Homemade conversion Align Trex 800G

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 11 dec 2022.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_7566.JPG
    Het is zover! De verhuizing is achter de rug en de werkplaats begint vorm te krijgen. Het nieuwe, zelf getekende en in China gefreesde frame is binnen en even vlug een beetje in elkaar gezet. Alles lijkt te passen. Er zullen vast nog kleine aanpassingen aan gemaakt moeten worden, maar op het eerste oog ziet het er prima uit. Dit keer wordt de Heli aangedreven met een Zenoah G290RC, dit zou minder problemen moeten geven dan de DLE 60CC twin uit het vorige project!
    Volgende week komen nog wat upgrade onderdelen voor de heli binnen zoals een nieuw landings gestel en nieuwe tail slider. Ook het 16T tandwiel van de Trex 550 om een juiste overbrenging te krijgen. De clutch Bell uit een 1:5 buggy is al vast aangepast, dat werkt prima. Al met al met een beetje pielen met Fusion 360, toch mooi enkele honderden dollars uitgespaard op een conversion kit.
    De Zenoah G290 heb ik eerst helemaal uit elkaar gehaald om te kijken in hoeverre alle transfer Ports netjes aansluiten op het carter en of de pakkingen netjes overal tussen zitten en precies passen. Helemaal niet slecht vond ik, daar hoef voorlopig geen Dremel aan te pas te komen. De Krukas wil ik nog “true-en”, eerst nog wachten op m’n meetklok en een balanceer bokje maken. Waarschijnlijk ga ik eerst eens kijken hoe dit blokje presteert voordat er iets aan gedaan wordt.
    Ik schat dat ik vrij snel het blokje kan laten inlopen. Komend voorjaar éindelijk weer eens wat vliegen, hopelijk zonder al te veel te hoeven schroeven.
    Ik probeer jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nice, ik zal dit project zeker gaan volgen floris, welke koppeling/clutch bell ga je gebruiken?? Vertigo,die zit er bij mij ook in en is gebalanceerd,had eerst een standaard 1:5 koppeling gebruikt maar trilde to much
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2022
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Zoals ik nu snel zie,maar kan het niet helemaal goed zien, bij de carb.zitten daar de 2 originele pakkingen tussen motor/insulator/carb??
    het zal best werken maar lees dat er veel problemen waren met de insulator en daarom heb ik ook een Alu versie met teflon pakkingen gemonteerd zodat er geen warmte van motor naar carb komt CNC Isolator Block for Zenoah 2xx engines (gaspoweredhelicopters.com)
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hi Jeroen,
    Op dit moment gewoon een originele koppeling met standaard clutch bell. Heb de Vertigo ook gezien, voor €40, maar heb uiteindelijk deze genomen. Mocht de standaard klok teveel vibraties veroorzaken weet ik wat ik moet nemen. Bovendien zal het geen 3D knaller worden, gewoon lazy sport met 1400-1500 rpm op de kop.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2022
    jjdehaan vindt dit leuk.
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Inderdaad, een metalen pakking tussen motor en isolator en een papieren aan de carb. Gewoon origineel, bij eventuele vapor lock in de carb weet ik nu waar ik moet zijn!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    dan moet je wel wat gaan rommelen met de tandwielen om deze toeren op de kop te krijgen! en zeker als je de standaard "zwarte"harde dempers in je Align kop gebruik,dat levert nogal een whobbel met dit "kop"toeren tal (heb zelf de rode zachtere versie gemonteerd) en deze G290RC motor loopt het lekkerst bij +/- 12000Rpm,maar zag dat je een 16T pinion gaat gebruiken maar met welk maingear 112T??
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb het brede 112T main gear erop zitten. Met de 16T pinion zou dit bij 10k rpm ongeveer 1400 op de kop geven. Bij 12k rpm 1700. Ik had gehoopt dat de Zenoah bij 10k rpm ook fijn loopt, ik ga het even proberen… Gelukkig heb ik met het frame hier al rekening mee gehouden en heb ik slobgaten laten frezen voor de aandrijflijn. Hiermee zou ik ook de 13T van de Trex 700e kunnen gebruiken, dit geeft bij 12K rpm wel de beoogde 1400 op de kop. De rode head dempers heb ik toevallig ook nog liggen, en de kop moet toch nog uit elkaar. Het is gelukkig nog geen voorjaar dus we kunnen nog wat pielen en proberen.
    Bedankt voor je inputs, ben ook heel benieuwd hoe jouw oude demper gaat klinken
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dan moet het helemaal goedkomen met die tandwielen en motor toerental.
    Scheelt een hoop hoor met die rode dempers op laag toerental,zelf ondervonden.
    16T pinion met 112T maingear zou je inderdaad rond de 10K komen, gewoon lekker proberen.

    Ik volg in iedergeval :koud:

    (met die uitlaat gaat het vast en zeker goedkomen..ben zelf overgestapt van jou uitlaat naar Mstudio en nu naar Zimmermann en ander luchtfilter van MiniatureAircraft die ik ook weer gevuld heb met een laagje foam om deze nog stiller te krijgen)
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben niet echt herrie restricted omdat ik veel “wild” vlieg, maar wil ook geen herrie bak krijgen.
    Ben benieuwd…
     
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dat komt best wel goed met dat uitlaatje :thumbsup::koud:

    Succes met je verdere vervolg van je nieuwe project,ben zeer benieuwd, graag mooie en gedetaileerde fotos posten.
    zag wel mooie mainshaft bearingblocks met geintregeerde servo mounts,kom je elevator servo aan de voor of achterzijde van de shaft?
     
