homebrew dlg , HELIOS src

De winglet kan kleiner gemaakt worden door een U-vorm met een breedte van max ca. 10mm(?) rond de vleugeltip te vouwen en dan middels een carbon staafje de winglet vast te zetten. Staafje door de vleugeltip verbinden aan de carbon ligger zou best zijn en door de beide U delen. Let op dat deze winglet al eerder ontworpen is maar dat er van afgezien werd vanwege het gewicht..

Verder zou het aerodynamisch beter zijn om de achterkant van de winglet met een radius af te ronden.. om daarmee te voorkomen dat er twee vortexes gaan ontstaan..

Laatst bewerkt:
oswald,

word met een bolfrees gefreesd en de maten zijn wel goed denk ik .

het lijkt misschien wat groot op de tekening , ruwe maten zijn 30 hoog en 30 lang wat mij ideaal lijkt

ik verwacht dat de gemonteerde winglet niet meer dan het gewicht van een gemonteerde werpstift bij brengt

-kristof-

De winglet kan kleiner gemaakt worden door een U-vorm met een breedte van max ca. 10mm(?) rond de vleugeltip te vouwen en dan middels een carbon staafje de winglet vast te zetten. Staafje door de vleugeltip verbinden aan de carbon ligger zou best zijn en door de beide U delen. Let op dat deze winglet al eerder ontworpen is maar dat er vanaf gezien werd vanwege het gewicht..

Verder zou het aerodynamisch beter zijn om de achterkant van de winglet met een radius af te ronden.. om daarmee te voorkomen dat er twee vortexes gaan ontstaan..

yves, (en de rest natuurlijk ook)

hier zijn al enkele plaatjes van de helios winglet .

ik ben van plan 20mm van de vleugeltip aftesnijden om dan de winglet te verlijmen .
zo komt de ligger zo'n 10mm uit de vleugel (die dus niet afsnijden)
en voorzie ik in de winglet nog zo'n 20a30mm carbon dat uitsteekt .
zo kunnen de ligger en het carbon van de winglet degelijk met elkaar verlijmd worden en volstaat het om een enkel laagje dun weefsel op de naad aan te brengen om weer een mooi geheel te krijgen.

Ziet er allemaal heel goed uit. De verbinding winglet/vleugelligger is waarschijnlijk een "overkill" maar natuurlijk beter te stevig als te zwak.

Mijn winglets hangen met de figuurlijke tip van de vingernagels aan de Salpeter en V3 vleugel vast, middels een carbon/balsa/carbon plaatje van 1mm dik wat zowel in de vleugels als in de winglet steekt. En niet meer als een paar mm in de winglet en 3mm in de vleugeltip. Alles verlijmd met 5min epoxy en microballoon en daarna verstevigd met een strip 43g glasmat onder en boven.

Tot nu toe (na drie jaar werpen) is die verbinding steviger gebleken als op de originele FW4 vleugel met winglet. Alleeen moet je de trailing edge van de winglet iets afronden om de vingers te sparen (zoals op een peg).

Groetjes van een OW (overtuigde wingletter)

Yves

Zo weer terug van het staatsbezoek dat Jaap en ik hebben afgelegd naar Haacht België. Haacht, het dorp waar de Helios sinds kort geproduceerd wordt.
Het bezoek was tweeledig, 1 de freesmachine van Kristof bekijken omdat ik graag ook een andere snellere freesmachine wil van dit type maar dan met andere afmetingen.
Het tweede gedeelte was het samen vliegen op 2 verschillende veldjes.

We werden zeer vriendelijk ontvangen door de familie Verschoren en getrakteerd op koffie en later in de middagpauze op een heerlijk stuk taart.

De hele happening begon met het uitwisselen van de gebruikelijke geschenken, wij ontvingen een romp (met textreme carbon)
DSC05121.jpg

En de familie Verschoren van ons een tafelkleed dat in dank werd aanvaard en direct op de tafels werd uitgespreid.
Weliswaar in een ander design maar we hopen dat ook hier de passende vleugels bij gemaakt gaan worden.

tafelkleed.jpg

Na de koffie vliegen.
Het eerste veld was werkelijk heel erg lastig om te vliegen en hier had Kristof duidelijk het thuisvoordeel totdat ik toch maar weer met de gebruikelijke 100 gram ballast vloog en vanaf toen prima kon meekomen.

