homebrew dlg , HELIOS src

Bij een te lichte kist gaat de vliegsnelheid naarbeneden en daarmee de reynoldgetallen. Aangezien we al bij zeer kritische reynoldgetallen vliegen gaat de weerstand onevenredig omhoog waardoor er nagenoeg geen daalsnelheidswinst overblijft. Het enige echte voordeel is dat je iets scherper kunt draaien met zo'n kist maar in de dode avondlucht heeft dat ook weer geen zin en zodra de lucht beweegt wil je toch weer wat zwaarder zijn. Ik denk dat 260 gram als ondergewicht prima is.

Alex,

helemaal mee eens.
Gerald Taylor heeft in de profielnaam aangegeven bij welk Reynolds gebied z'n profielen optimaal presteren, kom je hier onder dan gaan de prestaties hard naar beneden.
- De Zone V2-60 presteerd optimaal bij een Re*srqt(CL) van 60000.
- De Zone V2-40 presteerd optimaal bij een Re*srqt(CL) van 40000.
- De Zone V2-20 presteerd optimaal bij een Re*srqt(CL) van 20000.

Het is eenvoudig te berekenen dat je ver onder het kritisch Reynolds gebied komt bij een gewicht van 220 gram.

Wel heeft een lichte vleugel als voordeel dat de massa traagheid om de rol-as laag is, dus een lichte vleugel met ballast in de romp kan een voordeel opleveren.

Bas

disser vleugel

hi,

vers van de pers:

voor deze vleugel heb ik een blanke lak in de mal gezet om een gesloten en hoogglans oppervlak te hebben , en het ziet er ook super goed uit vind ik , alleen is er 8-10 gram bijgekomen hierdoor wat natuurlijk niet weinig is .

hier zijn enkel foto's.

full

full

full

-kristof-

Laatst bewerkt door een moderator:
Kristof,

Erg mooi. Ik ben benieuwd of je met vliegen verschil merkt.

P.s. Rohacell neemt gemakkelijk vocht op dus een dichte huid is wat dat betreft een voordeel.

Bas

bas,

zal ik je binnenkort kunnen vertellen , als mijn nieuwe zender en ontvangers gearriveerd zijn .

3 helios'en contact met verloren op meer dan 50 meter hoog en allen loodrecht naar beneden ....

nieuw systeem is futaba fasst

-kristof-

Kristof,

Erg mooi. Ik ben benieuwd of je met vliegen verschil merkt.

P.s. Rohacell neemt gemakkelijk vocht op dus een dichte huid is wat dat betreft een voordeel.

Bas

en ik maar wachten op mijne dlg ! :p
ik lig al 2maand stil met gooien! ik ga t nog verleren hehe

hi,

vers van de pers:

voor deze vleugel heb ik een blanke lak in de mal gezet om een gesloten en hoogglans oppervlak te hebben , en het ziet er ook super goed uit vind ik , alleen is er 8-10 gram bijgekomen hierdoor wat natuurlijk niet weinig is .
8 tot 10 gram klinkt inderdaad als veel. Ik zet al jaren alle Twister vleugels in de blanke lak. Heb me nooit gerealizeerd dat het zoveel woog. Voorheen probeerde ik de huid te dichten met ingedikte hars. Dat weegt waarschijnlijk ook het nodige extra waardoor het gewichtsverschil niet zo opviel maar blanke lak is wel mooier en dichter.

alex,

het gewicht is slecht een schatting , kan meer of minder zijn maar ik vermoed niet meer..

kan het extra gewicht van de disser nog niet goed inschatten maar ik zit 10gr+ over de disserloze vleugel

gebruik je spuitbus lak of misschien 2 comp eventueel verdund

-kristof-

8 tot 10 gram klinkt inderdaad als veel. Ik zet al jaren alle Twister vleugels in de blanke lak. Heb me nooit gerealizeerd dat het zoveel woog. Voorheen probeerde ik de huid te dichten met ingedikte hars. Dat weegt waarschijnlijk ook het nodige extra waardoor het gewichtsverschil niet zo opviel maar blanke lak is wel mooier en dichter.

alex,

het gewicht is slecht een schatting , kan meer of minder zijn maar ik vermoed niet meer..

kan het extra gewicht van de disser nog niet goed inschatten maar ik zit 10gr+ over de disserloze vleugel

gebruik je spuitbus lak of misschien 2 comp eventueel verdund

-kristof-

De Disser met 1 k roving op de afatand die jij ze hebt zou ongeveer 5 gr/m2 moeten toevoegen (excl. epoxy). Uitgaande van ongeveer 0.22M2 x2 x 2/3 x 5 = 1.47gr droog. Dus incl.epoxy maximaal een gram of 3.

De blanke lak is spuitlak. De rest komt uit een potje en word verdund met airbrush opgebracht.

is de vleugel met disser merkbaar stijver? of is het nauwelijks merkbaar? want anders wordt het een twijfelgeval....
stijvere vleugel en 10gr extra, of een toch al best sterke en stijve vleugel met 10gr minder. ik zou het niet weten wat kiezen. tenzij er merkbaar verschil is (maar je zou t al moeten filmen ofzo in het gooien )

is de vleugel met disser merkbaar stijver? of is het nauwelijks merkbaar? want anders wordt het een twijfelgeval....
stijvere vleugel en 10gr extra, of een toch al best sterke en stijve vleugel met 10gr minder. ik zou het niet weten wat kiezen. tenzij er merkbaar verschil is (maar je zou t al moeten filmen ofzo in het gooien )

didier,

de disser weegt slechts zo'n 3 gram , het is een laag blanke lak die ik in de mal gezet heb die naar schatting zo'n 7 gram weegt .

ik kan dit zo niet zeggen een vleugel kan een gram of 2-3 schillen door meer of minder epoxy te gebruiken.

als ik er meer gemaakt heb zal ik dit beter kunnen inschatten.

de vleugel lijkt mij toch wel stijver dan een disserloze , misschien t'gedacht maar ma het leek me zo.

-kristof-

hi Kristof,

Denk dat je blank lak op acryl basis kunt gebruiken en verdunnen (matig) met water. Er zijn ook blanke lakken die EPP en mogelijk ook Rohacell vreten. Uitkijken dus.

oswald,

verdunnen met water is geen mogelijkheid aangezien ik pva als loslaag gebruik en dat is wateroplosbaar , de blanke lak is droog maar nog niet hard als ik ga lamineren , je hebt eerst dan nog het weefsel en epoxy dus ik denk niet dat de rohacell aangetast zou worden .

maar ga het bij spuitlak houden denk ik.

-kristof-

hi Kristof,

Denk dat je blank lak op acryl basis kunt gebruiken en verdunnen (matig) met water. Er zijn ook blanke lakken die EPP en mogelijk ook Rohacell vreten. Uitkijken dus.

hoe is je vakantie verlopen? je had toch een dlg in de kofferbak steken ?

didier;

vakantie is nog niet afgelopen maar de dlg is nog niet gegooid.
er is bijzonder weinig vlak weiland in de buurt ; overal bossen
heb wel een stuk gevonden gisteren dat geschikt is maar weet nog niet of ik ga vliegen hier; heb een nieuwe zender die geprogrameerd is maar nog geen nog niet heeft gediend ; mischien is het beter tot thuis te wachten om deze te testen..

ik ga waarschijnlijk de rest van de week gevuld krijgen met zon;zee;strand:p

-kristof-

hoe is je vakantie verlopen? je had toch een dlg in de kofferbak steken ?

bas;

dit had ik verwacht ; toen ik hoorde dat de polaris met ongeziene constructietechnieken en een dunner profiel gebouwd werd had ik een vemoeden...

ik verwacht dat er nog modellen met deze bouwwijze aangeboden gaan worden in de toekomst.

een vereiste is wel een dun profiel en niet te groot vleugeloppervlak om gewichtsredenen.

ben zeer benieuwd hoe de opbouw van de vleugel is ; ligger; voorlijst en dergelijke.

de prijs is in ieder geval niet echt mals volgens de website 750 zonder servos.

de opgegeven gewichten voor de vleugel stemmen overeen met hetgeen ik bereik

-kristof-

Kristof,

Je bouwwijze is over genomen door de Sweden. De Polaris heeft ook een massieve Rohacell kern. Zie:
http://www.momentum-mt.se/DynamicFiles/UserFiles/momentum/Polaris intro lowres.pdf

Back