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Die bearingblocks had ik in m’n vorige project nodig om genoeg ruimte te hebben voor de starter, nu is het vooral handig omdat ik een 3e lagerblok voor de main shaft heb plus een extra lagerblok voor de koppelingsklok. De elevator komt aan de achterkant, de antirotation bracket had daarvoor een uitsparing nodig voor de servo arm. Daarmee houd ik aan de voorkant ruimte over voor een generator motortje ;)
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Mooi man,die generator oplossing staat ook nog op mijn wish lijstje (heb contact met Raja op het andere forum;) die heeft een mooi setje)
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben heel eigenwijs wat dat betreft, ik had Rajas generator ook al meerdere keren gezien, maar ook hier dacht ik dat maak ik zelf wel
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan mooi dubbelen als electrische starter, die generator... :p
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Heb ik ook even aan zitten denken maar toen besloten dat de elektronica daarachter te ingewikkeld moet zijn en de motor waarschijnlijk ook te zwaar, ofwel de overbrenging teveel ruimte in zou nemen.
    Plus van m’n vorige project heb ik nog een beetje nare nasmaak van het gezeur met de startas dat ik nu voor een bewezen systeem als de trekstarter kies
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb systemen gezien waar het vliegwiel tegelijk dynamo was (a la brommertje of aanhangmotor) en ook de starter. Geen overbrenging of niks nodig want rechtsstreeks op dekrukas, en dat vliegwiel, dat zit er toch al dus zwaarder wordt het er ook niet van.
    Maar of zoiets kant en klaar te koop is weet ik niet.
    Ik weet dat High Eye, toen dat nog van de familie Verhagen was, in de tijd dat FlyCam nog bestond, dergelijke systemen gebruikte op hun Drone heli's. Die dingen konden 3 uur in de lucht blijven met één enkele 2400 mAh accu...
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    In het geval van de Zenoah motor is het vliegwiel tevens de cooling fan en zitten de magneten voor de ontsteking erin verwerkt. Ik geloof wel dat een starter/generator/vliegwiel te maken is maar daar ga ik me niet aan wagen ;)

    Ik weet wel dat de DLE60CC die ik voor m’n vorige project had in China ook verkocht wordt met een verlengde krukas waarop een generator zit. Deze wordt dan in UAV’s gebruikt en levert 14V bij 13A (180W). Maar daarmee moest je nog steeds met de hand starten.

    Ik vind de trekstarter geen probleem en gebruik wel een klein outrunner motortje als generator. Weegt niet veel en levert meer dan genoeg stroom om de accu niet meer te hoeven opladen. Alleen tanken en vliegen, eindelijk…
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag maar een beetje zitten puzzelen of en hoe de helikopter (misschien straks ooit), in een schaalromp zou passen.
    In Fusion 360 kun je mooi een Canvas uploaden die ik weer van de Vario website heb geplukt, met calibratie kun je dan de maten calibreren en dan zou het de juiste maatvoering moeten zijn.
    Heb de Hughes MD500E 1:6 en 1:5 genomen. Dit model spreekt me wel aan omdat het toch ook nog best sportief gevlogen kan worden en met de 5-blads rotorkop kun je ook nog lekker autorotaties maken. Verder zit er weinig poespas op, perfect voor een eerste schaalhelikopter project zeg maar.
    Natuurlijk moet de heli eerst maar eens vliegen, komende week hoop ik daar ook weer wat vorderingen in de bouw te kunnen maken.
    Zo zou de 1:6 versie gaan passen, de huidige 800 staart duidelijk te lang:
    MD500 pas1_6.jpg
    En zo de 1:5 versie:
    MD500 pas 1_5.jpg
    Toch wel een behoorlijk verschil. In de grotere variant zou zelfs de huidige 800 staart nog te kort zijn.
    Weer wat dingetjes om over na te denken.....
     
    Johannes59 en jjdehaan vinden dit leuk.
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Met een vooraanzicht is duidelijk dat de huidige setup alleen zou passen in de 1:5 versie, want de uitlaat en carburateur met filter moeten natuurlijk ook passen.
    Versie 1:6
    Front 1_6.jpg
    Versie 1:5
    Front 1_5.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Johannes59 en jjdehaan vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, zelfs als je de staart in zou korten, zou de 1:6 versie vermoedelijk erg onhandig worden qua onderhoud (mechaniek mag dan wel in de romp passen, en die uitlaat valt ook wel wat op te verzinnen, maar je moet er ook nog met je handen bij kunnen voor onderhoud en dergelijke).
    Maar dan is het de vraag of dat mechaniek met de standaard overbrenging een 5-blads rotor trekt, dus ik zou wel even kijken of er eventueel andere overbrengingsverhoudingen te krijgen zijn voor jouw mechaniek. Vermogen heb je zat met die 29 cc, maar naast vermogen is er ook nog zoiets als koppel en toerental :D
     
    Johannes59 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina