honey bee cp2 voor beginners?

• Topicstarter Topicstarter bling*bling*[BE]
  • Startdatum Startdatum
B

bling*bling*[BE]

Guest
Hoi,
Ik zit al een tijdje in mijn hoofd op een heli te kopen, en nudat mijn verjaardag dichterbij komt zie ik eindlijk mijn kans om er 1tje aan te schaffen.
nu heb ik in modelbouw actueel nr 117 een verslag gelezen van iemand die ook begon te leren vliegen.
Nu is die persoon begonnen met een honey bee cp2.
Dit helitje bevalt me wel van uitzicht,omdat de meeste beginner heli's 2paar rotor bladen boven elkaar heeft vind ik dat niet zo mooi, ik weet dat je bij je eerste heli nog niet te vaak moet letten op het uizicht maar het oog wil ook wat.
En ik wil toch ook wel een heli die ik later kan uitbouwen of wat verbeteren.
nu vroeg ik mij af of deze heli (zoals ze in het boekje zeggen) wel geschikt is voor beginners.
ik heb wel al wat vliegervaring van vliegtuigen (ongeveer een jaar) maar heli is toch wel wat anders.
zo ik wou jullie meening eens horen.

En dan nog een kleine vraag: kan ik deze heli ook besturen met mijn mx-12, het is wel altijd leuker als je alles kan besturen met je eigen vertrouwde zender.

alvast bedankt voor het lezen :lol: en ik hoor het wel

grz
rodney

Met een co-axiaal kan je de "besturing" beter aanleren. Nose-in vliegen enz leer je niet zomaar..
Co-axiaal is heel leuk en houdt je uren bezig..

Een CP hoeft niet duur te zijn. Ik kocht ooit een Walkera 39, compleet voor 290 euro. (Helaas heb ik hem toen verkocht waarvan ik nu spijt heb..)

Honey Bee CP wil zeggen Honey Bee met Collective Pitch, dat wil zeggen dat de helicopter draait tegen een constant toerental en dat je opstijgt door de hoek van je blades te wijzigen. Honey Bee FP of FP wil zeggen Fixed Pitch, dat wil zeggen dat de hoek van de blades vast staat, en dat je opstijgt door meer toeren te maken.

Dezelfde redeneringen zijn er voor de staartaandrijving. Goedkopere heli's hebben een motor aan de staart, die ook op toeren geregeld wordt. Duurdere helis hebben een stang of riem die de staart aandrijft zodat die steeds evenredig draait met de hoofdas, het regelen gebeurt dan ook door de hoek te verdraaien.

CP is dus een ingewikkelder systeem en draait ook op veel meer toeren dan FP. CP is ook duurder en veel minder crashbestendig. Maar met CP kan je wel 'negatief' geven, wat wil zeggen 'gas naar beneden' zodat je bijvoorbeeld ondersteboven kan hooveren. Voor beginners wordt vaak FP aangeraden omdat het goedkoper en crashbestendiger is. Honey Bee CP wordt over het algemeen niet echt aangeraden voor een beginner, de Honey Bee King (met brushless motor en riemaandrijving) wordt al meer gewaardeerd (zie toppic). Maar de CP riem Esky en Walkera helicopters zijn over het algemeen onstabielere goedkope klonen van kwaliteitshelicopters als de Align Trex450 en Thunder Tiger Mini Titan E325.

Als je een heli wil die je kan uitbouwen zou ik niet iets van Esky of Walkera kopen, maar gewoon meteen het goeie spul. Er zijn ook wel helicopers die je als FP kan kopen en in een later stadium kan ombouwen naar een CP zonder al teveel moeite.

jvthert zei:
CP mode uitzetten?! Wat bedoel je daar precies mee?
En wat bedoel je met 'met gas vliegen' ? Hoe wou je anders vliegen met een heli?

ie bedoelt dat je elektronisch de hoek gaat vastzetten van je blades, en je zender zo ingesteld wordt dat hij de toeren regelt (en dus niet constant houdt). Zodanig vlieg je dan eigenlijk 'als een FP, met gas' met een CP helicopter. Hij draait dan op minder toeren en je kan ok niet 'per abuis' je helicopter keihard de grond in slaan door vol negatief te geven. Daarom kan dit voor een beginner wel handig zijn.

