homebrew dlg , HELIOS src

ja , ik ook ni , ma dan ga ik nog veel moeten oefenen .
mijn doelstelling voor deze zondag is toch dichtbij dat podium te geraken , als ik geen migraine heb en het zit wat mee zou dit een realistisch doel moeten zijn.

-kristof-

Prachtig werk Kristof! Ik kan niet wachten totdat deze een podiumplaats verovert ;-)

Cheers,
Johan

Ik ben een stille volger van dit draadje, maar ik wil even mijn respect betuigen. Geweldig mooi gemaakt! Mooi ook die spreadtow-vleugel!

top-drive installatie

hi ,

hier zijn enekel foto's van hoe ik de servo's geinstaleerd heb

full

kabels uit de connector gehaald om ze door het gefreede kanaal te krijgen

stuurstangen geplooid en carbon buisje erond gelijmd

full

de lengte van gat tot gat bedraagd ong. 85mm

full

servobakje met gaten voor stuurstang en servokabel

full

sleuf gemaakt waar de stang uitkomt en waar het roerhoorntje word ingelijmd.

full

stang langs deze kant erin geschoven

full

stang aan de servo bevestigd en draad door het voorziene kanaal gevoerd

full

servo's ingelijmd met secondelijm , de tape zorgt ervoor dat er geen lijm in de servo komt en de servo is bijgevolg ook zeer makkelijk te verwijderen indien defect.

nu nog wat ingedikte 5 min epoxy langs beide zijkanten van de servo om hem te fixeren , kapjes erop en klaar !

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Wat mij verbaasde was de stevigheid van de topdrive. Ik had verwacht dat er toch wat speling zou zijn, maar het is even stevig als een RDS systeem volgens mij.

Johan

johan,

rds heeft minimale spelling nodig omdat je met de knik in het metalen asje niet mooi op de scharnierlijn zit , top-drive heeft nergens spelling nodig en kan zeer stak opgebouwd worden.

-kristof-

Ziet er goed uit. Wat mij verbaasde was de stevigheid van de topdrive. Ik had verwacht dat er toch wat speling zou zijn, maar het is even stevig als een RDS systeem volgens mij.

Johan

ik soldeer 2 x 2 cellen aan elkaar zoals aangegeven op blz 21 van http://www.batt-mann.de/down/Katalog0709.pdf. Daarna wikkel ik er plakband omheen om de kracht op de verbinding te minimaliseren. Minder werk en compacter.
P.s. past de ontvanger niet naast het accu pakket?

Bas

bas , heb ik vroeger ook gedaan maar ben een toestel verloren door complete lock-out , eerst dacht ik dat ik de cellen van elkaar had gebroken door er een stukje lood boven te duwen maar achteraf bleek het een fout in de nieuwe zender te zijn waar ik mee vloog , heb helaas 2 toestellen vanop zo'n 50 meter recht de grond ingeboord voor dit te ontdekken , de zender is gerepareerd maar men vertrouwen erin nog niet , ga hem eerst testen met een goedkoop toestel voor hem weer voor dlg in te zetten .

ontvanger zit achterin in de helios zoals hier:

de servoplaat is nu iets korter en komt maar tot achter de servo's , om grotere ontvangers toetelaten , de romp word dan ook van een extra laag glas voorzien om dit op te vangen

a3762556-113-DSC03341.jpg

hi,

enkele foto's van een glas/disser vleugel waarbij de disser met behulp van een frame gemaakt is.

full

full

hi,

enkele foto's van een glas/disser vleugel waarbij de disser met behulp van een frame gemaakt is.

full

full

Lekker bezig Kristof, ziet er weer goed uit 8-) Lijkt op dezelfde disser die ik/Loet/Dennis/Daniel voor de Tantalus gebruiken (67 tex).

jaap,

yep dat is'em

word algemeen voor die toepassing gebruikt wist men mij bij r&g te vertellen.

ik dacht dat loet dikkere rovings gebruikte?

-kristof-

Lekker bezig Kristof, ziet er weer goed uit 8-) Lijkt op dezelfde disser die ik/Loet/Dennis/Daniel voor de Tantalus gebruiken (67 tex).

Disser gewebe

Kristof,

Ich denk idd dat der Loet das gleiche kohlfase voor zijn Disser gebraucht in het verleden war das nie zo

Herr Zimmermann

bas,

klopt , ik gebruik 50 gr glasweefsel en dit in combinatie met de disser is veel stijver en dus makkelijker te handteren dan het kevlar disser weefsel .

ik knip langs de achterlijst het weefsel weg als het in de mal ligt om te kunnen kijken wanneer de mal sluit bij het persen , en vanzelfsprekend gaat dit met glas makkelijker dan met kevlar.

mischien ga ik wel eens een vleugel maken met 60gr kevlar en zelf de disser maken , gaat wel iets meer wegen .

denk er ook aan om eens een vleugel te maken met de high modulus roving , zonder d-box ,zien of dat zen geld waard is ...

-kristof-

Kristof,

ziet er mooi uit. De rovings lijken rechter te liggen dan bij het kevlar disser weefsel.

Bas

de high modulus roving

Deze roving kan je niet om spijkertjes buigen, zo bros is ze. Ik heb ermee geexpirenteerd op kielvlakjes. Deze worden er wel fijn stijf van.

Hiervoor heb ik een frame gemaakt waarop ik met stukjes plakband alle losse rovinkjes plakte, vervolgens met spuitlijm inspuiten en op het glas/kevlar plakken. Voorwaar een klusje als de regen tegen de ramen klettert en je lekker met een warm chocolademelkje en kruidnoten achter je werkbank zit. Dan nog een lekker muziekje erbij..... Kortom, bezigheidstherapie.

Kristof,

Het 60 grams kevlar met disser lijkt me geen enkel voordeel hebben t.o.v. De full carbon spread tow vleugel (moeilijker te verwerken, minder stijf en waarschijnlijk niet noemenswaardig lichter).

De glas disser zonder carbon D-box lijkt me wel een goede optie. Misschien de disser dichter op elkaar en bij de voorlijst nog een 25 grams glas strip om de duurzaamheid te verbeteren (dit kun je misschien van tevoren op de kern plakken).

Stabilo en kielvlak zou je op een soort gelijke manier kunnen uitvoeren (wel op de zwaarbelaste plaatsen wat spread tow toevoegen).

Bas

bas,

klopt , ik gebruik 50 gr glasweefsel en dit in combinatie met de disser is veel stijver en dus makkelijker te handteren dan het kevlar disser weefsel .

ik knip langs de achterlijst het weefsel weg als het in de mal ligt om te kunnen kijken wanneer de mal sluit bij het persen , en vanzelfsprekend gaat dit met glas makkelijker dan met kevlar.

mischien ga ik wel eens een vleugel maken met 60gr kevlar en zelf de disser maken , gaat wel iets meer wegen .

denk er ook aan om eens een vleugel te maken met de high modulus roving , zonder d-box ,zien of dat zen geld waard is ...

-kristof-

Laatst bewerkt:
berrie,

ja , bij r&g hebben ze me gewaarschuwd dat het bros was , nagels van min. diameter 6mm zou kunnen (of een asje ofzo...)

maar is wel erg kostelijk , was een experiment dat ik wou doen maar geen directe plannen tot uitvoeren .

zou graag eens een super lichte helios bouwen , allhoewel ik vind dat hij vanaf 320 gram pas lekker begint te vliegen wil hem eens rond de 220gram krijgen , is met de huidige romp niet mogelijk maar met een verlengde neus wel volgens mij.

zuiver een experiment dat in gedachten loopt , weet niet of ik het ga uitvoeren

-kristof-

Deze roving kan je niet om spijkertjes buigen, zo bros is ze. Ik heb ermee geexpirenteerd op kielvlakjes. Deze worden er wel fijn stijf van.

Hiervoor heb ik een frame gemaakt waarop ik met stukjes plakband alle losse rovinkjes plakte, vervolgens met spuitlijm inspuiten en op het glas/kevlar plakken. Voorwaar een klusje als de regen tegen de ramen klettert en je lekker met een warm chocolademelkje en kruidnoten achter je werkbank zit. Dan nog een lekker muziekje erbij..... Kortom, bezigheidstherapie.

berrie,

ja , bij r&g hebben ze me gewaarschuwd dat het bros was , nagels van min. diameter 6mm zou kunnen (of een asje ofzo...)

maar is wel erg kostelijk , was een experiment dat ik wou doen maar geen directe plannen tot uitvoeren .

zou graag eens een super lichte helios bouwen , allhoewel ik vind dat hij vanaf 320 gram pas lekker begint te vliegen wil hem eens rond de 220gram krijgen , is met de huidige romp niet mogelijk maar met een verlengde neus wel volgens mij.

zuiver een experiment dat in gedachten loopt , weet niet of ik het ga uitvoeren

-kristof-

stel je voor, de helios ultralight version, 220 gram.... ik zie hem al in de avondzon in dode lucht erg lange vluchten uitzweven!

stel je voor, de helios ultralight version, 220 gram.... ik zie hem al in de avondzon in dode lucht erg lange vluchten uitzweven!

didier,

ik weet niet of het voordeel zou opleveren , je gaat zowiezo lanceerhoogte moeten prijsgeven en dat moet al goedgemaakt worden , het zou zuiver een test zijn ...

-kristof-

didier,

ik weet niet of het voordeel zou opleveren , je gaat zowiezo lanceerhoogte moeten prijsgeven en dat moet al goedgemaakt worden , het zou zuiver een test zijn ...

-kristof-
Precies. Je verliest aan lanceerhoogte veel meer dan je wint met daalsnelheid. Bij een te lichte kist gaat de vliegsnelheid naarbeneden en daarmee de reynoldgetallen. Aangezien we al bij zeer kritische reynoldgetallen vliegen gaat de weerstand onevenredig omhoog waardoor er nagenoeg geen daalsnelheidswinst overblijft. Het enige echte voordeel is dat je iets scherper kunt draaien met zo'n kist maar in de dode avondlucht heeft dat ook weer geen zin en zodra de lucht beweegt wil je toch weer wat zwaarder zijn. Ik denk dat 260 gram als ondergewicht prima is.

Back