Hol's der Teufel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 11 mrt 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In ons The First Aviators topic heb je kunnen zien dat we tijdens de Geo Chavez Memorial Flight in september 2020 in Zwitserland met enkele zwevers de grote afdaling willen laten maken.

Dus dacht ik...bij een grote afdaling hoort ook een grote kist en ben ik gaan zoeken naar iets geschiktst wat helemaal in de stijl van Énke en TMMatFM past.

Max...een TFA clubgenoot...kwam met een pracht van een kist en perfecte tekeningen aanzetten..Dank Max!!

De 1928 Hol's der Teufel...

26231116744_31fccc6117_b.jpg 1451350.jpg

Er is een set van 4 zeer gedetailleerde tekeningen en de kist wordt met een schaal 1 : 2,5 = 5,3 meter spanwijdte gebouwd zoals het origineel..lekker met latten... triplex schetsplaten en veel spijkers ..:eek::D:p...nou ja..ook wat lijm hier en daar...

Ondanks dat het een grote bak wordt zal de kist toch in een caravan en zelfs in een auto gaan passen..want hij moet wel makkelijk naar Zwitserland en dan naar de summit van de Simplon Pas vervoerd kunnen worden.

Hoe we dat allemaal gaan bouwen en proefvliegen...geduld...je zult het hier allemaal gaan zien...

Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Aangezien er een stuk of 5 projecten gelijktijdig lopen lijkt het niet zo snel te gaan met de bouw van eea...maar schijn bedriegt...

De staartsectie is in de houtbouw gereed...
    100_8057.JPG 100_8158.JPG 100_8159.JPG 100_8160.JPG

Max is druk aan het construeren geweest en Sebastiaan heeft de brander aangestoken. Het resultaat...

Met de vleugel wortel dekrib ( die met het mooie opschrift) kan ik nu verder om de ziel van de bootromp te gaan maken...tw aftekenen van de buitenplaten en dan figuurzagen..nee. niet met dat rode lampie...gewoon zagen..wel elektrisch...dat wel natuurlijk...
    20191101_182205.1.jpg

Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik was van plan om zo 1 x per maand een update over de bouw te doen maar...dat gaat niet lukken...

Van diverse zijden onder "druk" :Dgezet vanwege publicatie in binnen- en buitenlandse magazines...ze willen de klimbim van bouw tot Simplon in feuilleton gaan publiceren dus...dan maar wat vaker een plaatje schieten en verhaaltje schrijven...ach...maar we doen het graag hoor...

Nu de vleugelribben en met name de wortelsluitriben binnen zijn kan ik beginnen met het rompskelet..de ruggegraad..

2 setjes dekplaten afgetekend en gesneden (een setje ter plaatse van de vleugel waar ik die worteldekrib voor nodig had...en een setje onderin het rompbakje)...
    100_8172.JPG

Alle latten en balken had ik al geschaafd/geslepen en nu eerst de 3 stijlen maken...
    100_8173.JPG

Daar moeten mooie ronde kantjes aan dus frezen en lekker troep maken...
    100_8177.JPG

Dit dus...nu eerst een hele bos dunne latjes op de triplex platen lijmen..dan de voorste- en achterste stijl er in... en dan kan de middelste op maat gemaakt worden en ook van een druppelvorm worden voorzien...
    100_8179.JPG

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Waar waren we gebleven...oh ja...de onderdelen voor de kiel waren gereed en er kon geplakt worden...De beplating van één zijde afgetekend waar het binnenwerk moet komen en dat er allemaal ingezet...

100_8182.JPG

Dan een gewichtig klusje...de andere zijkant er op lijmen..
    100_8183.JPG

Dan de onderste bootvorm opbouwen...een combi van latten en gelamineerde triplex lagen...
    100_8185.JPG

Nu fff opletten dat alle horizontaal en verticaal komt te zitten dus met waterpas en schietlood de zaak uitgericht en de bootvorm op de kiel gelijmd..wel wat ondersteuningen er bij gezet...
    100_8186.JPG

De grote schoren zorgen er voor dat alles lekker op de bouwplank blijft staan zoals het moet zijn...
    100_8187.JPG

Dan nog weer een bootvorm maken..de bovenste en die is iets korter....
    100_8188.JPG

En die opgesteld en uitgelijnd met tijdelijke spanten....
    100_8190.JPG

Na heel wat latten en schetsplaatjes zit het skelet van de bootromp op en om de kiel. De achterste kruisverspanning blijft er in en de 2 voorste zijn tijdelijk en gaan eerst weg zodra de beplating er op zit...zeg maar net zoals je een huis bouwt...ook pas de steigers weghalen wanneer het behang er op zit...
    100_8191.JPG

De beplating komt over een weekje binnen dus komende week tijd om weer aan de AVRO te werken...oh ja..nog fff terug naar de titel van deze post...ik ga er van uit dat de boot met de kerst wel helemaal af is..kan toch die andere oude knar op fatsoenlijke wijze naar ons landje komen...