Op dit veld heb ik ook met de Helios gevlogen, te kort, veel te kort maar ik ben altijd flink gespannen als ik met het model van een ander mag vliegen, ik doe dit zelden.
Het model gooit wel heel erg makkelijk hoog (profiel), geeft de thermiek makkelijk aan. Toen ik er mee vloog was het zonder ballast en dit voelde goed aan. Zelf had ik toen al 50 gram ballast gestoken maar de Helios kan met minder toe, loopt makkelijk.
De aileron-uitslagen waren wel dermate anders dat ik moeite had om de bochtjes zo te vliegen als ik zou willen.Maar met 5 starts had ik dit ook wel onder de knie gekregen. Maar zoals gezegd, ik vlieg leiver niet met de kist van een ander.

Na de lunch naar een modelvliegclub in de buurt waar we hebben laten zien dat er heus wel thermiek is op dit soort dagen. Jaap was fantastisch in het aangeven van de bellen en van tijd tot tijd zaten we echt sky-high. Tot verbazing van omstanders.

Een geslaagde dag en was het minder ver weg dan gingen we vaker samen trainen, dat is zeker.
En ik wissel graag rompen tegen tafelkleden:D
De romp 34 gram qua stijfheid vergelijkbaar met rompen die ik tot nu toe gekocht of geschonken heb gekregen. Kristof, een hele mooie prestatie.
En meteen compleet met een servo,accu,ontvangerschot, ballastpijp en ballast. Waar krijg je dat vandaag de dag nog?

Loet

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met het leuk beschrijvende relaas!

De meubelen zien er nagenoeg gelijk uit aan die we tot 3 jaar geleden ook in onze woonkamer hadden staan! Ik heb spijt dat ik ze weggegeven heb alhoewel ik ze zelf ook gekregen heb van familie.

*LOL* Onze tafelkleedjes liggen opgelagen.. want die kunnen we in Brazilië niet gebruiken. Heb jij trouwens rekening gehouden met het cultuur verschil? :-)

*LOL* Onze tafelkleedjes liggen opgelagen.. want die kunnen we in Brazilië niet gebruiken. Heb jij trouwens rekening gehouden met het cultuur verschil? :-)

Brazilië, ga je daar oerbos omkappen of zo?
Cultuurverschil, met de Belgen? Dacht het niet, die hebben tenminste humor en zelfreflectie, dat mis ik in hier nog wel eens.:D

Loet

Waar zal ik es beginnen... Brazilaans is Português do Brasil, Nijverdal is mijn geboorte en woonplaats. In Brazilië is mijn woonplaats Goiânia, grote stad in het centraal-midden van Brazilië.

Nu weer ON-TOPIC :)

Graag zou ik wat extra fotootjes of misschien zelfs een filmpje zien waar de Helios in verschillende uitvoeringen op te bewonderen is.. ;-)

hi,

binnenkort volgt een bouwverslag...

ik heb vorig weekend men allereerste helios de grond zien ingeboord worden:(:(

op een 40 meter hoogte had ik plotseling geen besturing meer , het was met een nieuwe dx8 zender van spektrum dat ik aan het vliegen was maar denk niet dat dat de reden is , hij functioneerde 2 weken perfect.

ik denk dat ik ofwel de zwartedraad van mijn accupak heb losgetrokken ofwel de solduur van de cellen onderling heb losgekrakt door er wat lood bij te duwen.

ik had namelijk de cellen direct + aan - gesoldeerd zonder draadje tussen , dit ga ik de volgende keer anders doen.

heb nog wat met de helios gevlogen en moet zeggen dat ik hem graag snel en gebalasteerd vlieg , zelfs bij windstil was 330gram perfect.
hij overvliegt zoveel meer terein dan en verliest naar mijn mening niet minder hoogte.

ik vlieg er toch geen slechtere tijden mee , misschien mede door het hoger werpen met ballast.

binnenkort meer

-kristof-

-kristof-

hi,

binnenkort volgt een bouwverslag...

ik heb vorig weekend men allereerste helios de grond zien ingeboord worden:(:(

op een 40 meter hoogte had ik plotseling geen besturing meer , het was met een nieuwe dx8 zender van spektrum dat ik aan het vliegen was maar denk niet dat dat de reden is , hij functioneerde 2 weken perfect.
-kristof-

-kristof-

Vloog er iemand met Assan in de buurt?? De DX8 moet een update hebben om deze "bug" te verhelpen. (geen 1 april)

theo,

heeft de dx8 problemen met een assan in de buurt?

ik zal eens nagaan of er een assan in de lucht hing , er zijn er wel met assan in mijn club....

heb de zender (tot binnen enkele ogenblikken nog geen update gegeven)

-kristof-

Vloog er iemand met Assan in de buurt?? De DX8 moet een update hebben om deze "bug" te verhelpen. (geen 1 april)

Back