homebrew dlg , HELIOS src

hi,

naar mijn gevoel is het zeker sterk genoeg , de tijd zal het uitwijzen maar ik meen me te herinneren dat het minstens even strak is als bij vorige modellen.

ik denk wel vroeger draadjes van 0.5 gebruikt te hebben want ik plooide ze verder uit elkaar voor (naar schatting) dezelfde spanning te hebben.

ik doe dit omdat de servo dan minder afziet en verbruikt.

ik ben er vrij gerust in.

-kristof-

Jazeker :yes:

Nee, misschien kwam het niet duidelijk uit het verhaal, maar ik had flutter op mijn hoogteroer bij de start. Er zat toen 1 staaldraadje van 0.3 mm in 180 graden gebogen.
Later heb ik er nog 1 bij gezet, ook 180 graden gebogen en heb nooit meer flutter gehad. Dit was op mijn mimi (dlg van 1 meter span)

Op mijn full size heb ik er meteen 2 ingezet. 180 graden gebogen. Ook geen flutter gehad.
Wat ik alleen maar wilde zeggen is, waarom zou je de veerspanning lager maken op je hoogteroer, aangezien de kans op een flutter wel toeneemt en je dit een kist kan kosten..
Geloof me.. waar je echt geen flutter op wil krijgen is je hoogte roer tijdens de start! :D ANGSTZWEET!! Hahaha!

Op mijn full size heb ik dan toch ook maar gekozen voor 2 scharnieren van 0.3 mm 180 graden gebogen.. wil het risico niet nemen dat ie de grond in gaat.

Spedter,
Welke lengte heb jij voor je torsiedraadjes gebruikt?
Ik sta op het punt deze in te bouwen.

Alvast bedankt,
Patrick

Gewoon de lengte van je roer die je wil gaan voorzien van een torderend stukje verenstaal van 0.3mm doorsnede door vijf delen. 1/5 is dan je verenstaal draad hoog en daar komen dan nog omgebogen 2 of 3 cm bij aan beide kanten. Dit dus als je 2x verenstaal draadjes gebruikt zoals Kristof.

Spedter,
Welke lengte heb jij voor je torsiedraadjes gebruikt?
Ik sta op het punt deze in te bouwen.

Alvast bedankt,
Patrick
Patrick, ik heb de maten aangehouden van de tekening van Frans Bal voor mijn mimi.
Deze heb ik ook gebruikt voor mijn full size DLG (Pulsar uit polen) bouwverslag-pulsar-uit-polen

Maten die ik heb gebruikt zijn: 25 mm lengte en 10 mm 180 graden omgebogen aan beide kanten.

Laatst bewerkt door een moderator:
hi,

naar mijn gevoel is het zeker sterk genoeg , de tijd zal het uitwijzen maar ik meen me te herinneren dat het minstens even strak is als bij vorige modellen.

ik denk wel vroeger draadjes van 0.5 gebruikt te hebben want ik plooide ze verder uit elkaar voor (naar schatting) dezelfde spanning te hebben.

ik doe dit omdat de servo dan minder afziet en verbruikt.

ik ben er vrij gerust in.

-kristof-

Ok, misschien zit ik er helemaal naast.
Enne toch maar overstappen op lipo's dan? Dan maakt het verbruik ook niet zoveel meer uit! ipv 350 mah heb je ineens ruim 1000 mah met hetzelfde gewicht! ;)
Ben ook over gestapt naar de lipo's en het bevalt heel goed!

By the way.. ik volg je draadjes al geruime tijd met veel plezier. Vooral zo doorgaan!

hi,

pakketje is 500 mah nimh, ruim voldoende

-kristof-

Ok, misschien zit ik er helemaal naast.
Enne toch maar overstappen op lipo's dan? Dan maakt het verbruik ook niet zoveel meer uit! ipv 350 mah heb je ineens ruim 1000 mah met hetzelfde gewicht! ;)
Ben ook over gestapt naar de lipo's en het bevalt heel goed!

