homebrew dlg , HELIOS src

werpstift ,winglet

hi,

hier zijn enkele plaatjes van de helios winglet en werpstift(gelijkenissen met bestaande werpstukken berusten louter op toeval8-))

ik heb in de rolroeren ook carbon sok verwerkt , wat de torsiestijfheid zeer ten goede komt.

morgen ga ik een model afbouwen en ik zal gaandeweg wat foto's nemen en on-line zetten.



full



full




full


-kristof-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super!! Ziet er zeer goed uit! De winglets daar hou ik van! Wel hopen dat de wingspan niet over de 1m50 gaat op deze manier.. Uitstekend werk, Kristof!
 
Perfect, Kristof. Trouwens... ook benieuwd hoe je een carbon sok verwerkt heb in de rolroeren..

met een scherp mes een strook van circa 3mm breed uitgesneden en daar een carbon kous rondgetrokken , nadat deze gedrenkt is met epoxy opnieuw in de kern duwen (de kern ligt ondertussen in de mal)

zo raakt de "torque tube" de beide weefsels en heeft deze de maximaal mogelijke hoogte , waardoor het meetste torsiestijfheid bereikt word .

-kristof-
 
Zit dit de pocket voor RDS niet ernstig in de weg?

En op welk gewicht kom je uit met winglet en RDS?


de carbon kous komt net tot tegen de pocket , een vleugel met rds weegt zo'n 140gram en de winglet brengt zo'n 2 gram extra wat vergelijkbaar is met een werpstift .

-kristof-
 
hi,

ik ben aan de bouw van een nieuw toestel begonnen en heb enkele foto's gemaakt .
ik ben nog niet ver geraakt maar de rest komt nog....

full


alle cellen aan elkaar gesoldeert met een draadje tussen .


full


krimpkous eroverheen en laden maar.

full


de servo's voor richting en hoogte (hitec hs45) in de servohouder geschroefd en de draadjes ingekort .
de servoplaat zorgt mee voor de stijfheid van de romp...

morgen meer.

-kristof-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kristof,

Wat soldeertips:

Bij de voedingsstekker heb je het signaalkabeltje doorgeknipt. Beter is het om deze te verwijderen. Het voorkomt dat koperdraadje loskomt en ergens alsnog sluiting gaat geven. Simpel het lipje in de stekker met een speld of mesje omhoog tellen en je trekt het er zo uit.

Om de servokabels nog mooier in te korten kan je volstaan met 1 krimpkousje. Je moet daarvoor zorgen dat de solderingen van de 3 kabels allamaal een beetje verspringen zodat ze elkaar niet kunnen raken. Daarna kan tegelijk om alle drie de kabels 1 stukje krimpkous
______=_________________
__________=_____________
_______________=________

Eem andere manier waarbij je de solderingen wel op 1 plek kan maken gaat alsvolgt:
krimpkousje 1 gaat om de eerste soldering
krimpkousje 2 gaat om de tweede soldering
Krimpkousje 3 gaat om alle 3 de kabels.

Op beide manieren hou je de 3 servokabels mooi bijeen. Nu klinkt het alsof ik mijn solderingen altijd tiptop in orde heb echter is dat ook niet zo hoor. Jij bent zo perfect aan het bouwen dat ik vind dat je die perfectie door moet trekken in de afbouw :)

Persoonlijk zou ik voor lipo's gaan ipv die antieke Nimh's maar dat is een heel ander verhaal.....
 
Ja.. lipo cellen maar oh wee wat een gepruts om daar goed aan te solderen.. Het overige mogelijk noodzakelijke gewicht gebruiken voor een simpele GPS data logger dat mooi referentie materiaal oplevert en een leuke 3D log..
 
Ik soldeer 100x liever Lipo's dan Nimh's. De soldeerlippen van de Lipo's geven een veel betere verbinding dan de polen van de Nimh's. Bij de Nimh's moest ik nogal lang de bout op de polen houden voor een goede versmelting van de tin ondanks een forse bout en gebruik van soldeervet en opschuren van de polen. Tot gevolg dat de Nimh's het aardig warm kregen wat me niet goed lijkt voor de cellen.
Bij Lipo's is binnen 2 sec een perfecte verbinding gemaakt tussen de polen.

Maar ja, ieder zijn voorkeur
 
Even draadje mee helpen vervuilen.

Ben sinds een maand overgestapt op LiPo's. Solderen was eenvoudiger dan ooit. Ik neem niet veel van Theo aan maar de bouwbeschrijving over de Voltage booster was onovertroffen goed.

@ Oswald, ik zag dat je problemen had met een soldeerstation.
Ik gebruik een goedkoop ding van Conrad. Vandaag bestellen, overmorgen in huis.

Als je voor 5.01 Euro aan soldeer besteld heb je ook geen verzendkosten:p

ITS System Information
 
hi allen,

bedankt voor de tip's , dat is mede de reden waarom ik ik het bouwproces on-line zet , anderen kunnen me wijzen op wat sneller, better kan, bedankt!

loet , wij hebben thuis ook zo'n goekoop soldeerstation van conrad maar ik ben toch nog een soldeerbout van het merk weller gaan halen en deze soldeert 10x beter .(constantere t° vermoed ik)

voorlopig hou ik het bij nimh , ik heb het gewicht toch nodig en ze kunnen beter tegen leeglopen als ik ze vergeet uit te trekken.

nudat ik ze met het draadje ertussen heb gesoldeert voel ik met er veilig mee dus.......