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Aandrijving voor de HdT
    26231116744_31fccc6117_b.jpg

-Schaal 1:2,5
    -Spanwijdte 5,5 meter
    - Verwacht startgewicht 15 kg

In een eerdere post heb ik al eens uiteen gezet waarom deze vintage zwever een E- motor nodig heeft.....in het kort we hebben een beetje hulp nodig bij de start in Zwitserland want we kunnen mogelijk niet aan de rand van het grote gat komen en waarschijnlijk moeten we eerst een paar honderd meter afleggen voordat het bergafwaarts gaat.

De kist hoeft niet snel te stijgen een rustige klim is meer dan genoeg bv wanneer we in 1 minuut 50 meter kunnen doen is dat al goed...en mogelijk dat we onderweg ook zo nodig heel af en toe wat willen bijzetten..hoogstwaarschijnlijk niet maar dan hoeven we indien het ergens langs de route te snel zakt daar geen stress over te hebben. Zou mooi zijn wanneer we zoveel sap aan boord hebben dat we alle stukje bij elkaar opgeteld 5 minuten volgas kunnen draaien ( ook ivm testvluchten hier in Zwolle...we maken grondstarts echter we brengen de kist naar enkele meters hoogte met een bungy start en dan gaat de motor aan...en zo doe we dat op de Simplon pas in Zwitserland ook).

De afstand hemelsbreed is 12 km en het gat is 1100 meter...maar hoe beter het zweeft ( thermiek of hellingwind) hoe langer we over dat stuk gaan doen en een ieder langs de route kan dan fff lekker zweven. Wat mij betreft doen we anderhalf uur over het traject..

Nu heb ik voor de E kenners 4 vragen:

- is de voorgestelde motor ok
    - wat voor accu
    - is een reductie mogelijk
    - welke prop zonder- met reductie

De motor:
    Hoogstwaarschijnlijk gaat het deze motor worden ( ivm sponsoring)...we verwachten met de kist rond de 12 - 15 kg uit te komen en het is een traag vliegende kist.
    https://www.rc-city.de/savoex-bsm-5065-pro-530-kv-brushless-aussenlaeufer-motor-2158

- Is een motor van deze kracht toereikend voor het beoogde doel?

Ik heb eens een 6 meter Ka-8 gehad...daar heeft Sander (PH-SVV) de motor/regelaar/accu voor uitgezocht en die kist ging fixs naar boven...maar ja wat zat daar ook al weer in...

Accu:

Ivm de zwaartepunt ligging kunnen we wel wat gewicht in de neus hebben en gezien de inrichting zou twee accus optimaal zijn ( links en rechts naast de motor gepositioneerd). Die twee worden dan parallel aangesloten.
    - mag dat?
    - zijn daar Y stekkers voor?
    - hoeveel cellen/capaciteit is juist voor deze motor..gelijk maar bv 2 stuks 12 cellen en bv 5000 mHh?
    - indien je een advies hebt kun je een linkje plaatsen ( bv van HK)

Reductie
    Gevoelsmatig denk ik dat een reductie het rendement behoorlijk kan verhogen. Een heli reductie zal wel ergens in de buurt van...tja 1: 5 liggen? Maar dat is natuurlijk veel te veel voor een klapprop. Voor een grote prop denk ik dat 1:2 tot 1:2,5 het best zou zijn
    - klopt dat?
    - bestaan dergelijke reducties voor deze zware E- motoren?

Prop
    - wat is een geschikte afmeting klapprop bij directe aandrijving?
    - wat is een geschikte klapprop bij toepassing van een reductie?

Aan een ieder:
    Wanneer je ons wat kunt adviseren dan graag...

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er moesten vandaag wat plaatjes op de mail naar de diverse sponsoren..

Moet ik jullie natuurlijk niet vergeten....eigenlijk de belangrijkste sponsoren...nee niet met geld of spullen maar met "geestelijke bijstand" nooit weg!!

De sponsoring van spullen begint overigens nu ook behoorlijk op gang te komen.