ik heb een 4 kanaals honney bee en het is mijn eerste heli. ik heb hem nu 2 week en ik ben al een stukje weze vliegen. het is best moeilijk om hem onder controle te houden, maar naar wat oefenen lukt het wel. ik heb hem gekocht bij www.hobbytrade.nl voor 106.15 plus verzend kosten. had hem na 2 dagen binnen.

hmm de meningen zijn verdeelt.

ik weet ondertussen al dat het leren vliegen met een honey bee cp2 langer zal duren dan met een "echte" beginnersheli.

maar daar hou ik wel van , traag aan leren

momenteel ben ik nog positief over de honey bee, en het blijft nog altijd mijn eerste keus.

maar ik verjaar toch pas in oktober dus heb nog tijd genoeg om het "net" af te zoeken naar iets dat er op lijkt en mischien geschikter is.

Maar ik denk nog altijd dat ik voor de cp2 ga gaan

blijf reatie's geven

grz
rodney

lang duren doet het zoiezo niet, ik kon binnen 3 vluchten mijn heli stabiel voor me laten hoveren, en na 6 weken vloog ik al gewoon rondjes, achtjes, alles wat er te bedenken valt wat niet 3d is, en dat met een 22e(vergelijkbaar met honybee)

ik heb er zojuist ook eentje besteld de honeybee cp2 en het is ook mijn eerste heli ooit, heb hem denk ik dinsdag binnen ofzo

goh wat vind ik dit handig,

ik ben zelf ook van plan om een helikopter te halen, een simpele, niet duur,
wel colectieve pitch.

dus jullie weten 100% zeker dat de esky ontvanger die bij de helikopter zit een ontvanger
is van 35 mhz, en dat je daar dus kristal 76 in kan doen, waarmee ik hem kan besturen??

ik wil zelf gaan voor de 'esky honey bee king cp'

ik wil zeker weten dat ik hem met m'n mx-12 kan besturen, en dat de ontvanger neit superslecht is dat
ik door storing zonodig moet crashen.

bling*bling*[BE]
als je meer geld kan uitgeven kan je denk ik beter een king cp kopen. grotere rotor diameter,
vandaar dat je meer stabiliteit hebt.

ik heb de king in harsewinkel gezien. als ik geld had, had ik heb meteen meegenomen, maar ik had
daar een flycamone gekocht

het is maar dat je het weet :wink:

Trampo

heb toch mijn gedachten af gezet van de honey bee cp2.
na overleg met de heli-instructeur van de club ga ik toch voor iets groter gaan.
ik dacht aan de
-trex 450 ep
-protech zoom 450 ep

mijn voorkeur gaat uit naar het laatste wat denken jullie

grz
rodney

idd rodney, als ge echt goe wilt heli vliegen ne trex 450 desnoods nen 600 vliegt nog stukken stabieler

ik ga wellicht ook beginnen heli vliegen deze winter, maar dan met een raptor 50 (nitro)

nu heb ik nog fun genoeg aan men lama v' en men honey be fp :P

bling*bling*[BE zei:
]heb toch mijn gedachten af gezet van de honey bee cp2.
na overleg met de heli-instructeur van de club ga ik toch voor iets groter gaan.
ik dacht aan de
-trex 450 ep
-protech zoom 450 ep

mijn voorkeur gaat uit naar het laatste wat denken jullie

grz
rodney

met de protech zooms zijn naar mijn weten al heel veel problemen geweest en die hebben zich nog niet bewezen. 'maybe', een gebruiker op dit forum, had zelfs voor dat zijn main frame in 2 brak, heli goed voor de vuilnisbak. hij heeft nu een mini titan gekocht. ik denk eerder aan:

plastic (ongeveer 220€):
-TT mini titan E325
-Align Trex450 XL/S

aluminium (ongeveer 410€):
-Align Trex450 SE

met alles erbij wat je nodig hebt komen die op 800€ en 1000€ ongeveer. brandstof is groter en kost denk ik rond de 1400€, trex600 2500€, heel ruw geschatte prijsklasses. correct me if i'm wrong.

Voor een paar euro meer heb je een Honey bee king 2

Ik heb zowel de cp2 als de king2 uit de doos gevlogen, de king is veel stabieler.
Daarnaast is de staart van de king 3 keer beter te controleren door de belt drive.

Kost iets meer, maar je zult er geen spijt van krijgen.

Groet,
Tjerk ;)

Back