Hollandse Tweedekker

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door BouwBen, 22 nov 2020.

  1. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben Ben en woon in Almere. Meestal zijn wij met de caravan op pad maar door de welbekende oorzaak zitten mijn vrouw ik ik aan huis gekluisterd.


    Ik heb het plan opgevat om weer bootjes te gaan bouwen. Weer? Ja, lang geleden leerde ik van een vriend hoe je een modelbootje kunt bouwen. Dat eerste exemplaar was een soort racebootje met een elektrisch buitenboordmotortje. Het ding heeft nauwelijks gevaren want zonder afstandsbediening zou hij snel aan de horizon kunnen verdwijnen.


    Later werd ik geïnspireerd door de ferry naar Terschelling. Dat was een omgebouwde zeesleper, zo leek het mij. Waarschijnlijk keek ik toen naar de Friesland uit 1956. Ik vond het een stoere boot. Toen heb ik contact gezocht met Smit & Co met de vraag of ze een bouwtekening van de Zwarte Zee voor mij hadden. Dat lukte toen nog, tegenwoordig moet je via de tekeningensite ‘Modelbouwtekeningen’ een tekening kopen, toch?

    De Zwarte Zee bouwde ik als statisch model, natuurlijk, want de romp was gebouwd van gewone dikke vuren planken. Om een varend model te bouwen kon ik tekeningen op de kop tikken van een platform supply vessel, dat model heb ik gebouwd tot de aandrijving en besturing er in moesten. Er kwamen andere zaken om de hoek die ook geld kostten, er kwam een einde aan de modelbouw.


    Ik heb nu tijd en inspiratie om weer te gaan bouwen. Op marktplaats doemden tekeningen op van een Hollandse Tweedekker. Die spraken mij aan. Ondertussen heb ik het boek waarin de tekeningen als bijlage gevoegd zijn op de kop getikt. Het moet dus een 16e eeuws zeilschip worden. Een hele uitdaging? Ongetwijfeld. Maar het is niet zozeer het eindproduct dat ik nastreef. Ik wil bezig zijn want ik heb tijd en door de virus moet ik wat meer thuis zitten dan ik zou willen. Ik zal ongetwijfeld nog wel eens een vraag stellen op dit forum, ben wel een beetje technisch maar de wereld van zelfbouw is veranderd sinds mijn laatste werkjes.


    Bijvoorbeeld: vroeger kon ik bij Krikke in Groningen mijn spulletjes halen. Nu, in Almere, heb ik nog geen modelbouwwinkel ontdekt. Welke webshop levert betrouwbaar balsahout?
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom hier Ben, leuk dat je weer wat wilt gaan bouwen, en voor die Hollandse tweedekker zit je helemaal goed hier.
    Het zou ook leuk zijn om een verslag te starten, dit kun je dan doen in het sub-forum “Historische Schepen” dan kunnen wij je daar met raad en daad bijstaan........
    Enne wat dat caravannen betreft, das nl ook een van onze (mijn vrouw en ik) favoriete bezigheden.
    Nou succes en wat je vraag betreft zijn er nog verschillende winkels in den lande, en uiteraard ook diverse web winkels, oa krikke, Sjaaks hobbyshop en uiteraard onze “eigen” Kolderstok, dus keus genoeg.
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Ben. Veel bouwplezier hier. Ik zou gewoon contact opnemen met *Hans* van Kolderstok.com die heeft denkelijk alles op voorraad wat je nodig hebt inclusief. Aantekenblokjes welke je hard nodig zal hebben. Welke schaal ga je bouwen? En heeft je 2dekker ook een naam?
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Welkom Ben op het forum Ben.

    De bekende hollandse tweedekker. Dat is leuk die wordt hier nog niet gebouwd.Wel een andere variant van een zelfde schuit :)

    Wat Stephan zegt, onze Admiraal *Hans* in de vorm van Kolderstok levert allerlei spulletjes. Vandaag besteld, morgen in huis. En altijd een presentje erin.

    Verder zijn er genoeg mensen die je willen helpen hier. Dus ik zou zekereen verslagje beginnen.