Veel laserwerk van RC Europe:https://www.rc-europe.eu/

Bossen sterke servo's van Savox Duitsland:https://www.rc-city.de/

En we zijn nog met diverse grote merken bezig..info volgt later....

Wat betreft de reportages..we zijn bezig met FMT en de contacten het Modelzweefmagazine "Aufwind" lopen (ze gaan hoogstwaarschijnlijk mee op expeditie). http://www.aufwind-magazin.de/
    100_8199.JPG 100_8200.JPG 100_8201.JPG

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Weer een stukkie verder....het merendeel van de beplating zit op de rompgondel en de neusbeplating kan zodra de motor er is...wordt door Philipp Gardemin ( redacteur magazine Aufwind) aan gewerkt.

Verder zitten de katrollen voor de stuurkabels er in evenals de servo's voor richting- en hoogteroer. Totaal zijn er 5 servo's nodig. Waarom Savox er dan 10 heeft gezonden...we zullen het allemaal wel gaan zien...geduld...
    100_8363.JPG 100_8361.JPG 100_8362.JPG

De bouw van de vleugelhelften komt al bijna in beeld....

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De voorbereidingen voor de assemblage van de Hols der Teufel vleugels zijn gestart..

Als laatste bij de bouw gaat de neusbeplating ( strook 0,4 mm triplex) er op hoe zet je dat vast.??/..met veel klemmetjes...maar waar zet je die klemmetjes aan vast..???uh...
    Aan een klein liggertje waarvoor er dus nog een happie uit de ribben moest... paar magneten op de tafel en het zit er in bij alle ribben..
    100_8377.JPG

Eerst maar eens de liggers en lijsten samenstellen..is steeds een sandwich van 2 stuks 1 mm triplex buitenlaag en 4 mm dik grenen vulling (al of niet meerdere lagen op elkaar)...Zo...de ene zijkant van de triplex laag zit op de tafel...
    100_8380.JPG

Toen fff bij de hofleverancier geweest. Dat zeg ik... Gamma...en een hele bos first quality grenen van 4 mm dikte en in diverse breedtes gehaald...dat valt bij mij in de categorie boodschappen doen..de directie heeft daar een andere definitie van maar die van mij vindt ik leuker...
    100_8379.JPG

Met de zaagmachine en de precisie slijpinrichting wordt eea tot op 0,1 mm nauwkeurig op breedte gemaakt...zoals je ziet verloopt dit proces geheel automatisch..want ik zit achter de pc..en een bakkie thee...
    100_8381.JPG

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nog fff en dan zitten alle 8x4 mm grenen liggers op de triplex dekplaten...daarna kunnen de plaatselijk vullingen er in...
    100_8387.JPG 100_8389.JPG

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het binnenwerk van de liggers..
    100_8390.JPG

De ribben worden eerst voor het heleluchtkanon keurig recht gestookt en dan kunnen ze er één voor één in..netjes gesteund met blokken want Waagerecht und Senkrecht staan hoog in het vaandel. Lengte van een vleugelhelft 2500 mm x koorde 650 mm. Uiteraard zitten alle gaten voor de struts schetsplaten etc. al in de liggers...
    100_8390.JPG 100_8392.JPG 100_8393.JPG

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De HdT vleugels zijn nagenoeg af...
    100_8407.JPG

...dus maar weer even verder met de rompgondel. De motor kan er in...
    100_8402.JPG

Op de begane grond zitten de servo's , de motoraccu's en de boordaccu's.
    En op de 1e etage zitten de ESC ( niet deze want er komt een andere in) en de Powerbox...
    100_8403.JPG

De 2 stuks 35 Mc ontvangers hebben een plekje op zolder gekregen...
    100_8404.JPG

En vanuit de cockpit is de zaak op te starten en de boordaccu spanning te monitoren...
    100_8406.JPG

Morgen een begin maken met de front beplating met gat voor de motorkoellucht en een luik voor toegang tot het inwendige.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We kunnen zo zoetjes aan het bekleden van de Hols der Teufel gaan voorbereiden.

De keuze is gevallen op Profi Cover (TC Practical Scale).

Voor diegenen die Profi Cover niet kennen...een semi doorzichtig wit weefsel wat voorzien is van een kleeflaag en met de strijkbout kan worden aangebracht en gespannen. Het materiaal heeft een breedte van 730 mm wat dus heel goed van pas komt op de vleugelkoorde van 650 mm.

Om dat keurig op de rompgondel te krijgen worden op dit moment alle overgangen van de constructie weggewerkt met smalle triplex strips zodat het oppervlak straks geen oneffenheden gaat vertonen...

