Holiday 280 en aandrijving

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door FredF, 25 okt 2002.

  1. FredF

    FredF Guest

    :? Ik ben nog een beetje aan het puzzelen voor de aandrijving in de Holiday 280.

    Een standaard Speed 280 met Gunter 125 *110 vraagt 4.5 tot 5Amp bij 8.4 Volt (met labvoeding). In andere Forum items lees ik dat de spanning van de AAA cellen (bijv Twicell) bij deze stroom niet standhoudt. Tevens heb ik (nog) geen idee welke stroom de genoemde cellen kunnen leveren zonder drastisch hun levensduur te verkorten.

    Heeft iemand ervaring (of weet raad) betreffende een goede aandrijving voor de Holiday 280 (dus motor, prop en accupakket).

    Mvgr Fred
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    leuk dat je ook de holiday gaat bouwen/vliegen :)

    een tijdje geleden zat ik ook met deze vragen, dit is mij ongeveer gezegd:

    die labvoeding blijft altijd op 8.4V, ALs je het voltage over (7) cellen meet zal je ook op +/- 8.4V uitkomen, maar als je de cellen belast, zakt het voltage.

    voor de holiday gebruik je een standaard Günther prop, 125x110

    als motor kan je de Graupner Speed 280 gebruiken, met een 7xgp600 of 7-8xgp350 pakket (zijn allebij NiMH, kan eventueel ook een Sanyo twicell 700 (NiCd) pakket gebruiken, maar deze cellen hebben iets minder fut)
    voor de holiday met een spd 280 kan je een 5A regelaar gebruiken.

    eventueel kan je ook een Speed 300 7.2V gebruiken met een gp350 pakket.
    waardoor het model wat lichter wordt.
    hierbij moet je niet continue volgas geven, want dat vinden je cellen niet fijn.


    ren nou niet gelijk naar de winkel, maar wacht even tot iemand anders mijn verhaal bevestigd..., mschn heb ik het verkeerd :oops:
     
  3. Mariorr

    Mariorr Guest

    Hoi,

    Ik heb diverse aandrijvingen geprobeerd maar ikzweer op dit moment bij een speed300 7,2 volt standaard gunter en een 8x 350 nimh pakketje ! je holliday is dan lekker licht en er zit voldoende 'vut' in. De 350 gp-tjes moet je wel voorzichtig behandelen en op de juiste manier 'formateren'maar het vliegen met deze combinatie kunnen ze prima verdragen.

    Mario
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hierbij bevestigd. :teacher:
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik hoor een tijdje geleden het relaas van iemand die een borstelloosje mega 16/15/5 op een holiday had gemonteerd. Het kistje vloog als een raket (helemaal blij natuurlijk). Helaas viel het ding na een paar minuten spontaan _airborne_ uit elkaar..:)

    (nu nog even wachten tot mijn mega binnen is ;) )
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Da was ie da o nie vo bedoeld...
    Informeer eens bij Willem (IMA) naar de holiday 400, iets groter en wat steviger.

    Bert & Dick vliegen de h280 ook met borstelloos, astro 10tje naar mijn weten, en ietsje beschaafder :p

    Zo'n omgebouwd CD ROM motortje is ook een optie, kost minder stroom (dus goed voor de gp300's) en scheelt al weer enige tientallen grammen tov de 280.
     
  7. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat is een Astro 010 van 37 gram in onze holiday. Draait een günther propje 1000 rpm harder dan een Speed 300 7,2V en gebruikt een 1/2 Amp minder. Regelaar: Jeti 3p 18 gold zonder koelplaat=12gram met stekkers en draadjes. Gewicht holiday met 8 GP350 cellen is dan 173 gram. Probeer de Holiday in ieder geval niet ver boven de 200 gram te laten worden, dan vliegt hij veel beter en breekt hij in de lucht niet aan stukken.
     
  8. FredF

    FredF Guest

    Bedankt voor de reakties :D

    Ik denk dat ik in eerste instantie voor de Speed 300 7.2V met 8*GP350 ga. Eens kijken hoe de Holiday zich hiermee voelt.

    :?: Heeft iemand een idee van de te verwachten vliegduur met deze configuratie, en de stroomsterkte.

    mvgr Fred
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    5 minuten, 3,5 amp max.
     
