeregelde voltage zolang de accu maar 0,340 volt meer heeft dan de geregelde spanning terwijl mijn 10 ampere regelaar aan een 0,5 volt verschil al genoeg heeft. (Sharp regelaar)
De regelaar met het Micrel IC staat op mijn site inclusief het mini printje dat ik er voor ontwierp. Bij lipo gebruik moet er wel degelijk een wat steviger koelplaat gebruikt worden omdat dan de dissipatie toeneemt.

Hans Delemarre

Hans,

Ik loop het gevaar te veel offtopic te gaan maar ik wil toch wat kwijt over die lowdrop regelaars. Op m'n werk heb ik destijd diverse regelaars gezien van Micrel, Philips, National, Sharp en ook nog anderen, die met grote regelmaat kapot gingen. Juist de lowdrop regelaars (b.v. L4805, LP2950, L4990, MIC29150, PQ20WZ51) waren niet erg "sterk". De grote boosdoener was de PNP uitgangs transistor die in deze Ic's zit. Het kwam vrij vaak voor dat die kapot ging met soms rampzalige gevolgen. De volle ingangsspanning kwam op de uitgang te staan waardoor soms de achterliggende schakeling ook uit fikte.
Een bekende elektronica fabrikant heeft een jaar of 6 geleden een schakeling uit één van hun eerste LCD TV's moeten aanpassen omdat de regelaar die gebruikt werd te onbetrouwbaar was. Van de 10 TV's die verkocht werden kwamen er 4 binnen twee weken terug met een uitgefikte voeding. Bij sommige was de schade nog erger omdat ook de processor opgestookt was door de te hoge spanning die hij dan kreeg.
Nu is het mogelijk dat de fabrikanten van die lowdrop regelaars ondertussen iets gevonden hebben tegen dit probleem maar ik ben nog steeds erg voorzichtig met dit soort regelaars!

De in de modelbouwregelaars toegepaste low-drop regelaars zijn gelukkig van het tamelijk onverwoestbare type. Het enige, waar ze niet tegen kunnen, zijn spanningspieken. Dit wordt vaak ondervangen met TVS-dioden (transient Voltage suppression) of door zgn. powercaps (voor hobbyisten lastig verkrijgbare componenten). De gebruikelijke condensator van 10uF op de ingang volstaat dus niet als het model door een elektromotor wordt aangedreven.
Veel gebruikte (grote) typen zijn L4940, L4941 en LM2940.

Voor doe-het-zelf toepassingen gebruik(te) ik zelf altijd de LM2940. Hier volstaat de 10uF condensator op de ingang wel. Het IC is belastbaar tot 1 Ampere en regelt bij te-warm-worden de stroom terug i.p.v. de spanning.

Ernst,

Met je laatste posting heb je het grote verschil tussen jou en mijn ervaring te pakken! Jij hebt ruime ervaring met de electronica die hier besproken wordt en hebt daarvan veel grotere aantallen zien passeren dan ik. Ik snij in de zieke medemens in de hoop dat die er beter van wordt....Mijn electronische ervaring gaat niet verder dan wat ik zelf gemaakt heb en wat ik weet uit de publicaties in tijdschriften en op het Internet.
Wat mij geruststelde bij de keuze voor de LDO regelaar van Micrel was dat deze ook gebruikt bleek te worden in de al jaren geleden op de markt gebrachte regelaar van James Odino, die het ontwerp later overdeed aan Radio South. Daarvan komen er maar zeer weing kapot terug (eigenlijk geen totdat ze zonder nadenken gebruikt werden op een twee-lipo voeding)
Wat je zegt over de manier van stuk gaan is een ervaringsfeit van jou en daar kan/wil ik niets tegen inbrenegen. Dat is ook de reden waarom ik alleen met vijf cellen accu's vlieg als ik een regelaar gebruik. Gaat die stuk op de manier die jij beschrijft dan valt de schadekans gelukkig nog mee. Alleen de digiservo's krijgen het dan voor hun kiezen. Je hebt mij nu overingens wel duidelijk gemaakt waarom in een schema dat ik recent weer eens terug zag nadrukkelijk achter de regelaar een forse overspanningsbeveiliging zat. Kennelijkop grond van dezelfde ervarting als wat jij beschrijft.