    Veel plezier alvast. Groet Hans
     
    Herby63, *Hans* en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat probeer ik wel, maar pakketten worden heel vaak ook specifiek op klantwens samengesteld, en dan kan het wel eens wat langer duren.
     
    Herby63, Hoosterw en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Even een test, ik probeer een afbeelding te plaatsen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag Ben,
    Na het uploaden, kan je kiezen tussen miniatuur of volledige afbeelding.
    Volledige afbeelding is nog zo aangenaam, moeten we niet steeds de afbeelding aanklikken om je huisvlijt te bewonderen.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  8. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    00899CEA-4A6B-4157-9711-7F6F87F0AC37.jpeg
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Zo, plaatje lijkt goed te gaan, nu nog tekst erbij...
    Ik zei toch, ben niet een computernerd. Racefiets afstellen doe ik beter...
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Hou je rekening met de spanten dat daar een schuining aan komt. Ik weet namelijk niet welke kant van het spant in het boek van Winter getekend is.
    Dat kan heel veel uitmaken.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Hier even uitgelegd wat ik bedoel. Het hangt overigens ook af in welke schaal je gaat bouwen. Als je 1:72 gaat bouwen zou ik me niet zo heel druk maken, maar bij 1:50 gaat het al wel een rol spelen.

    De tekeningen geven een lijn voor je spant. Maar een spant is een dik ding ten opzichte van 1 lijn. Dus die lijn geeft bv het spant weer op punt A, of B of C of D. Dat bepaalt de tekenaar/ontwerper en moet vermeld zijn.
    Als we uitgaan van de lijn A. en je zaagt dat spant over A haaks uit (rode lijn) en daarna ga je het in de 'loop' van het schip schuren dan kom je Y tekort straks. Want de zwarte lijn vanuit A geeft de juiste buitenwand van het spant aan en de rode lijn is waar je dan uitkomt.

    Onthoud dat je altijd materiaal van een spant af kunt halen maar erop zetten is weer lastiger.

    20201126_212359.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Ik snap wat je bedoelt Hoosterw, daar zal ik zeker rekening mee houden. Dank voor je advies.
     
  13. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Hoi, ik heb een vraagje.
    Als ik de tekeningen en de foto's van de Hollandse Tweedekker bekijk zie ik veel tuigage. Maar dat elk kabeltje me nu duidelijk wordt kan ik niet zeggen.
    In zijn boek verwijst Winter naar een boek van R. C. Anderson getiteld "Seventeenth century ligging".
    Dit boek is nog wel te koop maar ik vraag mij af, wie kent dit boek en levert het ligging informatie op in detail?
    Een aantal soortgelijke boeken komt niet verder dan wat ik nu heb, een beetje chaotisch beeld van tuigage.
    Wie weet meer?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb dat boek gebruikt bij mijn bouw van het spaans galjoen. En je hebt heel veel aan dit boek. Er zijn 2 versies, een oude en een vernieuwde. Die laatste is wat overzichtelijker. Het is geen makkelijk boek maar alles wat je nodig hebt staat erin, echter in het Engels.
    Een goede aanvulling hierop zijn de boeken van Curti het scheepsmodel een reeks van 3. je hebt blokken en tuigage, ook het boek tuigage en uitrusting.
    In combinatie met je tekeningen moet dit goed lukken, althans mij is het ook gelukt. Soms met een beetje hulp van hier. Het moeilijkste vond ik de juiste benamingen vinden om het juiste stukje in het boek erbij te vinden.
     
  15. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Dank Stephan, ga het boek bestellen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Boekwinkeltjes.nl
     
  17. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Het is mijn bedoeling om een verslag te maken van de bouw van de Hollandse Tweedekker.

    Er staat een aardig bouwverslag van de tweedekker op internet van Jan Brans, met veel foto’s. Daar zal ik nog wel dankbaar gebruik van gaan maken. Helaas heeft Jan niet beschreven hoe hij de afmetingen van het model heeft bepaald, hij bouwt groter dan de tekening is. Ook op het forum van de site Modelbrouwer staat een verslag van de Tweedekker. Jammer dat er twee fora zijn met hetzelfde onderwerp.


