Dus als je zelfvertrouwen in zon hex een deukje heeft opgelopen, koop eens een goedkoop barreltje en ga daar eens me smijten tot je hem helemaal kent.

DAN pas je mooiste machine uit het vet.
Goede tip Sven!
Echter (komt hij weer... weer een MAAR

), ik ben helemaal niet zo bang om een duur ding te crashen (liever niet natuurlijk, ik heb ook geen geldboompje), ik ben vooral bang om overige schade aan te richten, en de foto's die ik wil maken niet heb kunnen maken.
Een "goedkoop" ding kan net zo makkelijk schade aanrichten, en bied niets meer dan een heli.
Voor het gooi en smijt werk en voor de zeer krappe ruimte's en niet te hoge foto's gebruik ik een Mikado Logo (heli), ook aardig vol electronica. Als deze zou crashen, dan is dat volledig te wijten aan mezelf, of ik heb een stuurfout gemaakt, of hij is niet goed bijgehouden qua "onderhoud". Deze Logo is nu een aantal jaren crashvrij (Knock On Wood), hij is zo ongelooflijk bekend, ieder "zwakke" puntje is bekend (en dat zijn er gelukkig erg weinig). Deze machine ken ik blind.
Het voordeel van de Hexa (mikrokopter brein) t.o.v. de heli is dat je van exact dezelfde positie en hoogte een foto kan herhalen op een ander tijdstip. Ook een voordeel is dat je veel verder weg kan, en hoger, zonder dat hij afdrijft/wegvalt. Het is niet nodig om hem nog exact te kunnen oriënteren vanwege zijn eigen stabiliteit, positie hold, altitude control, zijn care free functie en zijn comming home knop.
Het kost gewoon tijd om de machine door en door te leren kennen, en daarbij hoort nou eenmaal het vallen en opstaan, oftewel de af en toe crash. Pas als hij geen geheimen meer heeft, en 100% betrouwbaar is, zal hij ook zo worden gebruikt.
Hoe minder relevante onderdelen, hoe minder kans op fouten. Dat is de reden waarom HOK (of "vroeger" een ander vleugelplatform) verreweg het meest word ingezet. Zolang de ontvanger maar stroom krijgt, en de twee servo's het doen, dan kan het niet fout gaan. Servo's en ontvangers zijn tegenwoordig zéér betrouwbaar, en als je de stroomvoorziening robuust bouwt, met redundantie (bijvoorbeeld Kontronik regelaar met een vier cellen bufferpack parallel over de BEC), dan heb je ontzettend weinig kans op falen. Het menselijke blijft dan over

.
Met een Hexa is ieder componentje van belang om veilig te kunnen vliegen. En dat zijn best veel componentjes.
Misschien achteraf had er geen Hexa moeten komen, maar direct een DJI (goed werkende autopilot die ook waypoints kan vliegen) voor in de Logo. Misschien had die ook wel zijn aanloopproblemen gehad... maar dat weten we nu niet. Die komt er ook nog wel, maar dat is voor later.
De keuze is gemaakt, er is tijd en energie in de Hexa gestoken, de Hexa zal gebruikt worden. De hoop dat deze machine straks 100% te vertrouwen is, is er wel. Een streep er door zetten, mijn verlies nemen en kiezen voor andere opties kan altijd nog.
Vriendelijke groeten,
Aldert