homebrew dlg , HELIOS src

zie ik dat goed? ligt die disser op de polaris zijn onderzijde niet eens mooi recht? ik zie precies golvingen op de foto...

hehe, en het vlieggewicht.... tussen de 240 -380 gram :) ze hebben er ook maar een gokje op gegooid

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf verwacht ik dat er holle vleugels met voldoende stevigheid en vormvastheid ontworpen gaan worden.

Tropische groeten!!

OswaldO

oswald,

?????

die zijn er toch al ? dat is de meest gebruikte bouwwijze.

de stevigheid hangt af van de constructietechniek en het gebruikte materiaal , aangezien dezelfde constructietechniek door de meeste bouwers gehandteerd word vermoed ik dat deze optimaal is en zal enkel door sterker=zwaarder materiaal te gebruiken er een grotere stevigheid verkregen worden.

de bekende dlg's met holle vleugel zijn toch stevig genoeg , ze kunnen vlot naar 60 meter en meer gesmeten worden.

-kristof-

Zelf verwacht ik dat er holle vleugels met voldoende stevigheid en vormvastheid ontworpen gaan worden.

Tropische groeten!!

OswaldO

Tropische groeten!!

OswaldO

Bevlogen door de TROPENKOLDER. Afvoeren in een maliënkolder zou ik zeggen.:grin:

oswald,

?????

die zijn er toch al ? dat is de meest gebruikte bouwwijze.

Tropische groeten!!

OswaldO

Oswald,

De ervaring leert dat een vleugel met een massieve kern beter bestand is tegen mid-airs.
Ander groot voordeel is dat de massieve vleugel in 1 lijmgang gemaakt kan worden.
Dikke vleugels zullen momenteel nog wat lichter zijn in schalenbouwwijze, maar ik verwacht dat er nog wat ontwikkelingen gaande zijn om dat nadeel de kop in te drukken.

Bas

bas,

ik hoop ook op lichter kern materiaal maar voorlopig komt er geen lichtere rohacell aan , een meer elastische versie zou op de markt worden gebracht maar daar heb ik natuurlijk niets aan.

verder zou er lichter spread-tow weefsel op komst zijn maar nog geen datum...

misschien bestaat er wel een ander en lichter drukvast schuim? maar ik heb dit nog niet ontdekt.

-kristof-

Kristof,

Erg mooi. Ik ben benieuwd of je met vliegen verschil merkt.

P.s. Rohacell neemt gemakkelijk vocht op dus een dichte huid is wat dat betreft een voordeel.

Bas

bas,

heb vandaag de helios met blanke lak ge-maidend en tevens ook de eerste keer dat ik met men t8fg en fasst systeem gevlogen heb .

nieuw model nieuwe zender dus moeilijk conclusies trekken maar ik vond dat het toestel goed hoog kwam na het gooien , ik heb helaas geen hoogtemeter meer (r.i.p. met de eerste helios die ik verloren ben door men vorig zendsysteem.)

het was ook 2 weken geleden dat ik gevlogen had en had ook men ballast niet bij maar de indruk was dat hij goed klom.

veel meer dan een indruk zal het waarschijnlijk niet zijn ,ik kan moeilijk geloven dat het een merkbaar verschil opleverd.

-kristof-

bas,

ik hoop ook op lichter kern materiaal maar voorlopig komt er geen lichtere rohacell aan , een meer elastische versie zou op de markt worden gebracht maar daar heb ik natuurlijk niets aan.

verder zou er lichter spread-tow weefsel op komst zijn maar nog geen datum...

misschien bestaat er wel een ander en lichter drukvast schuim? maar ik heb dit nog niet ontdekt.

-kristof-

een beter schuim dan Rohacell zul je niet vinden, hopelijk komt er ooit een lichtere versie Rohacell op de markt. Misschien is het mogelijk om heel veel kleine gaatjes in de kern te boren, maar dit gaat waarschijnlijk ten koste van het oppervlak (zeker als de huid erg dun is).

Bas

een beter schuim dan Rohacell zul je niet vinden, hopelijk komt er ooit een lichtere versie Rohacell op de markt. Misschien is het mogelijk om heel veel kleine gaatjes in de kern te boren, maar dit gaat waarschijnlijk ten koste van het oppervlak (zeker als de huid erg dun is).

Bas

bas,

inderdaad en de freestijd zou onzettend oplopen...

-kristof-

Kristof,

Heb je al een geprobeerd om gewone styrodur kernen te vrezen. Volgens mij kun je dat wel in verschillende soortelijke gewichten krijgen. Wel zal je waarschijnlijk snel drukvastheid verliezen.

Kristof,

Heb je al een geprobeerd om gewone styrodur kernen te vrezen. Volgens mij kun je dat wel in verschillende soortelijke gewichten krijgen. Wel zal je waarschijnlijk snel drukvastheid verliezen.

alex,

inderdaad , de drukvastheid gaat dan sterk achteruit , ik denk dat een vleugel al snel vol vingerafdrukken zal staan...

ik ben trouwens niet ontevreden met het gewicht maar het mag natuurlijk altijd beter...

heb onlangs een set staartdelen gemaakt zonder spread-tow weefsel maar met de meer klassieke opbouw van liggertje en 36gr unidir band, levert een besparing van +- 1.5gr op wat in de neus en besparing van zo'n 6 gr betekend .

-kristof-

Laatst bewerkt:
Drukvastheid is belangrijk, maar nog belangrijker is of deukjes van bijvoorbeeld vingerafdrukken er op een relatief gemakkelijke wijze hersteld kunnen worden. (Hete-vochtige-doek-en-strijkijzer-methode.)

Tropische groeten,

OswaldO

record lanceerhoogte helios

hi,

heb net een bericht ontvangen van peter c , die vertelde me dat in arboga het japanse team gevraagd had de helios te mogen gooien , en ze hadden blijkbaar een toestel mee om de lanceerhoogte te bepalen .

hij is uitgekomen op een niet onaardige hoogte van 67.6 meter, de omstandigheden(wind,ballast) ken ik niet maar ik weet wel dat ik nog flink zal mogen oefenen:D

-kristof-

Denk niet te licht over die Jappen, dat zijn geen kleine jongens.

sumo-hasbro-box.jpg

zie maar dat mijn helios klaar is dan ;) dan zal ik is in actie schieten om peter van zijn troontje te stoten ;) haha

wowww , dit is snel! ;) hij is af :p whiiii
kan ik na men verlof eindelijk gaan smijten!

Als je van uw hobby uw werk kunt maken da moet toch prachtig zijn, ni ?
Ik vind dat hij goed aan't werken is;)

PeterP

waar is de tijd dat peter dit postte :)
was begin januari....

als je zijn evolutie ziet, dan kan ik alleen maar mijn duimen opsteken!

Back