Hollein Calimero

In augustus ben ik na een lange afwezigheid uit de hobby herstart met enkele schuimpjes, waaronder een Easy Glider. Omdat ik eens een bouwprojectje wil ervaren heb ik nu een Hollein Calimero besteld.

Deze zal worden uitgerust met 2 9g servo's en een graupner GR12s Hott ontvanger.

Heb ik het goed voor dat inndergelijk geval een specifieke ontvanger batterij rechtstreeks op de GR12s volstaat ?
Is de Turnigy Ni-Zn 4,8V 1500mah versie van HK een goede keuze ? Ik veronderstel dat die eigenlijk overkill is, maar het is de lichtste en kleinste receiver pack die HK heeft. Dit zal dan wel uren zweefpkezier geven zeker, hoewel het beetje extra gewicht wel een rol zal spelen (is ong. 20g zwwarder dan een Sanyo 800mah pack)

Wordt die batterij dan, zoals een regelaar, aangesloten op kanaal 1 ?

Bedankt voor de input !

steek er een lipo van 500mah in (1cel van 3.7V dus) met een booster... dan ben je ook uren aan het vliegen, en spaar je wel erg veel gewicht uit... lood kan je altijd toevoegen om het zwaartepunt te bekomen...
een te zware accu betekent weer dat je moet gaan schuiven of zelfs eventueel lood in de staart moet steken...

licht bouwen... licht materiaal gebruiken... je kan altijd gewicht toevoegen.

steek er een lipo van 500mah in (1cel van 3.7V dus) met een booster... dan ben je ook uren aan het vliegen, en spaar je wel erg veel gewicht uit... lood kan je altijd toevoegen om het zwaartepunt te bekomen...
een te zware accu betekent weer dat je moet gaan schuiven of zelfs eventueel lood in de staart moet steken...

licht bouwen... licht materiaal gebruiken... je kan altijd gewicht toevoegen.

Kan ik dan niet even goed een 360mAh 2S (22g) samen met een regelaartje van 9g gebruiken dat ik nog liggen heb ? Dat scheelt dan slecht een gram of 10-15 tov hetgeen jij voorstelt, maar wel 40 tov de ontvanger batterij. Ik heb trouwes ook al gelezen dat de staart die standaard bij de Calimero zit nu ook niet de allerlichtste is...

maar heel zwaar lijkt ze me nu ook niet, die staart...

weet je, je kan er in duwen wat je wil.
het is een beetje een evenwicht zoeken.

alles zo ver als mogelijk in de neus steken (servo, accu, ontvanger) en dan zo weinig lood als mogelijk moeten toevoegen.
moet je er 10gr lood induwen, dan kan je een 10gr zwaardere accu nemen.

zolang je maar rond de 4.8-5 volt zit.
dit is voor alles goed.
dus als je een 2s lipo neemt dan moet je het van 7.4V naar 5v omvormen.
zit je met een 1S lipo, die is 3.7V dan heb je een boostertje nodig om naar 5v te gaan.

ik vlieg in mijn lichte toestellen allemaal met een 1S lipo (160mah micro lipo voor indoorflights) met booster, en kan 40min vliegen op 4 servos.
ik vlieg er zelfs mijn DLG mee, maar dan 2 lipo's aaneen gesoldeerd parallell. dus nog steeds 3.7volt.

en na die vliegtijd wissel ik snel een lipotje, duw hem gewoon in de neus met een stukje zachte foam zodat ie nergens heen kan.

maar heel zwaar lijkt ze me nu ook niet, die staart...

weet je, je kan er in duwen wat je wil.
het is een beetje een evenwicht zoeken.

alles zo ver als mogelijk in de neus steken (servo, accu, ontvanger) en dan zo weinig lood als mogelijk moeten toevoegen.
moet je er 10gr lood induwen, dan kan je een 10gr zwaardere accu nemen.

zolang je maar rond de 4.8-5 volt zit.
dit is voor alles goed.
dus als je een 2s lipo neemt dan moet je het van 7.4V naar 5v omvormen.
zit je met een 1S lipo, die is 3.7V dan heb je een boostertje nodig om naar 5v te gaan.

ik vlieg in mijn lichte toestellen allemaal met een 1S lipo (160mah micro lipo voor indoorflights) met booster, en kan 40min vliegen op 4 servos.
ik vlieg er zelfs mijn DLG mee, maar dan 2 lipo's aaneen gesoldeerd parallell. dus nog steeds 3.7volt.

en na die vliegtijd wissel ik snel een lipotje, duw hem gewoon in de neus met een stukje zachte foam zodat ie nergens heen kan.