By the way.. ik volg je draadjes al geruime tijd met veel plezier. Vooral zo doorgaan!

vervolg..

full

de romp langs de binnenkant wat opgeschuurd om vervolgens de servoplaat te positioneren, hiervoor gebruik ik de accu om de plaat zo ver mogelijk naar voor te brengen en toch de accu eruit te kunnen halen.
door deze plaat blijft de accu mooi op ze'n plaats.

het voorste deel van de plaat vastgelijmd met ca en microballoons.

full

dan de ballastbuis erin en eens die op zen plaats zit wederom verlijmen met dunne ca.
als de servoplaat tegen de ballast buis gedrukt word zit ze mooi recht .

full

de achterste helft van de servoplaat heb ik vastgelijmd met 5min epoxy met microballoons , dit om er geleidingsbuisjes voor de aansturing mee te kunnen verlijmen, zo zitten deze mooi uit de weg van het ballast.

full

dan heb ik de canopy met hingetape langs de onderkand bevestigd.
hierin zit een magneet verlijmd en in de servoplaat word een schroef gevezen waarop de magneet aantrekt.

-kristof-

full

kielvlak vastgelijmld met ca en een 80gr spread-tow lapje carbon tegen elke kant en hij staat vast!

de aansturing kan rechtstreeks door de staartbuis wat toch wel gemakkelijk en netjes is.

full

stabilo erop gebout , eerst de romp ingeslepen zodat de aansturing erdoor kan en verzonken ligt.

-kristof-

2de helios r.i.p.

hi,

men tweede , net afgebouwde toestel heeft net zoals de vorige een verticale duik van zo'n 30meter hoogte gemaakt :(

nu kan ik wel zeggen dat het niets met de baterij te maken had ...

de schade bleef als bij wonder beperkt , als je hem zag duiken en op de harde ondergrond zag smakken verwachte ik een hoop puin.

de kevlar neus is wel een ideale kreukelzone , enkel die is helemaal stuk , voor de rest geen schade.

goed hier zijn nog enkele foto's van de bouw ervan ...

full

2 stukken hinge tape naast elkaar met de klevende kant naar boven en dan 1 omgekeerd in het midden erop .
dan doormidden snijden en je hebt een tape met 1 kant klevend en 1 niet.
ideal om de aileron mee af te dichten.

full

zoals gebeurt op deze foto.

full

enkele plaatjes van het kerverse model (met bijpassend decor)

full

full

full

de winglet beviel me zeer , is wel wat wennen maar voelt heel goed aan.
enkel men timing klopte niet helemaal meer maar dat is ff aanpassen .

-kristof-

hi,

men tweede , net afgebouwde toestel heeft net zoals de vorige een verticale duik van zo'n 30meter hoogte gemaakt :(

nu kan ik wel zeggen dat het niets met de baterij te maken had.

Dat is balen zeg!
Je zei dat je met een spectrum dx8 vliegt. Ik weet dat er een slechte batch van een ontvanger in omloop is. Type weet ik ff zo snel niet. Er loopt ook ergens een draadje over deze ontvanger. Ik ken iemand die zijn fireworks ook tot 2x toe in de grond heeft gejaagd. Het bleek aan zijn de spectrum ontvanger te liggen. Deze gaat niet goed samen met carbon, zels met zijn antennes naar buiten!

Edit: hier het draadje
terugroepactie-spektrum-ar-6250-ontvangers

Dat is balen zeg!
Je zei dat je met een spectrum dx8 vliegt. Ik weet dat er een slechte batch van een ontvanger in omloop is. Type weet ik ff zo snel niet. Er loopt ook ergens een draadje over deze ontvanger. Ik ken iemand die zijn fireworks ook tot 2x toe in de grond heeft gejaagd. Het bleek aan zijn de spectrum ontvanger te liggen. Deze gaat niet goed samen met carbon, zels met zijn antennes naar buiten!