(het solderen van de cellen verloopt trouwens zeer makkelijk , grote bout en de cellen zijn in 2sec vertint

-kristof-






Even draadje mee helpen vervuilen.

Ben sinds een maand overgestapt op LiPo's. Solderen was eenvoudiger dan ooit. Ik neem niet veel van Theo aan maar de bouwbeschrijving over de Voltage booster was onovertroffen goed.

@ Oswald, ik zag dat je problemen had met een soldeerstation.
Ik gebruik een goedkoop ding van Conrad. Vandaag bestellen, overmorgen in huis.

Als je voor 5.01 Euro aan soldeer besteld heb je ook geen verzendkosten:p

ITS System Information
 
@Loet: De conrad links werken nogsteeds niet.. Zelf bestelde ik de ZD-99 48 W ANALOOG SOLDEERSTATION met reserve soldeerpunten en kreeg er soldeermiddel bij! Top deal dacht ik.. maar ja... na ca. 10 solderingen hield het er mee op. Lampje brand normaal maar wordt niets eens handwarm. :( Dus naar reparatie gebracht.. daar krijgen ze vaak Conrad spullen want ze werken met 5 mensen en ik ben nog niet aan de beurt.. inmiddels was het sneller dat ik gewoon een nieuwe besteld had.....
 
staartdelen afbouwen

hi,

na het insnijden en in beweging brengen van het scharnier heb ik de roerhoorntjes erin gelijmd.
dit heb ik gedaan na het rohacell in te snijden tot op de onderste huid om een stevige verbinding te hebben.

ik heb ze met secondelijm en microballoon's vastgelijmd

full




vervolgens heb ik de torsiestangen gemaakt uit 0.3mm staaldraad 6cm lang en langs elke kant 15mm omgeplooid.

voor de hoogte heb ik ze 90° t.o.v.elkaar gezet en voor de richting 180°
omdat deze toch iets meer belast word dan de hoogte.


edit: veertjes 180° plooien zowel voor hoogte als voor richting!!!!


full




op het bewegende deel heb ik de torsie veertjes zo dicht mogelijk tegen het roerhoorntje gezet (langs elke kant 1, dus 2 per staartdeel) dit om vervorming tegen te gaan.

en ze wederom met secondelijm vastgelijmd


full
µ



-kristof-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voor de hoogte heb ik ze 90° t.o.v.elkaar gezet en voor de richting 180°
omdat deze toch iets meer belast word dan de hoogte.
Ben je niet bang voor flutter op je hoogteroer dan?
Zelf heb ik bijna een dlg de grond in gejaagd omdat ik flutter kreeg op mijn hoogteroer tijdens de start. :schrik: Kon ik nog maar net corrigeren! :yes:
Weliswaar had ik maar 1 scharnier van 0.3 mm op het hoogteroer zitten en ging het om een mini dlg, maar toch, scharnier was met 180 graden gebogen.
Nadat ik er een 2e scharnier bij hebt gezet, nooit meer flutter gehad.

Op mijn full size heb ik dan toch ook maar gekozen voor 2 scharnieren van 0.3 mm 180 graden gebogen.. wil het risico niet nemen dat ie de grond in gaat.
 
heb we we het over hetzelfde?

het scharnier zelf is een kevlar band en de staaldraadjes dienen enkel om het single pull systeem in uiterste stand (up)te brengen.

gezien het vrij geringe gewicht van de dlg en het toch wel naar achter liggende zwaartepunt kan met minimale kracht het toestel van hogte veranderen.

nog nooit last gehad van flutter zowel op de rollen als op hoogte en richting.

misschien heb jij het op een langere afstand van elkaar geplooid , dit veranderd natuurlijk veel .

-kristof-



Ben je niet bang voor flutter op je hoogteroer dan?
Zelf heb ik bijna een dlg de grond in gejaagd omdat ik flutter kreeg op mijn hoogteroer tijdens de start. :schrik: Kon ik nog maar net corrigeren! :yes:
Weliswaar had ik maar 1 scharnier van 0.3 mm op het hoogteroer zitten en ging het om een mini dlg, maar toch, scharnier was met 180 graden gebogen.
Nadat ik er een 2e scharnier bij hebt gezet, nooit meer flutter gehad.

Op mijn full size heb ik dan toch ook maar gekozen voor 2 scharnieren van 0.3 mm 180 graden gebogen.. wil het risico niet nemen dat ie de grond in gaat.
 
heb we we het over hetzelfde?
Jazeker :yes:
misschien heb jij het op een langere afstand van elkaar geplooid , dit veranderd natuurlijk veel.
Nee, misschien kwam het niet duidelijk uit het verhaal, maar ik had flutter op mijn hoogteroer bij de start. Er zat toen 1 staaldraadje van 0.3 mm in 180 graden gebogen.
Later heb ik er nog 1 bij gezet, ook 180 graden gebogen en heb nooit meer flutter gehad. Dit was op mijn mimi (dlg van 1 meter span)

Op mijn full size heb ik er meteen 2 ingezet. 180 graden gebogen. Ook geen flutter gehad.
Wat ik alleen maar wilde zeggen is, waarom zou je de veerspanning lager maken op je hoogteroer, aangezien de kans op een flutter wel toeneemt en je dit een kist kan kosten..
Geloof me.. waar je echt geen flutter op wil krijgen is je hoogte roer tijdens de start! :D ANGSTZWEET!! Hahaha!
 
Back
Top