Honey Bee FP Lipo van 11,7 naar minder

Dag jongens,

ik wil absoluut niet negatief klinken maar het valt me op hoeveel draadjes hier op het forum worden versleten met ergernissen en problemen met de esky heli's.
Zelf heb ik er ook verschillende gehad.
Na iedere upgrade, verandering van tuningstukken, motoren, blades en noem maar op , dacht ik telkens dat hij beter zou vliegen.
Ze zijn goedkoop dat geef ik toe, de meesten raken er zelfs geen meter mee boven de grond (ik spreek zelf ook uit ervaring,).
dan denk je aan zwaarder lipo's, andere motor,blades gaan verbuigen of andere gaan kopen, noem maar op....
Dan ben je al vlug een maand of 2 verder (van proberen) nadat jezelf beseft dat je voor hetzelfde bedrag een "degelijker" andere heli weliswaar die iets duurder maar makkelijker in vliegeigenschappen en onderhoud had kunnen kopen.
Esky blijft voor mij een leuke herinnering op gebied van proberen maar een grotere teleurstelling op gebied van "genoegdoening" en daar draait het bij deze hobby toch om, niet...?
Genoegdoening en plezier

In dit forum is ook al meerdere malen duidelijk geworden - voor mij in ieder geval - dat er nogal uiteenlopende meningen over E-Sky heersen.
Het is nu eenmaal zo dat E-Sky werkt met 'lopendebandproductie' en een ruime marge -> niet alle onderdelen zijn even goed. Als je het treft, dan vind je het super, en als je het niet treft, vind je het flut - het zij zo. E-Sky is nou eenmaal een goedkoop merk, maar wel met kuren en het is inderdaad niet geschikt voor zwaar 3D werk enzo, maar mensen zoals ik - ik bedoel, ik ben zestien en kan ook niet zoveel meer betalen - en johnny - als beginner, zoals hij zelf ook aangeeft - kunnen er toch nog behoorlijk mee vliegen. Bovendien, kennelijk ben ik een van de geluksvogels die een goeie heeft getroffen; ik heb nog nooit problemen met mijn King gehad. Ja, onderhoud, maar dat heeft iedere heli.

Hallo Jongens,

Ik heb nog even weer een vraagje.
Als ik mijn heli naar ooghoogte laat vliegen, zie ik aan het einde van de draaiende rotors dat de uiteinden zo'n 1 CM verticaal uit elkaar draaien. Is deze uitbalans te verwaarlozen of is het beter om dit op te lossen.

Gr. Johnny,

Hallo Jongens,

Ik heb nog even weer een vraagje.
Als ik mijn heli naar ooghoogte laat vliegen, zie ik aan het einde van de draaiende rotors dat de uiteinden zo'n 1 CM verticaal uit elkaar draaien. Is deze uitbalans te verwaarlozen of is het beter om dit op te lossen.

Gr. Johnny,

Het is het beste om deze zogenaamde 'tip', dat de wieken niet in één vlak draaien, eruit te halen. De heli wordt hier onstabiel van en de trilling die het veroorzaakt brengt allerlei problemen met zich mee.

Weet je hoe dat moet? Anders wil ik het je wel uitleggen :)

Het is het beste om deze zogenaamde 'tip', dat de wieken niet in één vlak draaien, eruit te halen. De heli wordt hier onstabiel van en de trilling die het veroorzaakt brengt allerlei problemen met zich mee.

Weet je hoe dat moet? Anders wil ik het je wel uitleggen :)

Laat maar eens horen.
Zal wel niet simpel zijn :confused:

Laat maar eens horen.
Zal wel niet simpel zijn :confused:

Valt best wel mee.

Aan elk blad zit een zgn. pitch-stangetje; dit is die lange stang die van de tuimelschijf naar het blad loopt. Dezen kun je in lengte veranderen.
Begin met een lengte van hart tot hart - midden rondje tot ander midden rondje - met de stand die in de gebruiksaanwijzing van het boekje staat. Voor de HB King is dat bijv. 5,7 cm. Ik vermoedt dat dat bij de Belt 5,9 cm is, maar dat weet ik niet zeker. Beide stangetjes moeten kaarsrecht zijn en dezen eerst op die lengte zetten. Daarna begint het proces pas.

Het is handig als je de stangetjes met een watervaste stift markeert bijv. rood en zwart. De bijbehorende bladen moet je dezelfde kleur geven - daar zijn die stickertjes voor de bladen voor.

Nu komt het uitlijnen - het bladspoor goedmaken - :
Het maakt niet uit waarmee je begint. Stel, je begint met het rode stangetje. Dan maak je deze los, deze draai je een volle slag in de rondte (360 graden), wat een lengtevermeerdering van een halve milimeter betekent. Dan zet je 'm er weer op, en dan laat de de wieken stationair draaien en geeft net zoveel gas dat hij niet de lucht in gaat; dan kijk je of je vanaf de zijkant een plat vlak van de wieken zit. Is het verbeterd, dan kun je stoppen. Is het nog net niet goed, dan herhaal je dit proces net zolang tot het wel goed is. Nooit meer dan een hele slag per keer!
Als het echter (meer) problemen oplevert en de dubbele tip alleen maar groter wordt, moet je de andere kant opdraaien; ze dus korter maken. Meet iedere keer na of ie wel werkelijk van lengte verandert!
Maak het stangetje ook nu weer vast, en kijk of het beter is geworden.
Als dat goed gaat, moet je ook hier weer mee doorgaan totdat de bladen mooi in één vlak draaien.

Als dit geen verbetering oplevert, zet de je stang weer op de juiste lengte uit het boekje. Dan ga je naar de andere stang, de zwarte in dit voorbeeld. Daarmee doorloop je het bovenstaande proces opnieuw.

Als je dan ofwel met verlengen of verkorten een maximale verbetering hebt gekregen, dan kan het zijn dat de heli toch nog een klein beetje een dubbele tip heeft. Dan moet je weer terug naar de rode stang, om hier weer wat aan te draaien. Meestal is dat niet nodig, als je in het begin bij de rode stang geen verbetering ziet. Als je in het begin wel verbetering zag bij rood, moet je de positie waarbij dat gebeurde aanhouden. Dan moet je zwart nog eens doen, op dezelfde manier, totdat je alles glad in één vlak ziet draaien.

Dit alles moet je doen terwijl de hovering pitch - knop op de zender op 0 staat - heel belangrijk!

Kleine onbalanscorrecties kun je verhelpen door met de rechter pitchknop op de zender - de trim pitch - meestal hoger te zetten, bij een trilling in de heli of zo, met hele kleine stukjes!
In enkele gevallen wil het voorkomen dat je negatieve pitch trim moet geven, maar gebeurt bijna nooit.

Zoals je ziet, is het niet heel moeilijk, maar wel veel werk en je moet je kop er goed bijhouden :mrgreen:

Ik wens je veel succes~

de honeybee heeft een fixed pitch, die heeft dus geen pitch stangetjes :)

edit: ow ik zie dat hij over de belt CP of zoiets bezig is..... beetje verwarrend hé makkers !

Back