Het omvormen van 7.4 naar 5v , mag/kan dat dan via een ESC ?

Het omvormen van 7.4 naar 5v , mag/kan dat dan via een ESC ?

eerlijk gezegd, geen idee, ik heb het nog nooit gedaan, verlagen in spanning...
ik weet dat er een draadje loopt ivm lipo's en DLG's.. hier zijn zulke zaken uitvoerig besproken (zoek even het het DLG/HLG forum)

daar gaat het net om lipo accus in kleine rompjes.

anderzijds, al 166x bekeken en niemand anders die inbreng geeft

Misschien kan je beter eerst de calimero bouwen, zo licht mogelijk.

As de kist bespannen is, netjes uitwegen en positie cg bepalen met gewichten, en dan aan de hand van deze uitkomst bepalen of de makkelijke weg (ontvangeraccus) goed is of een alternatieve methode zoeken (lipo met bec).

De man die deze kistjes bouwt (decker modelbouw), weet volgens mij heel goed hoe het moet.

succes met bouwen

groet

Terence

Misschien kan je beter eerst de calimero bouwen, zo licht mogelijk.

As de kist bespannen is, netjes uitwegen en positie cg bepalen met gewichten, en dan aan de hand van deze uitkomst bepalen of de makkelijke weg (ontvangeraccus) goed is of een alternatieve methode zoeken (lipo met bec).

De man die deze kistjes bouwt (decker modelbouw), weet volgens mij heel goed hoe het moet.

succes met bouwen

groet

Terence

Lijkt me terecht advies !
Ik ontvang hem naar alle waarschijnlijkheid morgen, dus ik kijk er echt wel naar uit. Heb nl 23 jaar geleden de hobby stopgezet met een halfafgewerkte hoogdekker, en wil die draad toch echt wel terug oppikken. Niks tegen schuimpjes (m'n Easy Glider doet het erg goed) maar zelf iets maken met hout en lijm moet toch extra plezier geven ;-)

Lijkt me terecht advies !
Ik ontvang hem naar alle waarschijnlijkheid morgen, dus ik kijk er echt wel naar uit. Heb nl 23 jaar geleden de hobby stopgezet met een halfafgewerkte hoogdekker, en wil die draad toch echt wel terug oppikken. Niks tegen schuimpjes (m'n Easy Glider doet het erg goed) maar zelf iets maken met hout en lijm moet toch extra plezier geven ;-)

Ook ik ben na heel lang niet bouwen en vliegen(30 jaar) begin vorig jaar weer begonnen met een easyglider, maar die ligt op mijn zoldertje te verstoffen, bouwen met hout is een echt feest voor mij en eerlijk heerlijk werk.

succes straks met bouwen

Terence

Ook ik ben na heel lang niet bouwen en vliegen(30 jaar) begin vorig jaar weer begonnen met een easyglider, maar die ligt op mijn zoldertje te verstoffen, bouwen met hout is een echt feest voor mij en eerlijk heerlijk werk.

succes straks met bouwen

Terence

Ik heb erg veel respect voor diegenen die met een plan, wat plankjes en heel weel know-how de prachtigste toestellen nabouwen. Daarvoor heb ik niet de handigheid noch de tijd vrees ik, maar af en toe "iets" kleins in elkaar zetten wil ik toch gaan doen. De winter weekends bieden toch niet altijd mooi vliegweer :rolleyes:

Ik zie het probleem niet om een regelaar te gebruiken om de 7+V terug te brengen naar 5V. Hij is wellicht wat zwaarder dan een gewone BEC vanwege het 'motor-regel-gedeelte', maar het lijkt me verder geen probleem.

Ik zie het probleem niet om een regelaar te gebruiken om de 7+V terug te brengen naar 5V. Hij is wellicht wat zwaarder dan een gewone BEC vanwege het 'motor-regel-gedeelte', maar het lijkt me verder geen probleem.