100_8412.JPG

Rene...je stukkie gaas komt hier te zitten...
    100_8413.JPG

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Voor de aandrijving is de keuze gevallen op een Dualsky motor en regelaar.
    Deze componenten alsmede de beide dikke lipo's, en prop worden geleverd door het Zwitserse bedrijf Leomotion.
    https://www.leomotion.com/

We zijn Urs Leodolter meer dan dankbaar voor deze ondersteuning....en die dank zullen we na het bekleden van het model dan ook duidelijk in beeld brengen... Tzt zullen Savox en Powebox ook een prominente plek op het model krijgen...oppervlak plenty!!

HDT LEOmotion.png Hol's der Teufel (Leomotion).png

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De laatste lootjes voor dat ik met het bekleden van de Hols der Teufel kan beginnen....het aanbrengen van de vleugelneus beplating.

Aangezien de beplating van 0,4 mm tripex vrij kwetsbaar is heb ik de neussectie opgevuld met zacht balsa.
    - eerst lange stroken er op geplakt
    - dan bij elke rib met een dubbele zaag ( met een vulling er tussen) een groefje er in gemaakt
    - in die groefjes een sjabloon geplakt....met dank aan RC Europe!!

Nu was het een kwestie van met de David schaaf er langs en met het schuurblok schuren totdat de gelaserde sjabloontjes geraakt werden. Om indeuken te voorkomen ook nog een kleine grenen ligger in het voorste punt van de neusradius verwerkt...

IMG_20200130_124847.jpg

In aanvulling op het originele ontwerp had ik al achter de voorste ligger een extra stripje aangebracht...en dat heb ik nu nodig..om de neusplaat te kunnen vastzetten...
    IMG_20200130_124833.jpg

Dan een spannend moment..de eerste neusplaat er op. Tot aan de beslagdelen voor de struts helemaal uit een stuk...dan levert het ook nog sterkte op.

- plaat aan buitenzijde nat gemaakt met de plantenspuit..en een paar keer herhaald
    - houtlijm op de ligger (alleen de extra strips)
    - één zijde klemmen er op
    - plaat er om heen buigen en aan de andere zijde de klemmen er op...tijd genoeg maar ondertussen nog fff een keer nat gemaakt
    - en nadat de plaat droog was zit het nu mooi gespannen over de opvulling....
    IMG_20200130_122432.jpg

De neussectie wordt niet bekleed maar die moet gebeitst worden en dat is een dusdanig markant punt van de kist dat ik toch maar deze werkwijze gevolgd heb.

De motor is ondertussen ook binnen en de bekleding is op transport gezet dus we kunnen volop verder...

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Hols der Teufel is ondertussen geheel in de Profi Cover gezet. Dat waren heel wat strekkende- en vierkante meters. Maar met dit type bekleding is het lekker profi werken. Het heeft veel weg van Dacron wat op de grote vliegerij zit maar dan met kleeflaag. Het is wat zwaarder ( en veel sterker) dan Oratx en de hechting is formidabel. Het laat zich uiterst gemakkelijk verwerken en de krimp met het strijkijzer is uitstekend..voor je het weet zit alles er trommelstrak op. Was een heerlijke klus met veel dank aan Detlef voor de levering van de ProfiCover.!!

Dit zijn geen vleugels maar de rolroeren..tja..allemaal een maatje groter dan jullie over het algemeen gewend zijn...:p
    IMG_20200222_110010.jpg

De voorlijsten van de vleugel (welke bekleed zijn met 0,4 mm triplex en in kleur gebeitst) zijn gelijk het origineel niet bekleed wat mooi bij de rest afsteekt...
    IMG_20200222_110110.jpg

Het beestje heeft ook zijn naam gekregen...met zoals altijd grote dank aan onze Max....!!!
    IMG_20200222_110138.jpg

Zoals in de aanhef gezegd ...we verrichten opbouwend werk...de staartsectie is samengesteld ..de struts zitten er aan en nu kunnen de stuurkabels aangelegd worden..zo'n 12 meter kabel maar ach..ze kosten maar een kwartje per meter bij de kabelgigant om de hoek dus niet getreurd...
    IMG_20200222_110149.jpg

De Mol, Ecstacy, Dopieman en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Alvast ter inspiratie:

strutter, Henri Kaper en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er zou toch wat onderweg zijn uit Zwitserland??? Nog nix gezien...

18. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Ik ga er nog een keer achteraan...

Deel Deze Pagina