Holiday zwaartepunt/thrustline

Helaas, m'n holiday is met z'n neusje het akker in gegaan... :x

Nu moet d'r een nieuwe neus gemaakt worden, moet de motoras in dezelfde lijn als het hoogteroer lopen ?
Geen domping of zijwaartsstelling ?
En waar lag het zwaartepunt ook al weer ? (had ik nu maar een merktekentje gezet :oops: )
 
raymon zei:
geen zij steling en domp

raymon

album_pic.php


De rode lijnen geven aan wat domp en zijstelling is, dus als ze geen domp en zijstelling hebben loopt de as van de motor evenwijdig aan de romp en dus hoogteroer (denk ik ;) )
 
De optimale zijwaarts stelling en dompings hoek is bij een Holiday een beetje afhankelijk van de gebruikte aandrijving en propeller. De meest gebruikelijke waarden zijn 2 graden naar rechts en 5 graden naar beneden. (Speed 300 7,2V en Günther prop met 3s Lipo's.)
 
Raymond zegt : geen zijwaartsstelling en domping. :roll:
Bert zegt : wel zijwaartsstelling en domping. :roll:

@ Ben : Stel je vleugel heeft t.o.v. je hoogteroer een positieve
hoek van 1,5 graden, loopt de motoras dan evenwijdig aan
de vleugel of aan het hoogteroer ?
 
Omdat, Bert (en zijn broer Dick en verdere familie) ongeveer alle mogelijke combinaties van accu's en motoren getest hebben op de holiday's...... en ongeveer de meest "professionele" modelvliegers van dit kikkerlandje zijn........
 
Back
Top