Daar is zeker geen probleem mee Je neemt meer mee dan nodig, en de processor van de motor regelaar neemt wat stroom, maar dat is niet echt veel.
Mijn aanbeveling zou één van de twee volgende oplossingen zijn:

1. Een pakketje van 4 stuks Sanyo Eneloops 800 mAh. Makkelijk te laden en prima, ruim voldoende om lang te vliegen.

2. Een 2S LiPo of LiFePO4 pakketje met voor iedere servo een eigen kleine spanningsregelaar zoals MKS SBEC , maar er zijn er meer. De ontvanger werkt dan gewoon op de volle accuspanning, wat een 2.4 systeem makkelijk kan. Het voordeel is dat je via telemetrie de accuspanning direct meet en niet de gestabiliseerde spanning die lang 5 Volt blijft ook al is de accuspanning zelf al te laag om gezond te zijn.

Rick

Vele wegen leiden naar Rome. Wel is het zo dat de losse BEC's, die de grote winkels in Europa aanbieden, meestal erg groot en duur zijn.
Daarom gebruik ik deze in zwevers:
Voor 5 Volt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15212
Voor 6 Volt:
6V 3A UBEC 2-5S Lipoly (6-23v)

Wegen weinig, kosten weinig, en 3A is genoeg. Formaat 2s Lipo kan worden gekozen o.b.v. benodigd gewicht om zwaartepunt goed te krijgen.

Aan kleine 2s Lipo's zit vaak de rode JST-stekker. Dan een paar contrastekkers meebestellen en deze aan de BEC zetten. Daarmee is dan ook meteen de apparatuur aan te zetten (in plaats van een schakelaar, die sowieso beter niet kan worden gebruikt want als je deze vergeet uit te schakelen of per ongeluk inschakelt, is na enkele dagen de lipo defect).

Doos is vandaag aangekomen :) Grappig hoe zo'n klein doosje spullen een zwevertje wordt...
Eén derde vleugel is gebouwd, leuke ervaring.

Calimero afgwerkt

Dit weekend is de Calimero zo goed als afgewerkt. Enkel nog de kwiklinks bevestigen en iets vinden voor de bevestiging van het kapje.

Het toestel woog inclusief de alle electronica 190 gr ! Lager dan de "ong. 220gr" die Decker-Planes opgeeft :)

Alleen lag het zwaartepunt dan veel te ver naar achter. Heb dus een pak lood moeten toevoegen, waardoor totaal gewicht nu op 260 gr zit, en het eigenlijk nog nipt is qua zwaartepunt (test zal dit moeten bevestigen).

Eigenlijk wel jammer dat je bijna 70gr dood gewicht moet toevoegen aan zo'n klein zwevertje. Dat zal het zweefgedrag nu niet echt ten goede komen.

Iemand tips hieromtrent ?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
knap!

je had oracover light kunnen gebruiken, scheelt in gewicht...

ik zie geen fotos van de inbouw, maar als alles zo ver als mogelijk voorin zit, dan zit het wel goed.

verder met dunne gevlochten visdraad werken, of met een dun carbonstokje als aanstuurkabel...
mini horntjes gebruiken (a la indoortoestellen)

vooral gewicht zien kwijt te raken ACHTER de vleugel/zwaartepunt.
wil je het extreem doen, dan kan je schuimstaartvlakken maken (depron?)

maar voor dat gewicht gaat het nog wel super vliegen hoor...
ik denk niet dat je te veel moet gaan veranderen.
kijk of je wat gewicht kan besparen met de aanstuurbekabeling naar achter toe.

geniet van het toestel! het is alvast een super schattig iets!

Calimero gewicht vliegklaar

Tja, het is ten slotte een eerste bouwprojectje, ik heb dus gewoon standaard materiaal gebruikt. Ik wist niet eens of ik die film wel deftig kon plaatsen....
Alles zit inderdaad maximaal naar voren, maar veel vrijheidsgraden heb je daar niet in, dat cockpitje is echt niet groot.

Nu ja, 270gr voor vooral hellingzweven bij lichtere wind, dat moet waarschijnlijk wel lukken zeker ?

om een handstart te maken in een thermiekbel moet het zelfs lukken denk ik.
je kan in de toekomst nog veranderingen aanbrengen.
zeker ook een haakje onder zetten om aan een lichte elastiek te kunnen starten.

ga je nog uren fun mee hebben!

Back