  10. Tomar

    Tomar

    Lid geworden:
    14 okt 2002
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Enschede
    hallo
    Ik vlieg zelf ook met een Holyday met GP 350 cellen .
    Paketje van 8 cellen en mijn vliegtijd is 7.5min met een speed280 motor.
    En dan doe ik het niet rustig aan!!!!!!
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het sleutelwoord in deze is "throttle management". In principe kunnen de 350 GP cellen de 280 en 300/7,2v volgasstromen net niet continue verwerken. Door nu een extra cel er bij te nemen, (8 ipv 7) hoef je niet meer zoveel gas te geven om toch lekker te vliegen. Er gaan dus meer Watts naar de motor, terwijl de akku stroom lager is. LET WEL OP DAT DIT ALLEEN HET GEVAL IS ALS JE NIET MEER CONTINUE VOL GAS VLIEGT. Anders is de akku stroom veel hoger! Vol gas moet je met 8xGP350 en 300/7,2v met gunther prop in een Holiday beperken tot "bursts" van 5 seconden maximaal om even wat extra snelheid of hoogte te winnen. Als je de rest van de tijd flink spaart dan houden ze in de vlucht heel lang de mogelijkheid vol om kortstondig grote stromen(tot 8AMP!) te leveren. Waar het op neer komt is dat je moet zien te zorgen dat je niet binnen 6 minuten je akku leeg hebt (gemiddeld=10C=3,5AMP). Anders vlieg je te onzuinig, waardoor de akku prestatie afneemt, waardoor je meer gas moet geven, waardoor de akku prestatie verder afneemt, waardoor je nog meer gas moet geven, enz enz.....
    Mede gezien het bovenstaande is het daarom zo van belang om de Holiday zo licht mogelijk te houden om de veel gebruikte combinatie speed 300/7,2v 8x350GP goed te laten werken. Die van Tomar en Mariorr zijn mooi licht (vooral door die 350 GP cellen van 7 gram!) en ze kunnen dus erg lang vliegen, zonder het gevoel te hebben dat ze te weinig power hebben, maar wel met uitstekend gebruik makend van "throttle management".
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Tjonge wat kunnen die lui een mooi ontwerp verpesten. het ding helemaal onder het glasdoek geklodderd! Van een serieus testbericht mag je verwachten dat ze eerst het test object volgens de instructies bouwen en proberen. Pas achteraf de minder gebleken punten eventueel modificeren. Op deze manier kom je nooit achter de zeer overtuigende vlieg eigenschappen bij het niet verzwaarde model! Bah, zonde van die Holiday.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Bert kunnen we dit niet als reactie naar hun onder hun stukje zetten. Die Holiday is inderdaad een van de leukste modellen die ik nu heb.
     
  15. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik zie net op het nieuws dat veel Amerikanen last hebben van overgewicht, misschien dat zo'n loodzware Holiday beter bij hun "eetgedrag" past.........
     
  16. FredF

    FredF Guest

    Holiday 280, resultaat

    Holiday 280, resultaat.

    De configuratie van de Holiday is als volgt opgebouwd:

    Speed 300, 7.2 V met schulze 8amp reg.
    2*HS55
    Full range Pico ontvanger
    8*350 GP cellen

    Gewicht is vliegklaar 210 gram.

    Ik stond versteld van zowel de vlieg-eigenschappen als de vluchtduur (10 min+) (note: de plus is wel een klein plusje, restcap 28Mah). Al met al een leuk en handzaam vliegtuig.

    Volgende stap is het uitproberen van de Kokam cellen, met een beetje geluk is een lader op het veld dan overbodig :) .

    Iedereen nogmaals bedankt voor de Tips :D .

    Mvgr Fred
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    hoi...


    Ik ben eigenlijk van plan om de holliday280 zelf te gaan maken
    Maar ik vraag me af..Ik heb al keii veel verhalen gelezen over de holliday maar waarom is er dan nog steeds geen schets van gemaakt? :cry:
    Of heeft iemand die misschien? :arrow: :?:

    Weet iemand misschien:
    De lengte?
    de dikte van het stabilo?
    de hoogte van het vleugelprofiel?
    is de vleugel nog ergens mee versterkt?
    En hoeveel mag ie max wegen?om tog nog goed te kunnen vliegen?

    Ik heb de maten van alleen de vleugel wel al.. :(
    Ik ben van plan om deze holliday zelf te gaan maken van wit depron(zou moeten lukken.. :roll:

    Alvast harstikke bedankt grtn remy
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik wil de Holiday een beetje kleur geven om normaal en rugvlucht beter te kunnen onderscheiden. Welke verf is goed geschikt?
     
  19. FredF

    FredF Guest

    Hallo Rob,

    Ik heb "Styropor-Spruhlack" gebruikt (spuitbus) van Graupner.

    Dekte erg goed zodat je er weinig van nodig hebt.


    Mvgr Fred
     
  20. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    verf op watberbasis

    genaamt:acryl verf , tamiya heeft ook wat geloof ik....
    GEEN VERF UIT EEN NORMALE SPUITBUS(vreet je hele gespoten vlak op)
     

Deel Deze Pagina