homebrew dlg , HELIOS src

hi,

nieuwe set staartdelen uit de mal gehaald (ongeverfd) en super gewicht , 10 gram op de kop!

verder nog wat foto's van het raamwerk om de disser te maken , de meeste onder jullie zullen dit wel kennen maar ik geef het maar even mee...

op het koolstof breng ik een laagje spuitlijm aan en dan rol ik het aan , blijft mooi op zen plaats zo .

-kristof-

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
vorige week helios in gevlogen, maar de werppen plooide om bij de derde krachtige worp... nu verstevigd , en ervoor gezorgd dat dit niet meer kan gebeuren.

vandaag ga ik dus terug vliegen, en hopelijk komen er een paar mooie vluchtjes uit de hoed!

Werppen als in een buisje (hol) of een stift (massief) en hoe heb je deze bevestigd?

werp blad.....
ik heb een carbonplaat van 2mm en daar haal ik mijn werp blad uit...

ik hou men handje op de vleugeltip in de werphouding, kijk hoe ver dit van de rand af is, en teken het af... dan neem ik een slijpschijfje (dat al heel wat kleiner is dan een nieuw) en slijp ik onder een bepaalde hoek (rekening houdend met de Vstelling) een stukje in de vleugel.

dan had ik met hele dunne CA in de opening gewerkt om de rohacell te laten doordrenken... zoals kristof me zei... dan het werpblad er mooi in geposistioneerd en afgewerkt met CA.

maar de tip van de vleugel is echter te dun, en het blad sloeg om.
dus een extra laagje of 2 aan elke zijde carbonmat. en het blad er opnieuw in, en dan nog een lusje losse carbon vezels er rond gedaan.

ik heb gisteren voluit staan smijten, en het geeft geen krimp meer...

met windstilte raak ik toch tot vlot 55 meter.

Helios ingevlogen

Hey Kristof,
helios is ingevlogen.
vliegt perfect, zeker met een beetje belast bij.
ook het werpen begint aardig te gaan lukken.
Toch voor een beginnende werper;):p

ben echt wel kontent

Hey Kristof,
helios is ingevlogen.
vliegt perfect, zeker met een beetje belast bij.
ook het werpen begint aardig te gaan lukken.
Toch voor een beginnende werper;):p

ben echt wel kontent

jonathan,

er is geen wind? hebt ge met ballast gevlogen?

ik gebruik ook wel snel ballast maar als er geen/weinig wind en thermiek is vlieg ik leeg.

ben blij dat hij je bevalt:D

-kristof-

@ kristof, ik denk dat hij bedoelt, dat hij bij het testen zowel met als zonder ballast gevlogen heeft ;)

ikzelf heb ook bij windstilte mijn maiden gemaakt... en ook toen heb ik de volle 100gr eens ingestoken.

@scaleflyer, ik hoop dat ik je snel op de wedstrijden zie verschijnen...
weet dat beginners even welkom zijn... je leert immers meer op een wedstrijd, dan op een veld in je eentje.
orbais is 14/7, en herentals is gepland op 20/7 . je hebt dus nog enkele weken ;)

@ kristof, ik denk dat hij bedoelt, dat hij bij het testen zowel met als zonder ballast gevlogen heeft ;)

ikzelf heb ook bij windstilte mijn maiden gemaakt... en ook toen heb ik de volle 100gr eens ingestoken.

@scaleflyer, ik hoop dat ik je snel op de wedstrijden zie verschijnen...
weet dat beginners even welkom zijn... je leert immers meer op een wedstrijd, dan op een veld in je eentje.
orbais is 14/7, en herentals is gepland op 20/7 . je hebt dus nog enkele weken ;)

@Kristof
Heb al even met wind gevlogen en dan idd met ballast vliegt hij dan beter met de wind..
zonder de wind vlieg ik nu ook zonder ballast, allhoewel dat ik vandaag ook gevlogen heb met ballast omdat het toch enkele metertjes verschil is met 60g bij.
vandaag kon ik de termiek niet echt te pakken krijgen wel beetje op hoogte blijven maar kom..je zag hem zeker niet makkelijk stijgen.Toch 3 mooie vluchtjes gemaakt rond de 13,14 min.

@fireforx
training zal zeker nodig zijn.
en zal misschien wel eens komen kijken hoor om nog iets op te steken.
Zeker niet slecht.
vind dit echt wel geweldig ding.
zo train ik ook weer mijn spieren in arm, na opperatie aan schouder had ik hier wel beetje last maar is nu helemaal weg en meer kracht om te werpen..:p

Grts Scaleflyer

@Kristof
Heb al even met wind gevlogen en dan idd met ballast vliegt hij dan beter met de wind..
zonder de wind vlieg ik nu ook zonder ballast, allhoewel dat ik vandaag ook gevlogen heb met ballast omdat het toch enkele metertjes verschil is met 60g bij.
vandaag kon ik de termiek niet echt te pakken krijgen wel beetje op hoogte blijven maar kom..je zag hem zeker niet makkelijk stijgen.Toch 3 mooie vluchtjes gemaakt rond de 13,14 min.