Edit: hier het draadje
terugroepactie-spektrum-ar-6250-ontvangers

eerste maal was met die ontvanger (die ruim1.5jaar feilloos werkte met mijn jr zender)

tweede maal met de 6255 de verbeterde versie zeg maar van die ontvanger.
software van de dx8 was na de eerste crash ook upgedate en met deze nieuwe ontvanger beschikte ik over dsmx technologie , ook al de verbeterde versie van dsm2

het zal ongetwijfeld met de zender zelf te maken hebben.

heb afstand checks gedaan met verschillende ontvangers na men eerste crash (en ook met mijn jr zender), het bereik was vergelijkbaar tussen de zenders en ontvangers
maar soms loopt het blijkbaar fout met de dx8...

ik vloog al een kwartiertje alleen zonder problemen , een futaba piloot steeg op en toen ging het mis.

heb men vertrouwen wel een beetje verloren in de dx8 moet ik zeggen...

-kristof-

hi,

ik ga je gelijk moeten geven dat 90° te weinig is ,
ben vandaag men nieuwe toestel (met een nog nieuwere romp) terug gaan invliegen.
met men oude vertrouwd x9303 zender met spektrum module.
onmiddelijk tijdens het uittrimmen een bel gevonden en geklomen , hoog en ver , geen enkel probleem , trouwens nooit gehad met deze zender.

maar nadat ik ballast stak kon ik het toestel bijna niet meer uit een duikvlucht optrekken , veertjes dus te zwak, ik ga ze vervangen door 2 die ook 180° geplooid zijn.

Jazeker :yes:

Nee, misschien kwam het niet duidelijk uit het verhaal, maar ik had flutter op mijn hoogteroer bij de start. Er zat toen 1 staaldraadje van 0.3 mm in 180 graden gebogen.
Later heb ik er nog 1 bij gezet, ook 180 graden gebogen en heb nooit meer flutter gehad. Dit was op mijn mimi (dlg van 1 meter span)

Op mijn full size heb ik er meteen 2 ingezet. 180 graden gebogen. Ook geen flutter gehad.
Wat ik alleen maar wilde zeggen is, waarom zou je de veerspanning lager maken op je hoogteroer, aangezien de kans op een flutter wel toeneemt en je dit een kist kan kosten..
Geloof me.. waar je echt geen flutter op wil krijgen is je hoogte roer tijdens de start! :D ANGSTZWEET!! Hahaha!

hi,

ik ga je gelijk moeten geven dat 90° te weinig is ,
ben vandaag men nieuwe toestel (met een nog nieuwere romp) terug gaan invliegen.
met men oude vertrouwd x9303 zender met spektrum module.
onmiddelijk tijdens het uittrimmen een bel gevonden en geklomen , hoog en ver , geen enkel probleem , trouwens nooit gehad met deze zender.

maar nadat ik ballast stak kon ik het toestel bijna niet meer uit een duikvlucht optrekken , veertjes dus te zwak, ik ga ze vervangen door 2 die ook 180° geplooid zijn.

;)
En met de oude vertrouwde zender!

full

dan heb ik de canopy met hingetape langs de onderkand bevestigd.
hierin zit een magneet verlijmd en in de servoplaat word een schroef gevezen waarop de magneet aantrekt.

Heb je een idee hoe sterk dit magneetje is? Ik overweeg hetzelfde systeem voor mijn klapjes in de romp. Het lijkt me handig!

Van Prop-er kreeg ik dit adresje door om sterkje kleine magneetjes te kopen zonder direct een berg verzend kosten: CNC-Modellsport GmbH - Vertrieb von CNC- und Modellsportartikeln - Shop: www.cnc..

Ze verkopen daar N52 (sterkte bij temp) magneetjes.

hi berrie,

deze gebruik ik:

supermagnete - S-10-02-N: Schijfmagneet Ø*10*mm H*2*mm

ik vind qua formaat en trekkracht ideaal voor deze toepassing.

-kristof-

Heb je een idee hoe sterk dit magneetje is? Ik overweeg hetzelfde systeem voor mijn klapjes in de romp. Het lijkt me handig!

Van Prop-er kreeg ik dit adresje door om sterkje kleine magneetjes te kopen zonder direct een berg verzend kosten: CNC-Modellsport GmbH - Vertrieb von CNC- und Modellsportartikeln - Shop: www.cnc..

Ze verkopen daar N52 (sterkte bij temp) magneetjes.

rompen bouwen is niet zo moeilijk

full

Bij ons groeien die gewoon. Je hoeft alleen te wachten tot ze de juiste maat hebben

full

Back