Zo weer terug van het staatsbezoek dat Jaap en ik hebben afgelegd naar Haacht België. Haacht, het dorp waar de Helios sinds kort geproduceerd wordt.
Het bezoek was tweeledig, 1 de freesmachine van Kristof bekijken omdat ik graag ook een andere snellere freesmachine wil van dit type maar dan met andere afmetingen.
Het tweede gedeelte was het samen vliegen op 2 verschillende veldjes.
We werden zeer vriendelijk ontvangen door de familie Verschoren en getrakteerd op koffie en later in de middagpauze op een heerlijk stuk taart.
De hele happening begon met het uitwisselen van de gebruikelijke geschenken, wij ontvingen een romp (met textreme carbon)
En de familie Verschoren van ons een tafelkleed dat in dank werd aanvaard en direct op de tafels werd uitgespreid.
Weliswaar in een ander design maar we hopen dat ook hier de passende vleugels bij gemaakt gaan worden.
Na de koffie vliegen.
Het eerste veld was werkelijk heel erg lastig om te vliegen en hier had Kristof duidelijk het thuisvoordeel totdat ik toch maar weer met de gebruikelijke 100 gram ballast vloog en vanaf toen prima kon meekomen.
Op dit veld heb ik ook met de Helios gevlogen, te kort, veel te kort maar ik ben altijd flink gespannen als ik met het model van een ander mag vliegen, ik doe dit zelden.
Het model gooit wel heel erg makkelijk hoog (profiel), geeft de thermiek makkelijk aan. Toen ik er mee vloog was het zonder ballast en dit voelde goed aan. Zelf had ik toen al 50 gram ballast gestoken maar de Helios kan met minder toe, loopt makkelijk.
De aileron-uitslagen waren wel dermate anders dat ik moeite had om de bochtjes zo te vliegen als ik zou willen.Maar met 5 starts had ik dit ook wel onder de knie gekregen. Maar zoals gezegd, ik vlieg leiver niet met de kist van een ander.
Na de lunch naar een modelvliegclub in de buurt waar we hebben laten zien dat er heus wel thermiek is op dit soort dagen. Jaap was fantastisch in het aangeven van de bellen en van tijd tot tijd zaten we echt sky-high. Tot verbazing van omstanders.
Een geslaagde dag en was het minder ver weg dan gingen we vaker samen trainen, dat is zeker.
En ik wissel graag rompen tegen tafelkleden

De romp 34 gram qua stijfheid vergelijkbaar met rompen die ik tot nu toe gekocht of geschonken heb gekregen. Kristof, een hele mooie prestatie.
En meteen compleet met een servo,accu,ontvangerschot, ballastpijp en ballast. Waar krijg je dat vandaag de dag nog?
Loet