@fireforx
training zal zeker nodig zijn.
en zal misschien wel eens komen kijken hoor om nog iets op te steken.
Zeker niet slecht.
vind dit echt wel geweldig ding.
zo train ik ook weer mijn spieren in arm, na opperatie aan schouder had ik hier wel beetje last maar is nu helemaal weg en meer kracht om te werpen..:p

Grts Scaleflyer

soms moet je een keuse maken met ballast rekening houden met wind en thermiek
heb gisteren altijd leeg gevlogen de thermiek was op +- 50 meter zwak
als je dan teveel ballast bij hebt is het iets moeilijker om te vertrekken
eens dat je op 70 kwam dan ging het redelijk goed

Ik heb vandaag voluit staan smijten :banana:
En ik ga morgen ook voluit smijten :snipersmile::music:
So what ?

ik heb vandaag eigenlijk amper gesmeten... ik had men turbotje nog eens meegenomen ipv de helios, om de herstelde krak in de romp te testen. maar er was zoveel thermiek dat ik hem gewoon iedere keer los in de belletjes smeet, en dan op 2minuten tijd uit het zicht was!
zo heb ik dus amper getrained op tijden vandaag, maar gewoon eens lekker ouderwets met de turbo thermiek gevlogen heb!

@ kristof, ik heb eergisteren bij de helios opgemerkt dat hij in een thermiekbel steeds wil gaan wegdraaien over de vleugeltip.... met andere woorden, als ik linksom draai in een bel , moet ik steeds rechts bijsturen met de rolroeren... hij blijft er dus helemaal niet in zoals ik zou willen....

aan wat kan dit liggen?

didier,

hoe vlieg jij de thermiek bellen ?

met de richting insturen en dan met de rollen tegensturen?

het is een groot richtingroer en is dus veel effectiever dan een klein , als je veel richting geeft gaat hij dus ook sterk naar binnen "kappen" , ik breng hem terug vlak door met de rollen tegen te sturen.

probeer eens de uitslag van de richting te verminderen.

waar ligt je zwaartepunt?

-kristof-

@ kristof, ik heb eergisteren bij de helios opgemerkt dat hij in een thermiekbel steeds wil gaan wegdraaien over de vleugeltip.... met andere woorden, als ik linksom draai in een bel , moet ik steeds rechts bijsturen met de rolroeren... hij blijft er dus helemaal niet in zoals ik zou willen....

aan wat kan dit liggen?

Laatst bewerkt:
didier,

hoe vlieg jij de thermiek bellen ?

met de richting insturen en dan met de rollen tegensturen?

het is een groot richtingroer en is dus veel effectiever dan een klein , als je veel richting geeft gaat hij dus ook sterk naar binnen "kappen" , ik breng hem terug vlak door met de rollen tegen te sturen.

probeer eens de uitslag van de richting te verminderen.

waar ligt je zwaartepunt?

-kristof-

elken uitslag is nen slag teveel :snipersmile:

@ kristof, ik stuur met de rollen de bel in, ik vlieg enkel IN de bel met wat rudder, maar vaak blijf ik er van af, want als het toestel schuin in de bel draait moet ik haast constant tegen sturen... van rudder is dus al haast geen sprake.

ik vind het een erg vreemd gedrag, want gisteren met de turbo heb ik hetzelfde geen enkele keer voorgehad, deze blijft steeds onder een prachtige hoek in de bel ,en moet ik maar zelden sturen.

ik mix rudder wel mee met de rolroeren, maar ook dat zou geen effect mogen hebben, aangezien dat het rudder meewerkt als ik met de rollen tegenstuur.

het CG ligt erg naar achter... 2mm voor het uiterst aangegeven CG

didier,

wat is het uiterst aangegeven cg?

-kristof-

@ kristof, ik stuur met de rollen de bel in, ik vlieg enkel IN de bel met wat rudder, maar vaak blijf ik er van af, want als het toestel schuin in de bel draait moet ik haast constant tegen sturen... van rudder is dus al haast geen sprake.

ik vind het een erg vreemd gedrag, want gisteren met de turbo heb ik hetzelfde geen enkele keer voorgehad, deze blijft steeds onder een prachtige hoek in de bel ,en moet ik maar zelden sturen.

ik mix rudder wel mee met de rolroeren, maar ook dat zou geen effect mogen hebben, aangezien dat het rudder meewerkt als ik met de rollen tegenstuur.

het CG ligt erg naar achter... 2mm voor het uiterst aangegeven CG

Back