    De Hollandse Tweedekker bestaat uit een model dat door de schrijver van het gelijknamige boek, Heinrich Winters, wordt aangeduid als werfmodel. Toen, en als ik het goed begrijp tegenwoordig ook nog, werd een model van een schip gebouwd dat zo natuurgetrouw als mogelijk was aan het origineel, immers, de koper moest een volledige en juiste indruk krijgen van het werkelijke schip. Dan is de modelbouwer welhaast verplicht niet een heel kleine schaal te kiezen. Het model zou op een schaal van 1 op 21 gebouwd zijn en heeft een lengte over alles van 2,67 meter. Da’s niet mis! Dan kun je aardig details weergeven.


    Winters beschrijft hoe hij het model minutieus heeft opgemeten, ook van binnen voor zover mogelijk, en deze metingen op tekeningen heeft vastgelegd. De 40 foto’s in het boek geven een heel mooie indruk van het model. Het model zou ten tijde van het schrijven en opmeten in Duitsland hebben gestaan in lustslot(!) Monbijou in Berlijn, Jan Brans schrijft op zijn site dat een model van een tweedekker in Rotterdam zou staan in het Mariniers Museum. Misschien dat ik daar nog een keer moet gaan kijken.


    In het AD heeft een rapportage gestaan van Eric van der Stoep uit Oirschot. Het artikel beschrijft dat hij al zo’n 18.000 uren in heeft gestoken. Dat verbaast mij niet echt, het model is richting drie meter lang. Dan kun je tot in de laatste detail bouwen, zelfs potten en pannen, zo schrijft het AD, dat is niet mijn bedoeling.


    Ik ga het model bouwen op de grootte van de tekeningen, dan wordt hij pakweg 55 centimeter over alles. Dan wordt de schaal ongeveer 1 op 100. De spanten ben ik aan het knippen van fotokopietjes van het lijnenplan op de tekening. Daarbij realiseerde ik mij dat de spantentekening misschien inclusief huid getekend zijn. Daar moet ik dan de huiddikte vanaf trekken? Ik ga uit van balsahout 2 millimeter.


    De kiel en de spanten wil ik uit MDF 6 millimeter zagen. De komende dagen moet ik wat materiaal in huis halen. Maar ik wil niet te snel van start gaan, eerst het ene, spanten en kiel tekenen en uitknippen, dan MDF en lijm, enzovoort.


    Het valt mij op dat Winters de spanten niet allemaal heeft ingetekend. Tenminste: zo schijnt het mij toe. Aan de steven en het hek lopen de spannummers netjes op maar naar het midden slaat hij steeds een nummer over. Voor de grootte waarop ik wil bouwen hou ik deze indeling toch maar aan, het ontbreken van de tussenliggende nummers zal ik niet missen, denk ik.
    Foto's volgen.
     
  18. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
  19. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    @Stephan:
    Het boekje van Anderson heb ik inmiddels aangeschaft via Amazon. Dat geeft een bak informatie! Ben begonnen het te lezen maar moet ook nog even het jargon mij eigen maken. Engelse teksten zijn geen moeilijkheid, de termen, die zijn nog niet allemaal duidelijk. Maar de tijd zal het leren.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Het zagen van de spanten vordert gestaag. Ondertussen moet ik gymnastiek doen met mijn rechter hand, de spieren en gewrichten zijn wat stijf na al die meters figuurzagen.
    De Kolderstok zal binnenkort wat balsahout opsturen, de 1 mm versie had hij niet op voorraad. Dan wil ik beginnen met het richten en vastlijmen van de spanten. Er zal nog hier en daar een beetje bijgewerkt moeten worden, zoveel heb ik nu wel een indruk van mijn gefröbel.
    Dan zie ik ook weer de betrekkelijkheid van modelbouw: een zaagfout bij 1:100 is lastiger te verbloemen dan bij 1:50.
     

Deel Deze Pagina