homebrew dlg , HELIOS src

Hop Kristof, terug uit dat bed en verder werken! Alvast welkom in het nieuwe jaar en dat we Helios in de top 3 van het BK mogen verwachten!
Cheers,
Johan

johan,

het gaat nog wat op en af , soms voel ik me weer beter , even later kan ik weer geen poot meer verzetten.

helios in top 3? welk belgische top piloot gaat volgend jaar met de helios vliegen?

-kristof-
 
johan,

het gaat nog wat op en af , soms voel ik me weer beter , even later kan ik weer geen poot meer verzetten.

helios in top 3? welk belgische top piloot gaat volgend jaar met de helios vliegen?

-kristof-

Dat zal afhangen van jou hé:wink:
Hoeveel vliegers kan je klaar hebben tegen de eerste wedstrijd ?
Ik heb nog ni beslist met welke ik het dit jaar ga proberen om de top 3 het vuur aan de hielen te leggen:)
PeterP
 
peter,

haha , een helios kandidaat , ik zal er zeker tien klaar hebben tegen dan , dus keuze genoeg ...al gedacht welke kleur je wil?

neen, ik doe men best maar ik kan niets beloven , ik hoop binnen 1a2 maanden de eerste in de lucht te krijgen ...(vanaf dan kan ik op relatief korte termijn er nog wel 1'tje maken)

ik denk er sterk aan nog een tweede mal voor de vleugel te frezen , geheel volgens GT's recept.
dit zal met de nieuwe zone v2 profielen zijn en aangezien de de vleugelvorm die ik nu gebruik nagenoeg dezelfde is als die van GT's nieuwe zone zal deze vleugel dus eigenlijk een zone v2 worden

-kristof-
 
Laatst bewerkt:
peter,

haha , een helios kandidaat , ik zal er zeker tien klaar hebben tegen dan , dus keuze genoeg ...al gedacht welke kleur je wil?

neen, ik doe men best maar ik kan niets beloven , ik hoop binnen 1a2 maanden de eerste in de lucht te krijgen ...(vanaf dan kan ik op relatief korte termijn er nog wel 1'tje maken)

ik denk er sterk aan nog een tweede mal voor de vleugel te frezen , geheel volgens GT's recept.
dit zal met de nieuwe zone v2 profielen zijn en aangezien de de vleugelvorm die ik nu gebruik nagenoeg dezelfde is als die van GT's nieuwe zone zal deze vleugel dus eigenlijk een zone v2 worden

-kristof-

Kristof,
Ik zit niks in met de kleur:Fade-color
Hoe hij vliegt is veel belangrijker.
En wie weet tegen het eind van het seizoen vliegen we iedereen naar huis:banana:
In ieder geval zijt gij goe bezig maat.
Zie maar da ge snel genezen zijt:oops:

PeterP
 
Kristof,
Ik zit niks in met de kleur:Fade-color
Hoe hij vliegt is veel belangrijker.
En wie weet tegen het eind van het seizoen vliegen we iedereen naar huis:banana:
In ieder geval zijt gij goe bezig maat.
Zie maar da ge snel genezen zijt:oops:

PeterP

t'is al aan't beteren , aan mijn laatste post kunt ge zien da ik al weer vol wilde plannen zit:):):)

-kristof-
 
hi,

de nieuwe mallen voor de staartdelen zijn klaar .

stabilo heeft het ht 22 profiel en heeft een oppervlak van 2.1dm² , mijn vorige stabilo had een oppervlak van 2.33dm² , hierbij hoop ik iets gewicht te sparen dat dan weer naar het grotere kielvlak kan gaan , die 2.1 nu staat ook beter in verhouding met de vleugel...

kielvlak heeft het edge vertical profiel en een oppervlak van 2.1 dm² (vorige 1.8 dm²)
dit zou het toestel sneller in een rechte lijn moeten brengen na de worp)

ik ben eens benieuwd naar het daadwerkelijke verschil op het veld ik hoop er volgende week ergens 1 van elk klaar te krijgen , maar ik heb eerst nog een vleugel nodig , die gaat hopelijk morgen in de mal.

-kristof-
 
foto's vergeten...
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hi,

k'heb net een tweede vleugel uit de mal gehaald en deze is stukken beter dan de eerste.
kwam er zeer vlot uit en het gewicht zit ook prima ,alleen niet torsiestijf , maar ik wist dat dit zo ging zijn .
ik ga de volgende met koolstof d-box maken om voldoende torsiestijfheid te bekomen.

glasmat van 25 gr gebruikt zoals bij de staartdelen , ziet er prima uit!

vleugel zonder servo's 107 gram (met pva er nog op dus misschien ietje lichter)

-kristof-
full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
107 gram vind ik erg netjes voor een zelfbouw vleugel!
Ik neem aan dat je de servo's wil inbouwen in de koolstof patches op de vleugel nagenoeg in het midden? wat voor aansturing wil je dan gebruiken? als je de aansturing wil maken zodat de ailerons gewoon met een stuurstang en hoorntje worden aangestuurd zou ik de servo's persoonlijk iets meer naar buiten zetten. dit ivm torsie van de aileron.

om de torsie van de totale vleugel te verbeteren zou je ook nog disser kunnen overwegen.
 
Kristof,

dat begint er op te lijken!!!!

Hoe is de torsiestijfheid van de flaps (25 grams glas lijkt me weinig).

P.s. Zit er een webbing in de flaps?


Bas

@ Robert14,

Zie post #16 voor de RDS.
 
107 gram vind ik erg netjes voor een zelfbouw vleugel!
Ik neem aan dat je de servo's wil inbouwen in de koolstof patches op de vleugel nagenoeg in het midden? wat voor aansturing wil je dan gebruiken? als je de aansturing wil maken zodat de ailerons gewoon met een stuurstang en hoorntje worden aangestuurd zou ik de servo's persoonlijk iets meer naar buiten zetten. dit ivm torsie van de aileron.

om de torsie van de totale vleugel te verbeteren zou je ook nog disser kunnen overwegen.

...voor een zelfbouwvleugel.....alle vleugels zijn toch zelfbouw!

door de geringe dikte van de vleugel zijn er weinig opties qua servo positie (toch voor de ds09)

-kristof-
 
torsiestijfheid van de vleugel is ondermaats (zoals wel verwacht) maar ik wou de ligger en LE zien na uitharden , en deze zijn goed!

de flaps gaan een doubler krijgen in glas (25 of 50 gr)
en eventueel webbing ertussen (moet dan een heel dun freesje bestellen (0.1 ofzo..) dan zou ik deze als eerste frezen , webbing erin verlijmen en dan kern met webbing frezen

-kristof-



Kristof,

dat begint er op te lijken!!!!

Hoe is de torsiestijfheid van de flaps (25 grams glas lijkt me weinig).

P.s. Zit er een webbing in de flaps?


Bas

@ Robert14,

Zie post #16 voor de RDS.
 
ik bedoelde me zelfbouw in verhouding tot de commercieel verkrijgbare modellen ;) als je dunne ailerond hebt krijg je misschien problemen met de stijfheid zoals bas ook al zegt. daarom bedoelde ik dus om de servo zo ver mogelijk naar het midden van de ailernd te verplaatsen, maar dat is blijkbaar dus niet mogelijk.
 
ik bedoelde ook wat ik zei , de commercieel verkrijgbare modellen zijn toch ook zelfbouw projecten van bepaalde personen, daarom hoeft er geen verschil in kwaliteit en gewicht te zijn met diegene die ik maak.

heb net 1 aileron ingesneden en de torsiestijfheid valt nog wel mee zo , ik denk dat een doubler zal volstaan.


ik weet dat het profiel zeer dun is en vooral aan het aileron, maar dat is de rede dat het profiel net zo goed presteert.
en ik denk met de constructie techniek die ik gebruik het mogelijk is met dergelijke profielen te werken .


-kristof-


ik bedoelde me zelfbouw in verhouding tot de commercieel verkrijgbare modellen ;) als je dunne ailerond hebt krijg je misschien problemen met de stijfheid zoals bas ook al zegt. daarom bedoelde ik dus om de servo zo ver mogelijk naar het midden van de ailernd te verplaatsen, maar dat is blijkbaar dus niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Kristof,

dat begint er op te lijken!!!!

Hoe is de torsiestijfheid van de flaps (25 grams glas lijkt me weinig).

P.s. Zit er een webbing in de flaps?

Bas

Kristof (of is het eigentlijk feitelijk Christophe ?)

Gezien Bas' kommentaar, denk ik dat die gaat bestellen.:thumbsup:

Hoe liggen jouw prijzen in verhouding tot de konkurrentie makker ? :hammer:

Breng je der ééntje mee naar de vergadering van de feedeerasie op 30 januarie aanstaande zodat we kunnen zien welk vlees we in de kuip hebben ? :schrik: maw : zijn de flaps stijf genoeg of benodigen die nog een extra dosis Viagra?

Groetjes van tussen de Franse koetjes,

Yves
Topgun 18
 
Laatst bewerkt:
hi yves,

de ailerons zijn denk ik fluttervrij (test zal dit moeten uitwijzen) maar een kleine toedining van dat blauwe spul kan geen kwaad denk ik:)

de aileron is net ietje minder stijf als die van de vleugel waarmee ik het ganse jaar zonder enige flutter heb gevlogen , dus een doubler in glas volstaat denk ik.

ik moet eens nazien hoeveel een heel toestel me kost en dan kan ik een prijs bepalen maar ik wil deze toch wel scherp houden :fadein:

waar is die vergadering en is die door iedereen vrijblijvend bij te wonen?

-KristoF-

Kristof (of is het eigentlijk feitelijk Christophe ?)

Gezien Bas' kommentaar, denk ik dat die gaat bestellen.:thumbsup:

Hoe liggen jouw prijzen in verhouding tot de konkurrentie makker ? :hammer:

Breng je der ééntje mee naar de vergadering van de feedeerasie op 30 januarie aanstaande zodat we kunnen zien welk vlees we in de kuip hebben ? :schrik: maw : zijn de flaps stijf genoeg of benodigen die nog een extra dosis Viagra?

Groetjes van tussen de Franse koetjes,

Yves
Topgun 18
 
Back
Top