homebrew dlg , HELIOS src

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 21 dec 2010.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    johan,

    het gaat nog wat op en af , soms voel ik me weer beter , even later kan ik weer geen poot meer verzetten.

    helios in top 3? welk belgische top piloot gaat volgend jaar met de helios vliegen?

    -kristof-
     
  2. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Dat zal afhangen van jou hé:wink:
    Hoeveel vliegers kan je klaar hebben tegen de eerste wedstrijd ?
    Ik heb nog ni beslist met welke ik het dit jaar ga proberen om de top 3 het vuur aan de hielen te leggen:)
    PeterP
     
  3. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    peter,

    haha , een helios kandidaat , ik zal er zeker tien klaar hebben tegen dan , dus keuze genoeg ...al gedacht welke kleur je wil?

    neen, ik doe men best maar ik kan niets beloven , ik hoop binnen 1a2 maanden de eerste in de lucht te krijgen ...(vanaf dan kan ik op relatief korte termijn er nog wel 1'tje maken)

    ik denk er sterk aan nog een tweede mal voor de vleugel te frezen , geheel volgens GT's recept.
    dit zal met de nieuwe zone v2 profielen zijn en aangezien de de vleugelvorm die ik nu gebruik nagenoeg dezelfde is als die van GT's nieuwe zone zal deze vleugel dus eigenlijk een zone v2 worden

    -kristof-
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2011
  4. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Kristof,
    Ik zit niks in met de kleur:Fade-color
    Hoe hij vliegt is veel belangrijker.
    En wie weet tegen het eind van het seizoen vliegen we iedereen naar huis:banana:
    In ieder geval zijt gij goe bezig maat.
    Zie maar da ge snel genezen zijt:oops:

    PeterP
     
  5. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    t'is al aan't beteren , aan mijn laatste post kunt ge zien da ik al weer vol wilde plannen zit:):):)

    -kristof-
     
  6. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    peter p is niet de enige die zin heeft in de helios er is nog een peter ike dus

    gr peter
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik ken nog wel meer Peters:D
     
  8. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    de nieuwe mallen voor de staartdelen zijn klaar .

    stabilo heeft het ht 22 profiel en heeft een oppervlak van 2.1dm² , mijn vorige stabilo had een oppervlak van 2.33dm² , hierbij hoop ik iets gewicht te sparen dat dan weer naar het grotere kielvlak kan gaan , die 2.1 nu staat ook beter in verhouding met de vleugel...

    kielvlak heeft het edge vertical profiel en een oppervlak van 2.1 dm² (vorige 1.8 dm²)
    dit zou het toestel sneller in een rechte lijn moeten brengen na de worp)

    ik ben eens benieuwd naar het daadwerkelijke verschil op het veld ik hoop er volgende week ergens 1 van elk klaar te krijgen , maar ik heb eerst nog een vleugel nodig , die gaat hopelijk morgen in de mal.

    -kristof-
     
  9. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    foto's vergeten...
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Wanneer werk jij?:confused:
     
  11. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Als je van uw hobby uw werk kunt maken da moet toch prachtig zijn, ni ?
    Ik vind dat hij goed aan't werken is;)

    PeterP
     
  12. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    k'heb net een tweede vleugel uit de mal gehaald en deze is stukken beter dan de eerste.
    kwam er zeer vlot uit en het gewicht zit ook prima ,alleen niet torsiestijf , maar ik wist dat dit zo ging zijn .
    ik ga de volgende met koolstof d-box maken om voldoende torsiestijfheid te bekomen.

    glasmat van 25 gr gebruikt zoals bij de staartdelen , ziet er prima uit!

    vleugel zonder servo's 107 gram (met pva er nog op dus misschien ietje lichter)

    -kristof-[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    107 gram vind ik erg netjes voor een zelfbouw vleugel!
    Ik neem aan dat je de servo's wil inbouwen in de koolstof patches op de vleugel nagenoeg in het midden? wat voor aansturing wil je dan gebruiken? als je de aansturing wil maken zodat de ailerons gewoon met een stuurstang en hoorntje worden aangestuurd zou ik de servo's persoonlijk iets meer naar buiten zetten. dit ivm torsie van de aileron.

    om de torsie van de totale vleugel te verbeteren zou je ook nog disser kunnen overwegen.
     
  14. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    dat begint er op te lijken!!!!

    Hoe is de torsiestijfheid van de flaps (25 grams glas lijkt me weinig).

    P.s. Zit er een webbing in de flaps?


    Bas

    @ Robert14,

    Zie post #16 voor de RDS.
     
  15. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    ...voor een zelfbouwvleugel.....alle vleugels zijn toch zelfbouw!

    door de geringe dikte van de vleugel zijn er weinig opties qua servo positie (toch voor de ds09)

    -kristof-
     
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    torsiestijfheid van de vleugel is ondermaats (zoals wel verwacht) maar ik wou de ligger en LE zien na uitharden , en deze zijn goed!

    de flaps gaan een doubler krijgen in glas (25 of 50 gr)
    en eventueel webbing ertussen (moet dan een heel dun freesje bestellen (0.1 ofzo..) dan zou ik deze als eerste frezen , webbing erin verlijmen en dan kern met webbing frezen

    -kristof-



     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik bedoelde me zelfbouw in verhouding tot de commercieel verkrijgbare modellen ;) als je dunne ailerond hebt krijg je misschien problemen met de stijfheid zoals bas ook al zegt. daarom bedoelde ik dus om de servo zo ver mogelijk naar het midden van de ailernd te verplaatsen, maar dat is blijkbaar dus niet mogelijk.
     
  18. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    ik bedoelde ook wat ik zei , de commercieel verkrijgbare modellen zijn toch ook zelfbouw projecten van bepaalde personen, daarom hoeft er geen verschil in kwaliteit en gewicht te zijn met diegene die ik maak.

    heb net 1 aileron ingesneden en de torsiestijfheid valt nog wel mee zo , ik denk dat een doubler zal volstaan.


    ik weet dat het profiel zeer dun is en vooral aan het aileron, maar dat is de rede dat het profiel net zo goed presteert.
    en ik denk met de constructie techniek die ik gebruik het mogelijk is met dergelijke profielen te werken .


    -kristof-


     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  19. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Kristof (of is het eigentlijk feitelijk Christophe ?)

    Gezien Bas' kommentaar, denk ik dat die gaat bestellen.:thumbsup:

    Hoe liggen jouw prijzen in verhouding tot de konkurrentie makker ? :hammer:

    Breng je der ééntje mee naar de vergadering van de feedeerasie op 30 januarie aanstaande zodat we kunnen zien welk vlees we in de kuip hebben ? :schrik: maw : zijn de flaps stijf genoeg of benodigen die nog een extra dosis Viagra?

    Groetjes van tussen de Franse koetjes,

    Yves
    Topgun 18
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  20. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi yves,

    de ailerons zijn denk ik fluttervrij (test zal dit moeten uitwijzen) maar een kleine toedining van dat blauwe spul kan geen kwaad denk ik:)

    de aileron is net ietje minder stijf als die van de vleugel waarmee ik het ganse jaar zonder enige flutter heb gevlogen , dus een doubler in glas volstaat denk ik.

    ik moet eens nazien hoeveel een heel toestel me kost en dan kan ik een prijs bepalen maar ik wil deze toch wel scherp houden :fadein:

    waar is die vergadering en is die door iedereen vrijblijvend bij te wonen?

    -KristoF-

     

Deel Deze Pagina