Hans Delemarre

Ik ben misschien een beetje te voorzichtig want er zijn natuurlijk enorme aantallen waarbij het wel goed gaat. De door mij aangegeven problemen traden op bij schakelingen waarbij de regelaars zo'n beetje op het randje van het maximum gebruikt werden. Ik weet nog van school dat PNP transistoren altijd "zwakker" waren dan hun NPN broeders. Mij is dus gebleken dat die lowdrop regelaars met een PNP uitgang snel kapot gaan wanneer ze "op het randje" gebruikt worden. Andere regelaars zoals de 78XX reeks zijn haast onverwoestbaar.
Het "probleem" bij de modelbouw is nu dat er heel veel mensen zijn die weinig of niets van de elektronica afweten. Toch willen vele van hen het één en ander zelf maken (gelijk hebben ze). Wanneer er dus dit soort onderdelen gebruikt gaan worden ben ik een beetje bang dat er dan dingen fout zullen gaan. Dus ben ik een beetje voorzichtig en waarschuw ik liever een keer te veel. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik iets zou maken en de boel gaat naar de knoppen ondanks dat er door de "deskundigen" gezegt werd dat dit een goede oplossing is.
Wil je dus gebruik gaan maken van 5 of 6 NiCad/NiMH cellen of 2 LiPo's voor je ontvanger pas dan op met de regelaar die je kiest. Zorg voor voldoende overdimensionering en gebruik liever een koelplaatje. Er zijn BEC schakelingen die gebruik maken van een regelaar die 2Amp kan leveren. De goede fabrikanten zorgen dan voor voldoende koeling zodat die 2Amp veilig geleverd kan worden. Kan dat niet dan zal die fabriakant opgeven dat die BEC schakeling maar maximaal 1Amp kan leveren. Zo blijft de zaak binnen veilige grenzen voor de spanningsregelaar.
En dan is er ineens een handige jongen die aan de hand van de gegevens van zo'n IC tot de ontdekking komt dat het wel 2Amp kan leveren! Dat verteld hij z'n maatjes en al snel krijgt de service dienst de eerste snelheidsregelaars binnen waarvan de BEC schakelingen doorgebrandt is. Plus een aantal servo's die door overspanning kapot zijn gegaan.
Wanneer er dan gewezen wordt op de maximaal 1Amp van die BEC schakeling, wordt er door de "handige jongen" gewezen op de IC gegevens, daar staat 2Amp in. Hij vergeet even dat dit alleen met voldoende koeling mogelijk is. Op dit punt is dus de lowdrop regelaar in het nadeel. Hij gaat wat makkelijker stuk en vormt dan heel vaak een kortsluiting tussen de in- en uitgang.

Ernst,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik gebruik zelf ook ALTIJD tenminste een marge van 50% bij de belasting van de onderdelen die ik gebruik. Meestal is het zelfs veel meer. Voorzichtig klinkt als "durft niets" maar feit is dat ik nog geen uitval heb gehad die mij een vliegtuig heeft gekost!
Zoals ik al eerder zei: jou ervaring gaat veel verder dan de mijne en bevestigt dat mijn gewoonte de goede is.

Hans Delemarre

hallo

als je een bec IN je regelaar hebt dan staat de bec mee op de koelplaat van de regelaar

als je nu de bec volop belast en je regelaar ook nog eesn dan kan het zijn dat je reglaar heel warm wordt en in save modus gaat of doorbrand
dit wordt dan soms veroorzaakt door de bec die je 110 % of meer hebt belast

groeten raf

Back